Nekromanti 60 procent ungdomar

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Ni kanske redan har uppmärksammat det, men för 2011 infördes en regel om att 60 % av medlemmarna måste vara i åldern 6-25 år (eftersom det är så Ungdomsstyrelsen räknar föreningar) för att föreningen ska kunna få "ungdomsföreningsbidrag" (det vill säga, de fasta grundbidragen för förening och medlemmar) från Sverok, dock är alla de andra förmånerna fortfarande tillgängliga.

Hur ser fördelningen ut idag? Finns det någon plan för rekrytering av unga eller är ungdomsföreningsbidragen av sekundär vikt?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Åldersintervallet är väl 7-25? (petigt, men jag vill bara vara säker). Har för mig att Sölvebring gjorde en kontrollräkning där det kom fram att typ 80% av föreningens medlemmar är >25, så vi kvalificerar inte till grundbidragen.

Tror inte det finns några planer på att försöka förändra den fördelningen... det är en hyffsat gigantisk rekrytering av yngre medlemmar som krävs för att lyckas i så fall.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Björn Wärmedal said:
Åldersintervallet är väl 7-25? (petigt, men jag vill bara vara säker).
Åldersspannet blev 6-25 för 2011. För 2010 var det mycket riktigt 7-25.

Björn Wärmedal said:
Har för mig att Sölvebring gjorde en kontrollräkning där det kom fram att typ 80% av föreningens medlemmar är >25, så vi kvalificerar inte till grundbidragen.

Tror inte det finns några planer på att försöka förändra den fördelningen... det är en hyffsat gigantisk rekrytering av yngre medlemmar som krävs för att lyckas i så fall.
Oj, båda utsagorna låter rimliga. Det var länge sen vi var unga här. :gremsmile: Återväxten kanske kan vara värt att fundera på, även om det är långt till 60 %? På såväl konvent, som på internetforum och i rollspelshobbyn ökar medelåldern med ett år per år (hårt räknat). Det kanske inte anses vara ett problem, förvisso, men det bör nog ägnas en tanke. Å andra sidan kanske den äldre medlemsbasen ger andra möjligheter?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Martin Ackerfors said:
Å andra sidan kanske den äldre medlemsbasen ger andra möjligheter?
Den äldre medlemsbasen ynglar ju av sig, och ätteläggen börjar ju närma sig tonåren. Lite tvångsrekrytering kanske vore på sin plats? :gremtongue:
 
Top