Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2019 v48

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,534
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v48.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling – att man klickar på en knapp – för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,296
Location
Kullavik
Jag har nu sett Captain Marvel från 2019.

Filmen handlar såklart om Captain Marvel och hur hon blev Captain Marvel. Effekterna är som vanligt bra men jag stör mig på några scener där Captain Marvel ser lite väl låtsas-animerad ut. Berättelsen är också helt ok, men det finns ändå saker som stör mig. Vissa saker som man försöker göra roliga som den där tentakelkatten känns bara gonzo. Den här filmen är ok, inte mer, inte mindre.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Yes! 5/5 i betyg! Det kan fortfarande hända!

Jag har sett Jumanji från 2017 (The Rock och company) och det var en nästintill klockren upplevelse. Action som funkar, skämt som funkar, exakt lagom töntigt och människor som växer som personer och får nya perspektiv (det som aldrig händer i Jason Stathams filmer, där alla är exakt samma person i första och sista sekunden (var jag orättvis nu?)). Enda som stör var ett par saker som var uppenbara att de skulle hända, men det drunknar i allt det andra. Jag är underhållen!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,534
Location
Rissne
Feuflux;n336410 said:
Yes! 5/5 i betyg! Det kan fortfarande hända!

Jag har sett Jumanji från 2017 (The Rock och company) och det var en nästintill klockren upplevelse. Action som funkar, skämt som funkar, exakt lagom töntigt och människor som växer som personer och får nya perspektiv (det som aldrig händer i Jason Stathams filmer, där alla är exakt samma person i första och sista sekunden (var jag orättvis nu?)). Enda som stör var ett par saker som var uppenbara att de skulle hända, men det drunknar i allt det andra. Jag är underhållen!

Jag såg affisherna för uppföljaren nu i veckan, och jag måste säga att jag är typ mer pumpad för den än för nya Star Wars. Jumanji: Welcome to the Jungle är en så inåthelvete bra film.

Nu blev jag sugen på att se om den…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,534
Location
Rissne
På tal om Star Wars så såg jag om Star Wars: The Force Awakens igår kväll. Jag har sett den förut, på bio, men nu såg jag den på 3d-bluray så det räknas.

Jag vet inte om jag har så mycket att tillföra egentligen. Det är en väldans bra star wars-film. Jag skulle kunna räkna upp alla sätt de som hatar den har fel, eller hur backlashen mot den här och den efterkommande filmen gjorde det extremt tydligt för mig att folk i allmänhet inte vet vad ett plotthål överhuvudtaget är, men det vore lite trist. Andra har gjort det mycket bättre.

Så jag tänker nöja mig med att konstatera att jag tycker att storyn funkar väldigt bra, att jag gillar Rey och Maz Kanata och Finn och de andra nya. Och de gamla; det är fantastiskt roligt att Ford och Fischer och Hamill fick göra en sista Star Wars-film där de alla tre var med. Eller ja, jag vet ju inte vad framtiden bär med sig, de ska ju använda klipp av Fischer i den nya tredje filmen har jag hört.

Men. Det här är ett väldigt värdigt överlämnande från en äldre generation till en yngre. Och det är väldigt, väldigt mycket Star Wars.

Är det här egentligen bara gamla Star Wars igen, fast mer, lite som en knockoff eller fanfic? Kanske. Det är ungefär såhär jag skulle börja om jag skulle börja lära mig skriva Star Wars-stories: gå igenom allt som kändes Star Wars i första trilogin, ordna om och justera, och sätta ihop igen. Inget fel i det, egentligen, så länge slutresultatet blir bra. Det är inte som att andra Die Hard-filmen var sådär jätteannorlunda jämfört med den första.

Men ja, den här filmen är skitsnygg, spännande, med rolig vältajmad humor, väl fungerande action, riktigt snygga effekter.

Det enda jag kan klaga på är att får en såhär dyr film så känns det lite märkligt när de i vissa scener misslyckas helt med 3d:n. Eller ja, det blir det där typiska "bakgrunden känns målad"-känslan i vissa fall. Jag har ännu inte riktigt identifierat exakt vad det är som skapar den, men jag tror att det framför allt uppträder när bakgrunden är suddig och vissa delar av suddet inte riktigt rör sig som jag tycker att det borde, rent perspektivmässigt…

Iallafall, jag tänker nog stå fast vid mitt gamla betyg.

BETYG: 5/5. Jag skulle kunna se om den här idag igen. Det här är väldigt, väldigt Star Wars och i genren Star Wars så blir det nästan inte mer Star Wars än såhär.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,296
Location
Kullavik
Jag har precis sett färdigt biografin Rush från 2013 om formel1 rivalerna James Hunt och Niki Lauda. Berättelsen fängslar fullständigt och både Brühl och Hemsworh gör bra rollprestationer. Jag är lite frågande till att filmen inte vann några större filmpriser, men det hänger förmodligen ihop med att 12 Years a Slave sopade mattan med alla konkurrenter detta år.

Mycket sevärt!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,888
Location
The Culture
Jag har sett The Irishman på Netflix. Den var lång. Nej, längre än så. Nej, jag menar lång på riktigt!

Det var en jävla tur att den var bra också, annars hade jag aldrig orkat se klart den.

Filmen handlar om Frank Sheeran, som var en problemlösare för maffian, och hjälpreda åt Jimmy Hoffa -- boss för transportfacket (som framstår som ungefär samma sak som maffian med med lastbilschaufförer istället för italienare. Huvudrollerna spelas av de vanliga huvudrollsinnehavarna från gangsterfilmer från 70- och 80-talet: Robert de Niro som Frank Sheeran, Al Pacino som Jimmy Hoffa, och Joe Pesci som maffiabossen Russell Bufalino -- allihopa föryngrade med digitalt trolleri i huvuddelen av filmen.

För mig är Jimmy Hoffa mest känd för att Milo Bloom, i tidiga episoder av Bloom County, misstänker att den lokala kommunpolitikern ligger bakom hans försvinnande och har sänkt honom i sin damm. I verkligheten var Hoffa känd som en mäktig fackpamp som hamnade i fängelset för mutor och bedrägeri, benådades av Nixon (efter att ha bidragit ordentligt till hans presidentkampanj), och några år senare försvann spårlöst -- troligen undanröjd av maffian.

Och det är ungefär det filmen handlar om, mest genom Frank Sheerans ögon. Frank går från lastbilschaffis till person som gör små tjänster till maffian, till person som gör stora tjänster för maffian, till förtrogen med den korrupta fackpampen, och till slut till gammal gubbe som sitter på ålderdomshemmet och berättar sitt livs historia. Hela vägen spelad av de Niro, från ung man till vithårigt russin. Föryngringen är så bra att man inte tänker på den över huvud taget. Man är medveten om att den finns där, men om man inte var det skulle man aldrig kunna gissa att skådisarna egentligen är betydligt äldre än de ser ut.

Det är som sagt bra. Lika bra som Maffiabröder. Om du gillade den och har tre och en halv timme över bör du absolut se den här filmen.
 
Top