Nekromanti [Recension] Drakar och Demoner 2016

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Jag håller med dig i många av de saker du skriver i recensionen. Att det finns vissa saker i reglerna som man inte gillar och vill byta ut hör dock till vanligheterna men jag skulle ändå vilja lägga till en punkt om bärförmåga. Det står inte uttryckt att kläder, rustningar och annat man bär in på bara skinnet inte ska räknas med i det man bär omkring på, men förutsatt att det ska det så får den starkaste möjliga människan -15% på alla färdigheter som kräver STY, FYS eller SMI iklädd en ringbrynja. Och då om denne inte bär på någonting annat. Detta kommer också behöva husreglas.

Det jag däremot tycker är mest ledsamt är att det är så påfallande många misstag i korrektur och formgivning. Jag förstår att saker som att man skriver fel ord i exempel (som på sidan 31 där rörlighet blev hoppa och fel multipel använts) kan hända. Men jag kan inte förstå hur hela sidor kan komma bort eller bytas ut mot andra. Speciellt som spelet var planerat till augusti men utgivningen blev fördröjd för att inte tumma på produktens kvalité. Mycket ledsamt.

Sen gillar jag personligen inte att ha tabeller eller någon text över huvud taget på utsidan av SL-skärmar. Tabellerna på utsidan hade gjort sig mycket bättre som separata referensark som varje spelare skulle kunna ha när hen gör sin rollperson.

/j
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Kom på en sak till. Jag gillar verkligen hur de löst det gamla problemet med sköld eller ett extra vapen. Jag har inte testat det i spel ännu, men jag gillar det på pappret.

/j
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Naturligtvis dör jag lite inombords när jag ser uppenbara korrekturmissar, men när jag satt på dass igår och lusläste Gastarnas ö så tänkte jag att det kunde vara värre. Man kunde ju råka ut för något som Tord Snedseglare på Skarvön gjorde. Denna man som jag visualiserade som en korsning mellan Bud Spencer och Tom Bombadill vred ju sig i "skattplågor". Måhända var han svensk? Påminner också om en spelare som skrev ned färdigheterna "Kortsvar" (kortsvärd) och "Bryta grep" (Bryta grepp) någon gång under tidigt nittiotal.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Osbjer;n214218 said:
Kom på en sak till. Jag gillar verkligen hur de löst det gamla problemet med sköld eller ett extra vapen. Jag har inte testat det i spel ännu, men jag gillar det på pappret.

/j
Förklara gärna för oss som inte är retro. :)
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Khan;n214238 said:
Förklara gärna för oss som inte är retro. :)
Istället för en extra handling som innan så du både kan attackera och blocka får du mer skydd (med sköld) eller lite mer skydd och mer skada (med extra vapen). Men samtidigt höjs kraven på STY, FYS och SMI innan man får minus för att man är för tungt beväpnad.

/j
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,088
Location
Göteborg
Khan;n214238 said:
Förklara gärna för oss som inte är retro. :)
Jag har tittat i pdf:en för 87:an nu, och jag tror jag vet vad han menar.

Begränsningen att du måste välja mellan anfall eller försvar fanns redan då, med ett undantag: om du hade sköld fick du både parera med den och anfalla med ett vapen under samma runda. Nu har jag aldrig spelat den utgåvan, men bara genom att läsa regeln inser jag att alla som menar allvar med strid MÅSTE ha en sköld.

Lösningen på detta 2016 är att göra sköldar till ett passivt försvar istället. Du har alltså ett verkligt val nu: antingen 2-3 extra RV med sköld, eller en extra T6 skada med ett tvåhandsvapen.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
Grisodlar'n;n214234 said:
Påminner också om en spelare som skrev ned färdigheterna "Kortsvar" (kortsvärd) och "Bryta grep" (Bryta grepp) någon gång under tidigt nittiotal.
Jag hittade "kastsvärd" skrivet på mitt rollf efter en tids uppehåll. Tror det skulle vara kortsvärd men därefter inledde min RP varje strid med att kasta kastsvärdet, och ganska illa eftersom det inte finns någon sådan färdighet.
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Bolongo;n214241 said:
Jag har tittat i pdf:en för 87:an nu, och jag tror jag vet vad han menar.

Begränsningen att du måste välja mellan anfall eller försvar fanns redan då, med ett undantag: om du hade sköld fick du både parera med den och anfalla med ett vapen under samma runda. Nu har jag aldrig spelat den utgåvan, men bara genom att läsa regeln inser jag att alla som menar allvar med strid MÅSTE ha en sköld.

Lösningen på detta 2016 är att göra sköldar till ett passivt försvar istället. Du har alltså ett verkligt val nu: antingen 2-3 extra RV med sköld, eller en extra T6 skada med ett tvåhandsvapen.
Jag blandar ihop versionerna. Men innan fick du en extra handling att block med sköld, och nu får du högre skydd mot alla anfall med sköld. Det jag minns fel var att man kunde ha ett extra vapen som man antingen kunde blockera eller anfalla med. Det finns inga regler alls för två vapen i '87, men det gör det nu.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Jag tycker det är skitkul att Drakar och Demoner retro har getts ut trots tryck- och korrekturblemmor. Men nu när jag varvar Gaviscon med julmatsrester så har jag funderat över en sak. Är det bara jag eller känns regelboken aningen tunn på text? Den är ju fullspäckad med hel- och halvsidesillustrationer plus tre sidor för egna noteringar. Hur mycket är egentligen regler?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,088
Location
Göteborg
Grisodlar'n;n214832 said:
Är det bara jag eller känns regelboken aningen tunn på text? Den är ju fullspäckad med hel- och halvsidesillustrationer plus tre sidor för egna noteringar. Hur mycket är egentligen regler?
Om du tycker det är viktigt kan du väl räkna själv?
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Av kommentarerna att döma känner jag mig tacksam över att inte ha deltagit i kickstartern. Det känns lite som ett hafsverk om man ska lita på flera av de omdömen som fällts om spelet. Jag tänker definitivt vänta med inköp till ett eventuellt nytryck där slarvfelen åtgärdats.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Magnamund;n214889 said:
Det känns lite som ett hafsverk om man ska lita på flera av de omdömen som fällts om spelet.
Jag har nog yttrat mig rätt kritiskt tidigare, men ju mer jag tänker på saken desto mer hoppfull blir jag.

Spelet som Riotminds gjorde drev iväg för långt från det som jag menade att ett retro-Drakar och Demoner skulle vara. Ju fler glipor det är i Riotminds försök, desto större blir chansen att det någonstans ifrån kommer något nytt som är närmare det jag önskade mig.
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Som samlarnerd kommer jag köpa spelet framöver men jag slipper gärna de slarvfel som påtalats av flera.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
513
wilper;n214897 said:
Jag har nog yttrat mig rätt kritiskt tidigare, men ju mer jag tänker på saken desto mer hoppfull blir jag.

Spelet som Riotminds gjorde drev iväg för långt från det som jag menade att ett retro-Drakar och Demoner skulle vara. Ju fler glipor det är i Riotminds försök, desto större blir chansen att det någonstans ifrån kommer något nytt som är närmare det jag önskade mig.
Jag är övertygad om att det aldrig igen kommer ett retroförsök, därför vore det trevligt om detta försök åtminstone är befriat från låg- och mellanstadiefel rörande korrektur och layout.

Kom igen nu, det har gått 30 år. This is it: LIVET ÄR FÖR JÄVLA VÄRDEFULLT FÖR SLARV. ÅREN GÅR FÖR FORT.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
wilper;n214897 said:
Spelet som Riotminds gjorde drev iväg för långt från det som jag menade att ett retro-Drakar och Demoner skulle vara. Ju fler glipor det är i Riotminds försök, desto större blir chansen att det någonstans ifrån kommer något nytt som är närmare det jag önskade mig.
Eftersom jag är nyfiken, vad skulle det varit istället? Jag frågar ärligt då jag själv är kluven.

Annars kommer ju Fria Ligans Gulliksson-spel i vår (?) och det känns ju retro om något. Men det lär ju inte bli BRP...

För egen del är jag som sagt osäker på vad jag tycker. Å ena sidan drar layout- och språkfelen och vissa osmidiga regellösningar ner helhetsintrycket men samtidigt, vad hade jag egentligen förväntat mig? Med en del ganska enkelt husreglande gällande RP-skapande och strid ser jag inga stora brister i övrigt, utan det hela borde bli väl så spelbart, med de begränsningar och möjligheter BRP har. Och vidhängande scenarion känns ännu så länge kul (bara skummat dem hittills).

Frågan är väl vad retro-vurmen egentligen består i (förutom nostalgi). Jag ser 4 saker personligen:
1) En lätthanterlig och begränsad regelmassa (Western IV? Nej tack!)
2) Fritt äventyrande i en hyfsat öppen spelvärld
3) Inte en massa tungrodd metaplot utöver vad scenariot har i sig självt (och scenariona ska gärna vara ganska korta)
4) BRP-mekanik och fantasy-miljö (eftersom det är det som är retro i Sverige)

Sanningen är väl att Riotminds nog levererar hyfsat på alla punkter. I övrigt är det som alltid mycket upp till oss själva vad vi väljer att göra av det. Jag undrar om det inte är så att vår retro-vurm är mindre djupgående än vi kanske tror själva? I alla fall för egen del kan jag konstatera att jag absolut kan lockas av att spela enligt mina punkter ovan men jag vet också med mig det bara är roligt under en begränsad tid, sedan vill jag tillbaka till mer komplexa upplägg som kräver mer av mig som spelare eller SL igen. Äventyrspaket 1 till DoD 87 kontra Undergångens Arvtagare helt enkelt, vilket är roligast i längden? Av samma skäl spelade jag Star Wars D6 och deras superrälsade 80-talsgrejer (t.ex. Black Ice) med stor behållning i vintras, men det tappar också sin charm för mig efter 1-2 scenarion.

Betyg på DoD 2016 då?
Godkänt, 3+, ett högre betyg hade krävt färre fel och mindre mängd husreglande (för att passa mig). I grunden gillar jag ändå uppdateringen och önskar den inte oköpt, den ger mig inspiration att spela den typen av rollspelande och förser mig med nytt underlag att för göra det. Men det kommer inte bli ett spel jag lever med i flera år men det var nog aldrig sannolikt ändå.

En sista notering för framtiden: Personligen dras jag till spel för att de tillhandahåller scenarion jag vill spela, inte för att de har en fantastisk mekanik. Kan Riominds leverera bra scenario-stoff framöver och inte gå emot någon av punkterna ovan (t.ex. genom att producera en massa regelexpansioner) kan spelet säkert också gå bra och kanske även få mig att hänga kvar vid det längre än vad jag tror idag.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Hmm. Jag får se om jag kan formulera mig tydligare med ett riktigt tangentbord senare, men:
Det fanns redan två moderniserade retrospel på svenska. Arferts Saga och Fantasy!
Det ena lite old school crazy, och det andra grisodlarfantasy. Med de två spelen i åtanke tycker iaf jag att Rms DoD bleknar lite. Visst, det står DoD på lådan, det är Elric på omslaget och det kommer faktiskt i en låda, men det är inte kompatibelt med de gamla grejerna. Det lär sälja som smör i solsken, det står ju DoD på lådan, men för mig ÄR det inte DoD längre.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Bolongo;n214878 said:
Om du tycker det är viktigt kan du väl räkna själv?
Ja, jag får väl jämföra med Äventyrsspels original. Av någon bisarr anledning tycker jag att text i en regelbok är viktigare än bilder.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
wilper;n214960 said:
Det fanns redan två moderniserade retrospel på svenska. Arferts Saga och Fantasy!
Och Grottor & Gravkummel, och Svärd och Svartkonst. De är iofs inte i "svensk old-school"-kategorin och inte BRP, men precis som Fantasy! och Saga väl anpassade till den spelstilen som äldre DoD inbjöd till.

Det lär komma fler också. Peter sitter ju och mekar med ett DoD-liknande spel baserat på OpenQuest exempelvis, vilket väl ändå är det närmsta en svensk old-school-klon en kan komma mer eller mindre. Och de gamla reglerna finns som pdf gratis, för den delen. Jag vet att RM hävdar att det gör de gamla spelen osäljbara i tryck, men jag tror de hade kunnat dra in massor av stålar på en kickstarter för att göra snygg-pdf och nytryckning av dem. Nu kanske det inte går, eftersom de då skulle kannibalisera på DoD-Retro-produktlinjen. Så vi lär väl aldrig få veta om jag eller de har rätt :)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Björn Wärmedal;n214962 said:
Och de gamla reglerna finns som pdf gratis, för den delen. Jag vet att RM hävdar att det gör de gamla spelen osäljbara i tryck,
Det håller jag mig väldigt skeptisk till. Wizards gav ut nytryck av 1e, 2e, och 3.5e-reglerna, samt en del äventyr/tillbehör, för ett par år sedan (förmodligen för att ha lite inkomst på D&D-sidan medan de utvecklade 5e), och de finns enkelt tillgängliga i PDF-format för den som har en flexibel inställning till upphovsrätten (och har tidigare funnits som billiga PDF:er - jag är osäker på om regelböckerna finns numera, dock). Men nytrycken verkar ändå ha sålt tämligen bra.

Pathfinder har också alla regelbitar tillgängliga, dels via sin egen Pathfinder Reference Document som har sakerna från de regelfokuserade böckerna, och dels via D20PFSRD som även tagit ut all Open Content ur både Paizos egna och många tredjepartstillverkares böcker. De säljer tydligen också rätt bra.

Det finns en stor fördel att ha en bok som faktiskt är tryckt och går att bläddra i, skicka runt, o s v. Jag tror Riotminds kraftigt överskattar PDF:ernas tillgänglighets påverkan på försäljningen.
 
Top