Nekromanti En sorts spel via mail, bu eller bä

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Inlägget försvann så jag prövar igen i flera etapper...

Eftersom jag inte har så mycket tid att spela nuförtiden så funderar jag på att spelleda någon slags play by mail men inte som jag spelat förut eller uppfattat att andra spelat det på.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Grundtanken går ut på att x antal spelare spelar i samma stad. De kan ha ganska fria roller, en kanske spelar tjuv, en annan spelar en försäljare, en tredje en adling.

I staden kommer det finnas olika npcer som agerar utöver spelarna. Det finns saker som pågår oavsett om spelarna påverkar det eller inte, medan det kanske kan gå att påverka.
Tex säger vi att någon får reda på att sheriffen ska lönnmördas, med en liten varning kan utfallet påverkas, spelaren kan få nya vänner och fiender.. Lönnmördaren kanske dessutom är en annan spelare.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Tanken är att spelarna kommer vara ganska utvecklade med olika färdigheter och förmågor, kontaktnät och drivkrafter.
Vänner och fiender.

Sen går själva spelet ut på att vi har en förberedande fas där vi dels slår tex 10 slag som används, samt försöker utröna vad karaktären tänker göra.

En hyfsad detaljerad tidslinje kommer finnas för att se när och hur saker händer.

Sedan använder jag slagen för att bestämma vad som händer, med någon sorts slumptabell för att påverka vad som händer.

Man behöver inte använda sina slag hela tiden, en tjuv håller sig i skuggorna rätt bra om det inte är ett allvarligt dåligt läge.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Tidslinjen kan påverka och göra att någon annan spelare får "göra om" sin runda.

Det spelarna, och olika npcer gör kommer påverka staden och rykten, som kommer finnas i olika sorter.. En adlig är kanske väldigt igenkännbar i vissa kretsar men beroende på hur man agerar så kan det påverka. Byter man om till bondekläder å går på en sjaskig krog kanske ingen känner igen en ändå.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Glömde säkert något men det är iaf i grova drag hur jag tänker det ska ske. Man gör karaktärer med mig i förväg och roligast är väl iaf om ingen vet vem som spelar vem.

Bu eller bä? Något som kunde intressera någon?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,958
Location
Linköping
Har aldrig spelat play by mail, så jag undrar lite över skillnaderna jämfört med play by forum (där jag inte är så bevandrad heller för den delen).

Mailar man alltid hela till gruppen?
Mailar man spelledaren med vad man vill göra och spelledaren skickar ut ett "det här händer" när alla har svarat?
Vad är fördelen mot att spela på ett forum? (Lättare att läsa där än att bläddra runt bland gamla mail tänker jag mig, men kanske lägre tempo med mail-spel)

Annars har jag fortfarande brutal spelbristångest så jag är intresserad av allt spelrelaterat som går att genomföra med en bebis i hemmet.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Låter skitkul. Jag är på.

Hur fungerar det praktiskt, hur ofta förväntas en spelare skicka in sina drag?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag har tidigare kört rollspel via e-mail en gång där man körde mer eller mindre som vid bordet, blev mycket mailande (dock roligt). Som jag uppfattat det är det i vanliga fall inte så däremot.

Play by forum är väl oftare mera fritt från spelarens sida att själv beskriva vad den gör medan här blir det mer jag som beskriver kanske.. Men annars är väl skillnaden egentligen mer att du som stadsvakt inte vet om att tjuven smyger omkring i museumet eftersom jag inte skriver det öppet, plus att saker som npcer gör får bara du veta osv..

Vilken skillnad det egentligen är vet jag inte då jag inte kört via forum men som jag förstått det beskriver du ofta själv en hel scen
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag kan dock ha fel. Kändes oxå smidigt med mail, även om det iofs är praktiskt ha allt nedskrivet på samma ställe på ett forum
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Tant Ragnar;n290120 said:
Låter skitkul. Jag är på.

Hur fungerar det praktiskt, hur ofta förväntas en spelare skicka in sina drag?
Tänker att man bör väl vara hyfsat aktiv, men att man kan bestämma tillsammans. Men om man kör som jag tänker är ju fördelen att man beskriver ungefär vad man vill göra, i vissa fall kan det väl gå snabbare för någon än någon annan, du kanske gör något som tar 3 dagar och någon annan gör något som tar 1 dag, då blir det ju lite olika. I vissa fall kanske man har hört talas om 3 olika rykten och vill kolla upp alla 3 då går det kanske en vecka.

Jag tänker att sånt kan spela in, men kan oxå anpassa det tänket efter hur ni spelare vill ha det.

Man skulle oxå kunna ha en sorts övergripande veckoöversikt där jag sammanfattar veckan som gått, oroligheter och rykten osv, hur låter det?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Mjo förresten så tänkte jag nån sorts låg fantasy upplägg, kanske bra att nämna. Inte nutid eller sci fi iaf

:)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Det låter väldigt likt den Burning Empires-kampanjen som jag spelat i som Play by Post nu. Jag har skoj, så tuta och kör.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
wilper;n290128 said:
Det låter väldigt likt den Burning Empires-kampanjen som jag spelat i som Play by Post nu. Jag har skoj, så tuta och kör.
Är det något då som du känt varit förvirrande eller mindre bra som man kan tänka på? Eller nåt som känns som att det lyckats väldigt bra?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Att ha en tidslinje där man markerar viktiga händelser i backstoryn och saker som hänt i spelet har visat sig jättepraktiskt, speciellt när rollpersonerna kan driva ifrån varandra i tid. Vi har inte använt möjligheten att 'spela om' saker som bryter kronologin, det som har spelats först har prioritet.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Bara för att klargöra så har jag inte kört så här själv förut så jag svingar lite blint, är det något som inte känns som att det fungerar bra tänker jag att vi kan diskutera det och lösa det, låter det bra?

Min grundtanke är väl, insåg jag igår kväll, något närmare likt de där äventyrsböckerna där man hoppar från sida till sida beroende på vilka val man gör.

Jag tänker iaf att man använder nån sorts t6 variant med komplikationer osv och att man sen kör en vecka i taget i spelet, där det kan krävas ett eller flera mail per vecka beroende på vad man gör (men tanken är att man slår i förväg så det går lösa smidigt å snabbt). Sen avrundar man en vecka.

Är det någon som har något emot viss technologi eller magi, bara så jag är beredd? Har ni något speciellt ni redan nu vet ni vill spela, eller vill ni ha mer info om staden före? Skicka ett pm i sånna fall
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Stadsbeskrivning och veckosammanfattningar kan jag ju ta på forumet för enklare översikt?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,958
Location
Linköping
Jag är (som sagt) öppen för allt så jag är mer nyfiken på din vision än att jag har krav/önskemål själv.

Hur har du tänkt dig med protagonisterna/spelarna? Ska vi känna varandra och ha gemensamma mål eller är vi helt omedvetna om varandras existens eller något mittemellan?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Feuflux;n290154 said:
Jag är (som sagt) öppen för allt så jag är mer nyfiken på din vision än att jag har krav/önskemål själv.

Hur har du tänkt dig med protagonisterna/spelarna? Ska vi känna varandra och ha gemensamma mål eller är vi helt omedvetna om varandras existens eller något mittemellan?
Enklast tror jag blir att ni inte känner varandra, åtminstone från början, eller ens känner till varandra. Men det kan ju bero på vad ni vill köra, skulle någon vara stadsvakt, som är mutbar eller känd som omutbar och någon spelar tjuv kan man ju hört om varandra osv..

Men egna agendor i samma stad tänkte jag, då har man också mindre press att bry sig om vad de andra vill och kan köra fritt.

Sen är det ju roligt att veta att det finns andra i staden och fundera om man träffar på dem eller en npc kanske?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag tänker att systemet mest troligt blir ungefär så här: man har färdigheter mellan 1-3 och kör mot risknivåer som börjar på 2 av 6, alltså 1-2 på en tärning blir en komplikation, men man drar av sin färdighet om man har den. Är man hyfsat bra på något är det alltså riskfritt at göra enklare saker.

Ett slag kan ibland eskalera, alltså göra att man slår på nästa nivå.

T
 
Top