Nekromanti 70-tals fantasyspel...

Jag hade velat börja helt i den andra änden.
Att man börjar med att förklara den 'vetenskapliga' bakgrunden till vad magi är och hur den fungerar.

Den magi Elric använde byggde på att han hade hjälp från varelser från andra dimensioner.

I Nehwon byggdes magi på manifestationer av känslor. Svart magi fick sin kraft från hat och smärta hos utövaren. Det fanns ju t.ex. även en sekt som frammanade ett fysiskt moln av hat.

Minns inte så mycket detaljer själv just nu, men om man läser i idéhistoria om teorierna för hur olika 'övernaturliga' saker var tänkta att fungera, och om gammal folktro. Spådomar, ödet, utfrågande av dödas andra.
Att saker kunde vara sammankopplade och påverka varandra på avstånd. Idéer som används i t.ex. för planeternas läge inom astrologi och i voodoo där man behöver delar av en persons fysiska kropp för att göra en bra dockor.

De svarta skådarnas i "People of the black circle" behövde både hårstrå från offret samt att "stjärnorna måste vara rätt på himlen" för att deras förbannelse skulle få önskad effekt. De använde ju även hypnos och tankekontroll, som fungerade sämre på Conan eftersom han var från en kultur där man inte var lika indoktrinerad att tro på hypnosens makt.

Börjar tänka på att det finns en gammal bok som heter "Naturligt Övernaturligt". man kanske kan inspireras av.
 
Naturligt Övernaturligt står ju i min bokhylla... ska ta en titt i den.

Och magisystemet är en öppen fråga en så länge.. får se vad det blir. Resten av spelsystemet är klart, mer eller mindre. Sen ska ju kampanjen putsas på..
 
Ser fram emot vad som kommer av det här. Rodney Matthews är en gammal favorit, även om jag inte brukar främst gilla hans Elricillustrationer.
 
Back
Top