Nekromanti ???

Scorpion

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
161
Location
Stockholm
vad är det för seg huven som låser alla trådar??

Jag tycker att disskutionen om kyrkans syn på rollspel var alldeles utmärkt. jag har <strong>aldrig</strong> varit inne på forumet 'Rollspel' (eller vad ni nu hänvisade till).
Disskutionen om tillbehören behövdes inte låsas. De hade räckt om ni bara sa till att det står längre upp. Ingen med en normalt fungrande hjärna skulle du skriva ett svar till den personen. Om ni dessutom tänker lite längre ser ni att tråden ni låste var skapad före den andra, ni låste "fel tråd".

Jag tycker att alla admins borde tänka efter en gång till innan de låser en tråd.


<h6>Ni får ursäkta att jag är lite sur, men jag försökte ta mitt liv i onsdags. Just nu går jag på BUP. Så jag är lite grinig.</h6>

MVH
 
Last edited by a moderator:

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Tråden "EN fråga om vapen" låstes av mig med motivationen att ett liknande inlägg fanns längre ned på sidan.

Och vad gäller chrulls låsning av tråden "kyrkans syn på rollspel" var det också motiverat: diskussionen hörde inte hemma på Neotechforumet.

Andreas | <A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> - ALL YOUR BASE ARE BELONG TO US!
 

Scorpion

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
161
Location
Stockholm
ch var tycker du att en sån disskution hör hemma?? Som sagt, jag tittar aldrig ens på det forumet där man "borde" disskuterat det. så varför inte här??
knasigt. det spelar väl ingen roll om disskutionen hör hemma eller inte, den tar ändå upp plats. vare sig den är låst eller inte. det skapar bara en dålig stämning på forumet med tankar som: "jaha, min disskution var väl inte bra då.... ingen vill väl ha mig här".
Och att dessutom låsa en tråd som så många disskuterar.
"haha, jag är boss här, jag skiter i vad andra tycker, nu låser jag tråden".
tänker ni så??

/images/icons/mad.gif /images/icons/mad.gif /images/icons/mad.gif /images/icons/mad.gif /images/icons/mad.gif /images/icons/mad.gif /images/icons/mad.gif /images/icons/mad.gif /images/icons/mad.gif /images/icons/mad.gif /images/icons/mad.gif

MVH
 
Last edited by a moderator:

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
om du klickar på "regler" som du hittar upp till höger så hittar du följande:

"Alla inlägg ska även följa ämnet som diskuteras i forumet, och det ska diskuteras i det mest passande forumet. Hur träffmallen i Western fungerar ska diskuteras i Western-forumet, hjälp med att göra ett rollspel får man lättast från rollspelsmakande forumet. Saker som inte alls har med rollspel att göra diskuteras lämpligen på andra ställen."



Andreas | <A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> - ALL YOUR BASE ARE BELONG TO US!
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
"Alla inlägg ska även följa ämnet som diskuteras i forumet, och det ska diskuteras i det mest passande forumet. Hur träffmallen i Western fungerar ska diskuteras i Western-forumet, hjälp med att göra ett rollspel får man lättast från rollspelsmakande forumet. Saker som inte alls har med rollspel att göra diskuteras lämpligen på andra ställen."

Problemet är ju att ni följer dessa regler alltför slaviskt. Det är ofta som man upptäcker trådar som man skulle kunna tillföra ett bra inlägg till, men som någon klåfingrig redaktionsmedlem varit framme och låst.

Det är alltid bättre att ha en lite slappar ordning än att vara stenhård. Har du inte märkt hur era låsningar ofta leder till trådar om "Varför låste ni???" och dylikt. Passar dessa bättre in på spelforumen än originaltråden? Oftast inte...

Och det händer ofta att man tvingas skapa nya trådar för att fortsätta att diskutera saker som redaktionen fått för sig att stoppa genom att låsa.

Följande trådar bör låsas:
*Inlägg som inte har ett dyft med rollspel att göra.
*Munhuggning som leder till personangrepp och liknande olämpligheter.

Följande trådar bör inte låsas:
*Frågor som redaktionen anses har besvarat (det finns alltid en chans att någon har en följdfråga att komma med)
*Trådar som har med rollspel mer allmänt att göra (kan möjligtvis flyttas till ett annat forum, men inte låsas!)
*Saker som diskuterats tidigare (det är få som faktiskt söker i arkiven för att få reda på vad som diskuterats tidigare)

Kort sagt. Vad vinner ni på att låsa trådar pga. de tre undre skälen? Inget! Ni förlorar bara på det genom att skapa irritation och sådana här diskussioner om vad som bör låsas och inte! En redaktion kan inte besluta vad som ska diskuteras, det gör de som diskuterare. Redaktionen finns bara för att övervaka så att det inte urartar i personangrepp och dylikt.

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/eonse" target="_new">http://www.alfaweb.nu/eonse</A>
 

Jools

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
136
Location
Halmstad, Sverige
Om det ska vara sånt här med låsning och så...
Borde inte denna också 'läggas ner' isf, den har ju inget med n2 att göra =) j/k

All your base are belong to us...
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
till moderatorns försvar...

hmmm... även om det var min tråd som låstes måsta jag hålla med sereg, eftersom det framgick tydligt bland svaren var man kunde hitta samma tråd på ett mer passande forum... nu var det ju inte meningen att lägga den på två forum, utan jag kom på i efterhand att den hade passat bättre på rollspelsforumet och lade den även där. M a o, sereg gjorde helt rätt i att låsa tråden och folk har ingen anledning att klaga eftersom man kan diskutera tråden på rollspelsforumet, som trots allt bara är et klick eller två bort...
om jag (författaren) inte tycker det är orättvist att min tråd låses, förstår jag inte varför någon annan gör det heller... hade inte klagat ens om den blivit borttagen helt och hållet eftersom det hade varit befogat.

"Pendragon - en urblåst idiot som blev den förste att skjutas när revolutionen kom"
 

Scorpion

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
161
Location
Stockholm
helt rätt

Jag håller med dgi. De håller allt för hårt på reglerna. Undrar om de följer reglerna lika slaviskt när de spelar Rollspel också /images/icons/laugh.gif

Jag håller ed dig till punkt och pricka

MVH
 
Last edited by a moderator:

Scorpion

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
161
Location
Stockholm
Re: till moderatorns försvar...

Du kan inte bestämma över din tråd!! inse fakta. isåfall skulle det vara ok om alla som disskuterat i tråden gick med på att låsa tråden.

Dessutom, de borde inte finnas nånting som heter "låst tråd". Om man nu tycker att en disskution går överstyr så kan man likagärna ta bort den. eller hur?? en låst tråd är bara irriterande. Den tar endå upp plats.

MVH
 
Last edited by a moderator:

mishk

Veteran
Joined
12 Jan 2001
Messages
40
Location
arvika
Re: till moderatorns försvar...

jag håller med. Jag går in på neotechsidan för att delta idisskusioner om neotech och inte om kyrkas syn på rollspel
då skulle jag gått in på den allmänna sidan om rollspel

//petter.nyberg@telia.com

mishk
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: till moderatorns försvar...

Snygg bild...

tyvär så måste jag komma med lite konstruktiv kritik..

Personerna såg bra ut MEN rustningen skulle tyvär inte fungera i verkligheten med allt som stack ut ur den. annars gillade jag bilden skarpt..

Livet är en gåta utan enkla svar.
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Re: till moderatorns försvar...

"Du kan inte bestämma över din tråd!! inse fakta."

- Du bestämmer väl över vad du skriver? Gör du det kan du ju se till att inte skriva om irrelevanta saker eller stötande saker eller saker som i allmänhet går emot reglerna för forumet. Således har du själv makten att skriva om saker som rimligtvis inte kan låsas.

"isåfall skulle det vara ok om alla som disskuterat i tråden gick med på att låsa tråden."

- I sann demokratisk anda. Tyvärr är det omöjligt att göra så, eftersom det inte råder demokrati här - det är moderatorerna som sitter på makten och vi är på deras spelplan. Ville de, av någon mystisk anledning, lägga ner forumet skulle de kunna göra det och ha all rätt att göra det eftersom det är deras forum - inte vårat. Vi är besökare och användare, vi kan ha saker att säga till om, så till vida att jag antar att moderatorerna gör sitt bästa för att alla ska ha ett trevligt forum, men för att de ska kunna göra det krävs det ju att de får en viss makt och sätter upp vissa förhållningsregler som i största möjliga mån ska hållas.

"Dessutom, de borde inte finnas nånting som heter "låst tråd". Om man nu tycker att en disskution går överstyr så kan man likagärna ta bort den. eller hur?? en låst tråd är bara irriterande. Den tar endå upp plats."

- Den tar ändå upp plats, men den ger (förhoppningsvis) en vink om att något var fel på tråden (personangrepp el. väldigt OT). Personligen tycker jag att moderatorerna är ganska frikostiga när det gäller att inte låsa OT-debatter, vilket jag tycker är bra, då de ibland trillar tillbaka till On Topic.
Det jag däremot, som användare, kan begära av moderatorerna är att de lämnar ett inlägg med ett 'därför låstes tråden', så att man åtminstone förstår var i felet ligger (vilket jag tycker dom gör rätt ofta).

//MiDNiGHT.

 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Förklaring...

Hej allihopa..

det var jag som låste tråden...

Anledningen är att den inte har någonting på det här forumet att göra egentligen... i vanliga fall så brukar sådan inlägg accepteras... ocih inte låsas.. men när det var ett inlägg som helt klart hade med rollspel att göras så hör den hemma på Rollspel forumet...

Om det inte var så att den redan fanns där så hade den flyttats... En diskussion om samma ämne är onödig att ha på två platser.

Scorpion, du säger att du aldrig är inne på Rollspel forumet... Varför inte? om du vill duskitera saker som det här så så kan du göra det där...

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
förklaringar till låsta trådar...

lämnas alltid..

i alla fall ska det göras. Ibland kan det göras till den som startade tråden privat... Men en förklaring skall alltid ges.

Och du har rätt i att det inte råder demokrati nu. Det är redaktionen som gör det. Men deras mål är att göra det trevligt för användarna.
Moderatorer och administratörer behövs dessutom. Kolla hur liknande forum som inte är kontrollerade ser ut, det är mest bråk gnäll och OT inlägg...

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Scorpion

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
161
Location
Stockholm
Re: förklaringar till låsta trådar...

men hur ska det bli trevligt om man inte får disskutera vad man vill?
Bättre att man disskuterar nåt som är OT än ingenting alls.

mysigt med diktatur här isof.
Hitler, Stalin, Mao och Chrull. /images/icons/laugh.gif



MVH
 
Last edited by a moderator:

mishk

Veteran
Joined
12 Jan 2001
Messages
40
Location
arvika
Re: förklaringar till låsta trådar...

du verkar va lite grinig idag *ler*



mishk

love is the answer, you got to let it flow
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: förklaringar till låsta trådar...

hårde ord det där... akta dig så det inte blir nackskott

"Pendragon - en urblåst idiot som blev den förste att skjutas när revolutionen kom"
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Re: förklaringar till låsta trådar...

"men hur ska det bli trevligt om man inte får disskutera vad man vill?"

- Det är ett rollspelsforum för guds skull! Man får inte diskutera 'vad som helst' - man ska diskutera rollspel och i största möjliga mån följa de forum som finns (ex. har man en fråga om Kult skriver man den inte på n2-forumet, utan på ett lämpligare; Skräckrollspel tex.)

"Bättre att man disskuterar nåt som är OT än ingenting alls."

- Nu är det här knappast ett så dött och OT-forum att ovanstående skulle vara ett bra argument. Snarare är det att gripa efter halmstrån. Vi är gäster hos det fina folket och vi kan komma med förslag men vi kan inte ändra något. Dom ger oss god mat och husrum, mot att vi sköter oss. (Ursäkta aforismen.)

"mysigt med diktatur här isof.
Hitler, Stalin, Mao och Chrull."


- Personangrepp? - Njae. Osmakligt? - Ja.
Dessutom skulle nog inte ovanstående herrar vilja klumpas ihop överhuvudtaget.

//MiDNiGHT.

 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Re: förklaringar till låsta trådar...

"Och du har rätt i att det inte råder demokrati nu. Det är redaktionen som gör det. Men deras mål är att göra det trevligt för användarna.
Moderatorer och administratörer behövs dessutom. Kolla hur liknande forum som inte är kontrollerade ser ut, det är mest bråk gnäll och OT inlägg..."


- Med fomuleringarna du använder antar jag att du vänder dig till mig. Gör du det vill jag bara påpeka att jag aldrig skrev att det var en dålig situation vi har här (tvärt om tycker jag att den är bra*), utan helst enkelt att det de facto inte är demokrati. Det skulle vara ohållbart i längden.
Och för de som tror på demokrati kan ju ta och titta sig omkring i de s.k. "demokratiska" länderna. Upptäcker ni inte några fel är ni snöblinda. Total demokrati har aldrig och kommer aldrig att finnas i och med att alla har olika förutsättningar och värderingar.

* = Moderatorerna utövar inte maktmissbruk, är för det mesta trevliga och åtminstone tillgängliga för vidare diskussion (även fast det egentligen är ovidkommande).

//MiDNiGHT. - som tycker att tråden snart har blivit för OT, men som också tycker att det här ämnet behöver klarifieras.

 

Scorpion

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
161
Location
Stockholm
Re: förklaringar till låsta trådar...

ja visst är jag det. ursäkta mig, men så är det. mitt fina citat jag skrev senast var kanske lite väl hårt. stackars chrull.

men jag har mina skäl. personliga sådana.

men jag tycker fortfarande att för många trådar låses numera. det är lite tråkigt.
Följer ni regelboken slaviskt när ni spelar rollspel också??

MVH
 
Last edited by a moderator:
Top