Nekromanti Vad kalla dessa hjälmar?

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Världen till mitt DoD-hack är inte en typisk fantasy-medeltid, dvs krutlös högmedeltid teknologiskt sett. Snarare är det senantik eller möjligen folkvandringstid, eller nån slags konstig blandning av de två. Inga armborst, inga högmedeltida metallrustningar, inga tunnhjälmar, ingen jävla monoteism (denna ofantliga glädjedödare), inga armborst (annat än gigantiska belägringsmaskiner), osv. Gott om bronsföremål, järnföremål av väldigt skiftande kvalitet beroende på smedens kunskaper i att härda, tillsats av kol osv.

Det mesta löser sig ändå fint. Men ett aber har jag - hjälmar. Hade tänkt ha cirka antika grekiska hjälmar, men saknar namn för att särskilja dem. Tunnhjälm går självfallet bort - det är något annat. Likaledes känns det väldigt konstigt att kalla dem grekiska hjälmar. Jag kunde såklart uppfinna lokala namn för dem, motsvarigheter till de grekiska regioner som namngett originalen. Men jag får för mig att spelarna kommer få kämpa lite med att komma ihåg sånt, och det är ju inte bra. Nedan en bild med 5 hjälmar. Nr 1 och 3 skippar jag nog. Nr 4 kan man kanske kalla konhjälm. Men nr 2 och 5 är desto svårare. Full hjälm? Kindskyddshjälm? Det låter lite haltande.

Tar tacksamt emot förslag!
 

Attachments

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Deras klassiska namn, från upper left to lower right:
Illyrisk hjälm,
Korintisk hjälm
Prygisk hjälm (eller Galea)
Pilos
Kalcidiansk hjälm.

De antika grekerna hade armborst för övrigt.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Egna namn och sen typ "det är ju den som ser ut som den kommer från sparta filmen" funkar nog ett tag tills det gått in. Typ "blah blah orden som har hjälmar som... "

Annars heltäckande, halvtäckande(eller hjälm med kindskydd)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Om du inte har specifika regler för olika hjälmar är jag inne på Tonys linje: att kalla dem för vad de faktiskt heter.
Precis som att olika folkslag klär sig på olika sätt skiljer sig deras vapen och rustningar åt utseendemässigt.

Nr 2 är en korintisk hjälm.
Nr 5 är en kalcidiansk hjälm.

Om du har en fantasyvärld får du koppla hjälmarna till olika fantasyfolk: om det är filibabianerna i din värld som använder korintiska hjälmar kallar du den för en filibabiansk hjälm.

Alternativt namnger du detaljer för att skilja hjälmarna åt, som om de har nässkenor, kindskenor, pikar, o.s.v.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Låter nice!

På nr 2 tänker jag att "Heltäckande hjälm" eller "Fullhjälm" kan funka.
Konhjälm tycker jag funkar bra på 4an. Man får direkt en aning om hur den ser ut.
Nr 5 skulle jag gärna kalla för "skalhjälm", vilket skulle kunna passa på ettan med. "Halvhjälm" skulle också kunna vara ett förslag.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Jag var kanske lite otydlig, jag är väl medveten om att nr 2 heter korintisk, osv. Men eftersom Korint, liksom armborst, inte finns i min fantasyvärld, funkar det namnet inte så bra tycker jag. ;)

Helhjälm eller fullhjälm kanske kan funka för nr 2, och sedan halvhjälm för nr 5. Konhjälm får det nog bli för nr 4.

Finns det några andra smarta sätt att ge dem tydliga men ändå justa namn? Nässkenshjälm känns inte som nån höjdare precis. Tung hjälm.. eller nåt i den stilen kanske? Kamphuva och stormhuva känns mer sentida, annars inte helt fel. Dock inte så deskriptiva.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Jag har inte Eon-boken med de hade något namn som lät vettigt för den där med ansiktsskydd.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
Fyran är väl en typisk öppen hjälm, trean dito med nackskydd. Ett, fem lätt helhjälm, två helhjälm.

Kvartshjälm, halvhjälm, trekvarts och helhjälm.

Eller kanske etthjälm, tvåhjälm, trehjälm och fyrhjälm efter hur stor del de skyddar av hjässa, nacke, sidor/kinder, ansikte.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Fjodor Pollett;n162920 said:
Fyran är väl en typisk öppen hjälm, trean dito med nackskydd. Ett, fem lätt helhjälm, två helhjälm.

Kvartshjälm, halvhjälm, trekvarts och helhjälm.

Eller kanske etthjälm, tvåhjälm, trehjälm och fyrhjälm efter hur stor del de skyddar av hjässa, nacke, sidor/kinder, ansikte.
Now we're talking! Fast jag kanske skyfflar om det lite.

Konhjälm (4), Öppen hjälm (5) och helhjälm (2) är inte så dumt faktiskt. Öppen hjälm för att den lämnar öppet för ansikte - ögon, öron mun, en viktig skillnad för hur man använder den.

Jag sitter och funderar på om man kan göra något smart av att tvåan täcker ansiktet till stor del. Ansiktshjälm låter inte helt bra, ej heller ögonhjälm. Hade varit kul med något som hintade lite om den coola formen för ögonöppningarna osv.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Ettan måste vara en tidig Psykdeflektorhjälm från den tidiga marvelistiska eran.




Några år senare blev den åter känd då Max Eisenhardt använde hjälmen för sina egna syften. Huruvida det är orginalhjälmen upputsad eller inte låter vi vara osagt.





Slutligen hamnade hjälmen i en annan galax. Nu i en ytterliggare uppdaterad version.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
En Korintisk hjälm skulle man också kunna kalla en Barbute, efter den italienska renässanshjälm som är otroligt lik en korintisk hjälm.
Översatt blir Barbute "skägghjälm".
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Filibabiansk hjälm som Rymdhamster sa är det bästa - då får du in ett element av kulturspel i snabba stridsbeskrivningar när du jobbat in det. Du får ha bilder att visa i början.
 

Kri

Veteran
Joined
23 Feb 2015
Messages
70
Ser inte 3:an ut som en smurfmössa?

Men termen smurfhjälm är inte direkt lockande...
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
=D Ja det är ingen slump att de frygiska hjälmarna inte fick va med.. backar inte för lite humor men smurfhatt, njae..

faceplate a la ansikte kan evt va nåt däremot!
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
zonk;n162922 said:
Jag sitter och funderar på om man kan göra något smart av att tvåan täcker ansiktet till stor del. Ansiktshjälm låter inte helt bra, ej heller ögonhjälm. Hade varit kul med något som hintade lite om den coola formen för ögonöppningarna osv.
I samma anda som gamla Eons "Stridssvärd" föreslår jag "Huvudhjälm".

Eller kanske inte. Den täcker ansiktet så kanske något med mask. Men maskhjälm låter för slingrigt.
Sluten hjälm?
Spalthjälm (efter de hårdföra krigarna från Spalta naturligtvis. Inte alls kopplat till luftspalten). Spaltán?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Fjodor Pollett;n163023 said:
I samma anda som gamla Eons "Stridssvärd" föreslår jag "Huvudhjälm".

Eller kanske inte. Den täcker ansiktet så kanske något med mask. Men maskhjälm låter för slingrigt.
Sluten hjälm?
Spalthjälm (efter de hårdföra krigarna från Spalta naturligtvis. Inte alls kopplat till luftspalten). Spaltán?
Spalthjälm lät ju bra där ett ögonblick, ja, tills man fundelade på hul en läspande spaltaaan skulle plata. Gory & Defeated-fenomenet till 100% där.

Och låt oss inte gå in på andra hjälmar än huvudhjälmen. Det är inte den typen av kampanj jag tänkt spela...
 
Top