Nekromanti AÖ: Kentaurer

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<U><B>Kentaurer</B></U>

<B>Allmänt:</B> Varelser med sex extremiteter är ovanliga men inte okända i Gondica; megadionen och mantikoran är två andra exempel. Allt tyder på att kentaurerna är ett naturligt inslag i Pangaias fauna, även om det är anmärkningsvärt hur de har utvecklat drag som är så lika två helt andra arter.  Deras överkroppar ser mänskliga ut ner till mellangärdet, under revbenen motsvarar "buken" snarare hästens hals - åtminstone dess framdel.
     Deras ansikten har ett skarpskuret och något asiatiskt utseende med tydliga mongolveck (om man ser en kentaurs framtänder betyder det dock som regel att han är arg...). Den människolika näsan är ganska dåligt anpassad för en så stor kropp, men de har starka lungor och kan dra in förvånansvärt stora mängder luft - de måste ändå ta relativt djupa andetag för att kunna transportera luften hela vägen ner till "hästkroppen"; en kentaur som flexar med näsborrarna är oftast inte så spänd som han ser ut.

<B>Internt:</B> Fram till manken finns det påtagligt lite som skiljer hästar och kentaurer åt - de har en tyngre bakkropp för balansens skull, men om man inte tittar efter tänker man inte på det. De äter dock inte gräs och har en matsmältning som är anpassad till en mer människolik bland-diet.
     Deras överkroppar inte särskilt mänskliga om man tar en närmare titt på dem; internt består den mest av muskler och några stödorgan - främst ett bihjärta som hjälper till att pumpa blodet upp till huvudet, och en muskelrik slusskammare som hjälper till att pumpa andningsluften (och som gör att överkroppens bröstkorg rör sig när de andas). Musklerna som håller upp och flyttar överkroppen är <I>mycket</I> kraftiga; i kentaurkrigarnas träning ingår en sorts "sit-ups" som består i att luta ner överkroppen, om möjligt tills den pekar rakt framåt, och räta upp sig igen.
     Snett framför frambenens skulderblad, just där ryggraden viker av uppåt, sitter ett par extra benplattor som ett slags extra bäckenben. De agerar främst muskelfästen, men är även ett skydd för ryggkotorna som har en svag punkt där; om man lyckas träffa en kentaur mitt mellan dem med en hård stöt kan man knäcka hans ryggrad.

<B>Manligt/Kvinnligt:</B> Inga anatomiska konstigheter där (vilket också är ganska enkelt att kontrollera eftersom kentaurer inte använder vanliga kläder); baksidan på en kentaur ser ut som baksidan på en häst. Kvinnorna har spenar under buken, som på ett häststo. De har faktiskt även två bröst-liknande fettansamlingar på bröstkorgen, fast utan bröstvårtor eller mjölkkörtlar. Deras funktion, om någon, är okänd.
     En kentaurkvinna är gravid i åtta månader, och kan röra sig obehindrat fram till sista månaden. De föder med klart mindre svårighet än människor, men barnet måste ligga i en speciell position för att komma ut problemfritt.

<B>Övrigt:</B> Kentaurers hårväxt är i sig en sorts man; de har inget hår på sidorna av huvudet (med lite gelé skulle de få en ganska stilig tuppkam) och baktill fortsätter hårfästet ner längs med nacken och mellan skulderbladen. Manliga kentaurer har ingen skäggväxt.
     Nyfödda kentaurbarn är mognare än människobarn och kan stå på sina egna hovar från bara några timmars ålder, men de tunga huvudena ger dem svåra balansproblem de första veckorna. Ett barn <I>kan</I> stå upp och dia, fast mamman lägger sig oftast ner på sidan när hon ammar det.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: AÖ: Kentaurer Hatten ramlar in här med

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Kentaurer

Allmänt: Varelser med sex extremiteter är ovanliga men inte okända i Gondica; megadionen och mantikoran är två andra exempel.
Allt tyder på att kentaurerna är ett naturligt inslag i Pangaias fauna, även om det är anmärkningsvärt hur de har utvecklat drag som är så lika två helt andra arter.
Deras överkroppar ser mänskliga ut ner till mellangärdet, under revbenen motsvarar "buken" snarare hästens hals - åtminstone dess framdel.
Deras ansikten har ett skarpskuret och något asiatiskt utseende med tydliga mongolveck (om man ser en kentaurs framtänder betyder det dock som regel att han är arg...).
Den människolika näsan är ganska dåligt anpassad för en så stor kropp, men de har starka lungor och kan dra in förvånansvärt stora mängder luft - de måste ändå ta relativt djupa andetag för att kunna transportera luften hela vägen ner till "hästkroppen"; en kentaur som flexar med näsborrarna är oftast inte så spänd som han ser ut.

Internt: Fram till manken finns det påtagligt lite som skiljer hästar och kentaurer åt - de har en tyngre bakkropp för balansens skull, men om man inte tittar efter tänker man inte på det.
De äter dock inte gräs och har en matsmältning som är anpassad till en mer människolik bland-diet.
Deras överkroppar inte särskilt mänskliga om man tar en närmare titt på dem; internt består den mest av muskler och några stödorgan - främst ett bihjärta som hjälper till att pumpa blodet upp till huvudet, och en muskelrik slusskammare som hjälper till att pumpa andningsluften (och som gör att överkroppens bröstkorg rör sig när de andas). <p><hr></blockquote><p> Alternativt kan det finnas en/två små lungar som hjälper Kentauren att få extra syre medans den kämpar ned luften till lungorna under stressade perioder.. ( finns faktist varelser som har extra lungor )..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
Musklerna som håller upp och flyttar överkroppen är mycket kraftiga; i kentaurkrigarnas träning ingår en sorts "sit-ups" som består i att luta ner överkroppen, om möjligt tills den pekar rakt framåt, och räta upp sig igen.
Snett framför frambenens skulderblad, just där ryggraden viker av uppåt, sitter ett par extra benplattor som ett slags extra bäckenben.
De agerar främst muskelfästen, men är även ett skydd för ryggkotorna som har en svag punkt där; om man lyckas träffa en kentaur mitt mellan dem med en hård stöt kan man knäcka hans ryggrad.<p><hr></blockquote><p>
*hmm* låter bra men en sak skulle jag vilja fråga det är hur bra är deras hovar ? hur mycket stryck tål deras ben ?
Vad händer om någont penetrar hoven är kentauren dömd att halta resten av sitt liv som en häst kan råka ut för..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Manligt/Kvinnligt: Inga anatomiska konstigheter där (vilket också är ganska enkelt att kontrollera eftersom kentaurer inte använder vanliga kläder); baksidan på en kentaur ser ut som baksidan på en häst. Kvinnorna har spenar under buken, som på ett häststo.
De har faktiskt även två bröst-liknande fettansamlingar på bröstkorgen, fast utan bröstvårtor eller mjölkkörtlar. Deras funktion, om någon, är okänd.
En kentaurkvinna är gravid i åtta månader, och kan röra sig obehindrat fram till sista månaden. De föder med klart mindre svårighet än människor, men barnet måste ligga i en speciell position för att komma ut problemfritt.

Övrigt: Kentaurers hårväxt är i sig en sorts man; de har inget hår på sidorna av huvudet (med lite gelé skulle de få en ganska stilig
tuppkam) och baktill fortsätter hårfästet ner längs med nacken och mellan skulderbladen. Manliga kentaurer har ingen skäggväxt.
Nyfödda kentaurbarn är mognare än människobarn och kan stå på sina egna hovar från bara några timmars ålder, men de tunga
huvudena ger dem svåra balansproblem de första veckorna. Ett barn kan stå upp och dia, fast mamman lägger sig oftast ner på
sidan när hon ammar det. <p><hr></blockquote><p>Aaa välgenomtänkt och bra balanserad artikel *ler* rent nöje att läsa..
Kentaurer bör som hästar även ha en naturlig förmåga att simma och bör kanske inte gilla att bada men de lär vara bra på hästsimm

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hatten on 2000-10-17 01:07.</EM></FONT></P>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: AÖ: Kentaurer Hatten ramlar in här med

<I>hur bra är deras hovar ? hur mycket stryck tål deras ben? Vad händer om någont penetrar hoven är kentauren dömd att halta resten av sitt liv som en häst kan råka ut för..</I>

De är precis som hästar i det avseendet (utom att en svårt skadad häst avlivas bara, om en kentaur skadas kan man väl förvänta sig att han/hon hamnar under nån form av sjukvård).
Den där "skarven" vid rygg-böjen är däremot en svag punkt som hästar <I>inte</I> har - utöver att nacken alltid är ett känsligt område, förstås.

<I>Kentaurer bör som hästar även ha en naturlig förmåga att simma och bör kanske inte gilla att bada men de lär vara bra på hästsimm</I>

Jag håller med, men inte Blixt - det står i reglerna att kentaurer och minotaurer inte kan lära sig simma för att de har en naturlig fobi för att hamna i vatten som de inte bottnar i. Det kan jag förstå i fråga om minotaurerna (lite tufft att få en kallsup med två stora näsborrar som pekar rakt fram), men kentaurerna har ju människonäsor - som är anpassade just för att simma och dyka med.

--
Åke
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Latinförslag

Equesitis Humanus

Är ett litet förslag som betyder ungefär Hästmänniska.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Latinförslag

<I>Är ett litet förslag som betyder ungefär Hästmänniska.</I>

Joda - enda nackdelen är att kentaurerna själva skulle bli <I>grymt</I> förolämpade av en sån benämning. (-:  De kallar förmodligen sig själva nåt som betyder 'åskfolket' eller nåt sånt.

Nån som vet vad "kentaur" egentligen betyder, förresten? 'Taur' är väl <I>tjur</I>, såvitt jag förstår, eller är det nån annan ordbildning som har glidit in och skapat nåt likaljudande?

--
Åke
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Latinförslag

Taur = Oxe med vissa varianter

Tonitrus Popellus = betyder ungefär Åskfolket ;-)

Riddaren



En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: AÖ: Kentaurer Hatten ramlar in här med

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>De är precis som hästar i det avseendet (utom att en svårt skadad häst avlivas bara, om en kentaur skadas kan man väl förvänta sig att han/hon hamnar under nån form av sjukvård).
Den där "skarven" vid rygg-böjen är däremot en svag punkt som hästar inte har - utöver att nacken alltid är ett känsligt område, förstås.<p><hr></blockquote><p>Jag tänkte snarere på de gångerna en spik eller sten har lyckats splitra/tränga igenom hoven till köttet och benet under de gångerna brukar hästar få permanenta skador som man än idag inte kan åtgärda.
Så kentaurer är lika känsliga ?
För i sådana fall vet jag exakt vad man ska göra vid strid mot kentaurer fram med spik *ler*
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Jag håller med, men inte Blixt - det står i reglerna att kentaurer och minotaurer inte kan lära sig simma för att de har en naturlig fobi för att hamna i vatten som de inte bottnar i.
Det kan jag förstå i fråga om minotaurerna (lite tufft att få en kallsup med två stora näsborrar som pekar rakt fram), men kentaurerna har ju människonäsor - som är anpassade just för att simma och dyka med.<p><hr></blockquote><p>tja OM blixt inte vill att kentaurer ska simma så säger jag bara *buuhuuu* i min kampanj så kommer kentaurer vara baddare på att simma ( dåliga på att dyka till och med fobi för att dyka ) men klara av att simma långa långa sträckor..
Minotaurer därimot går jag med på de är inte direkt vatten vänligt byggda....
Även om de bör kunna klara av en viss form av hundsim.. korta sträckor.. så tror jag nog att de förlitar sig på
1 skepp
2 båtar
3 land..
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Simning

>>Kentaurer bör som hästar även ha en naturlig förmåga att simma och bör kanske inte gilla att bada men de lär vara bra på hästsimm

Jag håller med, men inte Blixt - det står i reglerna att kentaurer och minotaurer inte kan lära sig simma för att de har en naturlig fobi för att hamna i vatten som de inte bottnar i. Det kan jag förstå i fråga om minotaurerna (lite tufft att få en kallsup med två stora näsborrar som pekar rakt fram), men kentaurerna har ju människonäsor - som är anpassade just för att simma och dyka med.<<

Jag kan tänka mig att kentaurer kan ha lite svårt att hålla balansen i vattnet, både i sidled (hög tyngdpunkt) och framåt-bakåt (övervikt framåt).

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Latinförslag

Borde inte Homo Eques-nånting vara lämpligt, i analogi med Homo Sapiens etc? Eller är det för tråkigt? :)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Latinförslag

Visst är det ett alternativ...men mitt förslag var inriktat på att inte likna människan (Homo Sapiens) för mycket... men om nu inte Kentaurerna vill jämföras med människan tog jag en ny variant, grundad på Rosenius svar:
Tonitrus Popellus = betyder ungefär Åskfolket

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Sebastian Strix

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
92
Location
Borås
Re: Latinförslag

Jag betvivlar att vidoniska lärde (de som skulle kunna tänkas svänga sig med azuliska namn på varelser) tar någon större hänsyn till kentaurernas preferenser. Kentaurer är mest kända som brutala barbarer, och som _människa_ är det inte konstigt att det första man noterar är deras "mänsklighet".

Sedan blir jag återigen förvirrad; kentaur är ett grekiskt/daladhiskt ord från första början, som sannolikt lånats in till azuli också. Varför är namnen tvådelade? Om det är för att följa Linnés system, står det första namnet för den _familj_ av väsen varelsen tillhör, det andra är artnamnet. Om det inte avser att följa LInnés system (varför skulle det, egentligen?) undrar jag nyfiket varför Riddaren valt just två namn?

Erik
 

Sebastian Strix

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
92
Location
Borås
Re: AÖ: Kentaurer Hatten ramlar in här med

Det är väl en _kulturell_ pryl, i så fall: kentaurerna av idag har inget behov av att simma, så det är bara något som är inrutat i dem att vatten är jättefarligt (det finns väl floder på kentaurstäppen?) Annars kan deras näsor vara relikter från en tidigare tidsperirymd när de kunde simma, typ vår blindtarm.

Erik
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Latinförslag

Japp...det tvådelade är från Linneaus som han hette innan adlandet. Men det är oxå det enda gemensamma.

Det är svårt att beskriva en ras med endast ett ord. Och skall man beskriva rasen med flera ord bler det väldigt långt och krångligt. Utan hänsyn till latinsk grammatik. Att valet föll på två ord istället för tre, fyra, fem etc... är att det är lättare att beskriva än med ett ord, samtidigt som det inte blir så långt med flera ord.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Sebastian Strix

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
92
Location
Borås
Re: Latinförslag

När man kommer till myllret av olika växt- och djurarter som är väldigt lika _räcker_ inte två ord - det var därför man använde fler än två namn Före Linné för de flesta arter (det finns ju inte gärna några man kan förväxla kentaurerna med, så där räcker två ord). Logiskt resonemang, dock, men den direkta associationen blir till Calle från Stenbrohult... Jag är fortfarande lite nyfiken varför du ansåg det vara nödvändigt med beskrivande termer för varelser som redan _har_ namn - nu pratar vi fortfarande Linnés system, visserligen, men hunden heter Canis familiaris - canis för hund och familiaris för tam.

Däremot är jag intresserad av gamla _termaliska_ namn på övriga sapienter...

Erik, gnällig och störande besserwisser
 

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
Linné(OT)

det tvådelade är från Linneaus som han hette innan adlandet.
Jag trodde att Carolus Linnaeus bara var den latinska formen av Carl von Linné...

/Cernael san
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Linné(OT)

"Jag trodde att Carolus Linnaeus bara var den latinska formen av Carl von Linné..."

Nope...han är född Linnaeus. Nu är jag osäker på hans föräldrar, och har inte Elgenstiernas "Svenska Adelns Ättartaflor" tillgänglig, men det är möjligt att han är prästson...Men den biten är jag lite osäker på.

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Eldorin

Veteran
Joined
24 Nov 2000
Messages
81
Location
Trollhättan.
Re: Linné(OT)

Vet inte om han var prästson heller men ville bara säga att det är mycket möjligt. Han tyckte iallafall mycket om att besöka prästgårdar, där han i lugn och ro fick skriva färdigt böckerna han höll på med, En av dem var prästgården i Västra Tunhem, där han kom för att granska Sveriges äldsta ekar.

På tal om träd hade han en kärlek till bananträd vilket han tog med sig hem till Sverige. Men han fick aldrig se en banan växa på dem och kort efter sin död kom den första bananen på en av plantorna.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Re: Latinförslag

Kentaurernas namn på sig själva finns i Gondica-FAQ-en på www.rollspel.com Anders
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Linné(OT)

Jo...Carl Linneaus (adlad von Linné) är prästson, han är son till en komminister i Småland. Dvs graden under Kyrkoherde, och en församlingspräst i en annexförsamling, Kyrkoherden är församlingspräst i en moderförsamling i ett pastorat.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 
Top