80-tals fantasy , sword & sorcery , barbar cartoons ?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag såg i mitt YouTube flöde så dök det upp nån video om a great forgotten 80's sword & sorcery cartoon . Galtar and the golden lance .

Denna cartoon series har gått mig helt förbi i barndomen och även i vuxen ålder och det fick mig att tänka att vad för andra bra cartoons på det här temat har jag missat.

Jag känner ju till
Heman
Shera
Thunder Cats
Thundarr the barbarian
Blackstar
Dungeons& dragons cartoon serien
Pirates of darkwater (kom iofs ut tidigt 90-tal)



Vad har jag missat ?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Tar du med Pirates of Darkwater så känns det som Conan the Adventurer (1992-93) också måste få komma med. För även om den är gjord på tidigt 90-tal så är den väldigt '80.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Den här tråden påminde mig om både Conan och Zelda.

Zelda brukade jag se på captain N - the game master
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vi kan även inkludera tidigt 90-tal för jag kom just att tänka på Prince valiant och Young Robin Hood som kom ut 91
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Om du räknar ThuderCats i din lista så borde nog också den här serien platsa in
Bravestar gillar jag men det är ju mer space western (enligt mig ) på samma sätt som the adventures of galaxy rangers även om bravestar har elements of Magic and sorcery .

Thundercats är ju mer sword and sorcery än bravestar (min personliga åsikt)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Den har inte bara element. Bravestarrs djurarter (som han använder hela tiden) är av mystik natur, o huvud skurken får sina krafter från en demon
bravestar får sina krafter ifrån native American shamanism om jag inte missminner mig .

Tex hex får som du säger sina krafter ifrån Stampede (demonen) .

Jag kan visuellt och tematiskt sträcka mig till att acceptera att bravestar är siencefantasy med en space western backdrop
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Tror inte det här vad du är ute efter men det är fantasy:

Någon som sett den här
Nej

bravestar får sina krafter ifrån native American shamanism om jag inte missminner mig .
Tror att han fick sina krafter från en av Nya Texas inhemska präriefolks shamaner. Bravestarr själv ska vara indian (tror inte de specificerad från vilken nation/stam dock).

---------------------------------------------

Det här är en grej jag är förvånad över inte fick sin egen tv-serie: Golden Girl and The Guardians of the Gemstone, ska dock ha fått några serietidningar, eller välillustrerade blädderböcker.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Är du bara ute efter tecknade tv-serier, eller kan man nämna filmer?

Tror inte det här vad du är ute efter men det är fantasy:
Den lilla sjöjungfrun swedish intro - YouTube

The Little Mermaid - Intro - YouTube

--------------------

Vet inte om den här räknas eftersom den var '79-'80, fanns i alla fall på svensk VHS som jag såg någon gång under 90-talet:
King Arthur and the Knights of the Round Table intro anime cartoon 1979 - YouTube

---------------------

Från 90-talet har vi denna:

Hade på svenska ett än bättre namn: Kung Arthur och Rättvisans Riddare
Ja det är en direktöversättning, men det låter så mycket bättre.
 
Top