Nekromanti 7th sea 2nd edition. Vad tycker ni?

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,361
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Bara några veckor innan jag, min fru och våra två barn skall åka på semester till Dubai och sen Japan så gjorde jag ett impulsköp som kanske inte gjorde min fru sprudlande glad. Visst hon var inte arg heller men tyckte att jag kunde väntat tills vi kom hem.

Men i alla fall, jag köpte alla böcker till den nya versionen av 7th sea! Böckerna är grymt vackra men jag har bara hunnit bläddra igenom dem och ser att världen är bra mycket större och saftigare än tidigare. Jag bryr mig väldigt lite om regler, ja nästan inte alls utan är mer intresserad av världen och hur den upplevs som SL och spelare. Är det någon eller några här som vill berätta sin åsikt om spelet?

En positiv sak är att redan i grundboken finns minst två bilder där kvinna kysser kvinna och man kysser man, det är dessutom inga sexualiserade bilder utan snarare romantiska och smakfulla. Nu har jag som bekant inget emot sexualiserade bilder men tycker att 7th sea kan vara fel medium för just sådana bilder så hurra för att en rollspelsprodukt kan skildra romantik i bild mellan samkönade utan att det blir något annorlunda än en kyss mellan kvinna och man.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,185
Location
Ereb Altor
7th Sea är ett sånt där spel som jag alltid velat spela/läsa/gräva ner mig i, men aldrig gjort. Vi spelade visserligen en ganska lång Gondica/7th Sea-crossover för en evighet sedan, men det räknar jag inte. Så jag tycker att det låter som ett bra köp! :)
 

illspecko

Veteran
Joined
25 Apr 2018
Messages
20
Har inte spellett, men förra våren var jag med och spelade en kampanj. Då det var SL:s egen kampanj så är det väl frågan om hur mycket som är systemet och hur mkt som är SL:s förtjänst, men vi hade det fantastiskt skoj. När man väl kommer in i det narrativa spelandet, och finner en balans i hur man själv berättar hur man går tillväga så blir det otroligt "Immersive". Karaktärsbyggandet fungerar väldigt väl och klaffar bra med systemet och världen.

Just världen är ju väldigt flexibel skulle jag säga, beroende på hur historieintresserad man är kan man ju som SL göra den mer eller mer historiskt lik slutet av 1600-talet, eller göra det mer fantastiskt eller steampunkig.

Utifrån mina diskussioner med SL ang. systemet så finns ytterligare två saker att nämna:
1: att det krävs en del av SL när det gäller att beskriva och komma på möjliga/underhållande/spännande komplikationer "on the fly"
2: Strid är väldigt allt-eller-inget i det att det finns bara två typer av fiender; Brute squads och Villains. Brute squads är kanonmat och en hjälte kan nedkämpa praktiskt taget hur många som helst. Villians aka bossarna är de enda med HP och egenskaper, och kan ofta på egen hand hålla en hel rollspelsgrupp i stången. Jag tror SL körde lite husregler för att strider utan bossar skulle bli lite mer spännande, men kommer inte ihåg hur.

Hoppas detta var till någon hjälp!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,361
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag spelade första editionen en hel del, det tycks dock inte vara mycket till hjälp när det gället att förstå världsbygget i den nya editionen. Även om en hel del namn må vara samma eller liknande då är världen mycket större nu och det är bra, men det medför en massa läsande för SL. Skall ta mig i kragen och börja så att det kan bli en kampanj när jag kommer hem från Japan i slutet av sommaren.
 
Top