Nekromanti A Feast for Crows

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Alla Geroge R R Martin fans vet vad jag snackar om...

Fan vad less jag är nu. Jag måste bara få tömma ut min lesshet på att vänta på den här jäkla boken. Det här är den senaste information man fått. Men eftersom han skulle utannonsera att boken var färdig på hemsidan när den verkligen var det så drar jag slutsatsen att den inte ens är färdigskriven ännu... Alltså lär den inte finnas i butik förrän i höst eller senare.

Lite oroande att han hade 1300 sidor helt färdiga, ytterliggare några hundra "nästan" färdiga och några kapitel kvar att skriva också... Känns som att vi kommer få vara med om en A Storm of Swords igen, alltså en uppdelning i två böcker... Jaja, blir en längre läsupplevelse innan nästa vänteperiod i alla fall.

/Balderk, less
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Once upon a time... [NTIT]

Det var en gång för länge sedan, då en bok på 500 sidor ansågs tjock, och då tre böcker om totalt 1200 sidor ansågs mer eller mindre omöjligt att ta sig igenom. Lärarna stirrade fånigt på en om man försökte.

Men på något sätt, på dessa 1200 sidor så lyckades man få in en fantastisk resa, ett überepiskt krig och en händelse som omstöpte hela världen, utöver ett fantastiskt landskap och en häftig utveckling hos huvudpersonerna.

...and now, ze point: är det bara jag som tycker att fantasy idag består mest av ordbajs och utfyllnad?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Fantasytegel

är det bara jag som tycker att fantasy idag består mest av ordbajs och utfyllnad?
Nej, det är inte bara du. Det skulle krävas i det närmaste övermänskligt bra recensioner och rekommendationer för att jag skulle vilja ge mig på att börja läsa en modern fantasyserie. Krav ett är att författaren från början vet hur lång den ska bli och låter trovärdig när han säger det.

/tobias
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Fantasytegel

"Det skulle krävas i det närmaste övermänskligt bra recensioner och rekommendationer för att jag skulle vilja ge mig på att börja läsa en modern fantasyserie."

...fast å andra sidan, de där som uppskattar teglet brukar ju ge övermänskligt bra recensioner och rekommendationer (*minns Jordan-hypen*). Jag skulle nog säga så här: om en fantasybok är på under 500 sidor, ratas av alla som tycker teglet är bra, och inte får en enda tegelsten som rekommendation när man slår upp den på Amazon, då är risken stor att jag kommer att gilla den.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Once upon a time... [NTIT]

Jag håller faktiskt med. Det är jävligt jobbigt med alldeles för långa fantasyserier och böcker som är alldeles för stora. Jag har slutat läsa både Jordan och Goodkind, men George R R Martins böcker är så jävla bra och täta att jag inte kan vänta på nästa del.
I Jordan och Goodkind får man verkligen en känsla av utfyllnad, men inte i Martin. Det är faktiskt historier som håller en riktigt snabb takt, men i gengäld väldigt många av dem. Jag skulle nästan vilja jämföra böckerna med tv-serien Lost där det inte finns bara en huvudperson utan 14. Exakt hur många det rör sig om i A Song of Ice and Fire vet jag inte riktigt, men det är många och alla har en historia att berätta, självklart går dessa historier in i varandra, och ibland berättas en och samma historia till och med från två olika karaktärers synvinkel, men alla tillför något, alla är spännande och intressanta och alla har konsekvenser. Och dessutomt, ingen går säker. Alla kan dö. Det här är inte Jordan där man vet att Rand kommer att klara sig vad som än händer honom.

Dessutom så fokuserar ASoIaF mer på karaktärernas, de olika familjernas interna intriger och intriger mellan varandra än ett stort hot för hela världen (finns inget sådant). Hela bokserien går i gråskalor och inte i svart eller vitt. Du får följa även de som ses som skurkar och förstår att de inte bara är hjärtlösa monster som vill göra livet surt för allt och alla.

Så jag håller med, långa bokserier är oftast inte bra. Jag tycker det är skitjobbigt att behöva vänta en massa år på nästa bok i serien. Martin verkar inte ha uttalat sig om när den ska avslutas. Men jag bryr mig inte, för det här är så bra.

Edit: Om ni inte förstod min poäng så menar jag alltså att Martins böcker inte innehåller en massa ordbajs och utfyllnad. Okejl, inte för mycket i alla fall.

/Jonas
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Långt och kort [NTIT]

Böcerna nuförtiden är alltför långa. Jag håller f.n. på med "Kudde av gräs"-trilogin (Japan-fantasy). Den kunde ha kortats till en duo utan att förlora i läsvärde.

Jag kroknade med "Wheel of Time" i "Crown of Thorns" när jag insåg att masterplotten går i snigelfart samtidigt som jag bomarderas med birollsinnehavare som jag inte kan hålla reda på.

Robin Hobb ger mig också en övermättnadskänsla. Liveship Saga del 1 hade en intressant värld, men jag kände mig missnöjd med själva storyn. Alltför många människor, varav många betedde sig korkat. Det är inte kul när plotten hänger på att folk beter sig ointelligent.

Gamla uvar kan bättre. Tacka vet jag Ursula LeGuin som klämmer in en smart plott på <200 sidor. "Tombs of Atuan" är briljant i sin strama komposition och sin ångest, min favorit i Övärldspentalogin. Patricia McKillips bok "Forgotten Beasts of Eld" är också behaglig i sin korthet.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,532
Location
Stockholm
Det jobbigaste med att det dröjer, är ju att man hinner glömma så mycket. Och att läsa om böckerna är ett företag i sig. Jag löser det hela med att lyssna på talboksversonen när jag går fram och tillbaka till föreläsningarna.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,920
Location
Nordnordost
En god bok blir inte sämre av att vänta i hyllan några år. Jag väntar tills hela serien är tillgänglig innan jag börjar läsa något. Och då finns dessutom möjligheten att köpa en samling med böckerna till ett lägre pris än böckerna var för sig.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
så fösöker jag göra med, kan inte köpa kommande ASoIaF förrens den kommer i pocket(har resten i pocket), och jag funderar på att inte läsa den förrens jag har alla böcker i handen. dock så råkade jag köpa en bok av john ringo som nu är inbunden, vilket gör att jag är tvungen att köpa resten inbundet med... man vill ju inte förstöra en svit :/
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Hehe, jobbigt sånt där. Vet inte hur jag ska göra... Tror nog att jag inte orkar vänta på pocketen.

Men att vänta tills hela serien är färdig, det skulle jag knappast kunna göra. Då skulle jag glömt allt som hade hänt och kanske till och med förlorat intresset för att läsa den.

Nej, jag kommer läsa A Fest for Crows och sedan våndas ytterliggare tre-fyra-fem år innan jag får läsa nästa :p
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Ja, det har du ju rätt i!

Tänkte jag inte på.

JAg är fan sugen på att läsa om dem... men det har jag knappast tid med. Har verkligen skit mycket böcker att läsa som jga inte har läst alls. Det är så jävla jobbigt, shoppar böcker i så mycket högra takt än vad jag kan läsa dem i.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Lite oroande att han hade 1300 sidor helt färdiga
Det är faktiskt inte lika mycket som det låter. Det var nämligen sidor "in final draft form" det egentliga sido antalet brukar bli lite mer än två tredjedelar av antalet manuskriptsidor (tror jag ialla fall). Men det är ändå en diger lunta. Nåja som länge som boken håller samma klass som de tidigare i serien är jag nöjd.
 
Top