70-talsmusik som känns cyberpunk?

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Hej hopp!

Korta versionen: Vad finns det för 70-talsmusik som känns cyberpunkig?

Lite längre versionen:
Jag och den gamla spelgruppen ser ut att kunna träffas i sommar för att spela lite rollspel en helg. Detta år har vi prövat något nytt och gjort en liten scenarioutmaning där vi alla skriver och spelleder ett one-shot baserat på lite slumpade teman.

Jag fick
Vad: Cyberpunk
Var: Sverige
När: 1970-talet
Vem: Tonåringar

Så jag har börjat knåpa ihop ett lite progg-punk-hack av Cyber M/77 med lite inspiration från ur varselklotet.

Väl vald musik vid speltillfällen har alltid varit ett viktigt fokus för denna rollspelsgrupp. Jag är dock den minst musikinsatta och jag känner att 70-talsmusik är lååååångt från mitt forte.

Jag behöver lite tips på vad det finns för passande musik från 70-talet som känns inte bara punkig och även lite futuristisk.

Det bästa jag kan komma på är Nationalteatern, men jag tänker att WRNU säkert har mer idéer till inspirerande musik.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Tyvärr inte mycket progg-punk, men här är 70-talsmusik som iaf får mig att tänka på cyberpunk!

Mycket Bowie! Rent spontant tänker jag att mycket eran Diamond Dogs-Berlin-trilogin kan funka. Några valda spår:
1984
Station to Station
Warszawa (men tycker typ hela instrumentala sidan från Low skulle passa perfekt)

The Whos Who's Next var delvis baserad på en misslyckad cyberpunk rockopera som hette Lifehouse. Öppningsspåret Baba O'Riley var en del av den och skulle kunna funka. 905 från Who Are You är bokstavligen en cyberpunk-låt!

Space rock känns ju som det skulle passa bra. Hawkwinds Silver Machine är väl kanske genrens mest passande.

Pink Floyd har mycket låtar som känns cyberpunkiga! On The Run känns som det hade kunnat vara soundtrack i en cyberpunk-film och finns det något mer cyberpunkig låttitel än Welcome to the Machine?

Devo är ju mer eller mindre ett cyberpunk-band, med en hel tanke på framtidsdevolution. Jocko Homo från första skivan kan passa. Kan du tumma till 1980 kan du ha med Freedom of Choice, en låt vars text alltid känts väldigt cyberpunkig.

Talking Heads Life During Wartime dansanta beat kombinerat med textrader om krig känns också passande.

Är B-52's för konstiga? Kanske, men de är ett av mina favoritband, så tänker ändå att deras utomjordiska kitsch-New Wave hade kunnat passa bra, typ Planet Clarie.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Kanske kan köra lite vanlig punk? Den föddes ju i slutet av 70-talet. De band som jag spontant kommer att tänka på är Sex pistols, Ebba grön, Crass och X-ray spex.




 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,566
Jag kan tipsa om Peter Baumann. I och för sig tyskt, men 70-tal och retrofuturistiskt.


 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Spännande kombination! Jag associerar till typ vietnamkriget, kalla kriget, revolutionära rörelser, såna stora datorer med rullband, osv.

Suicide var kanske de första som kallade sin musik för ”punk music”, innan det fanns som genre redan 1970. De blev kända för sina aggressiva livespelningar där sångaren angrep publiken med en motorcykelkedja.
Ghost Rider från 1977 låter som nån sorts teknologisk mardröm


1975 släppte Lou Reed den här skivan bestående av en timmes bandinspelningar av rundgång som han manipulerade på olika vis. Då sades det av vissa att det var bara för att jävlas med sitt skivbolag, men på senare tid har den fått mer uppskattning för det otroliga ljudkonst-stycke som det är. Kanske svårlyssnat, men passar nog som ljudspår till ett paranoid och datoriserat 70-tal

Och Tangerine Dream!
 
Last edited:

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Jean Michel Jarre har ju sina mest kända verk från 70-talet. Exempelvis Oxygene pt.4 och Equinoxe pt.4.

Vangelis naturligtvis...

Alien soundtrack

Tidiga Judas Priest, Alice Cooper, Uriah Heep, Magnum
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Läs bara texten:
Search and Destroy//The Stooges

I'm a street walking cheetah with a heart full of napalm
I'm a runaway son of the nuclear A-bomb
I am a world's forgotten boy
The one who searches and destroys
Honey, gotta help me please
Somebody gotta save my soul
Baby, detonate for me, aw!
Look out honey, 'cause I'm using technology
Ain't got time to make no apology
Solar radiation in the dead of night
Love in the middle of a fire fight
Honey, gotta strike me blind
Somebody's gotta save my soul
Baby, penetrate my mind
'Cause I'm the world's forgotten boy
The one who's searchin', searchin' to destroy
And honey, I'm the world's forgotten boy
The one who's searchin' only to destroy
Look out honey, 'cause I'm using technology
Ain't got time to make no apology
Solar radiation in the dead of night
Love in the middle of a fire fight
Honey, gotta strike me blind
Somebody gotta save my soul
Baby, penetrate my mind
I'm the world's forgotten boy
The one who's searchin', searchin' to destroy
And honey, I'm the world's forgotten boy
The one who's searchin', searchin' to destroy
Forgotten boy, forgotten boy
Forgotten boy, said
Hey forgotten boy
 
Top