Nekromanti 6. Beslut om arbetsordning

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: [Ordningsfråga] Tyst acklamation?

  • Att det är presidiets målsättning att kunna besluta om de nu två öppna formaliapunkterna ikväll från och med klockan 19:30, förutsatt att vi kommer överens om ordningsfrågan. Det är presidiets åsikt att ~23 timmars möjlighet till diskussion i så fall bör räcka i dessa fall.
  • Sedan öppnar presidiet samtliga beslutspunkter, tillsammans med punkt
  • Beslutspunkterna lämnas öppna för diskussion i två dygn, till och med torsdag kväll. Mötesdeltagare kan begära att diskussionstiden blir ytterligare förlängd. Därefter går de till beslut. Beslut tas genom votering, vilka var och en lämnas öppna under ett dygn. Voteringen följer beslutsordningen, vilket i praktiken innebär att en omröstning aldrig har fler än två alternativ (läs beslutavsnittet nedan). Beslutordningen tas med efter varandra följande voteringar.
  • Vi önskar även stryka meningen "En röstning är öppen under 30 minuter" från arbetsordningens beslutavsnitt i redaktionens förslag.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: [Ordningsfråga] Tyst acklamation?

Presidiets förslag är en förbättring (förutom att det fortfarande står ett dygn i texten om arbetsordning), men jag vill se ett förtydligande om vad som händer när en majoritet av de avlagda rösterna ligger på ett alternativ, men det antalet inte utgör en majoritet av röstlängden, vid rösttidens utgång. Jag tror nämligen den situationen kommer att uppstå flera gånger.

Är det presidiets förslag att man räknar uteblivna röster som aktiva blankröster i sådana fall? Det ställer jag mig i så fall tveksam till.

Jag håller med om att 23 timmar låter som väldigt mycket tid till den här frågan, men jag själv har arbetsdag 10-22 idag, och kommer förmodligen inte hinna delta mellan detta inlägg och den föreslagna beslutstidens utgång. Det alldeles oavsett mitt engagemang i den här frågan.

Därför skulle jag vilja att beslutstiden förlängs till någon gång imorgon. Eftersom vi inte har arbetsordningen fastställd så gör jag inget formellt yrkande om detta, utan litar på att presidiet fattar ett klokt beslut utifrån mina, deras och andras åsikter.

Jag anser dock att beslutspunkterna kan öppnas för diskussion även innan arbetsordningen har klubbats.
 

wege

Veteran
Joined
5 Apr 2009
Messages
51
Location
Falkenberg
Re: [Ordningsfråga] Tyst acklamation?

Jag håller med Simon om att det är problematiskt att anse icke-röstande som aktiva blankröster. Däremot bör det finnas en blankröst-möjlighet i voteringarna.

Vi har i nuläget 32 röstberättigade. Det gör att om alla röstar krävs det 17 röster för ett förslag för att det ska bifallas.

Jag tycker det är rimligt att, på ett forumårsmöte, ha en väldigt lång rösttid, särskilt som vi kan behandla flera frågor samtidigt.

Det är därför rimligt att anse att en röstning är avklarad när ett alternativ har mer än (32-(antal aktiva blankröster))/2 röster.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: [Ordningsfråga] Tyst acklamation?

Vi går inte till beslut i punkt 6. Beslut om arbetsordning ikväll. Det är tydligt att det finns frågetecken att reda ut givet mötesformen, inte minst för presidiets egen skull. Beslutspunkterna kommer att öppnas ikväll, men inga beslut kommer givetvis att kunna fattas i de frågorna innan vi har tagit beslut i den här frågan. Presidiet återkommer med ny beslutstid gällande punkt 6. Beslut om arbetsordning.

Simon said:
Presidiets förslag är en förbättring (förutom att det fortfarande står ett dygn i texten om arbetsordning), men jag vill se ett förtydligande om vad som händer när en majoritet av de avlagda rösterna ligger på ett alternativ, men det antalet inte utgör en majoritet av röstlängden, vid rösttidens utgång. Jag tror nämligen den situationen kommer att uppstå flera gånger.
Diskussionen är satt till två dygn därför att varken mötesordföranden eller -sekreteraren har möjlighet att administrera mötet imorgon kväll. Därtill tycks stycket i övrigt inte gå riktigt i linje med presidiets nu föredragna tillvägagångssätt. Förslagsvis ändras därför den aktuella formuleringen i arbetsordningen därför från:

Har inga motioner inkommit kommer fastställd mötesordförande sätta en deadline för den öppna diskussionen på ett dygn - därefter går mötet till beslut.

till:

Presidiet kommer fastställa en deadline för den öppna diskussionen på ett dygn eller mer - därefter går mötet till beslut.

Är det presidiets förslag att man räknar uteblivna röster som aktiva blankröster i sådana fall? Det ställer jag mig i så fall tveksam till.
Är en mötesdeltagare inkapabel att ge en röst inom 24 timmar förväntas denne meddela detta på något vis och be om förlängd rösttid, om inte annat så i förväg. Den graden av närvaro anser jag personligen man kan förvänta sig.

Jag anser dock att beslutspunkterna kan öppnas för diskussion även innan arbetsordningen har klubbats.
Det anser jag också.

----

I den fortsatta diskussionen anser jag att vi ska arbeta med texten i den arbetsordning som finns formulerad. Vill du yrka på en förändring så ska det framgå tydligt vilket avsnitt och stycke som berörs i det förslaget samt vilken text som ska läggas till, ändras, tas bort eller ersättas. Detta för att vi tillsammans ska kunna komma fram till en godtagbar arbetsordning.

Jag ser att det tillkommit svar under tiden jag författat detta inlägg. Det är inte kutym att presidiet står för förslag på omformulering, och jag vill undvika att ta den arbetsbördan på mig. Mindre önskemål och förslag och mer konkreta yrkanden, tack.

Rådande förslag ser ut som följer:
Motioner
Motioner lämnas innan mötets start. En motion är utmärkt med [Motion] samt vilken dagordningspunkt som berörs i ämnesraden, i en motion framgår tydligt vad som berörs under utsatt dagordningspunkt samt vilken text som ska läggas till, ändras, tas bort eller ersättas. Att dra tillbaka sin egen motion kan göras när som helst innan mötet går till beslut.

Exempel: [Motion] 8. Antagande av stadgar för sektionen samt antagande av föreningens namn
Under §1 ersättes texten "Föreningens namn är "Föreningen WRNU"" med "Föreningens namn är "Föreningen BEARNIE""


Dagordning
Rent tekniskt kommer varje dagordningspunkt motsvaras av en separat tråd på föreningsforumet. Dessa kommer vara låsta fram till att de öppnas av redaktionen eller fastställd mötesordförande.

Dagordningen kan delas upp i formaliapunkter och beslutspunkter. Om det saknas motioner kommer formaliapunkterna (1-8 samt 16) att fastställas i snabb takt.

Under beslutspunkterna (9-15) lämnas ordet fritt. Samtliga beslutspunkter öppnas för diskussion så snart formaliapunkterna avverkats. Presidiet kommer fastställa en deadline för den öppna diskussionen på ett dygn eller mer - därefter går mötet till beslut. Det är upp till mötesdeltagarna att begära förlängd diskussion genom att åberopa ordningssak, det ska framgå i ämnesraden.

Exempel: [Ordningssak] Förlängd diskussion
Frågan är inte utagerad än


Yrkanden
Under beslutspunkterna kan yrkanden göras. Skillnaden mellan en motion och ett yrkande är att ett yrkande lämnas när mötet redan är öppnat. Det kan bland annat lämnas av två motionärer som vill jämka sig med varandra, eller för att föreslå ändringar som blivit aktuella i och med diskussionen. Samma krav på tydlighet gäller för såväl yrkanden som motioner.

Exempel: [Yrkande] §1 Föreningens namn
Ersätt texten "Föreningens namn är "Föreningen WRNU"" med "Föreningens namn är "Föreningen BEARNIE&DANTE""


Punkt 9 på dagordningen är speciell på så vis att mötesdeltagarna då kan nominera sig själva till föreningens styrelse. Detta ska framgå av ämnesraden och en kort motivation ska bifogas. Valberedningen tar då ställning till om de vill inkludera namnet i sitt förslag. Om inte kommer nomineringen hanteras som ett yrkande under punkt 10 "Val av styrelse".

Beslut
Beslut fattas genom röstning och enkel majoritet (se stadgar). Forumets funktion för omröstning kommer användas. Har inga motioner eller yrkanden inkommit ställs redaktionens förslag mot avslag. Har motioner eller yrkanden inkommit ställs de var och en mot redaktionens förslag. Därefter ställs det stående eller det framvaskade förslaget mot avslag. För att så stor andel mötesdeltagare som möjligt ska kunna delta sker röstning på vardagskvällar mellan klockan 17:00 och 22:00. Är mötet redo att gå till beslut vid annan tid ajourneras röstningen till en sådan tidpunkt.

Exempel på beslutsorning: 8. Antagande av stadgar för sektionen samt antagande av föreningens namn
1. Bearnie och Dantes yrkande ställs mot redaktionens förslag
2. Stående eller framvaskat förslag ställs mot avslag
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: [Ordningsfråga] Tyst acklamation?

wege said:
Jag håller med Simon om att det är problematiskt att anse icke-röstande som aktiva blankröster. Däremot bör det finnas en blankröst-möjlighet i voteringarna.

Vi har i nuläget 32 röstberättigade. Det gör att om alla röstar krävs det 17 röster för ett förslag för att det ska bifallas.

Jag tycker det är rimligt att, på ett forumårsmöte, ha en väldigt lång rösttid, särskilt som vi kan behandla flera frågor samtidigt.

Det är därför rimligt att anse att en röstning är avklarad när ett alternativ har mer än (32-(antal aktiva blankröster))/2 röster.
Jag tror inte på ett sådant system, eftersom jag antar att röstlängden kommer fortsätta att motsvara antalet registrerade medlemmar även vid kommande möten. Det kommer bli allt mer besvärligt att fatta ett beslut om vi antar att det i framtiden kan komma att finnas 64 eller kanske 128 röstberättigade. Tid och antal förväntar jag kommer göra att röstdisciplinen och den direkta mötesnärvaron kommer sjunka. Vad händer till exempel med rösterna från de medlemmar som med tiden slutar vara aktiva på hemsidan men inte lämnar föreningen. Beslutstiden kan mycket väl komma att bli extremlång, och jag ser inte hur vi gynnas av det när väl diskussionen är över. Vi riskerar att stå med en polsk riksdag.
 

wege

Veteran
Joined
5 Apr 2009
Messages
51
Location
Falkenberg
Re: [Ordningsfråga] Tyst acklamation?

Jag ser det som en princip för det här mötet, inte för all evighet.

Dessutom krävs att man förnyar sitt medlemskap varje år. Så har man inte förnyat det på ett år så kan man då heller inte räknas in i de röstberättigade.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: [Ordningsfråga] Tyst acklamation?

  • Beslut tas genom votering, vilka var och en lämnas öppna under ett dygn såtillvida inget annat begärs av frånvaroskäl.
  • Är en mötesdeltagare inkapabel att ge sin röst inom tiden för votering så förväntas denne således meddela detta på något vis och be om förlängd rösttid. Om detta inte sker kommer rösten betraktas som en blankröst.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Votering, punkt 6. Beslut om arbetsordning

Voteringen kommer vara öppen från klockan 17:00 idag till och med klockan 19:00 imorgon, då den kommer låsas automatiskt.

Redaktionens förslag ställs mot avslag.

I händelse av avslag behöver ett nytt förslag presenteras mötet innan mötet återigen går till beslut. Diskussionen fortsätter då.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: [Ordningsfråga] Tyst acklamation?

  • Beslut tas genom votering, vilka var och en lämnas öppna under ett dygn såtillvida inget annat begärs av frånvaroskäl.
  • Är en mötesdeltagare inkapabel att ge sin röst inom tiden för votering så förväntas denne således meddela detta på något vis och be om förlängd rösttid. Om detta inte sker kommer rösten betraktas som en blankröst.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Votering, punkt 6. Beslut om arbetsordning

Dagordningen är beslutad.
 
Top