Nekromanti [Promotion] Fummelpodden spelar Blades in the Dark

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna


Fummelpodden
har fått lite förfrågningar från lyssnare som är nyfikna på hur vi faktiskt spelar i praktiken. Egentligen är vi ju en samtalspodcast, men nu doppar vi alltså tårna i actual play.

Eftersom vår ordinare tråd här på forumet verkar ha fått någon slags obskyrsjuka och inte dyker upp i "Senaste inlägg" längre – och det här ändå är något ganska annorlunda än det vi gör i vanliga fall – tänkte jag att jag gör en ny tråd för det här.

Tanken är att spela in tre sessioner, med tre olika spelledare. Spelet är Blades in the Dark. Tonen blir lite halvseriös, med fokus på spelandet men inte helt gravallvarligt – som vi spelar i vanliga fall, helt enkelt. Nya avsnitt kommer att släppas varje vecka.

All feedback uppskattas varmt, såväl på produktion som på innehållet över lag!

En genomgång av upplägget, världen, systemet och rollpersonerna finns här: http://www.fummelpodden.se/2018/09/1...ark-avsnitt-0/

Första avsnittet finns här: http://www.fummelpodden.se/2018/09/1...k-avsnitt-1-1/

Lite info om rollpersoner och dylikt finns här: http://www.fummelpodden.se/diplomats/
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Wilper klagade mycket på hur jobbigt det var att redigera actual-play-avsnitt för NNO. Upplevde ni det också så?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Björn Wärmedal;n294297 said:
Wilper klagade mycket på hur jobbigt det var att redigera actual-play-avsnitt för NNO. Upplevde ni det också så?
I ärlighetens namn upplevde jag det som betydligt smidigare och behagligare! Man får dock ha i åtanke att våra ordinarie avsnitt är ganska ordentligt redigerade, för att få ned avsnittstiden men behålla innehållsmängden. I AP upplever jag att det finns betydligt mer utrymme för tystnader – särskilt om man har lite stämningsmusik eller ambiensljud.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
AP är egentligen inte min kopp te men det var intressant att höra hur ni spelar. Vad jag reagerade på är att ni ofta pratade om era rollfigurer i tredje person. Är det så ni brukar göra eller en anpassning till podden?
 

Wasabi

Veteran
Joined
22 Oct 2016
Messages
80
Även fast jag inte alls är direkt aktiv här längre så lyssnar jag fortfarande på Fummelpodden. Det behövdes verkligen en AP i mitt tycke så man kan sätta er tankar och funderingar i lite bättre perspektiv, så det får ni gärna göra igen efter ett lagom antal "vanliga" avsnitt om jag får lämna önskemål.

Tack för ni lägger er tid på att skapa i mitt tycke den skönaste samtalspodd (läs flummarpodd) som finns :)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
luddwig;n294421 said:
AP är egentligen inte min kopp te men det var intressant att höra hur ni spelar. Vad jag reagerade på är att ni ofta pratade om era rollfigurer i tredje person. Är det så ni brukar göra eller en anpassning till podden?
Kul att höra!

Tredjeperson är ganska mycket en poddanpassning, även om David brukar kunna spela så även i vanliga fall. Runt ett bord är det lätt att ha koll på vem som är vem, men när man som lyssnare både ska hålla koll på spelare och roller enbart utifrån röster blir det lite klurigare. Vi fick tipset av erfarna AP:are att köra mer tredjeperson. Personligen tycker jag dock att man som spelare förlorar en del bleed.

Wasabi;n294478 said:
Även fast jag inte alls är direkt aktiv här längre så lyssnar jag fortfarande på Fummelpodden. Det behövdes verkligen en AP i mitt tycke så man kan sätta er tankar och funderingar i lite bättre perspektiv, så det får ni gärna göra igen efter ett lagom antal "vanliga" avsnitt om jag får lämna önskemål.

Tack för ni lägger er tid på att skapa i mitt tycke den skönaste samtalspodd (läs flummarpodd) som finns :)
Det värmer oerhört! Enormt tack!

Ja, tanken var ju att ge något praktiskt att hänga upp lite tankar på. Och även vi som själva har vana av vårt eget spelande har mycket nytta av att kunna analysera det utifrån, känner jag. Så det kan mycket väl komma flera tillfällen – särskilt när det efterfrågas!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
ceruleanfive;n294482 said:
Personligen tycker jag dock att man som spelare förlorar en del bleed.
Instämmer till fullo. Tredjeperson är en sak som jag verkligen inte gillar vid spelbordet, men jag förstår absolut fördelen med det i poddsammanhang.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Björn Wärmedal;n298485 said:
Jag saknar de vanliga prat-avsnitten. När kommer de tillbaka? :)
Kul att höra! Det där är en av de två varianter av kommentarer vi har fått på den här AP-vändan. Den andra varianten har varit "Kul att ni kör AP istället för att bara sitta och prata." :D

Vi längtar också efter rena prat-avsnitt! De återvänder i slutet på november. :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
ceruleanfive;n298486 said:
Kul att ni kör AP istället för att bara sitta och prata.
Jag har en teori om att AP lockar folk som inte får spela tillräckligt mycket själva. Själv tar jag hellre konstruktiva rollspelsdiskussioner alla dagar i veckan.
 
Top