Nekromanti :)

JagGillarSaker

Veteran
Joined
2 Apr 2017
Messages
16
Tjenare! Bestämde mig för att köpa HT och har precis läst igenom allting! Dock finns det ju inga äventyr med i boxen (om vi räknar bort Starthäftets lilla äventyr) På Helmgasts egen hemsida har de ju ett äventyr, men går det att få tag på något annat? Isåfall var? Man kan ju skriva, men skriveri har aldrig varit min starka sida...
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,716
Två äventyr på hemsidan: det finns ett trevligt litet äventyr i demopaketet! :)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Det kommer mera snart. En äventyrsbok kommer alldeles strax att publiceras, och efter GothCon kommer konventsäventyret att läggas ut.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Vad tyckte ni efter att ha spelat med starthäftet?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
En sak man kan göra, eftersom det är rätt enkelt att improvisera spelledarpersoner och odjur, är att ta äventyr till andra rollspel och använda dem. Jag har en klase Pathfinder-kampanjer (Reign of Winter, Rise of the Runelords och Curse of the Crimson Throne) som jag tror är ganska enkla att konvertera. Pathfinder-förmågorna behåller jag någorlunda eftersom det känns som att de är enkla att överföra, och för övriga värden tar jag någon av de generiska motståndarna på sidan 70. Om jag bara hade tid att köra dem…
 

shugal

Veteran
Joined
27 May 2009
Messages
34
Location
Örebro
Krille;n230052 said:
En sak man kan göra, eftersom det är rätt enkelt att improvisera spelledarpersoner och odjur, är att ta äventyr till andra rollspel och använda dem. Jag har en klase Pathfinder-kampanjer (Reign of Winter, Rise of the Runelords och Curse of the Crimson Throne) som jag tror är ganska enkla att konvertera. Pathfinder-förmågorna behåller jag någorlunda eftersom det känns som att de är enkla att överföra, och för övriga värden tar jag någon av de generiska motståndarna på sidan 70. Om jag bara hade tid att köra dem…

Det finns aldrig tillräckligt med tid! :mad: På tal om att konvertera: Finns det tankar på att publicera regler/idéer för konvertering från t ex Runequest? Det finns ju en oändlig källa att plocka ur men förvandlingsprocessen kan ju ta musten ur en ibland. Det var ju det här med tiden...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Krille;n230052 said:
En sak man kan göra, eftersom det är rätt enkelt att improvisera spelledarpersoner och odjur, är att ta äventyr till andra rollspel och använda dem. Jag har en klase Pathfinder-kampanjer (Reign of Winter, Rise of the Runelords och Curse of the Crimson Throne) som jag tror är ganska enkla att konvertera. Pathfinder-förmågorna behåller jag någorlunda eftersom det känns som att de är enkla att överföra, och för övriga värden tar jag någon av de generiska motståndarna på sidan 70. Om jag bara hade tid att köra dem…
Hmm. Själv får jag känslan att HT likt de flesta BRP-baserade spel är ett ganska "platt" system - man börjar ganska kompetent men blir inte så fasligt mycket bättre med tiden. D&D-baserade spel som Pathfinder är tvärtom: där börjar man som olika grader av inkompetent, men blir någorlunda snabbt jävelmäktig.

Just Pathfinders kampanjer tar fasta på detta - i Rise of the Runelords har vi gått från att slåss med goblins och förvuxna råttor i del 1 till stenjättar och drakar i del 4 (sedan har vi inte spelat på ett tag), och ännu hårdare lär det bli i del 5-6. Jag tror det kan bli svårt att uppnå samma effekt i Hjältarnas Tid. Att konvertera ett enstaka äventyr fungerar säkert bra, men just kampanjerna är jag osäker på eftersom de sätter fokus på skillnaden mellan spelen.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
I mitt äventyr som finns på spelets hemsida, Havsdrakens Tand, har jag konverterat några monster från Dungeons & Dragons. Jag kan inte ge någon formel för detta, eftersom jag inte gjorde det enligt någon formel. Men jag hade några principer.
* Vad är det ikoniska med monstret? Det måste finnas med på något sätt, som antingen färdigheter eller förmågor.
* Vad gör det farligt? Är det snabbt eller träffsäkert eller hårdslående eller någon kombination? Skicklighet motsvaras i HT av hög procent på attacker, styrka motsvaras av höga skadetärningar. Försök hitta något med liknande profil i HT-boken att jämföra med.
* Hur skyddar det sig? Är det en tank eller en dodger? Återigen, jämför med något liknande ur HT-boken. Hårda mål har högt Skydd och Hälsa, i den andra änden av spektrumet har de istället högt Försvar och Gard. Allra farligast är förstås att ha alltihop.

Jag har inte gjort några konverteringar från RuneQuest eller andra BRP-spel, men jag föreställer mig att det är enklare:
* Färdigheter och attacker är ju bara att flytta över direkt. Lite rensning och förenkling av antalet färdigheter kan vara i sin ordning, förstås.
* Som ovan, bestäm ifall varelsen har något aktivt Försvar eller inte.
* Bedöm balansen mellan Hälsa och Gard. Är den mest tuff eller smidig?

Vad gäller frågan om progression i exempelvis Pathfinder-kampanjer, så behöver man nog platta ut kurvan på motståndet något för att motsvara rollpersonernas utvecklingskurva. Vad betyder det i praktiken? Tja, på de högre "nivåerna" kan det exempelvis betyda att minska på antalet motståndare ganska rejält. Över huvud taget tror jag man bör nedtona stridernas betydelse. Om jag återigen får peka på mitt eget äventyr, så är det avsett att i viss mån simulera känslan i ett D&D-äventyr, men utan att mekaniskt fungera som ett sådant. Framför allt är det bara slutstriden som är tänkt att innehålla någon egentlig risk för rollpersonerna - vilket i och för sig kanske mest beror på att det är avsett för konvent, och inte så mycket på själva spelsystemet...
 
Top