Nekromanti Berättarstiler och berättartekniker?

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Jag har personligen inte läst om, eller utbildats i, berättarteknik eller berättarstilar, annat än vad man lär sig i grundläggande språkkurser på grundskolan och gymnasiet. Men jag har, genom min erfarenhet inom rollspel och spelledande, och genom diskussion om diverse litteratur, utvecklat en favorit metod för hur jag bygger mina kampanjer, äventyr, och hur jag berättar.

När jag bygger själva kampanjen tycker jag om att göra klart för mig, en i taget, vilken pusselbit jagg ska använda och hur. Jag hänvisar till de tidigare verken av Isaac Asimov för ett exempel i hans noveller. Hans berättalser, speciellt hans tidigare noveller, har alla gemensamt hur det fins ett begränsat antal karaktärer som är välutmålade och välbeskrivna, och som alla påverkar historien på ett viktigt sätt. På samma sätt är även Platsen historien utspelar sig på, och tiden under vilken den utspelar sig, begränsad.

Ett exempel på det här är min mycket systematiskt uppbyggda "Dead Gunners" kampanj. Spelplatsen är en Dal. I platsen kan även räknas in de tre politiska faktioner som vill ha makt över dalen. De personer som är av vikt är ledaren för var och en av de tre faktionerna, samt tre Henchmen var åt dessa. Utöver dessa även fyra mindre karaktärer som påverkade historien, en gammal präst, en jägare, ett talande träd, och en galen gruvarbetare. Dessa karaktärer var välutvecklade, och jag skrev även ut användbara handelsmän och "questgivers" så att de blev välbeskrivna, och när allt var klart hade jag en grupp på, lite i överkant för att det skulle vara bekvämt, ungefär två dussin välutvecklade karaktärer.

Tiden var kritisk. Det skulle gå ett vist antar dagar innan den järnvägen som en faktion försökte bygga, skulle nå den skog som en anna faktion desperat ville beskydda, och än lite fler dagar innan järnvägen skulle nå den lilla byn som kontrolleras av den tredje faktionen, som desperat inte vill att byborna ska ha någon avancerad kontakt med omvärlden. Om järnvägsbygget skulle stopppas skulle Tunneln som leder in genom bärgen fortfarande ställa till det. När tunneln överges av den första faktionen skulle den skogsbeskyddande faktionen utan problem kunna ta in stor förtärkning och äntligen älla faktionen som styr byn, och det vet byn om, och då blir det en fråga om vem som anfallet först, By-faktionen innan Skogs-faktionen blivit starka, eller Skogsfaktionen när de väl är övermäktiga by-faktionen.

Jag har jobbat likadant i diverse D20 fantasy, oWoD, Call of Cthulhu, och vad för andra spel jag fått för mig att leda. Det har fungerat bra för mig, jag gillar att ha papper framför mig med all viktig information på, så behöver jag inte tänka så hårt när jag ska improvisera fram det som fins emellan.
Detta leder till att spelarna har vittnat om hur världen käns relaterbar, även omm de ibland känner sig låsta.

Vad har ni för berättartekniker? Hur gillar ni när era spelledare leder äventyr? Vad vill ni uppnå med den berättartekniken eller berättarstilen?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Jag improviserar så mycket jag kan komma undan med. Ofta sätter jag mig ner med inget planerat förutom en hög random rollspelspapper eller (oftare) en ipad. De är bara där så att det ska se ut som jag bläddrar de få gånger jag behöver tänka efter.

Jag improvar dungeons, karaktärer, stats, strider, handling och allt annat.

Varför? För det är enkelt. Man behöver bara en bra grund ide eller tre och så är man klar. Tar man anteckningar är det för att skriva ner namnen på den där NPC:n man just hittade på.

Det är det absolut enklaste sättet att spelleda på, det är kul eftersom man får flexa sina kreativa muskler och det ger en massa frihet till spelarna eftersom man kan följa med dem och anpassa sig efter vad de vill göra. Och spelarna kommer aldrig märka att du gör det om du är bra nog.

Enda problemet är att man måste vara bra nog. Det finns inget säkerhetsnät. Fuckar du upp så gör du det rejält. Så var bra nog och låt dem aldrig se dig svettas.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,770
Location
Stockholm
Jag lånar lite text om det går bra!:

God45 said:
Jag Vi improviserar så mycket jag vi kan komma undan med. Ofta sätter jag mig vi oss ner med inget planerat förutom en hög random rollspelspapper eller (oftare) en ipad. De är bara där så att det ska se ut som jag bläddrar de få gånger jag behöver tänka efter.

Jag Vi improvar dungeons, karaktärer, stats, strider, handling och allt annat.

Varför? För det är enkelt. Man behöver bara en bra grund ide eller tre och så är man klar. Tar man anteckningar är det för att skriva ner namnen på den där NPC:n man just hittade på.

Det är det absolut enklaste sättet att spelleda spela på, det är kul eftersom man får flexa sina kreativa muskler och det ger en massa frihet till spelarna samtliga deltagare eftersom man kan måste följa med dem och anpassa sig efter vad de andra vill göra. Och spelarna kommer aldrig märka att du gör det om du är bra nog.

Enda problemet är att man måste vara bra nog. Det finns inget säkerhetsnät. Fuckar du upp så gör du det rejält. Så var bra nog och låt dem aldrig se dig svettas.
Tillägg till slutet där: Om vi äger fiktionen och har någon form av hjälp från spelet vi spelar så är det inte svårt, det kan vara det enklaste i världen. Slappna av, acceptera vad som händer, säg det uppenbara och älska varje sekund.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,729
RasmusL said:
Om vi äger fiktionen och har någon form av hjälp från spelet vi spelar så är det inte svårt, det kan vara det enklaste i världen. Slappna av, acceptera vad som händer, säg det uppenbara och älska varje sekund.
:heart:
 

Higa

Veteran
Joined
7 Nov 2013
Messages
41
God45 said:
Jag improviserar så mycket jag kan komma undan med. Ofta sätter jag mig ner med inget planerat förutom en hög random rollspelspapper eller (oftare) en ipad. De är bara där så att det ska se ut som jag bläddrar de få gånger jag behöver tänka efter.

Jag improvar dungeons, karaktärer, stats, strider, handling och allt annat.

Varför? För det är enkelt. Man behöver bara en bra grund ide eller tre och så är man klar. Tar man anteckningar är det för att skriva ner namnen på den där NPC:n man just hittade på.

Det är det absolut enklaste sättet att spelleda på, det är kul eftersom man får flexa sina kreativa muskler och det ger en massa frihet till spelarna eftersom man kan följa med dem och anpassa sig efter vad de vill göra. Och spelarna kommer aldrig märka att du gör det om du är bra nog.

Enda problemet är att man måste vara bra nog. Det finns inget säkerhetsnät. Fuckar du upp så gör du det rejält. Så var bra nog och låt dem aldrig se dig svettas.
De absolut bästa spelkvällarna, de där som man minns, har för mig haft sin grund i exakt detta sätt att spelleda. Det är kreativ energi när den är som bäst och kraftfullast.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
  • Tänk scener, inte övergripande historia. Stanna upp och gotta dig i scenerna istället.
  • Vad händer härnäst? Ta minsta möjliga steg åt gången.
  • Skapa relationstrianglar mellan rollpersoner och spelledarpersoner för att bygga intressant drama (Två personer har olika åsikter/status/relation till en tredje)
  • Släpp taget om prestation och gör de enkla valen som känns naturliga
  • Ställ frågor till spelarna och bygg på svaren
 
Top