Nekromanti Vara dålig på att rollspela...

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
w176 said:
När man ska spela med nya människor hjälper det här tipsen:


<ul style="list-style-type: disc">[*]Var lyhörd. Lyssna in vad alla andra vill, och vilka sociala koder och vad för spelstil som verkar passa in i gruppen.[*]Var lagom, var genomsnittslig. Var inte den som pratar mest, men var inte heller den som pratar minst. Var ungefär som genomsnittet i de flesta aspekter. Hur mycket man skämtar, hur drivande man är, hur allvarsam/skämtsamt man spelar scenariot osv.
Det är tryggt och bra att vara genomsnittlig och man behöver inte försöka vara bäst, eller oroa sig för att ta i för mycket i någon aspekt.[*]Gör det som känns naturligt och självklart för dig. Försök inte krysta fram de smartaste, djupaste, roligaste, mest kreativa grejerna någonsin. Det är skitstressande att försöka komma på skitbra saker och blir sällan bra. Utan följ de ideer som känns självklara och naturliga. Alla tänker olika. Var som känns naturligt och självklart för dig känns fräsh och orginellt för andra.
Tycket det känns naturligt att Prinsessan har blivit BBFs med draken, så kör på det. Känns det självklart att prinsessan slagit ihjäl draken, kör på det. Alla tänker olika. Utmana dig själv, men gör det genom att göra det bästa av de ideer som verkar självklara.[*]Det kan hjälpa, både dig och gruppen att säga att _"Hej, jag känner mig lite nervös och är ovan att spela på konvent."_ Att säga det kan sänka prestationsångest lite, och de andra spelarna är ofta duktiga på att hjälpa till och stötta en om man de vet att man behöver lite stöd.[/list]
Allt detta.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Simon said:
w176 said:
När man ska spela med nya människor hjälper det här tipsen:


<ul style="list-style-type: disc">[*]Var lyhörd. Lyssna in vad alla andra vill, och vilka sociala koder och vad för spelstil som verkar passa in i gruppen.[*]Var lagom, var genomsnittslig. Var inte den som pratar mest, men var inte heller den som pratar minst. Var ungefär som genomsnittet i de flesta aspekter. Hur mycket man skämtar, hur drivande man är, hur allvarsam/skämtsamt man spelar scenariot osv.
Det är tryggt och bra att vara genomsnittlig och man behöver inte försöka vara bäst, eller oroa sig för att ta i för mycket i någon aspekt.[*]Gör det som känns naturligt och självklart för dig. Försök inte krysta fram de smartaste, djupaste, roligaste, mest kreativa grejerna någonsin. Det är skitstressande att försöka komma på skitbra saker och blir sällan bra. Utan följ de ideer som känns självklara och naturliga. Alla tänker olika. Var som känns naturligt och självklart för dig känns fräsh och orginellt för andra.
Tycket det känns naturligt att Prinsessan har blivit BBFs med draken, så kör på det. Känns det självklart att prinsessan slagit ihjäl draken, kör på det. Alla tänker olika. Utmana dig själv, men gör det genom att göra det bästa av de ideer som verkar självklara.[*]Det kan hjälpa, både dig och gruppen att säga att _"Hej, jag känner mig lite nervös och är ovan att spela på konvent."_ Att säga det kan sänka prestationsångest lite, och de andra spelarna är ofta duktiga på att hjälpa till och stötta en om man de vet att man behöver lite stöd.[/list]
Allt detta.
Tro inte på Simon, han tar ut hutlösa priser på över 10000 kr för att spela ett par spelpass med intet ont anande nybörjare!
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Lu-kaazh said:
Robban said:
Då tycker jag det är svårare att hitta rollspelare att lira med på GothCon.
Gå till Indierummet, säg "Hej jag vill spela något"
och så var det löst
Jag har spenderat de senaste årens GothCon med att jobba (på konventet, visserligen). Förra året var första gången på länge som jag hann spela något över huvud taget, och det blev ett stycke Western. I år hann jag med tre rollspelspass, men nästa år vet jag att jag inte kommer göra det: jag kommer ha tid med ett pass per dag, max (då jag jobbar 18-24 varje kväll). Jag känner mig dock inte så stressad över det.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Rymdhamster said:
Elmrig said:
Tips: Jaga upp några forumrävar med rykte om sig att vara kul lirare och bjud in dem på spel.
Åh! Bra tips. Själv skulle jag rekomendera ArvidosMC! Låt honom spelleda er i en omgång av Apocalypse World eller nått så kommer ni aldrig se på rollspel på samma sätt igen! Han fick mig att öppna ögonen lite grann på Dancon.
+1 på det här att ta in andra erfarna (eller oerfarna) spelare. Testa att hitta nån till att integrera i gruppen, eller flera. Kanske hitta nån lokal Sverokförening och byt spelare mellan varandra i olika kampanjer. Jättebra sätt att lära känna olika sätt att spela och prata. :gremsmile:
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Robban said:
Lu-kaazh said:
Robban said:
Då tycker jag det är svårare att hitta rollspelare att lira med på GothCon.
Gå till Indierummet, säg "Hej jag vill spela något"
och så var det löst
Jag har spenderat de senaste årens GothCon med att jobba (på konventet, visserligen). Förra året var första gången på länge som jag hann spela något över huvud taget, och det blev ett stycke Western. I år hann jag med tre rollspelspass, men nästa år vet jag att jag inte kommer göra det: jag kommer ha tid med ett pass per dag, max (då jag jobbar 18-24 varje kväll). Jag känner mig dock inte så stressad över det.
Fast, då är det ju inte rollspelarna som är svåra att hitta - utan tiden =) Fördelen med just Indierummet är att det inte är 5 timmars pass, utan ofta kortare spel samt att det är drop in. Nästan alltid en lekledare tillgänglig.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
w176 said:
Gör det som känns naturligt och självklart för dig. Försök inte krysta fram de smartaste, djupaste, roligaste, mest kreativa grejerna någonsin. Det är skitstressande att försöka komma på skitbra saker och blir sällan bra. Utan följ de ideer som känns självklara och naturliga. Alla tänker olika. Var som känns naturligt och självklart för dig känns fräsh och orginellt för andra.
Det här är ett bra tips. Hade jag fått chansen att ge det här tipset till mig själv för fem år sen så hade jag öppnat tipset med följande: glöm det här med bra rollgestaltande i så stor utsträckning som möjligt. Och försök vänja dig av med känslan att du måste göra bra ifrån dig. Börja med att göra saker, skit i om det blir särskilt bra. Fortsätt så och resten kommer följa i större och större utsträckning naturligt.

Ett annat tips är att prata om att dra ner tempot lite. För egen del har jag inte bara hållts tillbaks av att jag känt att jag måste spela på ett sätt som säger något djupt om min karaktär utan även av att jag måste göra det på stuts - tvekan har man inte råd med, då ser det inte naturligt ut! Kombinationen där har gjort att jag haft väldigt svårt att hitta fotfästet när jag rollspelat. Får man tillåtelse att ta lite tid på sig (dvs de andra tar ett steg tillbaka när du pratar och väntar tills du blir klar) och tänka och känna efter så kommer man ha större möjlighet att komma in i det. Tror jag.

Übereil
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Det är kul att du nämner det för vi har pratat väldigt mycket om detta. Att folk hänger i sina grupper och spelar spel och att det inte blir så mycket blandning på personerna. Känns ibland som att samma personer som sitter och spelar hemma sitter även på GothCon och spelar med samma personer. Detta känner jag dock mest av i den stora brädspelsbaren.
SARZ har jag bättre upplevelse av. Vi tycker om att lira The Resistance och har aldrig haft problem att få folk till det nere på SARZ. Några av mina bästa konventsminnen är från dessa tillfällen, just för att man får träffa nytt folk.
GothCon har förändrats väldigt lite de 4 åren jag har varit där och det hade vart kul med arrangemang som medvetet blandade om lite i kompotten och mer aktivt förde människor ihop. Då många är lite blyga så kan det bli svårt att att få detta att hända utan någon sorts incitament så att säga...

Detta hade jag i alla fall tyckt varit väldigt roligt! :gremsmile:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Jag tyckte det var lite läskigt redan på Dancon, trotts att jag pratat med de flesta där via forumet innan. Men jag bet ihop kastade mig in i ett omgång Nullstate med massor av folk jag aldrig träffat innan! Eller okej, jag hade ju träffat flera av dem på forumölet dagen innan, men det var fortfarande läskigt.

Men efter en galen timme med ArvidosMC och Krank som dubbelspelledare så känndes saker inte så läskigt längre =)
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
För det första: Tack för alla de trevliga svaren! Man får verkligen bekräftat för sig själv varför detta är ens favoritforum.

Och ja, att våga och att inte ta för stora tuggor verkar vara de genomgående tipsen vilka jag tackar för och tar till mig!
Det blir ju lätt så, för mig i alla fall, att jag sätter stora krav på mig själv, både som SL och som spelare. Krav jag känner att jag har problem att nå upp till.

LinCon ska man kanske våga sig på om ekonomin tillåter! :gremsmile:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Efter den här tråden, om folk får reda på att du dyker upp på ett konvent, kommer du antagligen bli nedjagad av vänskapliga forumiter som släppar iväg dig till indierummet och spelar rollspel med dig =)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
  • Undvika situationen eller gå in halvhjärtat
  • Planera och rälsa
  • Oroa oss för hur det kan gå fel
  • Ställa krav på oss själva att vara duktiga/smarta/fyndiga nog
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Rymdhamster said:
Åh! Bra tips. Själv skulle jag rekomendera ArvidosMC! Låt honom spelleda er i en omgång av Apocalypse World eller nått så kommer ni aldrig se på rollspel på samma sätt igen! Han fick mig att öppna ögonen lite grann på Dancon.
Hahahaha :gremlaugh:

Way to avdramatisera forumrävar! :gremwink:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Förresten, det gör mig glad att se att Indierummet rekommenderas av flera. GothCon har ju redan varit men vi* kommer på LinCon också, om du ska dit.

* Indierummet kommer vara där, och jag också, tror jag
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Det gäller väl egentligen både och kan man väl säga.

Play Unsafe har jag läst. Som jag sa så är rollspel en stor grej för mig och jag hänger rätt mycket här :gremsmile:.

Men närvarande, check :gremsmile:. Jag ska göra ett rejält försök nästa gång vi spelar, att bara köra! Tack!
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Det borde ju inte vara så eftersom vi har spelat med varandra flera år men det är ändå så att man inte vågar spela ut. Det känns för läskigt även där hemma om man säger så :gremsmile:.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Dum Panda said:
Det borde ju inte vara så eftersom vi har spelat med varandra flera år men det är ändå så att man inte vågar spela ut. Det känns för läskigt även där hemma om man säger så :gremsmile:.
Mitt tips är att prata om det. Det svårt att vara modig i grupp där alla andra är försiktiga, om man inte bestämmer sig för att försöka vara modiga tillsammans.

Prata om att spela djärvt. Men sen kan ni testa spela djärvt i genom snällare genre.

Det är lättare att testa vara lite modigare än vanligt när man spelar humor scenario i Discworld, än att direkt försöka sig på ett skittungt ångestdrama.

Många av råden i den här artikeln funkar lika bra för andra former av djärvt spel än just sex.

http://www.gamingaswomen.com/posts/2012/...-playing-games/
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Dum Panda said:
Det borde ju inte vara så eftersom vi har spelat med varandra flera år men det är ändå så att man inte vågar spela ut. Det känns för läskigt även där hemma om man säger så :gremsmile:.
Vad tycker dom andra?
Vad, om något, har ni provat för att ändra på det här?
Hur gick det?
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
823
Location
Stockholm
Arvidos MC said:
Dum Panda said:
Det borde ju inte vara så eftersom vi har spelat med varandra flera år men det är ändå så att man inte vågar spela ut. Det känns för läskigt även där hemma om man säger så :gremsmile:.
Vad tycker dom andra?
Vad, om något, har ni provat för att ändra på det här?
Hur gick det?
Ja. Jag har detta problem.
Och ja, det har blivit lite bättre.
Varför bara lite bättre? Jag gör det alltför sällan.

En sak som hjälper mig (eller som jag känner skulle hjälpa mig om jag bara gjorde dem tillräckligt ofta):

Kopiera en mening som någon annan har levererat på ett sätt man gillade. Som övning, alltså. Det är helt löjligt hur svårt det ändå är för mig, trots att man då har tagit ut hela den delen med att komma på något under tidspress.

Steg ett: ensam hemma. Ofta kan jag inte ens det.

Steg två: berätta för de andra typ i form "och jag gillade hur han sade [...]" och leverera då på samma sätt. Det är lättare när man redan vet att man egentligen kan det när man är ensam, då är det "bara" kvar att våga.

Steg tre: göra om. Om det inte kom ut så som man ville, säga "nej, det var inte bra, jag försöker igen". Och kanske igen. Varje gång sjunker tröskeln med att våga. Men har ju typ redan gjort bort sig, det kan bara bli bättre.

Samma sak funkar i spel, när man säger en egen mening, och den kom inte ut som man ville, eller man hade helst sagt annat.
Det går inte hela tiden, annars stör det spelet ganska mycket, men man kan ju göra det då och då, särskilt om gruppen har kommit överens att de vill öva på sådant.

Och sedan det:
w176 said:
Det svårt att vara modig i grupp där alla andra är försiktiga, om man inte bestämmer sig för att försöka vara modiga tillsammans.

Det är lättare att testa vara lite modigare än vanligt när man spelar humor scenario i Discworld, än att direkt förska sig på ett skittungt ångestdrama.
 
Top