Nekromanti 80-tals äventyr...... usch och fy.

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Re: Topplista 80-talsäventyr

>Men topplistan måste ändå se ut så här:
>1: Skelettbyn
>2: Dimön
>3: Döda skogen
>4: Spindelkonungens pyramid
>5: Sarkath Hans gravvalv

Är det bara jag som anser att tvillingbergen saknas från ovanstående lista?
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Topplista 80-talsäventyr

Det är möjligt, men tyvärr har jag aldrig ägt Tvillingbergen, och det var så länge sedan jag spelade det att jag inte kommer ihåg något av det. Därför kan jag heller inte jämföra det med de äventyr jag faktiskt har. Jag ser med spänning fram emot pdf-versionen det talats om, så kanske mina minnen av äventyret (som säkert var mycket bra, på sitt, och Dimöns, sätt) kommer tillbaka.

/Daniel
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Topplista 80-talsäventyr

Och vi kan nu känna oss ganska säkra på att kvantitet långt ifrån alltid innebär kvalitet. Det har bevisats i vanlig litteratur såväl som i rollspel.

/Daniel
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Man kan också ge bort orden gratis ...

Och det är mycket trevligt. Man har genom åren ofta hört att rollspelsföretagen inte tjänar pengar på äventyr (en del har till och med sagt att äventyr är rena förlustaffärer), och därför inte ger ut annat än nya versioner av regler och bakgrundsböcker. En trevlig inställning, som långsamt, långsamt, börjat smyga sig in hos allt fler rollspelsutgivare är ändå ge ut äventyr, fast på ett sätt som inte innebär några tryckkostnader, dvs på Internet.

Men ändå, jag har inte sett Skelettbyn eller Dimön på Internet ... /images/icons/smile.gif

/Daniel
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Topplista 80-talsäventyr (Tvillingbergen)

>Det är möjligt, men tyvärr har jag aldrig ägt Tvillingbergen, och det var så länge sedan jag spelade det att jag inte kommer ihåg något av det.

Jag vill minnas att det var rejält svängigt, eller så verkar det endast så pga det spelades på "den gamla goda tiden". Hur som helst var det jävligt kul och jag minns att spelledaren gestaltade den knarrige, ryktesspridande gamle gubben på värdshuset i vindpina, med sånt schvung att vi i spelargruppen skrattade så vi grät :-D

>Jag ser med spänning fram emot pdf-versionen det talats om, så kanske mina minnen av äventyret (som säkert var mycket bra, på sitt, och Dimöns, sätt) kommer tillbaka.

Jag med :) I värsta fall får jag bege mig ner i den dungeon-lika källare där den finns och leta upp mitt eget gamla exemplar.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Myten om icke-linjaritet

Äkta icke-linjaritet kan inte existera i ett rollspelsäventyr.

Det är en praktiskt omöjlighet att beskriva alla de val och möjligheter som spelarna kan låta sina rollpersoner utforska. Det är därför man har en spelledare.

Tänk även på att spelarnas upplevelse av ett äventyr alltid är linjär, oavsett hur icke-linjärt äventyret presenteras.

Så varför krångla till det och försöka uppnå en icke-linjäritet som aldrig kan uppnås och som spelarna aldrig upplever.

Det de måste uppleva är ILLUSIONEN av icke-linjaritet, illusionen av att de har fria val, även om de inte har det.

Och det uppdraget vilar alltid tungt på spelledarens axlar.

M.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Myten om icke-linjaritet

Nu har jag inte äventyret i fråga (inte ver.6 heller, jag har just investerat i EDD eftersom jag är en bakåtsträvare av internationella mått) men är det sant att en slumptabell avgör vad som händer?

F.ö.
De enda riktigt ickelinjära äventyren jag spelat var Barbia (Siratsias Vita Formelbok) samt det hittils oöverträffade Oraklets Fyra Ögon. De tar å andra sidan sjukt lång tid att spela igenom, och kräver grymt mycket förberedelser från spelledarens sida.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Inget svar men...

...en iakttagelese.

Enligt mitt tidigare resonemang kan inte ett äventyr som innehåller bestämda story-element (som till exempel Svavelvinter-serien) vara totalt icke-linjär.

Kampanjböcker däremot, där man beskriver en miljö och låter spelledaren använda denna till att skapa äventyr som reagerar på rollpersonernas handlingar, kan vara totalt icke-linjära.

Dock ska man samtidigt vara medveten om att det finns äventyr som är bättre eller sämre på att ge stöd åt spelledaren så att han kan presentera ILLUSIONEN av icke-linjaritet. Vilket Granström var/är en mästare på.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Man kan också ge bort orden gratis ...

Det ska jag nog ändra på. Vänta nåt år bara...
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Re: Man kan också ge bort orden gratis ...

På vilket sätt är äventyrs-publicering en förlustaffär för spelföretagen?

/Anders
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
De säljer inte...

...tillräckligt bra för att bolagen ska få igenom kostnaderna för produktion och distribution.

De flesta av oss rollspelare gör våra egna äventyr, eller utgår från ett eller ett par stycken. Alltså köper vi inte de äventyr som ges ut...

M.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Re: De säljer inte...

Stämmer nog det du säger. Fast jag antar att de indirekt bidrar till företagens vinst genom att många väljer hellre att köpa en spel som det finns mycket äventyr till, än ett utan. Allt enligt principen "Det man förlorar på karusellerna tar man igen på gungorna".

/Anders
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Exakt...

...det som ligger bakom WotC:s d20-satsning: de låter andra göra äventyr som skulle vara olönsamma för WotC att göra, och det leder till att det finns en otrolig mängd äventyr till D&D, utan att WotC har tagit någon risk, vilket gör att D&D säljer ännu mer... och så vidare...

M.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Exakt...

Man skulle oxå kunna kalla de fri support att ge ut äventyr. Förhoppningsvis så bidrar de även till att de som inte har tid eller lust till att göra äventyr själv ändå spelar rollspel om det finns färdiga äventyr och att det kommer nya med jämna mellanrum. Ju mer som gör livet enklare för de som skall spela att spela, dessto större möjligheter för rollspelsmarknaden att växa, tror jag iaf.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 
Top