Nekromanti Absorbera magi?

Telephalsion

Swordsman
Skulle man rent teoretiskt kunna göta ett provisoriskt cartablanca av hög magnitud på en mantel, och sedan kommer denna mantel absorbera första besvärjelsen som riktas mot bäraren?

Craygh

Swordsman
Nej. Den skulle, rent teoretiskt, absorbera första besvärjelse av rätt magnitud som riktades mot manteln.

Fienden

Hero
Craygh said:
Nej. Den skulle, rent teoretiskt, absorbera första besvärjelse av rätt magnitud som riktades mot manteln.
Nu har jag inte böckerna i närheten, men finns det något som hindrar mig från att lägga flera Cartablanca på samma föremål?

wallahad

Swordsman
(Har fortfarande inte fått hem böckerna.)

Men jag är relativt säker på att det inte går.
Därmed inte sagt att man inte kan göra en bit tyg magiskt och sedan knyta fast det i plagget.

Vilket i och för sig skulle förklara varför dvärgar flätar sitt skägg i 1-2-3 flätor... :)

k7e9

Hero
Ska denna mantel vara ett skydd mot besvärjelser? Är inte en ritual med effekten "Motmagi" mycket bättre då? Förutom att man inte kan kasta tillbaka den då.

Läser man sedan på sidan 70-71 där magiska skrifter (Cartablanca) beskrivs mer i detalj. Där står bland annat att läsa "Alla slag för om besvärjelsen lyckas slås då den magiska skriften skapas."
Det skulle tala för att man måste skapa skriften och väva besvärjelsen samtidigt.

Senare står det dock att man skapar ett blankt ark med ritualen cartablanca. Något som skulle kunna styrka att man kan göra en absorberande mantel.

Sedan står det dock "När det blanka arket är preparerat måste den önskade besvärjelsen skrivas ned med speciella tecken och speciella ord."
Något som gör att en absorberande mantel endast skulle kunna absorbera en specifik besvärjelse.

Telephalsion said:
Skulle man rent teoretiskt kunna göta ett provisoriskt cartablanca av hög magnitud på en mantel, och sedan kommer denna mantel absorbera första besvärjelsen som riktas mot bäraren?
Dessutom måste besvärjelsen som riktas mot manteln. Sista steget för att skapa en magisk skrift är nämligen "Att väva besvärjelsen mot arket" Inte åt det generella hållet där arket är, utan jag tolkar detta som att man ska ha en tydlig intention att väva mot just arket, inte mot bordet arket ligger på, även om arket täcker bordet.

Så mitt svar är ett ganska klart Nej, det går inte att skapa en absorberande mantel. Inte i mitt mundana, och inte enligt reglerna (så som jag tolkar dem).

Craygh said:
Vill bara påpeka att en cartablanca binder besvärjelser "upp till den ___ magnituden".

Telephalsion

Swordsman
Jojo, men har man en cartamantel av magnitud 3 borde den absorbera första besvärjelsen av magnitud 3 eller mindre som vävs mot den. Anledningen är att man ska kunna använda fiendens magi mot denne.

Frågan är hur magisk "targeting" räknas. Om det är det som magikern ser som blir målet så kan man göra en pösig munkkåpa för att se till att ingenting av den magiker som döljs inuti syns för den som väver. Men om det är mer metafysiskt och det är snarare att magikern, oavsett klädsel, som blir mål, då ger cartamanteln inget.

Iochmed att vissa besvärjelser inte går att använda direkt på fiender, som typ explosion, och att blixt erbjuder marginellt skydd från pansar så får det mig att tro att vissa besvärjelser är projektilbaserade. om projektilbesvärjelser vävs mot ett cartablanca, vanligt och simpelt, skjuts projektilen ut och "äts" sedan upp av pappret, eller?

Craygh

Swordsman
Telephalsion said:
Jojo, men har man en cartamantel av magnitud 3 borde den absorbera första besvärjelsen av magnitud 3 eller mindre som vävs mot den. Anledningen är att man ska kunna använda fiendens magi mot denne.

Frågan är hur magisk "targeting" räknas. Om det är det som magikern ser som blir målet så kan man göra en pösig munkkåpa för att se till att ingenting av den magiker som döljs inuti syns för den som väver. Men om det är mer metafysiskt och det är snarare att magikern, oavsett klädsel, som blir mål, då ger cartamanteln inget.

Iochmed att vissa besvärjelser inte går att använda direkt på fiender, som typ explosion, och att blixt erbjuder marginellt skydd från pansar så får det mig att tro att vissa besvärjelser är projektilbaserade. om projektilbesvärjelser vävs mot ett cartablanca, vanligt och simpelt, skjuts projektilen ut och "äts" sedan upp av pappret, eller?
Såsom våran spelgrupp tolkar det så fungerar magisk targeting mer på ett metafysiskt plan, men sedan måste besvärjelser såsom blixt ändock tillryggalägga det mellanliggande avståndet, och då kan grejer komma ivägen för den effekt som skapats av besvärjelsen. Detta innebär dock inte att besvärjelsen i sig har träffat mellanliggande objekt, bara effekten av hur besvärjelsen har påverkat mundana.

Telephalsion

Swordsman
Okej, då tar vi en ny vändning (känns som om jag skapar för många lätt spårade magiteoretiska diskussioner på sista tiden).

Rent teoretiskt, vad skulle hända om jag hugger av min hand, gör min hand till en magisk artefakt, och sedan använder biotropi (regenerera) för att sätta tillbaka den på min kropp?

För experimentets skull säger vi att vi bara installerar en aktivator och en ackumulator, vardera på magnitud 1 samt ladda ackumulatorn. Vi vill göra det inom en tid som inte försvårar tillbakasättandet av armen, så vi halverar tidsåtgången ett par gånger. Låt oss säga att vi vill göra det på, tja, just under en timma (6 halveringar av tiden). Med ett extremt stort labb slutar ändå svårigheten på 1T6, rätt rimligt. Vi hugger av handen, installerar artefakten, laddar den, och sedan använder vi biotropi för att återföra handen till kroppen, den bör inte ha mer trauma än vad som orsakats av själva avhuggningen.

Vad händer?

Fienden

Hero
Telephalsion said:
Okej, då tar vi en ny vändning (känns som om jag skapar för många lätt spårade magiteoretiska diskussioner på sista tiden).

Rent teoretiskt, vad skulle hända om jag hugger av min hand, gör min hand till en magisk artefakt, och sedan använder biotropi (regenerera) för att sätta tillbaka den på min kropp?

För experimentets skull säger vi att vi bara installerar en aktivator och en ackumulator, vardera på magnitud 1 samt ladda ackumulatorn. Vi vill göra det inom en tid som inte försvårar tillbakasättandet av armen, så vi halverar tidsåtgången ett par gånger. Låt oss säga att vi vill göra det på, tja, just under en timma (6 halveringar av tiden). Med ett extremt stort labb slutar ändå svårigheten på 1T6, rätt rimligt. Vi hugger av handen, installerar artefakten, laddar den, och sedan använder vi biotropi för att återföra handen till kroppen, den bör inte ha mer trauma än vad som orsakats av själva avhuggningen.

Vad händer?
Eftersom man kan göra magiska artefakter av dött material (se V&N) så fungerar första delen. Däremot tror jag att om du skulle Regenerera (jävligt hög svårighetsgrad på den, mind you, din hand har varit död ett tag) så skulle jag tro att installationerna slås ut ur kroppen av tillströmningen av biotropisk energi.

Eller något sådant, jag har lektion just nu. Orkar inte den här jäffla föreläsningen.

k7e9

Hero
Telephalsion said:
Nej, jag upprepar. Läs sidan 70-71.
Där står att när man skapat sitt blanka ark (med ritualen Cartablanca):
"När det blanka arket är preparerarat måste den önskade besvärjelsen skrivas ned med speciella tecken och speciella ord."

Klarare än såhär blir det inte, på den tomma cartablancan måste en specifik besvärjelse skrivas innan man väver just den specifika besvärjelsen mot den.
Alltså kommer en 'cartamantel' kunna absorbera en specifik besvärjelse på en specifik magnitud, vilket gör den i princip världelös om man inte vet exakt vilken besvärjelse och på exakt vilken magnitud fienden kommer kasta. Så jag skulle nog skrota tanken på en 'cartamantel'.

wallahad

Swordsman
Jag med.
Det är vettigare att begränsa sig till motmagi men aktiveringen blir lite knepigare.

Aktivering: När otrevlig magi targeterar mig.

Har inte hittat det som aktiverings villkor.
:gremsmile:

Telephalsion

Swordsman
Död ett tag? en timma ger inte ens en extra ob-tärning trauma på kroppsdelen. och med ännu större laboratorium kan man komma ner på runt 20 minuter, så död-tiden är inget problem, utan snarare vad som händer när kropps-artefakten slutar vara ett dött föremål och blir levande.

Min första tanke var att göra typ, elementarbunden reanimation på en kroppsdel, och sedan sätta fast den, men då insåg jag att vandöda bitar och biotropiska regenereringar inte är en bra idé.

Fienden

Hero
Telephalsion said:
Död ett tag? en timma ger inte ens en extra ob-tärning trauma på kroppsdelen. och med ännu större laboratorium kan man komma ner på runt 20 minuter, så död-tiden är inget problem, utan snarare vad som händer när kropps-artefakten slutar vara ett dött föremål och blir levande.

Min första tanke var att göra typ, elementarbunden reanimation på en kroppsdel, och sedan sätta fast den, men då insåg jag att vandöda bitar och biotropiska regenereringar inte är en bra idé.
Huh, det är sant. Om man har ett stort laboratorium kan det nog gå jävligt fort.

Nej, det där är en svår fråga. Jag håller på att installationerna trycks ut ur artefakten när den får liv, men situationen är minst sagt... Ovanlig.

duncan_UBBT

Swordsman
Eller så börjar inte handen leva. Handen växer fast, men den biotropiska kraften kan inte tränga ut i handen då någonting redan ockuperar det 'utrymmet'.

Petter42

Swordsman
Inom mundanas alkemi finns materia i tre nivåer. Levande(djur och männsikor osv), halvlevande(växter, svampar) och död materia(stenar, vandöda osv.). Alkemiska processer funkar endast på död materia, alltså kan man inte ha en levande hand med alkemiska magier på.
Något som kanske skulle kunna funka är att återuppliva den så att den är vandöd. Det psykotropiska fält som styr kroppens handlingar kanske kan nå ut i armen utan att det biotropiska fält kroppen avger inte gör det.

duncan_UBBT

Swordsman
Poängen var ju att den skulle vara död när han skapade artefakten men att han sedan skulle få den att växa fast.

Men om man gör så här då. Man binder armen hårt med en bit snöre så att blodtillförseln avstannar helt och vävnadsdöd uppstår. Sedan låter man det vara ett tag så att man är säker på att armen inte längre räknas som en levande del av varelsen. SEDAn skapar man en artefakt i armen (två tärningar svårar epå alkemislaget därför att man bara kan använda sin andra arm...). Sedan kan man ta bort repet och använda blodåterbildning och lite biotropiska effekter kombinerat med blodiglar för att återfå blodtillförseln.

wallahad

Swordsman
Rent seriöst, skippa och kör direkt på Lich.

Alternativt; Skapa 3 magiska ringar och fäst dem på kirurgiskt vis mot benen i handen.

Kan leda till vissa svårigheter att greppa men.. du tappar dem aldrig.

Fienden

Hero
Jag tror att hur du än gör så kommer handen inte leva igen, även om du använder regenerera. De magiska fälten som bygger upp ackumulatorn, projektorn etc. etc. är alldeles för slutna (av stabilitetsskäl) för att den biotropiska energin i din kropp ska kunna interagera korrekt med handen.

Jag säger: Bara gör ett vanligt magiskt föremål. Eller, som personen ovan föreslår, slå till på kirurgiska ingrepp.

wallahad

Swordsman
Jepp men medeltida kirurgi och inflammationsrisk pga främmande objekt i kroppen...

kan bli intressant.

Fienden

Hero
wallahad said:
Jepp men medeltida kirurgi och inflammationsrisk pga främmande objekt i kroppen...

kan bli intressant.
Precis. ^^ Får hoppas att det är en biotropisk, helande artefakt som ska köras in i kroppen, det är nog enda chansen att inte få kallbrand eller något. ^^