Re: ABCDX-val till Eon IV - bostad
Montecore said:
Jag kanske missförstår dig nu, men är det inte väldigt mycket lättare att helt enkelt låta de valfria färdigheterna vara just helt valfria? Sen kan man låta spelaren förklara det hur hon vill.
Jo det är mycket lättare, och det är fullt möjligt, problemet är väl då att då lan man ju lägga de valfria på yrkesfärdigheterna och på så vis kringgå en misslyckad karriär, vilket leder till att hela framgångsslaget tappar sin mening.
Montecore said:
Eventuellt kan man få in en mening i beskrivningen av Valfria färdighetersom säger att "det är bra om spelaren på något sätt kan motivera sina Valfria färdigheter."
Det är ett fullt gångbart sätt, men jag anser att möjligheten för den late spelaren/spelledaren att helt enkelt väla en schablonbild av en fritidssyssla med några färdigheter att fördela poängen på har en viss charm.
Montecore said:
För övrigt tycker jag att alla yrken bör ha två valfria färdigheter, som Riddaren har. På det sättet underlättar man iaf lite för de bokstavstrogna som inte låter sig köpa färdigheter för yrkesenheter som inte står med. "Nej, din dvärgsmed kan inte köpa Metallurgi, den ingår inte i Hantverkare! Lägg de enheter du har kvar på Räkning!"
Intressant, jag gillar idén. men är inte detta motiverat med att riddaren har massor av fritid att bara dola runt med vad han vill och således lärt sig två valfria färdigheter? Medan hantverkaren har fullt upp med sitt yrke för att lära sig någor annat specifikt? Osäker här...
Thedax said:
Telephalsion said:
Jag tycker:
Alla karaktärer bör få samma poängsumma, med motiveringen att alla lever lika länge och bör rimligtvis uppleva lika mycket. Sen om man är misslyckad, bör man få välja en sidogrupp med färdigheter som typ, "person som raggade istället för att jobba" och få enheter för det.
jag håller inte med, vissa människor är mer talenterade än andra och är således helt enkelt bättre. Bara för att någon har samma ålder som en annan person betyder det inte att de är lika erfarna och kan lika mycket.
Men jag håller med principen att det inte ska vara fullt så stora skillnader beroende på framgång.
Du för fram en intressant poäng. Men jag tycker då hellre att den framgång och ökade episkhet som en "bättre" karaktär har, kan får genom exempelvis rabbaterade poängkostnader, fler kontakter, mer ABCDX-val, rykte, etc. Eller möjligen en inte lika brant enhetskurva:
Exempel:
Misslyckad Karriär. 160 enheter totalt. ca 60 till yrket, ca 60 valfria, och 2x20 enheter på två störningsmoment/sidosysslor, Pengar, ABCDX-val, kontakt etc. som nu.
Lyckad Karriär 180 enheter totalt, ca 80 till yrket, ca 80 valfria, och 20 enheter på ett störningsmoment/sidosyssla, Pengar, ABCDX-val, kontakt etc. som nu.
Framgångsrik Karriär. 180 enheter totalt, ca 100 till yrket, ca 80 valfria. Pengar, ABCDX-val, kontakt etc. som nu. Med extra kontakter, rabatter eller andra former av strössel.