Nekromanti Bästa settingen

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Ok vilken DnDish setting gillar du allra bäst. Varför? Vilken bok/box/grej är bästa produkten till den settingen.

Det vill jag veta.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Jag måste nog säga Forgotten Realms. Välskriven och genomarbetad standardfantasy av den lite mer fantastiska sorten. Har bara läst FRCS till 3.0, så jag kan inte tala för de andra versionerna.

Bästa supplementet till den tycker jag är kampanjmodulen Underdark. För jag gillar underjorden. Väldigt inspirerande.

---

Om man får slänga in en andraplats så säger jag Golarion. Det är rolig, välskriven och varierande lapptäckesfantasy. Själva kampanjboken, The Inner Sea World Guide, är dessutom en av de få världsböcker jag kan läsa utan att nästan dö av uttråkning.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Vitulv said:
Jag måste nog säga Forgotten Realms. Välskriven och genomarbetad standardfantasy av den lite mer fantastiska sorten. Har bara läst FRCS till 3.0, så jag kan inte tala för de andra versionerna.

Bästa supplementet till den tycker jag är kampanjmodulen Underdark. För jag gillar underjorden. Väldigt inspirerande.

---

Om man får slänga in en andraplats så säger jag Golarion. Det är rolig, välskriven och varierande lapptäckesfantasy. Själva kampanjboken, The Inner Sea World Guide, är dessutom en av de få världsböcker jag kan läsa utan att nästan dö av uttråkning.
Eller förresten, vad larvig jag är, ju mer jag tänker på det så tycker jag nog att Golarion är en bättre kampanjvärld än Forgotten Realms. Så jag ändrar mig.

Båda är bra, Golarion är bäst :gremsmile:
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Eberron och Planescape.

Eberron är en skön blandning av steampunk, magitek, kulter, profetsior med mera. Mycket lätt spelleda från en story-mässigt perspektiv eftersom det alltid finns bra hooks för nya äventyr utan att det blir varken monster-of-the-week eller för enformigt. Dessutom. Hobgoblins up the wazoo.

Bästa produkten till settingen är Player's guide.

Planescape, när man tar DnD och spejsar till det riktigt ordentligt. Bästa produkten är helt klart Planescape: Torment, bästa datorrpget någonsin.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Hans E Magnusson said:
Ok vilken DnDish setting gillar du allra bäst. Varför? Vilken bok/box/grej är bästa produkten till den settingen.

Det vill jag veta.
Planescape vinner per default, eftersom Planescape kan innehålla alla andra världar.

Dessutom är det helt fucking awesome även utan din favoritkampanjvärld.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Hans E Magnusson said:
Ok vilken DnDish setting gillar du allra bäst. Varför? Vilken bok/box/grej är bästa produkten till den settingen.

Det vill jag veta.
Neverwinter Nights till PC var det bästa i den världen om man menar totalt nöje. Måste spelat det i flera tusen timmar online.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Dark Sun! Postapocalyptisk fantasy med psionics, ond magi, enorma bönsyrse folk, kanibalism, stenvapen och slaveri. Den bästa och mest Metal settingen någonsin :gremlaugh:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Mystara. Det verkligen ÄR D&D. Bäst.

Och sen Greyhawk. Skönt oldschool.

FR har ju massor.. men är rätt.. tråkigt. Kan egentligen inte komma på varför jag inte gillar det, men det känns lite konstruerat bara.

DS är kul ibland. Likaså Eberron.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Ja. Planescape är bäst. Håller helt med om detta. På andraplats kan eventuellt Eberron och Dark Sun få komma och kanske Golarion (den har vissa delar som är brutalt coola).

Forgotten Realms är också bra bitvis men är egentligen sämre än Greyhawk som i alla fall har en mindre ihoplappad känsla.

Spelljammer var awesome som koncept. Har dock inte spelat eller läst det så jag kan egentligen inte uttala mig.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Planescape är givetvis bäst. Men det beror även på vad man är sugen på för stunden då det skiljer sig en hel del från vaniljD&D. Men i presentation och estetiskt är PS rätt fantastiskt. Dock så känns idag mycket av The Great Wheel kosmologin rätt obrukbar och ointressant. Det är mest själva Sigil och Outlands som är det mest intressanta. Faktiskt gjorde WotC något bra när de skrotade den gamla kosmologin. Misstaget de gjorde var att inte reboota Sigil utan lät det ligga trasigt efter Faction War.

Known World/Mystara, även om det i längden blev väldigt underligt och spretigt. Det var världen till Moldvay´s, Mentzers och Alstons(classic)D&D. Den har en hög charmfaktor. Varje land känns som en värld i sig och på sätt väldigt mycket lapptäcke. Men det är skit samma för det var(till stor del) ett bra lapptäcke. Samtidigt så är det ändå den vaniljD&D värld som verkligen tar till vara på den gamla weird fantasy/sci-fi-faktorn många oldschoolare pratar sig varma om hela tiden(även om det är en del jag inte gillar så värst mycket). Det var en värld som man kan ha roligt med bara genom att utforska hex för hex och var rätt välskriven.


Jag skulle dock säkerligen kunna nörda ner mig i settings som Birthright och Dragonlance men har aldrig orkat. Dark Sun var väldigt estetiskt tilltalande men kände aldrig riktigt för att spela där. Spelljammer hade ett jävligt coolt koncept men utförandet gjorde det väldigt undermåligt.

Skulle kunna säga fler men tror jag håller mig inom WotC och TSR.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Det bästa med Planscape är att det är kopplat till alla andra settings. Så man kan äventyra mestadels i Sigil och the outlands men sedan ta en helg tur till Waterdeep eller Balic :gremsmile:
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
God45 said:
Det bästa med Planscape är att det är kopplat till alla andra settings. Så man kan äventyra mestadels i Sigil och the outlands men sedan ta en helg tur till Waterdeep eller Balic :gremsmile:
Vissa settings kan dock nog kännas väldigt krystade att koppla samman med PS. Greyhawk och Forgotten Realms inga större problem att koppla samman med PS då de är ändå ganska D&Dgeneriska. Det skulle nog dock kunna kännas lite krystat med Dark Sun, Dragonlance, Birthright mm. Spelljammer skulle nog kunna funka ihop med PS dock. Kanske Ravenloft också om man kan kringå The Mists.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Jag gillar dark sun, mycket för att jag kände att jag "fattade" vad settingen var och hade att erbjuda av att titta på framsidan av nyupplagan och lyssna på min spelledare i tre minuter.

Sen skulle jag nog hellre inte spela DoD4 i settingen, men det var kul det med.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Schtajner said:
God45 said:
Det bästa med Planscape är att det är kopplat till alla andra settings. Så man kan äventyra mestadels i Sigil och the outlands men sedan ta en helg tur till Waterdeep eller Balic :gremsmile:
Vissa settings kan dock nog kännas väldigt krystade att koppla samman med PS. Greyhawk och Forgotten Realms inga större problem att koppla samman med PS då de är ändå ganska D&Dgeneriska. Det skulle nog dock kunna kännas lite krystat med Dark Sun, Dragonlance, Birthright mm. Spelljammer skulle nog kunna funka ihop med PS dock. Kanske Ravenloft också om man kan kringå The Mists.
Jag har alltid tyckt att det är Spelljammer som inte passar pga sin egna kosmologi. Birthright fungerar inte jättebra men Darksun fungerar bra som plats som är nästan helt isolerad från resten av världen. Plus, ve multiversumet när en Sorcerer king lyckas fly :gremgrin:

Krynn passar grymt bra med Planescape enligt mig. När du når level 18 i Krynn så sparkar gudarna ut dig eftersom de är rädda för dig. Vart sparkar de dig? Till Sigil så klart! Så jag tänker mig att det sitter en massa bittra äventyrare runt episka levlar som planerar att invadera Krynn, döda gudarna och bli det nya Pantheonet. :gremsmile:
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Cybot said:
Eberron
Eberron är en skön blandning av steampunk, magitek, kulter, profetsior med mera. Mycket lätt spelleda från en story-mässigt perspektiv eftersom det alltid finns bra hooks för nya äventyr utan att det blir varken monster-of-the-week eller för enformigt. Dessutom. Hobgoblins up the wazoo.
This.

Fast för mig är de bästa produkterna bokserien om Geth, en shifter som slagits i det stora kriget.

Sjukt cool ståry verkligen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Oh, och White wolfs Scarred land är grymt bra. De har coolast druider i någon d&d produkt, de dyrkar titanerna som är supermäktiga men helt omänskliga naturkrafter i fysisk form.

Settingen försöker också förklara tropes på ett bra sätt, tex anledningen till att magiker inte kan ha rustningar är att det skapas värme när magi kastas.

Klass böckerna är hela poängen med settingen för de är grymma. Huvudböckerna där de olika länderna beskrivs är inte alls lika bra.

http://en.wikipedia.org/wiki/Scarred_Lands
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Hur långt från DnD får man gå?
Mongooses Conan RPG är en favorit om den tillåts.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
anth said:
Hur långt från DnD får man gå?
Mongooses Conan RPG är en favorit om den tillåts.
Conan funkar ju grymt bra som en D&D setting så det måste väll vara ok.

Jag vill för övrigt rekomendera Europa som en D&D setting. Gygax formulerade det tydligen som:

The Lawful Good hierarchy is the Roman Catholic Church, the Paladins work for Charlemagne in Paris; Lawful Evil are the Paynims who serve the Sultan raiding from the South; Chaotic Evil are the Vikings raiding from the North; the Rangers work for the one remaining heir to the Holy Roman Empire; and the various witches and magic-users worship and serve the Old Gods of Olympus, or the new devils of Hell, and the druids worship Epona and their pagan gods. Elves inhabit the Black Forest of Germany, where no man goes, and Dwarves live in Switzerland and provide a bodyguard for the Pope. Thieves all come from the Court of Miracles in Paris or Lankhmar, which might as well be Alexandria or Byzantium. Monks came back in large numbers from China along the Silk Road with Marco Polo. Magic Users are despised like Jews in the Middle Ages, courted by kings as necessary, or protected by the Church, but subject to popular outrage.


Efter att ha kört en kampanj i den settingen kan jag absolut rekomendera den :gremlaugh:
 
Top