Nekromanti Aaaaargh, missade den [OT]

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Ja den intressantaste diskussionen på mycket länge på forumet alltså.

Och nu är den låst, allt för att den var "lite" OT.
(Snyft!)


Nej, jag kan bara inte låta bli att lägga in mina två korvören även om jag säkert kommer få skit för det.

För det första så tycker jag inte alls att både israeler och palestinier har fel. (Kan användas annalogt om diverse grupper på balkan.) Snarare skulle jag säga att båda har RÄTT, båda grupperna känner ju att deras värderingar, livstil och/eller själva existens är hotade och då är det ju ALLTID (IMNSHO) rättfärdigt att ta till de "maktmedel" som man anser krävs. Rätten till "self-preservation" finns väl till och med i FN-stadgan?

Vissa konflikter kan faktiskt inte lösas UTAN våld!
(Men så tillhör jag ju också dem som räknar mäniskans våldsamhet som det som främst skiljer oss från djuren.)

Sedan så tycker jag att den åtskilnad man (framför allt i väst och västmedia) gör mellan attacker mot "civila" och "militära" mål är klart överdriven. Jag menar är skillnaden mellan den som avfyrar geväret, den som har tillverkat det eller den som har betalat skatten som har bekostat tillverkningen? Är inte alla en del i den kedja som åsamkar död och lidande? Faktum är att man skulle kunna se det faktum att man har en väldigt avskild del av samhället/staten/befolkningen som står för dödandet som ett våldets lyxkonsumption. (Väldigt praktiskt för den som är stark, omöjligt för de svaga.)

I fallet israel dras distinktionen mellan civila och miltära mål verkligen till sin spets då israel gör väldigt bra anspråk på det gamla preussiska epitetet "An army with it's own state".

Sedan är det också lite ironiskt att höra israeliska politer "kategoriskt fördömma terrorismen" när hela den israeliska staten i princip är grundad av f.d. terrorister och vilar på terrorismens grunder.

Sedan så är det rätt intressant att folk brukar säga att "demokratier krigar inte" när i det här fallet den stora stötestenen för en ickevåldslösning är att en sådan är politisk pga inrikespolitiska förhållanden i demokratin israel och dess alierade demokratin USA. Finns det ett folkligt stöd för krig i en demokrati kommer det bli krig, och kriget kommer att fortsätta tills a) man ändrar sig eller b) fienden är krossad vare sig det finns några vettiga motiv för kriget vad gäller "realpolitik" eller etik/moral.


Nu lär jag väl bli kicked/banned...
/images/icons/cool.gif


/Bjorn
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Lås!

Det är en sak att man startar en tråd om rollspel som sedan ballar ut till att handla om någonting annat, men man tar inte och skapar ett inlägg som är helt OT (Off Topic) från början. Framförallt inte när en tråd precis har blivit låst pga den orsaken.

Sedan tycker jag sedan gammalt att Bjorn skriver så korkade saker att alla hans inlägg borde låsas och raderas innan någon fick oturen att läsa dem, men det är en personlig åsikt som inte har med saken att göra.

Poängen är iaf att politiska diskussioner borde kunna föras på aftonbladets klotterplank istället för här på www.rollspel.nu. Särskilt diskussioner som säger att skattebetalarna ska göras skyldiga om pengarna de betalar går till vapen som militärer använder för att döda med. Jeesus.

/Rising
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Håller med om att det var en intressant och viktig diskussion om än aningen OT (fast inte helt, det är den sortens moraliska ställningstaganden man måste göra i rollspel hela tiden).

Jag tänker inte dra igång den igen här. Dock hade det varit kul om någon kunde lägga upp ett forum någon annanstans där vi kan fortsätta utan att vara OT. Tror det är bästa lösningen för alla.

Kan någon fixa det och posta en länk här så håller vi diskussionen där sen?
 

Glittergrus

Veteran
Joined
29 Mar 2001
Messages
120
Location
Eskilstuna
fortsatt OT

Faktum är att han har ne poäng i att skattebetalarna indirekt finanserar vapenen, en rättl ångsökt poäng kanske men ändå en poäng.

Vidare så har jag märkt att detta är ju inte dirket försöta gången annat än RPG diskuteras på detta forum så egentligen borde kanske ett forum för politiskintrig och rävspel startas, man kan ju faktiskt analyser världens händelser och sedan anpassa dem till RPG.
Israel/palestina är ju ett sådant exemple på hur god är den "goda" staten egentligen.
 

Glittergrus

Veteran
Joined
29 Mar 2001
Messages
120
Location
Eskilstuna
En viss poäng.

Faktum är att han har ne poäng i att skattebetalarna indirekt finanserar vapenen, en rättl ångsökt poäng kanske men ändå en poäng.

Vidare så har jag märkt att detta är ju inte dirket försöta gången annat än RPG diskuteras på detta forum så egentligen borde kanske ett forum för politiskintrig och rävspel startas, man kan ju faktiskt analyser världens händelser och sedan anpassa dem till RPG.
Israel/palestina är ju ett sådant exemple på hur god är den "goda" staten egentligen.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Nej. Poänglös.

"Faktum är att han har ne poäng i att skattebetalarna indirekt finanserar vapenen, en rättl ångsökt poäng kanske men ändå en poäng."

Njaej. Produktionen finansierar vapnena, skattebetalarna är tvungna att arbeta för att få mat och kan således inte göras skyldiga. Jag kan alltså gå med på att det finns en poäng med att bomba fiendens fabriker (fast jag gillar egentligen inte det heller), men deras arbetare kan man aldrig döda med gott samvete. Det måste vi andra fördöma.

"Vidare så har jag märkt att detta är ju inte dirket försöta gången annat än RPG diskuteras på detta forum så egentligen borde kanske ett forum för politiskintrig och rävspel startas, man kan ju faktiskt analyser världens händelser och sedan anpassa dem till RPG."

Det går att diskutera världshändelser ur ett rollspelsperspektiv, jag skrev några intrigförslag en gång om WTC till Kult, till exempel. Den här diskussionen når däremot ingenstans utan handlar bara om politisk pajkastning. Om jag känner Bjorn rätt kommer den driva ännu längre bort från ämnet om den inte låses inom kort.

/Rising
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Baaah

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

Sedan tycker jag sedan gammalt att Bjorn skriver så korkade saker att alla hans inlägg borde låsas och raderas innan någon fick oturen att läsa dem, men det är en personlig åsikt som inte har med saken att göra.

<hr></blockquote>



/images/icons/sad.gifVad'an detta kategoriska påhopp?

Jag tycker ofta att DINA inlägg är helt förvirrade och absurda men det är ju det som gör det intressant att läsa dom, vem vill läsa sånt som man ändå bara håller med om???
/images/icons/tonguea.gif

Sedan så vill jag påpeka att om jag betalar en lejd mördare för att mörda en fiende till mig så är det i högsta grad olagligt och i många fall omoraliskt. (Hur som helst kan jag knappast svära mig fri från själva "handlandet".)

Själv tycker jag att situationen när medborgarna gemensamt "anlitar" (och finansierar) en arme för att eliminera våra gemensamma fiender är helt annalog.


/Bjorn

PS: Att tråden lär låsas är väl nästan givet, behövde du påpeka det? :)
DS
 
Top