Nekromanti Achievements

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Med rätt att skryta

Kanske utgår vi från fel ände.
Om det roliga med achievements är att få skryta kanske det är dags för ett tävlingsinriktat rollspel?

Det har gjorts försök att säga "jag är Sveriges bästa rollspelare" bland annat med argument som "jag klarade kampanjen X trots att jag inte hade några medspelare", men sånt har hittills inte rönt så mycket uppskattning. Och det är klart - det går ju alltid att argumentera för att du är mindre sträng när du tolkar regler än jag, osv. Men i en tid då vi hyser enorm tilltro till att olika regelsystem ska kunna fixa det mesta borde det väl gå att fixa en lösning på det här också.

Levels har ju en sådan potential, särskilt om ett spel skulle skala vidare i oändligheten. Då skulle man kunna säga "min rollperson är en level 310 rogue".

Öht är det en intressant tanke med en enhet som gör att rollspelet inte bara blir en social aktivitet inom gruppen, utan också mellan grupper.

Om det fanns ett spel som lyckades med det, tror jag att det skulle bli enormt populärt.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Det är ju egentligen inte hemligt (bara i förväg), eftersom det efterhand börjar trilla in belöningar för vissa handlingar. Men det är mer subtilt än att säga "exakt det här och det här får ni achievements för". Så, man uppmanar ett spelsätt utan att hetsa till achievement-jakt.

Tydligare?
Ja, alltså... jag håller ju med dig om att det är bättre att hålla achievments hemliga om man nu ska ha dem öht, men jag ser inte hur det skulle vara ett bra verktyg att styra en rollspelsgrupp. Det känns lite för mycket trial and error i spelsätt. Eftersom de inte vet vad som förväntas av dem från början kommer de ju göra fel, tills de anammat sättet kampanjen är lämpad för.

Nu har jag nog övertolkat den här achievmentgrejen (jag har åtminstone inte tagit hänsyn till att SL har andra knep för sig, än just achievment-thingies).

Jag ser iof ett problem till med hemliga achievments. Jag skulle nog känna att de lika gärna kunde ha varit uppdiktade allteftersom, och SL har helt plötsligt ett verktyg att förklara vad som är bra rollspel, och vad som inte är det. Om man gör som du (vitulv) tänkte, att förbereda markörer och grejer så skulle det iof inte kännas så random.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,931
Persson said:
Magnus Edlund said:
Varför inte sno idén med achievements ("bragder"?) från tv-spelsvärlden och använda den i rollspel?

I en D&D-kampanj kan det finnas bragder av typen "Dödat en fiende med en attack", "klarat ett äventyr utan att slåss", eller "besegrat en drake"
Det där finns redan implementerat i Pathfinder. De kallar det för achivement feats, vilket går att läsa om här i deras SRD.

Okej, det är inte exakt det du söker spelarna väljer fortfarande featen framför något annat. Det är alltså inget som bara delas ut.
De där har inte jag sett, fan vad häftiga.

Det vore en typiskt cool grej om Paizo hade med en lista över sådana i de "Players Guide"-dokument de släpper till sina kampanjer.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Vitulv said:
Persson said:
Magnus Edlund said:
Varför inte sno idén med achievements ("bragder"?) från tv-spelsvärlden och använda den i rollspel?

I en D&D-kampanj kan det finnas bragder av typen "Dödat en fiende med en attack", "klarat ett äventyr utan att slåss", eller "besegrat en drake"
Det där finns redan implementerat i Pathfinder. De kallar det för achivement feats, vilket går att läsa om här i deras SRD.

Okej, det är inte exakt det du söker spelarna väljer fortfarande featen framför något annat. Det är alltså inget som bara delas ut.
De där har inte jag sett, fan vad häftiga.

Det vore en typiskt cool grej om Paizo hade med en lista över sådana i de "Players Guide"-dokument de släpper till sina kampanjer.
Om man kollar på "sourcen" till featsen så verkar det vara Legacy of fire players guide och något exemplar av pathfinder chronicles. Det kanske är något tema med alla äventyrsserier som paizo ger ut att samtidigt plocka in någon för kampanjen bonusgrej. T.ex. Harrowingkorten är ju till en kampanj.
 

risto

Veteran
Joined
30 Jan 2011
Messages
4
Extra Credits: Achievements

tänkte också på WHFB RPG, annars:
i Lady Blackbird får man tärningar till ens pool genom handlingar som är specifika för varje karaktär, det går att släppa sin "key" genom att göra motsattsen. Ex jag hjälper kaptenen, grattis du får en tärning.

oftast har människor redan egna mål, de kallas bara inte Achievements. Kan vara bra att bli mer medveten om dem, göra målen mer klara och precisa. Så jag och andra vet hur/när de är nådda.

dessutom är Achievements inte per se dåligt eftersom du alltid har ett val att göra dem, men jag håller med; har forfarande Achievements-medelaren avstängd på 360, det gör å andrasidan inte att jag kollar mindre på lista.
 
Top