A Knight of the Seven Kingdoms

Sista avsnitten var mer av avrundning men bra så klart.
Avsnittet började med Jazz och avslutades med en rocklåt båda förvånade mig men jag klagar inte. Gillar att Arlan är en skröpplig gammalt fyllo utom i Dunks minne där han är en gud genom hela serien. Hoppas att de kan hålla sig från att ha med cameos i onödan för karaktärer bara får att de är populära. Jag kommer inte ihåg om Lyonel är med i tredje novellen när det är mera adel inblandat men jag hoppas att de låter bli om de kan.

Avsnittet började med Jazz och avslutades med en rocklåt båda förvånade mig men jag klagar inte.
Jag har inte riktigt bestämt mig än om ifall jag tycker att det var ett djärvt och coolt grepp eller om det tog mig ur stämning. Jag får vila på det ett tag till.
Gillar att Arlan är en skröpplig gammalt fyllo utom i Dunks minne
Sista scenen som Arlan förekom i fick mig ärligt talat nästan att börja gråta.

Har också sett klart den idag!
Gillar den skarpt! En mysig blandning av the Last of Us och Rasmus på Luffen typ. Och jävlar vilka idylliska naturscener.

Är dock inte såld på den anakronistiska musiken i sista avsnittet. Hade nog föredragit om det "medeltidifierat" en modern låt istället som de gjort nästsista scenen när de rider genom åkrarna.

Sen kändes det kanske lite överdrivet med bajs- och kiss-scenerna, men jag antar att de ville hamra hem att det är samma råa, in-your-face-attityd som i GoT utan att ha massa sexscener.

Last edited:
En sak jag reagerade på var att:
hur enkel och obetydelsefull kronprinsens begravning var. Nog för att han dog under omständigheterna som kanske är pinsamma för Targaryan-ätten, men den var väldigt anspråkslös och med få besökare. Det är ju ändå den framtida kungen vi pratar om. Generellt kändes hela kungaätten väldigt folklig om man jämför med de andra två teveserierna.

En sak jag reagerade på var att:
hur enkel och obetydelsefull kronprinsens begravning var. Nog för att han dog under omständigheterna som kanske är pinsamma för Targaryan-ätten, men den var väldigt anspråkslös och med få besökare. Det är ju ändå den framtida kungen vi pratar om. Generellt kändes hela kungaätten väldigt folklig om man jämför med de andra två teveserierna.
En sak man får betänka i sammanhanget är ju att dödsfallet skedde under lite ovanliga omständigheter, närmast när prinsen var på semester eller liknande. Och det kan finnas begravningsseder som säger att det måste ske inom en viss tid. Och då får man göra det bästa av det man har. Om det hade skett i Kings Landing hade det sannolikt sett annorlunda ut.

Samtidigt får det mig såklart att fundera varför historien inte lika gärna hade kunnat utspela sig i ett medeltida land i Europa? Ingen deslbreaker alls, men en sak jag funderar på. Hoppas på mer fantasygrejer längre fram.

Det är väl en faktiskt usp med fantasy att det möjliggör att skapa historiska berättelser utan att behöva förhålla sig det minsta till verklig historia.

Även om man skapar lågmagisk eller helt omagisk fantasy så har man fortfarande friheten att skapa egna förutsättningar för berättelsen som man helt enkelt saknar om ens fiktion behöver vara ens lite historiskt förankrad.

Don't believe the hype!
Ser på många ställen att det blivit populärt att prisa denna serie, samtidigt som det blivit inne att dissa systerserien House of the Dragon. I vanlig ordning så är folk helt till sig när det kommer ut något som inte är rent skräp. Vill minnas att reaktionerna var precis likadana när House of the Dragon drog igång.

Som någon som försöker att inte förlösa min tid med att se på dåliga serier, tycker jag den här serien på sin höjd kan betraktas som okej, men klart sämre än den förvisso bristfälliga House of the Dragon.

Positiva aspekter:

+ Snygg och välgjord
+ Skaplig dramaturgi
+ Bra GoT vibbar
+ Väl avvägda blinkningar till GoT
+ Bra rollspelsinspiration med två ensamma äventyrare som ska köpa utrustning till ett tornerspel.

De negativa:

- Lövtunnt manus
- Grisodlaräventyr
- Slappstick och buskis (sprutdiarré och jättepenisprotes)
- Gore
- Superkorta avsnitt

Helt otroligt att George RR Martin ägnar sin tid åt att skriva såna här noveller - i nivå med introäventyr till 80-tals fantasyrolåspelsprodukter - istället för att skriva klart sitt stora epos.

Nu har jag sett alla avsnitt. Riktigt bra var det! Jag är vanligtvis inget fan av grisodling, men denna gång var det helt rätt för mig! Har sett så mycket episk fantasy att det var najs att se något mer småskaligt.

Har också sett alla avsnitten nu, otrolig serie.

A Knight of the Seven Kingdoms levererar mer hjärta, mänsklighet och djup på 6 korta avsnitt än vad hela GoT + HotD klämmer ur sig över sammanlagt tio säsonger.

Lågmagisk grisodlarfantasy är den bästa fantasyn.

Back