Nekromanti 5T6 + Eon IV = Sant

Eon IV låter som det kanske skulle kunna få mig intresserad av Eon igen. Hoppas det skalas ner och förenklas tillräckligt.
 
Bra intervju, ser fram emot 4:an och minst lika mycket mot alla moduler jag hoppas dimper ner efter den då jag börjar få intrycket att modulerna hålls inne tills 4:an är klar för att vara kompatibla.
 
Enklare men med fler valmöjligheter?

Umm, åtminstone relaterat till strid har jag ju aldrig upplevt Eon som begränsat på val, snarare tvärtom. Hur blir fler valmöjligheter enklare?

/ Välsmord buttersmurf
 
Phelan said:
Umm, åtminstone relaterat till strid har jag ju aldrig upplevt Eon som begränsat på val, snarare tvärtom. Hur blir fler valmöjligheter enklare?

Man upplever rimligen då att antalet val inte är det som gör spelet krångligt, utan att det finns en massa onödigt krångel som inte har med mängden val att göra - som man vill skära bort.

Klassiskt exempel på att skära bort onödigt krångel utan att ta bort val är att slå ihop tärningsslag, till exempel. Om vi säger att vi har ett system som har separata slag för färdighet och skada, till exempel. Och så gör man om så att de sköts med ett enda slag. Inga val går förlorade; det enda man förlorar är onödig matte.

Eller som införandet av Pendragonslag i BRP: Man blir av med den förplåtade motståndstabellen, men man kan fortfarande göra samma saker.

Så: det går alldeles ypperligt att tillföra eller bibehålla mängd val samtidigt som man förenklar. I de allra flesta system, så jag föreställer mig att det stämmer i Eon också.
 
Vi jobbar hårt på att Eon IV skall finnas i handeln julen 2011 och i värsta fall till GothCon 2012. Jag lovar att hålla Neobloggen www.neobloggen.blogspot.com uppdaterade om detta.
Ooh, det hade ju varit fantastiskt om det kom i år till och med. Oväntat (för mig) men fantastiskt kul om man kan lägga vantarna på det lagom till jul.
"Heja, heja, heja!" säger jag. "Kämpa på!"
 
Krank said:
Klassiskt exempel på att skära bort onödigt krångel utan att ta bort val är att slå ihop tärningsslag, till exempel. Om vi säger att vi har ett system som har separata slag för färdighet och skada, till exempel. Och så gör man om så att de sköts med ett enda slag. Inga val går förlorade; det enda man förlorar är onödig matte.

I Eon IV slås färdighetsslag och initiativ ihop, för att ta ett exempel. Skadan kommer dock fortfarande slås separat. När vi testat detta känns det mycket bra, Eon IV kommer alltså bli kanon.
 
avatarex said:
I Eon IV slås färdighetsslag och initiativ ihop, för att ta ett exempel. Skadan kommer dock fortfarande slås separat. När vi testat detta känns det mycket bra, Eon IV kommer alltså bli kanon.

Ja, det där med skadan var ju bara ett exempel, så att säga.

Jag tvivlar inte en sekund på att jag kommer att tycka att Eon 4 är bättre än Eon 3; å andra sidan kommer jag nog fortfarande att tycka att systemet är alldeles för krångligt... Men jag tillhör å andra sidan inte målgruppen överhuvudtaget.

Finns fortfarande en chans att jag köper det, bara för att uppmuntra allmän förenkling =)
 
I Eon IV slås färdighetsslag och initiativ ihop, för att ta ett exempel.

Finns det möjlighet att utveckla detta? Det lät mycket intressant faktiskt.
Min stora fråga blir då, hur blir det med stridsvana som tidigare har mycket effektivt sållat fjompiga duellanter från ärrade legosoldater.

/Poseur
 
poseur said:
Finns det möjlighet att utveckla detta? Det lät mycket intressant faktiskt.
Min stora fråga blir då, hur blir det med stridsvana som tidigare har mycket effektivt sållat fjompiga duellanter från ärrade legosoldater.

Vinner försvararen motståndsslaget med bred marginal blir denne anfallare. Stridsvana är borttaget, har inte saknat det under ett enda speltest. Däremot har jag varit nöjd och glad med de förändringar och påhitt som vi gjort, så bra kommer det att bli.
 
Vinner försvararen motståndsslaget med bred marginal blir denne anfallare. Stridsvana är borttaget, har inte saknat det under ett enda speltest.

Vilket alltså betyder att man längre inte kan spela en person som är skicklig på att slåss men helt suger på "äkta" strider. Personligen tycker jag verkligen att stridsvanan bör finnas kvar på ett sätt eller annat då stridsvana har fungerat som måttstock på hur luttrad och erfaren en karaktär är i livshotande strider.

Så skillnaden mellan att ha erfarenhet från strider och att ha lärt sig att slåss på en akademi försvinner.

Och vidare så: hur ska en person med sämre FV ha en chans ens att bli anfallare då i strid om han förlorat det första vinit-slaget?
Ytterligare tillval och egenskaper på vapen som gör saker enklare/svårare.


/Poseur
 
avatarex said:
poseur said:
Finns det möjlighet att utveckla detta? Det lät mycket intressant faktiskt.
Min stora fråga blir då, hur blir det med stridsvana som tidigare har mycket effektivt sållat fjompiga duellanter från ärrade legosoldater.

Vinner försvararen motståndsslaget med bred marginal blir denne anfallare. Stridsvana är borttaget, har inte saknat det under ett enda speltest. Däremot har jag varit nöjd och glad med de förändringar och påhitt som vi gjort, så bra kommer det att bli.
Det låter skitbra. Genomtänkt.

/Han som också tyckt att stridsvana har varit onödig
 
Eons system har egentligen alltid varit det samma, men har förbättrats i tidigare versioner, som nämns i intervjun finns det väl ingen eller nästan ingen som föredrar Eon II framför Eon III. Med med Eon IV är jag dock inte säker på att man kommer uppnå detta. Systemet är nu förändrat inte enbart förbättrat. Det är dock ingen nackdel, gamla rävar som gillar systemet som det är kommer säkerligen behålla sina böcker och spela vidare. Medan andra som tidigare upplevt Eon som svårt och krångligt kanske inspireras att köpa fyran, vilket naturligtvis gynnar alla oss som gillar spelet.

Jag ser naturligtvis fram emot fyran, men kanske blir detta brytningen där vi förtydligar vilken version av Eon vi lirar. -Tjena jag heter Otto och lirar Eon... fyran.

(Synd att Eon III aldrig kom i hårdpärm eller annan mer påkostad utgåva.)
 
Poseur said:
Vinner försvararen motståndsslaget med bred marginal blir denne anfallare. Stridsvana är borttaget, har inte saknat det under ett enda speltest.

Vilket alltså betyder att man längre inte kan spela en person som är skicklig på att slåss men helt suger på "äkta" strider. Personligen tycker jag verkligen att stridsvanan bör finnas kvar på ett sätt eller annat då stridsvana har fungerat som måttstock på hur luttrad och erfaren en karaktär är i livshotande strider.

Så skillnaden mellan att ha erfarenhet från strider och att ha lärt sig att slåss på en akademi försvinner.

Och vidare så: hur ska en person med sämre FV ha en chans ens att bli anfallare då i strid om han förlorat det första vinit-slaget?
Ytterligare tillval och egenskaper på vapen som gör saker enklare/svårare.


/Poseur

Word!

Behåll stridsvana!
 
Vilket alltså betyder att man längre inte kan spela en person som är skicklig på att slåss men helt suger på "äkta" strider. Personligen tycker jag verkligen att stridsvanan bör finnas kvar på ett sätt eller annat då stridsvana har fungerat som måttstock på hur luttrad och erfaren en karaktär är i livshotande strider.

Stridsvana är något som alltid har gått utanför resten av systemet. En skum extrafärdighet som på något sätt handlar om erfarenhet i strid. Det handlar om att vara luttrad och van vid stress och press i en stridsituation och fatta rationella beslut vilket numer kopplas till Avtrubbning i reglerna för Mentalt Trauma.

Så skillnaden mellan att ha erfarenhet från strider och att ha lärt sig att slåss på en akademi försvinner.

Den simulationistiska regeln för hur akademitränade men skickliga krigare vs erfarna och skickliga krigare försvinner förutom de tidigare nämnda reglerna för Avtrubbning och Mentalt Trauma. Inte under något av speltesten med allt ifrån nybörjare till luttrade eoniter har någon ens kommenterat att stridsvana är borta. Förutom de som menar på att det blivit "roligare" att ha rollpersoner av andra yrken än krigare och vapenmästare om det blir strid eftersom man inte automatiskt blir helt värdelöst och bara är försvarare.

Och vidare så: hur ska en person med sämre FV ha en chans ens att bli anfallare då i strid om han förlorat det första vinit-slaget?

Det har faktiskt inte varit några problem i speltesten. Det är likadant som att fråga hur en person med sämre FV och utan Stridsvana skall kunna bli anfallare i strid i gamla Eon. Där hade ju krigare höga FV i vapenfärdigheter och högt Vinit. Sedan har du ju taktiska val att göra som anfallare och försvarare som påverkar både dina försvarstärningar och initiativ. Med ett motanfall kan du exempelvis tvinga till dig initiativet. Blir du inte allvarligt skadad under rundan du gör motanfallet så tar du det automatiskt. Men det är självklart ett vågspel då du blir sämre på att försvara dig.
 
Eons system har egentligen alltid varit det samma, men har förbättrats i tidigare versioner, som nämns i intervjun finns det väl ingen eller nästan ingen som föredrar Eon II framför Eon III. Med med Eon IV är jag dock inte säker på att man kommer uppnå detta. Systemet är nu förändrat inte enbart förbättrat. Det är dock ingen nackdel, gamla rävar som gillar systemet som det är kommer säkerligen behålla sina böcker och spela vidare. Medan andra som tidigare upplevt Eon som svårt och krångligt kanske inspireras att köpa fyran, vilket naturligtvis gynnar alla oss som gillar spelet.

Sant... det kommer säkerligen finnas en handfull personer som gillar gamla Eon. Men det är trots allt ett system som är från 1996 och sannerligen är ett barn av sin tid och ytterst fokuserat på just strid. Tanken med fyran är ju att det skall vara ett system som öppnar upp (och ger regelstöd) får många andra typer av spel. Men den som lever får se.
Sedan är ju som sagt själva filosofin att de gamla böckerna skall gå att använda med endast minimala modifikationer vilket mest handlar om att räkna om ett färdighetsvärde till en tärningskombination. Alla taktiska val, övertag och liknande, går att ta från Eon IV rakt av.
 
Tackar för ett förtydligande och då känner jag mig genast lite lugnare.
 
Back
Top