90-talets svenska rollspelshemsidor

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag funderade på alla dessa hemsidor med fanskapat material till framför allt Drakar och Demoner men också andra svenska rollspel som florerade på 90-talet. En kolossal blandning av mer eller mindre kvalitativa påhitt, i allmänhet presenterade på svart bakgrund omgärdade av fräckaste möjliga fantasy-giffar. Finns det någon som sparade detta material? Och någon som har pejl på vad som hände med personerna som drev dem (utom @Robert Jonsson, då)?

Jag känner mig utpekad. 😅

Jag har främst koll på det som relaterade till Drakar och Demoner, och på gamla diskar och skivor så tror jag att det finns en hel del av materialet sparat. Jag har till och med pärmar kvar med utskrivet material (varav en del faktiskt kommer spelas i Altors Vidder).

Jag har lite koll på de namnen som fanns bakom nicken på de sidorna och var aktiva, men få av dessa är aktiva som bidragsgivare till scenen. Kanske spelar de forfarande, men jag gissar att livet tog död på dem som de flesta andra. Eller ja, deras bidrag till hobbyn då.

Jag hade en gång en sida dedikerad till en kampanj i Kult som låg på Geocities. Den hade *trumvirvel* svart bakgrund och (näst intill oläslig) röd text, samt snodda bilder från typ Se7en och liknande 90-talsrullar (som jag hade gjort svartvita och dragit upp kontrasten på). Dessutom hade vi en femtioelva Hotmail-adresser kopplade till spelarkaraktärer, SLP:er och Liktorer/Nefariter. Typ. Allt var very 90s och skulle den hittas idag (det går förhoppningsvis inte) så finns det väl en risk att någon tror det är sjusexfyra som ligger bakom den.

Last edited:
Vid något tillfälle för några år sedan (10?) blev jag uppmärksammad på en gammal 90-talshemsida som fortfarande låg uppe (av @Recca ?) där en del av mina gamla alster som 13-åring låg. Det var alltså inte min hemsida, men många av de svenskspråkiga monstren, föremålen, raserna och äventyren på internet vid den här tiden ingick i något form av gemensam materialmassa som flöt runt.

Back