.58 Minie ball till Enfield/Springfield räfflade musköters i Western IV, närmsta motsvarighet skademässigt i moderna kalibrar?

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Hej! Som vanligt så kör jag aldrig med det system som ett rollspel är designat för, vilket bidrar med en hel del extraarbete. De av er som äger ”Offensiv” till NeoTech2, vet att det är den absolut bästa rollspelsboken om man på ett nördigt sätt är besatt av vapen utanför en verklig kontext.

Så om ni skulle välja en kaliber i Offensiv som mest motsvarar de skador som en .58 Minie ball skulle åsamka sitt mål, vilken kaliber väljer ni då och förklara gärna varför?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag har ingen koll på systemet, men muskötkulor kännetecknas av att de är tunga och långsamma, och särskilt på långt håll tappar mycket kraft. Skadan kan ibland bli väldigt låg - i den här bilden har major Erik Bonde skjutits med två .50-kulor från mynningsladdare i Kongo, utan att vara i överdrivet dåligt skick.

1631273270774.png
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
479
Location
Umeå
Låter smärtsamt i alla fall.

“The effect of the powder when firing is to expand the thin portion of lead around the recess at the base of the ball, making it fit tightly the grooves of the rifle. With these advantages, the missile may be project to immense distances with unerring precision, and the effects are truly terrible; bones are ground almost to powder, muscles, ligaments, and tendons torn away, and the parts otherwise so mutilated, that loss of life, certainly of limb, is almost an inevitable consequence.”

A Note from the Library – A Horrible Laceration: The Impact of the Minié Ball in the American Civil War – International Museum of Surgical Science (imss.org)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Kvalitén på geväret torde ha stor inverkan på hur stor krutladdning man kan använda, som i sin tur har stor inverkan på hur ödeläggande träffen blir, kombinerat med kulform och sånt.

Jag kan tänka mig att fabrikstillverkade enfields och springfields klarar lite tuffare krutladdningar än exempelvis de här:
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag har ingen koll på systemet, men muskötkulor kännetecknas av att de är tunga och långsamma, och särskilt på långt håll tappar mycket kraft. Skadan kan ibland bli väldigt låg - i den här bilden har major Erik Bonde skjutits med två .50-kulor från mynningsladdare i Kongo, utan att vara i överdrivet dåligt skick.

View attachment 6995
Att äldre muskötkulor kunde göra lite skada är helt sant - de orsakade ofta så kallade kontusioner på långt håll - men minékulor var så vitt jag kan förstå ökända för att orsaka fruktansvärda skador, långt värre än muskötkulor modell äldre. Jag tänker att de är att betrakta som någon slags magnumkulor?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Att äldre muskötkulor kunde göra lite skada är helt sant - de orsakade ofta så kallade kontusioner på långt håll - men minékulor var så vitt jag kan förstå ökända för att orsaka fruktansvärda skador, långt värre än muskötkulor modell äldre. Jag tänker att de är att betrakta som någon slags magnumkulor?
Man får ju tänka på de väldigt korta avstånden för salvor i Amerikanska inbördeskriget också.

När jag gjorde lumpen sade ett befäl att om man mot förmodan lyckades träffa något på 200 meter med k-pisten, skulle man vara glad om kulan gick igenom en blöt filt.
 
Top