Telephalsion
Swordsman
Skulle man rent teoretiskt kunna göta ett provisoriskt cartablanca av hög magnitud på en mantel, och sedan kommer denna mantel absorbera första besvärjelsen som riktas mot bäraren?
Nu har jag inte böckerna i närheten, men finns det något som hindrar mig från att lägga flera Cartablanca på samma föremål?Craygh said:Nej. Den skulle, rent teoretiskt, absorbera första besvärjelse av rätt magnitud som riktades mot manteln.
Dessutom måste besvärjelsen som riktas mot manteln. Sista steget för att skapa en magisk skrift är nämligen "Att väva besvärjelsen mot arket" Inte åt det generella hållet där arket är, utan jag tolkar detta som att man ska ha en tydlig intention att väva mot just arket, inte mot bordet arket ligger på, även om arket täcker bordet.Telephalsion said:Skulle man rent teoretiskt kunna göta ett provisoriskt cartablanca av hög magnitud på en mantel, och sedan kommer denna mantel absorbera första besvärjelsen som riktas mot bäraren?
Vill bara påpeka att en cartablanca binder besvärjelser "upp till den ___ magnituden".Craygh said:Nej. Den skulle, rent teoretiskt, absorbera första besvärjelse av rätt magnitud som riktades mot manteln.
Såsom våran spelgrupp tolkar det så fungerar magisk targeting mer på ett metafysiskt plan, men sedan måste besvärjelser såsom blixt ändock tillryggalägga det mellanliggande avståndet, och då kan grejer komma ivägen för den effekt som skapats av besvärjelsen. Detta innebär dock inte att besvärjelsen i sig har träffat mellanliggande objekt, bara effekten av hur besvärjelsen har påverkat mundana.Telephalsion said:Jojo, men har man en cartamantel av magnitud 3 borde den absorbera första besvärjelsen av magnitud 3 eller mindre som vävs mot den. Anledningen är att man ska kunna använda fiendens magi mot denne.
Frågan är hur magisk "targeting" räknas. Om det är det som magikern ser som blir målet så kan man göra en pösig munkkåpa för att se till att ingenting av den magiker som döljs inuti syns för den som väver. Men om det är mer metafysiskt och det är snarare att magikern, oavsett klädsel, som blir mål, då ger cartamanteln inget.
Iochmed att vissa besvärjelser inte går att använda direkt på fiender, som typ explosion, och att blixt erbjuder marginellt skydd från pansar så får det mig att tro att vissa besvärjelser är projektilbaserade. om projektilbesvärjelser vävs mot ett cartablanca, vanligt och simpelt, skjuts projektilen ut och "äts" sedan upp av pappret, eller?
Eftersom man kan göra magiska artefakter av dött material (se V&N) så fungerar första delen. Däremot tror jag att om du skulle Regenerera (jävligt hög svårighetsgrad på den, mind you, din hand har varit död ett tag) så skulle jag tro att installationerna slås ut ur kroppen av tillströmningen av biotropisk energi.Telephalsion said:Okej, då tar vi en ny vändning (känns som om jag skapar för många lätt spårade magiteoretiska diskussioner på sista tiden).
Rent teoretiskt, vad skulle hända om jag hugger av min hand, gör min hand till en magisk artefakt, och sedan använder biotropi (regenerera) för att sätta tillbaka den på min kropp?
För experimentets skull säger vi att vi bara installerar en aktivator och en ackumulator, vardera på magnitud 1 samt ladda ackumulatorn. Vi vill göra det inom en tid som inte försvårar tillbakasättandet av armen, så vi halverar tidsåtgången ett par gånger. Låt oss säga att vi vill göra det på, tja, just under en timma (6 halveringar av tiden). Med ett extremt stort labb slutar ändå svårigheten på 1T6, rätt rimligt. Vi hugger av handen, installerar artefakten, laddar den, och sedan använder vi biotropi för att återföra handen till kroppen, den bör inte ha mer trauma än vad som orsakats av själva avhuggningen.
Vad händer?
Nej, jag upprepar. Läs sidan 70-71.Telephalsion said:Jojo, men har man en cartamantel av magnitud 3 borde den absorbera första besvärjelsen av magnitud 3 eller mindre som vävs mot den. Anledningen är att man ska kunna använda fiendens magi mot denne.
Huh, det är sant. Om man har ett stort laboratorium kan det nog gå jävligt fort.Telephalsion said:Död ett tag? en timma ger inte ens en extra ob-tärning trauma på kroppsdelen. och med ännu större laboratorium kan man komma ner på runt 20 minuter, så död-tiden är inget problem, utan snarare vad som händer när kropps-artefakten slutar vara ett dött föremål och blir levande.
Min första tanke var att göra typ, elementarbunden reanimation på en kroppsdel, och sedan sätta fast den, men då insåg jag att vandöda bitar och biotropiska regenereringar inte är en bra idé.
Precis. ^^ Får hoppas att det är en biotropisk, helande artefakt som ska köras in i kroppen, det är nog enda chansen att inte få kallbrand eller något. ^^wallahad said:Jepp men medeltida kirurgi och inflammationsrisk pga främmande objekt i kroppen...
kan bli intressant.