Nekromanti Rollspel för en 12 årig nybörjare?

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,261
Hej
Jag har av en bekant fått denna fråga. Att det ska vara på svenska är en förutsättning. Jag behöver hjälp här. Vilka förslag har ni?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,261
Tack, de var i de banorna jag tänkte också men har tyvärr ingen koll på dem själv.Är det någon som har erfarenhet från dessa spel med personer i den åldern?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Bifur;n209019 said:
Är det någon som har erfarenhet från dessa spel med personer i den åldern?
Jag har spelat Järn och Hjältarnas tid med 11-13-åringar. Min erfarenhet är att Hjältarnas tid fungerar utan handledning, medan Järn bör ha en mer erfaren person närvarande.

Tydligheten och pedagogiken i Hjältarnas tid uppskattades eftersom de blev självgående så snabbt, och flickorna tyckte att det var jätteskönt att spelet inte var så "grabbigt".
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,261
Tack så mycket för input, känns det lite säkrare att lämna dessa förslag.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Spelet om Morwhayle känns som att det också kan sättas i händerna på en person 12-14 år och de kan komma igång självständigt. Men det har jag inte provat att göra.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Ensamma Vargen rollspelet är ett bra introduktionsspel med lätta regler. Vi har kört det med 10-12 åringar som aldrig spelet rollspel förut och det fungerade alldeles utmärkt. Efter första spelkvällen kör de numera själva.

Tassar och Morrhår är också ett bra nybörjarspel, men kanske för en lite yngre publik.

/Anders & Tove
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Jag tror att de flesta tolvåringar klarar alla normalkomplexa rollspel så det behöver inte vara ett av de enklare systemen. Jag började spela när jag var elva och lärde mig reglerna till Drakar och demoner utan speciellt mycket hjälp. Min erfarenhet är dessutom att det är lättare att lära dagens barn att spela rollspel eftersom de redan har konceptet klart för sig från en massa dataspel. Jag har spelat med alla mina tre barn när de var i den åldern och de blev sura när man gjorde det för enkelt snarare än om man gjorde det mer avancerat.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,261
Anders & Tove;n209063 said:
Ensamma Vargen rollspelet är ett bra introduktionsspel med lätta regler. Vi har kört det med 10-12 åringar som aldrig spelet rollspel förut och det fungerade alldeles utmärkt. Efter första spelkvällen kör de numera själva.

Tassar och Morrhår är också ett bra nybörjarspel, men kanske för en lite yngre publik.

/Anders & Tove
Jo, jag nämnde det också faktiskt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,261
Zadrith;n209068 said:
Jag tror att de flesta tolvåringar klarar alla normalkomplexa rollspel så det behöver inte vara ett av de enklare systemen. Jag började spela när jag var elva och lärde mig reglerna till Drakar och demoner utan speciellt mycket hjälp. Min erfarenhet är dessutom att det är lättare att lära dagens barn att spela rollspel eftersom de redan har konceptet klart för sig från en massa dataspel. Jag har spelat med alla mina tre barn när de var i den åldern och de blev sura när man gjorde det för enkelt snarare än om man gjorde det mer avancerat.
Så är det nog, men vill man att ett gäng 12-åringar ska rådda det själva utan att veta om de gillar det ska man nog försöka hitta något med låg tröskel. I det här fallet kommer inte föräldrarna vägleda dem (och inte jag heller). Gillar de hobbyn är det inga problem att leta upp mer komplicerade grejer sedan. (Även om jag inte uppfattar de diskuterade spelen som övermåttan enkla, snarare verkar de ganska genomsnittliga utifrån tidens trender).
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
514
Jag lärde mig själv, och säkert många andra också, Drakar och Demoner och Mutant 1986. Då var jag 11 år. Känns som de spelen var hyfsat komplicerade och opedagogiska men vi grejade det ????

Numera borde Hjältarnas Tid, Spelet om M. och varför inte Retro Drakar och Demoner (som kommer om någon månad) fungera bra. Egentligen Mutant Å0 och Coriolis också väl?
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
423
Location
Linköping, Sverige
Jag har en känsla av att ungar nu för tiden har sämre tålamod och inte gillar att läsa lika mycket som man gjorde "förr". Detta gör det svårare för dem att ta sig igenom en normaltjock regelbok. Det kanske i viss mån kan uppvägas av att de har fler begrepp färdiga från dataspel. Men jag tror inte det räcker hela vägen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
McAber;n209138 said:
Jag har en känsla av att ungar nu för tiden har sämre tålamod och inte gillar att läsa lika mycket som man gjorde "förr". Detta gör det svårare för dem att ta sig igenom en normaltjock regelbok. Det kanske i viss mån kan uppvägas av att de har fler begrepp färdiga från dataspel. Men jag tror inte det räcker hela vägen.
Man ska inte glömma att "normaltjock" har förändrats. DoD1 var 48 sidor. DoD2 var 80. En normaltjock grundregelbok idag kvalar lätt in på 256 sidor, och grundregler idag på under 100 sidor tillhör undantagen.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
McAber;n209138 said:
Jag har en känsla av att ungar nu för tiden har sämre tålamod och inte gillar att läsa lika mycket som man gjorde "förr". Detta gör det svårare för dem att ta sig igenom en normaltjock regelbok. Det kanske i viss mån kan uppvägas av att de har fler begrepp färdiga från dataspel. Men jag tror inte det räcker hela vägen.
Kan mycket väl stämma men man ska komma ihåg att alla på den tiden inte heller var så pepp på att läsa en massa, men det räckte ju att det var någon av kompisarna som var en läsare så ordnade det sig.
 

SiggeX

Veteran
Joined
7 Oct 2016
Messages
44
Har ju redan nämnts med "Hjältarnas Tid" tror jag mest på faktiskt, är ju grymt att det följer med färdiga karaktärer också om man inte hinner spendera en hel kväll på att komma på en egen. Körde det nyss med några kompisar som aldrig spelat och dom tyckte det var super kul!

Men annars så tror jag på nya Drakar och Demoner Retro som släpps nu, har inte testat det men om det är som jag tror att det kommer att vara så borde det vara ganska enkelt!
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,185
Startboxen till Mutant: År Noll är mitt förslag. Det går väldigt kvickt och smidigt att komma igång och spela.
 
Top