Nekromanti Varför tradspel heter tradspel

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
En tradition är ett idébygge som inte går att sammanfatta så lätt i bara ett par ord och meningar.
Det är ett sätt att göra något på som överförts delvis muntligt, genom att visa, göra tillsammans.

Men vi som vill vrida och vända på allt, vi som frågar “varför då?” och “hur kommer det sig?” på allt, vi kommer aldrig känna oss hemma där. Varför är det en lök i grytan när vi tillverkar lack?

Och så skapar vi våra modernistiska system, vi hittar Den Enda Lösningen, vi strippar ner, skalar av, börjar om, bygger på igen, lär oss, misslyckas, stångas mot väggen, ser andra sidan. Sätter upp dilemman, skapar dialektik, hittar syntes.

Och sen har vi ett minst lika mischmaschigt och påbyggt och lerigt system som tradden nånsin var.

Vi får väl hoppas att vi inte slarvar bort receptet den här gången T_T

???
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,521
Nu tänker jag vara taskig och brutal :p "Tradspel" är inte de traditionella rollspelen och det är inte heller de som spelats av flest traditionellt. Det är bara termen som fastnat för allt det som inte har en ideologisk grund eller riktig designtanke eller är bra/unikt nog att särskilja sig på något annat sätt.

Trad är rollspelsversionen av Nietzsches Den sista människan (https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Den_sista_människan ). Viljesvagt, tar inga risker, skapar inget nytt, är apatisk och kommer inte skapa något stort någonsin igen.

Är det fortfarande ett livsdugligt rollspel med en framtid kallas det inte trad. Då har det ett konstigt arty fancy skitnödigt namn istället.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
God45;n243163 said:
Nu tänker jag vara taskig och brutal :p “Tradspel” är inte de traditionella rollspelen och det är inte heller de som spelats av flest traditionellt.
Strikt sant: Tradspelen var inte dom första rollspelen (men dom var bland dom första svenska rollspelen) och inte dom som spelats av flest (men om dom var dominerande under en lång period)

Det är bara termen som fastnat för allt det som inte har en ideologisk grund eller riktig designtanke eller är bra/unikt nog att särskilja sig på något annat sätt.
…och för att det hör ihop i en idétradition. Det har vuxit fram; det har evolverat fram som en dödskatamari.

God45;n243163 said:
Trad är rollspelsversionen av Nietzsches Den sista människan (https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Den_sista_människan ). Viljesvagt, tar inga risker, skapar inget nytt, är apatisk och kommer inte skapa något stort någonsin igen.
Eller så är tradd Gaia. Det är inte för inte som Symbaroum handlar om Urskogen eller MUA handlar om Arvtagarna. Tradspelstraditionen är något som utvecklas, plockar på sig saker från Storyspel, OSR, PbtA, och skakar av sig saker från BRP och CoC. Trad har ingen vilja för den behöver inte ha det, den utvecklas, formas som en amöba och kommer aldrig dö.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
God45;n243163 said:
Då har det ett konstigt arty fancy skitnödigt namn istället.
nej det har ett fint namn!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,521
2097;n243170 said:
Detta lade God45 till i sin edit:


Du behövde ju inte dissa icke-trad!!! Dåligt!
Jag dissar inte! Det här lade jag till som en glimten i ögat blink till OSR rörelsen som jag bor i och Story Games som jag tältat i ganska ofta.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,521
2097;n243169 said:
Eller så är tradd Gaia. Det är inte för inte som Symbaroum handlar om Urskogen eller MUA handlar om Arvtagarna. Tradspelstraditionen är något som utvecklas, plockar på sig saker från Storyspel, OSR, PbtA, och skakar av sig saker från BRP och CoC. Trad har ingen vilja för den behöver inte ha det, den utvecklas, formas som en amöba och kommer aldrig dö.
Medan amöba och dödskatamari är bra liknelser så tänker jag mer på det som cancer. Det tar över friska celler och drar in det i sina egna tumörer. Som allt Apocalypse World inflytandet i saker som Mutant.

Föresten, jag kanske har fel när jag säger att trad inte har en ideologi. Är inte det här hemvisten för de flesta rasistiska och sexistiska spelen? Eller är det bara för att man inte har viljan att göra sig av med de sakerna?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
God45;n243174 said:
Är inte det här hemvisten för de flesta rasistiska och sexistiska spelen?
OSR är minst lika skyldiga och story-spelen också. Tyvärr T_T

Jag ville göra ett poetiskt inlägg om våra spel och hur vi återvandrar traddens fotspår i leran. Men så blev jag baitad av getingen God45. ? honom iofs men tråden tog en lite oväntad vändning.

Jag hade hoppas göra en som både traddspelare och story/osr/pbta-hörnan kunde finna tankvärd. Ist för att bli sura. T_T
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
God45;n243174 said:
Eller är det bara för att man inte har viljan att göra sig av med de sakerna?
Det är inte därför. Det är på grund av Sturgeons lag. 90% av allt är dåligt. Och varför är det så? Jo för när vi är indränkta i sexistiska och rasistiska normer är det ursvårt att låta bli att reproducera dom normerna. If you defeat part of the empire, you become the empire. Ingen kommer undan det. Jag tänker, säger, känner och gör rasistiska saker hela tiden och gör mitt bästa för att skärpa mig.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,521
2097;n243180 said:
OSR är minst lika skyldiga och story-spelen också. Tyvärr T_T

Jag ville göra ett poetiskt inlägg om våra spel och hur vi återvandrar traddens fotspår i leran. Men så blev jag baitad av getingen God45. ? honom iofs men tråden tog en lite oväntad vändning.

Jag hade hoppas göra en som både traddspelare och story/osr/pbta-hörnan kunde finna tankvärd. Ist för att bli sura. T_T
Sorry :( Var inte meningen att vara störande eller deraila debatten :( Såg dina intressanta tankar och hade egna tankar bara.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag gillade att se ditt svar och visst är det alltid härligt ända in i ryggmärgen att vara ikonoklast mot tradden — vi kommer aldrig höra hemma i den — men jag började second-guessa hur tradd-crewen här på WRNU skulle reagera på dina svar och i förlängningen att dom skulle tycka sämre om mig pga det.

Är lite typiskt mig att jag vill bestämma, sätta ton osv osv. Men WRNU tillhör ju alla
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Jag tycker det finns något i förklaringen om trad-spel som något traderat snarare än idéburet.

Men om vi ska vara brutala är ANLEDNINGEN till att det framstår så att trad blev etiketterat av sina "fiender". Och vem som helst som nån gång funderat över makt vet att "de andra" alltid kommer vara mer homogena, ha fler dåliga egenskaper, se fulare ut, vara mer otidsenliga osv än "vi". Konstruktionen gör att trad inte kan vara woke eller idérikt eller bra, för om vi skulle acceptera det måste vi också konfronteras med att vårt eget kotteri inte är förskonat från allt som är dåligt.

Så trad är i mångt och mycket ett sätt för oss som inte definierar sig som trad att må bra.

Men sen tänker jag att en provocerande grej är nog också att tradd-spelare är ganska obrydda. För oss som kör trad var Call lika bra när det var ohippt som när det är hippt. För oss har Symbaroum mer att säga om kolonialism än Dog Eat Dog. För oss är det ok om nån hävdar att Warhammer FRP är OSR. Vi kände inte att Vampire lurade oss genom att kalla systemet för storyteller. Vi bara körde.

Trad är att spela alla pass på konvent. Att ha hängt på rollspel.nu när det bara var en IRC kanal och ändå ha noll kredd.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,521
Jag är väldigt sjuk just nu och saker jag skriver med 39 graders feber tidigt på morgonen när jag inte kan somna om för jag skakar för mycket bör tas med en lastbil salt. Men den här posten var dum och nu är den borta.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
2097;n243157 said:
[OT]
Det påminner mig om en historia (hittar tyvärr originalet nu) som handlade om att ifrågasätta traditioner och att inte alltid göra som alla andra.
En amerikan gifte sig och som alla amerikanska familjer firade man Thanksgiving med kalkon, och som i de flesta amerikanska familjer stod frun för matlagningen (det här var för flera decennier sedan).
Men hans fru hade en väldigt konstig tillagningsteknik: hon skar bort stora delar av den fina kalkonen: framtill, bakom, på sidorna och ovanpå.
När han frågade varför sa hon: "det var så mamma alltid tillagade kalkon när jag var liten."
Så han frågade sin svärmor varför och även hon sa: "det var så mamma alltid tillagade kalkon när jag var liten."
Eftersom mormor fortfarande var i livet frågade han även henne, hon sken upp och sa:
"Jo, du förstår, på den tiden var vi så fattiga att vi bara hade en liten ugn. Jag var helt enkelt tvungen att skära bort sidorna på kalkonen för att den skulle få plats i ugnen."
[/OT]
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag är inte så intresserad av varför, utan mer av när/var/hur (frågan varför brukar ofta ge sig själv när när/var/hur är besvarade).

Låt oss se på en liknande frågeställning: ordet rollspel/roleplaying.
Världens första rollspel kallas idag för ODnD och kom 1974.
Det kallade sig självt för "Fantastic Medieval Wargame" för ordet rollspel var ännu inte kopplat till den nya spelformen.
Men redan 1977, när ADnD kom, kallades det för roleplaying.
Något hände alltså mellan 74-77 som fick folk att börja kalla DnD och liknande spel för rollspel - och jag är inte så intresserad av varför som av när/var/hur.

Så som jag uppfattar det används ordet "trad" för att beskriva det som inte är indie - då är definitionen och skapandet av ordet avklarat: ordet trad fanns alltså inte innan ordet indie och är även dess motsats. Men:
- när började ordet indie att användas?
- vad betyder ordet indie? (eftersom trad definieras som dess motsats)
- vem började använda ordet trad, indie-spelare eller trad-spelare?
När man besvarat de frågorna har man samtidigt också nästan besvarat frågan varför.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,036
Location
Ereb Altor
anth;n243253 said:
- när började ordet indie att användas?
- vad betyder ordet indie? (eftersom trad definieras som dess motsats)
Jag är ganska säker på att det var Forge som åtminstone gjorde indie till ett större begrepp. Forge heter ju liksom egentligen www.indie-rpgs.com

Och då är det isf Edwards ursprungsdefinition av indie som var ursprunget, och det handlade mer om utgivning och sånt, alltså den klassiska independent-termen.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har alltid sett på det som så att det finns två skolor trad och indie

Trad för mig är traditionella etablerade settings och troper och regelsystem , är det ni är riddare i en fantasysetting med alver och drakar slå under procentvärde med en t100 så är det trad är det däremot ni är en japansk skolflickas katter i nått japanskt highschool drama och för att hantera problemresulution så flyttar ni runt kottar på ett orange pappersark eller kastar pingpongbollar på tv:n eller nått annat super innovativt så är det indie ..
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Är inte trad helt enkelt spel med uppbyggnaden Spelledare och Spelare? Eventuellt med extrakravet att det används regler.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Indie, oavsett om vi pratar om story-spel, PbtA eller OSR, är som blått i Magic — det vill undersöka, klura, ändra på oväntade saker, hitta kunskap, förstå, testa nya saker.

Trad är som grönt i Magic — det växer fram, det förlitar sig på det som funkar, det anpassar sig.

Men vi lever i en tid då det största och kändaste rollspelet, D&D, är gjort av folk som spelat Fate, OSR och DW. Med andra ord, som spelat story-spel, PbtA och OSR.

Det är som om Coca-Cola skulle göra en läsk som smakar som att blanda Fanta och Cola och så sätta bilder av indie-stjärnorna Daniel Clowes och Charles Burns på burkarna.

Indie blir liksom ett meningslöst begrepp vid det laget.

PbtA är det nya BRP.

Välkommen till Simic.

 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,907
Location
The Culture
Om jag skulle använda begreppet tradspel skulle jag avse spel som följder de tysta, eller uttalade, överenskommelser som gällde för rollspel på 80-talet: spelledaren bestämmer, spelledaren kontrollerar världen, spelaren kan bara bestämma vad hans eller hennes rollperson gör medan spelledaren är den som berättar vad som händer, det finns oftast ett färdigt äventyr, etc.

Spel som bryter mot en eller flera av dessa "regler" är inte trad, eller i alla fall mindre trad. Om det är bättre eller sämre beror på tycke, smak och humör.
 
Top