PROMOTION A World Mending. Mellan en inställd apokalyps och framtiden som ännu inte börjat

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,409
När jag läste @Dimfrost s The World Broke öppnade det en dörr för mig och jag ville göra ett spel som var inte ett svar direkt, men en tolkning av något som låg mig nära. Resultatet är A World Mending, ett Into the Odd-hack på 35 sidor i en värld som inte gick under av klimatkollaps, men där den nya framtiden ännu inte tagit fart. Jag ville utforska vad som händer i mellanläget, vilka berättelser som kan skönjas om världen inte går under, trots allt.

A World Mending är gratis som PDF på itch.io och DrivethruRPG, men gillar ni det får ni gärna slänga en slant på det (om man vågar skriva det nu för tiden!). Framförallt vore det kul om ni som eventuellt gillar det hjälper till att sprida det på era håll (eller tipsar om var jag kan berätta om det, även om det brukar fungera bättre om man inte gör det själv :) ).

https://ackerfors.se/english/a-world-mending/
https://martinackerfors.itch.io/a-world-mending
https://www.drivethrurpg.com/product/377072/A-World-Mending (så snart det blivit godkänt)


awm.png

The world didn’t end. It was close. Some things fell apart, others took their place. This is the post- without the apocalypse. We should be celebrating, but we are too busy orienting ourselves in this new world, finding a place to live in, or even an identity, we can live with. Not just surviving.

We hit the road, or stayed nearby. We sought out solitude, or community. We connected, created, copulated, conceived of the fact that we were not dead, or even dying. We were rootless, and weary, out of the storm, but still struggling to find steady ground.

The world is mending, after all. But are you?


The stories told in A World Mending concern the people of this in-between, the time between the cancelled apocalypse and a future ready to be shaped. Who you were before hardly matters to anyone but you, but then, to you it matters an awfully lot.


About A World Mending

A World Mending by Martin Ackerfors is a table-top RPG loosely based on Into the Odd by Mark McDowall.

35 fully illustrated 6"x9" pages.

Complete rules for creating characters, generating a setup and two adventure places.

Download it for free or with a donation from itch.io or drivethruRPG.

awm2.pngawm3.pngawm10.pngawm18.png
 
Last edited:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,409
Eftersom PDF från Itch.io eller DrivethruRPG kan kännas lite väl behändigt har jag nu även lagt upp hela spelet på instagram: @alasyourrapids (Om inte annat kan man få lite känsla för hur det ser ut.)

Jobbar även på att få upp det som print på DrivethruRPG.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,409

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,409
Låter spännande! Vad gör man i spelet?
Bra fråga! :)

Rollpersonerna förväntas vara* på drift i en nära framtid där de gamla systemen är under förhandling, och alla söker de någonstans att slå sig till ro, ett fysiskt, socialt eller emotionellt hem. Det eller dem de möter på vägen är i någon mån i samma situation, eller någonstans på skalan mellan ”hemma” och ”i upplösningstillstånd”. I spelet finns två äventyr**, den ena är en ekogård där personer kommer och går. Där finns det några externa hot (antiekoterrorister exempelvis) och några triggerhändelser (typ järnvägsolycka), samt personer med egna mål, idéer och bakgrunder som kan påverka. I det andra är man personer som på något sätt är involverade i ett åtal mot ekoterrorister. Huvudsakligen tänker jag att rollpersonerna ska bidra till att stöpa världen (i sin omedelbara närhet eller globalt). Fokus ligger på hoppfullhet och särskilt vikt har lagts vid att bygga saker och att övertyga folk i grupp.

Typ så. :)

*Sådant går ju alltid att diskutera.
**I brist på bättre ord.
 
Top