Nekromanti Play-by-Post rekrytering: Baruch dayan emet

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,545
Hej, det här är en rekryterings tråd till en rollspels kampanj här på forumet. Vi kommer spela här på forumet i Play-by-Post format. Jag väntar mig att alla spelare postar minst en dag per dag. Är du intresserad av att vara med? Skriv då bara här i tråden :)

Baruch dayan emet
This should be agony. I should be a mass of aching muscle - broken, spent, unable to move. And,
were I an older man, I surely would ... ... but I'm a man of thirty - of twenty again. The rain on my
chest is a baptism - I'm born again ... ”
?Frank Miller, Batman: The Dark Knight Returns

Det här är en noir doftande superhjälte kampanj med inslag av urban fantasy och skräck. Det kommer vara gatunivå, fokus på de smutsiga bakgatorna, förfallande byggnader, hemliga ninja lyor och lyxiga penthouse kontor. Krafter kommer vara ovanliga, obehagliga och brutala. Konsekvenser kommer vara hårda, mer om att det ni försöker skydda blir skadat eller sociala än om skottskador.

Det kommer vara få superskurkar i den här kampanjen. Många superhjälte kampanjer urartar i en kavalkad av slagsmål med män i färgglada dräkter. Men vi kommer inte göra den saken här. I den här kampanjens första säsong kommer det finnas tre personer som skulle kunna beskrivas som superbrottslingar. Deras inflytande och påverkan på kampanjen kommer inte börja och sluta med
vem de personligen kan slå utan de kommer ligga och lura i bakgrunden av kampanjen eller vara element av kaos som kastar en skugga mycket längre än dem själva. Kampanjen kommer istället ha ett större fokus på organiserad brottslighet och andra normala brottslingar, individer och organisationer som i den här kampanjen kommer utgöra reala hot.

Kampanjen kommer börja året efter att världen blivit… Konstigare. Skuggorna har blivit djupare, brottslingar av mer extravaganta och groteska sorter har krupit fram, nya seriemördare dyker upp varje vecka samtidigt som konspirationer och det ockulta blir alltmer verkligt. I L.A. bränner en gängledare sina rivaler till döds med flammor från sina händer, en kvinna reser sig från de döda i New York och lämnar ett begravningshem som en rykande ruin fylld med kroppar och i er hemstad Oak Harbor så har fler incidenter inträffat än någon annanstans.

Ni spelar människor som funnit sig med märkliga förmågor och bestämt sig för att använda dem, hämnare som gett sig ut för att rensa upp gatorna, en ny klass av brottslingar som vill karva sig en nisch i den nya världsordningen eller privatdetektiver som försöker kommer till botten av vad det är som gått fel med världen.



Exempel karaktärer till Baruch dayan emet
The noir hero is a knight in blood caked armor. He's dirty and he does his best to deny the fact that he's a hero the whole time.”
-Frank Miller

Post-mortem: Du vaknar upp på bårhuset efter att de mördade dig. Du är i hopsydd igen efter obduktionen, har Y-ärret och alltihop, och skottskadan är läkt. Men ditt hjärta slår inte. När du andas på en glasruta är där ingen imma. Du kan hitta dem nu, de vet inte att du inte stannade i graven. De kommer aldrig se dig komma. Och att dö är som vattenkoppor va? Inte som om man kan drabbas av det två gånger.

Chockerande gangster: Du brukade vara med i maffian och jobba som människosmugglare. Tills du var med och kidnappade fel person och blev torterad till döds med ett bilbatteri av en ”Man med särskilda färdigheter”. Men du dog inte där du blev lämnad, du förändrades. Du kan döda med elektriska stötar genom luften, skapa magnetiska fält som stoppar kulor och till och med kontrollera elektriska maskiner lite grann. Du har gått över till kapitalism istället för hämnd och tänker bli bossarnas boss med hjälp av dina nya krafter.

Gatusamuraj: Gatorna är inte säkra, du vet att de inte är det. De är ett hav, du är en haj och de flesta kan inte ens simma. Du har speciell träning, kanske från armen eller från ett ninjakloster eller kanske bara vad du lyckats betala för på ditt närmsta McDojo. Men du har satt på dig en mask och börjat rensa upp freaksen som förstör din stad. Du lämnar döda gängmedlemmar och brottslingar med brutna ben bakom dig.

Journalist of the weird: The truth is out there. Ibland ser du den i drömmar, ibland drömmer du när du är vaken. Men du kan göra en skillnad genom att berätta sanningen, genom att ta bilder och genom att ta reda på alla hemligheterna.



System
It didn't take a trauma to make you wear a mask. It didn't take your parents getting shot...or cosmic rays or a power ring...Just the perfect combination of loneliness and despair.”
-Mark Millar

Man hittar på en karaktär och gör en kort bakgrunds beskrivning (absolut inte mer än 300 ord). Och sedan hittar man på tre "klichéer" som beskriver karaktären och en svaghet. Låt oss använda till vår chockande brottsling från tidigare som ett exempel.

Första vill jag representera gangster aspekten. Jag tänker först använda något i stil med "Maffia torped" men det känns lite för fokuserat på att gatunivån och jag vill att den här killen ska vara en wannabe boss med en chans att faktiskt nå så högt. Så istället väljer jag "Legitimate businessman".

Sedan vill jag representera elektricitetskrafterna. Jag behöver inte skriva ut alla krafterna utan bara det övergripande konceptet. I det här fallet vill jag representera kontroll över elektricitet så här skriver jag "Mänsklig elektriska stolen". Jag tänkte först skriva "Modern Zeus" men en annan spelare fnissade och undrade om jag kunde bli en svan och förföra folk så jag ångrade mig.

Nu är mitt grundkoncept täckt och jag tänker mer på vad jag vill ha för sorts spel så jag plockar "Charmig som en orm" som min sista kliché för att lättare kunna snacka mig ur problem och ha en romantisk subplot.

Jag behöver en svaghet också och tänker ta något som ger mig intressant spel, "Kan aldrig motstå ett vackert ansikte" kommer ge mig anledningar att bli indragen i noir äventyr vilket passar mig perfekt.

Jag skriver sedan ut mina klichéer och prioriterar vilken av dem som är viktigast för mig. Efter den sätter jag en 5:a. Den näst viktigaste får en 4:a och den tredje viktigaste får en 3:a. Svagheten har alltid en 1:a efter sig. När jag är färdig ser det ut såhär.


Legitimate businessman: 5

Mänsklig elektriska stolen: 4

Charmig som en orm: 3

Kan aldrig motstå ett vackert ansikte: 1


När jag behöver rulla för något ser jag om jag har en passande kliché och rullar då så många tärningar som jag har i den. Måste jag rulla för något involverande min svaghet rullar jag 1 tärning och rullar jag för något som ingenting på mitt karaktärsblad matchar rullar jag 2 tärningar. Får jag sammanlagt 6 på tärningarna jag rullar lyckas jag för det mesta. Vissa saker kan vara svårare men då säger spelledaren till först.

Är man i en strid eller försöker göra något mot varandra vinner den som rullar högst. Blir man skadad förlorar man tillfälligt tärningar i en Kliché tills scenen är över.


Inspirationer
Men God45 säger du nu. Om jag vill ta del av media för att bli inspirerad, vart ska jag vända mig? Ah, jag har svar till dig!

-Daredevil och Jessica Jones är utmärkta inspirationer som tv-serier och de är dessutom båda fungerande spelarkaraktärer.

-Matt Wagners första Grendel serie handlar om två spelarkaraktärer som hamnar i ett dödligt schackspel med varandra över NPC.

-I Vampire, bisarr urban fantasy där monstren är hjältar och hjältarna är monster.

-Arrow, första säsongen där han bara mördar alla.

-Condemned tv-spel serien. Känslan av att alla de hemlösa blivit vansinniga och du måste mörda dem genom att krossa deras huvuden med släggor och yxor samtidigt som alla med en för hög iq har gått full Hannibal Lector.

-Hannibal tv-serien. Mer eller mindre Urban fantasy där,lusten för mänskligt blod ger dig övermänskliga förmågor.

 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Men hur funkar det sen? Vad händer om jocke gör en sak och jag vill göra något annat? Om vi är på olika platser? Om jag har mer frågor (så man inte skräpar ner tråden) :)

Måste fundera på något bra koncept bara.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,545
.113;n212672 said:
Men hur funkar det sen? Vad händer om jocke gör en sak och jag vill göra något annat? Om vi är på olika platser? Om jag har mer frågor (så man inte skräpar ner tråden) :)

Måste fundera på något bra koncept bara.
Bra fråga! :) Eftersom det inte tar upp tid vid ett bord spelar det inte något roll ifall ni är på olika ställen och gör olika saker. Ni kommer uppmuntras till att sätta eller söka scener med varandra ibland men saker som händer i världen kommer dra ihop er eller sätta er i konflikt ändå.

Jokern är inte lämplig som spelarkaraktär... Men om någon vill spela Batman och någon vill spela Catwoman, Deathstroke eller Black mask så är det inga problem. Ibland kommer ni hamna i konflikt bara. Men för det mesta gör man sin egen grej.

Så, du spelar Black mask och försöker bygga upp ditt brotts imperium medan någon spelar Batman och vill rensa upp staden från brott. Du är inte den enda som håller på med brott men ibland kommer ni handla i konflikt. Tex, Batman slår ner på din drogförsäljning. Då spelar vi ut det, rullar tärningar och sedan går vi vidare. Det är bra drama! Det här kommer dock inte vara fokuset i spelet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,545
Mekanurg;n212675 said:
Men varför är titeln ???? ???? ??? ("Välsignad vare den sanne domaren")?
Spelar du så kommer du ha en chans att få reda på det. ;)
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag kan inte låta bli att få en bild av någon med en tvångströja som sitter I ett mörkt rum som sedan "blivit frisk". Men iaf jag ska fundera vidare
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,545
Nässe;n212679 said:
Oj, det här låter spännande, när är det tänkt att dra igång?
När jag fått ihop spelare tänkte jag mest. Det är inget exakt datum satt så det kan förhandlas fram till något som funkar för alla dom vill vars med :)
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Skriver lite halvpitch bara så jag inte glömmer.

För ungefär trettio år sedan spärrades Konrad Voss in på mentalsjukhus med diagnosen paranoid schizophreni, då nio år gammal, av Dr. Joachim Grimes. Nästan trettio år av elchocker, vattenterapi och Andra experiment.
När det för tre månader sedan blev en förstasides nyhet både vad patienterna utsats för och att Dr. Grimes påverkat resultaten som fått samtliga patienter I skrivna så släpptes alla fria, med en fet check och ett tystnadsavtal.
De flesta var friska vid inskrivningen, men inte alla. Inte Konrad.
Nu är han fri igen och trettio år av tortyr har inte gjort honom friskare.

Cliché (3): Ny-rik. Fet check på banken men inte spenderat så mycket mer än lite kläder och en sjaskig lägenhet.

"Man är inte paranoid om de faktiskt är ute efter en. Och jag är rätt säker på att de är det. Den här gången. Såg du det där? Vad vill du egentligen. Är du en av dem? SVARA!"

Svaghet: Paranoid schizophreni.

Jobbar på mera.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,545
.113;n212704 said:
Skriver lite halvpitch bara så jag inte glömmer.

För ungefär trettio år sedan spärrades Konrad Voss in på mentalsjukhus med diagnosen paranoid schizophreni, då nio år gammal, av Dr. Joachim Grimes. Nästan trettio år av elchocker, vattenterapi och Andra experiment.
När det för tre månader sedan blev en förstasides nyhet både vad patienterna utsats för och att Dr. Grimes påverkat resultaten som fått samtliga patienter I skrivna så släpptes alla fria, med en fet check och ett tystnadsavtal.
De flesta var friska vid inskrivningen, men inte alla. Inte Konrad.
Nu är han fri igen och trettio år av tortyr har inte gjort honom friskare.

Cliché (3): Ny-rik. Fet check på banken men inte spenderat så mycket mer än lite kläder och en sjaskig lägenhet.

"Man är inte paranoid om de faktiskt är ute efter en. Och jag är rätt säker på att de är det. Den här gången. Såg du det där? Vad vill du egentligen. Är du en av dem? SVARA!"

Svaghet: Paranoid schizophreni.

Jobbar på mera.
?Jag tycker verkligen inte om den här framställningen av psykisksjukdom. Den är rakt upp och ner inte okej. Så nej tack, gå gärna i en helt annan riktning.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
...om du vill ha mig! Vi har ju testat en gång tidigare, jfr med då har jag mer tid nuförtiden!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Jag ska hugga tag i karaktärsfunderingar på allvar imorgon! Hur är tidplan och önskat spelarantal och så?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,545
Det ser ut som om vi har tre spelare nu vilket räcker. Jag tänker att vi tar den här veckan och designar karaktärer och ser om någon till trillar in och vill vara med :)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Tar spelet plats i "amerika" eller är det ännu mer generisk miljö än så?
 
Top