Phelan said:Umm, åtminstone relaterat till strid har jag ju aldrig upplevt Eon som begränsat på val, snarare tvärtom. Hur blir fler valmöjligheter enklare?
Ooh, det hade ju varit fantastiskt om det kom i år till och med. Oväntat (för mig) men fantastiskt kul om man kan lägga vantarna på det lagom till jul.Vi jobbar hårt på att Eon IV skall finnas i handeln julen 2011 och i värsta fall till GothCon 2012. Jag lovar att hålla Neobloggen www.neobloggen.blogspot.com uppdaterade om detta.
Krank said:Klassiskt exempel på att skära bort onödigt krångel utan att ta bort val är att slå ihop tärningsslag, till exempel. Om vi säger att vi har ett system som har separata slag för färdighet och skada, till exempel. Och så gör man om så att de sköts med ett enda slag. Inga val går förlorade; det enda man förlorar är onödig matte.
avatarex said:I Eon IV slås färdighetsslag och initiativ ihop, för att ta ett exempel. Skadan kommer dock fortfarande slås separat. När vi testat detta känns det mycket bra, Eon IV kommer alltså bli kanon.
I Eon IV slås färdighetsslag och initiativ ihop, för att ta ett exempel.
poseur said:Finns det möjlighet att utveckla detta? Det lät mycket intressant faktiskt.
Min stora fråga blir då, hur blir det med stridsvana som tidigare har mycket effektivt sållat fjompiga duellanter från ärrade legosoldater.
Vinner försvararen motståndsslaget med bred marginal blir denne anfallare. Stridsvana är borttaget, har inte saknat det under ett enda speltest.
Det låter skitbra. Genomtänkt.avatarex said:poseur said:Finns det möjlighet att utveckla detta? Det lät mycket intressant faktiskt.
Min stora fråga blir då, hur blir det med stridsvana som tidigare har mycket effektivt sållat fjompiga duellanter från ärrade legosoldater.
Vinner försvararen motståndsslaget med bred marginal blir denne anfallare. Stridsvana är borttaget, har inte saknat det under ett enda speltest. Däremot har jag varit nöjd och glad med de förändringar och påhitt som vi gjort, så bra kommer det att bli.
Poseur said:Vinner försvararen motståndsslaget med bred marginal blir denne anfallare. Stridsvana är borttaget, har inte saknat det under ett enda speltest.
Vilket alltså betyder att man längre inte kan spela en person som är skicklig på att slåss men helt suger på "äkta" strider. Personligen tycker jag verkligen att stridsvanan bör finnas kvar på ett sätt eller annat då stridsvana har fungerat som måttstock på hur luttrad och erfaren en karaktär är i livshotande strider.
Så skillnaden mellan att ha erfarenhet från strider och att ha lärt sig att slåss på en akademi försvinner.
Och vidare så: hur ska en person med sämre FV ha en chans ens att bli anfallare då i strid om han förlorat det första vinit-slaget?
Ytterligare tillval och egenskaper på vapen som gör saker enklare/svårare.
/Poseur
Vilket alltså betyder att man längre inte kan spela en person som är skicklig på att slåss men helt suger på "äkta" strider. Personligen tycker jag verkligen att stridsvanan bör finnas kvar på ett sätt eller annat då stridsvana har fungerat som måttstock på hur luttrad och erfaren en karaktär är i livshotande strider.
Så skillnaden mellan att ha erfarenhet från strider och att ha lärt sig att slåss på en akademi försvinner.
Och vidare så: hur ska en person med sämre FV ha en chans ens att bli anfallare då i strid om han förlorat det första vinit-slaget?
Eons system har egentligen alltid varit det samma, men har förbättrats i tidigare versioner, som nämns i intervjun finns det väl ingen eller nästan ingen som föredrar Eon II framför Eon III. Med med Eon IV är jag dock inte säker på att man kommer uppnå detta. Systemet är nu förändrat inte enbart förbättrat. Det är dock ingen nackdel, gamla rävar som gillar systemet som det är kommer säkerligen behålla sina böcker och spela vidare. Medan andra som tidigare upplevt Eon som svårt och krångligt kanske inspireras att köpa fyran, vilket naturligtvis gynnar alla oss som gillar spelet.