Nekromanti 7th sea

tupelo

Veteran
Joined
30 Nov 2012
Messages
62
Hej

är lite lockad av att spela i en swashbuckler pirat setting. Är nya 7th sea något som någon rekommenderar? Hur är reglerna vad liknar de?
finns det bra äventyr någon som provat?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag råkar ju älska 7th Sea och skrev en recension på det för ett par år sedan, efter att ha läst 2nd Edition-boken: http://spelkult.se/recension-7th-sea-2nd-edition/.

Det är inte allas kopp té, måste sägas. Systemet tycker jag är helt lysande personligen, men min spelgrupp har varit mer skeptisk och därför har det aldrig fått någon bordstid. Så det är ytterligare ett av de där spelen som verkar vara så sjukt bra, men som jag i praktiken inte har någon erfarenhet av att spela.
 

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
Verkar spännande, men man måste nog ha rätt grupp för det (säger jag, efter att bara ha läst reglerna... min grupp är nog inte rätt grupp, men om någon drar ihop en bra grupp i Göteborgsområdet så är jag potentiellt intresserad). Vet inte hur mycket swashbuckling det blir, och hur mycket politiska ränker, dock... (spelet verkar fördra det sistnämnda, att dömma av reglerna)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ett väldigt bra spel på alla sätt för rätt spelgrupp. Världen är mycket intressantare än i första versionen och reglerna är superenkla och uppmanar till ett ganska speciellt sätt att spela där RP knappast kan misslyckas. Dessa regler fungerar bra om det är den typen av äventyr man vill spela, annars är böckerna faktiskt värda sitt pris bara för settingen och all bra art. Jag har varit SL i kampanjer i spelet där vi använt de medföljande reglerna och kampanjer där vi vill ha mer gritty och högre dödlighet och därmed använt andra regler.

Man kan kortfattat säga så här om de medföljande reglerna, alla måste vara hjältar och om det finns en ”duelist” i gruppen så kommer denne vara som en våldsvirvelvind som kan stjäla hela showen. Alla RP har tjock plot-armour i de reglerna som medföljer.

Men som tidigare nämnts, världen i sig är så bra att om du inte gillar reglerna och den typ av spelande som dessa uppmuntrar, byt till andra regler som fungerar bättre för dig och dina vänner.
 

tupelo

Veteran
Joined
30 Nov 2012
Messages
62
Tjock plot-armour är nog inte min kopp av te vill nog ha mer gritty regler.

vilka regler körde ni med?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
tupelo;n326371 said:
Tjock plot-armour är nog inte min kopp av te vill nog ha mer gritty regler.

vilka regler körde ni med?
EON 3 och EON 4 utöver att ha testat originalreglerna. Både EON 3 och EON 4 fungerar väldigt bra då de är bra mycket dödligare, sen är det upp till dig hur detaljrika strider etc du vill ha. Alla lär inte hålla med mig men jag tycker att EON 3 är extremt rikt på att beskriva handlingar i detalj och är mer simulationistiskt än EON 4 som är mer abstrakt i hur strider hanteras etc. Men jag är rätt säker på att du kan använda dig av egentligen vilket regelsystem som helst där du känner att nivån av gritty är rätt.

Sen går det säkert att ”modifiera” de medföljande regelsystemet en del men spelet är inte simulationistiskt utan snarare berättande där RP ”lyckas” även när de misslyckas. Men som sagt, du kan säkert ändra på de reglerna om du har tid och ork, jag valde som visat att istället luta mig mot system som jag vet att jag gillar. Jag vet att en hel del använder sig av second edition-världen och first edition-reglerna, detta tycker jag låter som ett intressant alternativ.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Du vill ha swashbuckling men att folk ska dö lätt?

Känns rätt motsägelsefullt, om man tar inspiration från gamla swashbucklingfilmer.
 

tupelo

Veteran
Joined
30 Nov 2012
Messages
62
Lätt är inte ett krav men att dö/eller misslyckas vilk jag nog ändå ha med som potentiell risk. Så swashbuckling kanske var slarvigt använt.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Rickard;n326403 said:
Du vill ha swashbuckling men att folk ska dö lätt?

Känns rätt motsägelsefullt, om man tar inspiration från gamla swashbucklingfilmer.
Håller med. Jag vill iofs också båda dom två sakerna… så det jag gjorde för att lösa problemet i mina husregler Oh, Injury! var att det är lätt att parera, sköldblocka, ducka, sidsteppa, bakåtvolta osv osv väldigt fritt men att man betalar av en ändlig resurs för att göra det och när den är slut då dör man brutalt! För att få det bästa av båda världar.

Blodlöst fäktande men sen brutalt nedstucken med en avhuggen arm på det kalla grottgolvet: clang-clang-clang-touché!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
2097;n326431 said:
Håller med. Jag vill iofs också båda dom två sakerna… så det jag gjorde för att lösa problemet i mina husregler Oh, Injury! var att det är lätt att parera, sköldblocka, ducka, sidsteppa, bakåtvolta osv osv väldigt fritt men att man betalar av en ändlig resurs för att göra det och när den är slut då dör man brutalt! För att få det bästa av båda världar.

Blodlöst fäktande men sen brutalt nedstucken med en avhuggen arm på det kalla grottgolvet: clang-clang-clang-touché!
Oh yes! Precis sådär försöker jag att spelleda i Thea och kringliggande kontinenter. Häftiga äventyr med allt du nämner men också ond bråd död i en skitig gränd i någon av Montaignes städer :) Jag gillar verkligen också att 7th sea andra editionen inte är lika Eurocentriskt. Historiska spel kan av självklara anledningar vara Eurocentriska om de fokuserar på speciella historiska händelser, epoker etc, men 7th sea andra editionen har verkligen tagit bra och stora steg för att dels ta bort fokus från det enbart inspirerade av Europa men också för att visa att det i Thea råder jämlikhet mellan män och kvinnor. Detta utrycktes i den första editionen men fungerade inte riktigt så i de äventyr, stämningstexter etc som fanns med, i den andra editionen är det mycket tydligare.

De av er som har större koll på dessa saker får gärna rätta mig om jag missat något eller helt enkelt missuppfattat något.
 

tupelo

Veteran
Joined
30 Nov 2012
Messages
62
2097;n326431 said:
Håller med. Jag vill iofs också båda dom två sakerna… så det jag gjorde för att lösa problemet i mina husregler Oh, Injury! var att det är lätt att parera, sköldblocka, ducka, sidsteppa, bakåtvolta osv osv väldigt fritt men att man betalar av en ändlig resurs för att göra det och när den är slut då dör man brutalt! För att få det bästa av båda världar.

Blodlöst fäktande men sen brutalt nedstucken med en avhuggen arm på det kalla grottgolvet: clang-clang-clang-touché!

snyggt jag gillar det
 
Top