Nekromanti Andra hobbies?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Tänkte vi skulle vidga våra vyer lite genom att presentera andra hobbies vi har. Försök få oss sålda på era andra intressen!

För att få lite ordning och reda så tycker jag att vi presenterar en hobby som svar på det här, och sedan försöker hålla diskussionen till respektive hobby i respektive sub-tråd.

Jag återkommer snart med en av mina hobbies, tar en stund att skriva. Stay tuned, och häng på med era hobbies!
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
En annan hobby jag har utöver rollspel är magic: the gathering. Vet inte hur mycket presentation det behöver då det är relativt känt men jag gillar att spela med folk, spelar mest casual men det betyder inte budget. Formatet jag främst spelar kallas för Commander (Före detta EDH) och är just tänkt som ett avancerat casual format.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag skulle vilja ha en annan hobby, men jag känner inte att jag har ork att investera tid och pengar i att faktiskt börja med en. Om jag skulle ha en skulle det väl antagligen vara något relativt lugnt, som brädspel i stil med Avalon Hill eller något annat tidsödande, modelljärnväg för att irritera folk eller mustaschklubbsbildande.


Storuggla, det vore något
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
Hobby:Växter

Var mer hobby förut när jag hade mer tid till övers så idag är det mer min fikus som tar upp mitt intresse för växter. Jag gillar dock att pyssla med den och försöka få den att frodas liksom hålla den vid liv sen dess att jag själv tog sticklingen som blev växten. Fikusen i detta fall är en benjamin fikus som drygt är 9-10 år gammal.

Kul om någon annan delar intresset för växter dock. :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
EDC

En sak jag utövar är EDC. Vad är EDC?

EDC står för EveryDay Carry, och är något slags kombination av "bra karl reder sig själv" och tillämpad MacGyverism (utan hockeyfrilla). Konceptet går ut på att man ska ha med sig småprylar och kunskap så att man kan klara vardagssituationer som kan uppstå. Det kan vara allt från nödsituationer (tex att kunna hjärt-lung-räddning) till småsaker som att dra åt en skruv eller skära upp en bångstyrig plastförpackning. Det är alltså lika mycket en mentalitet som det är prylar.

Så, vad ingår i en EDC?

Well, det är upp till dig. Vissa nöjer sig med telefon, en lite multifunktionskniv och en ficklampa på nyckelringen, vissa har en mindre väska (typ messenger bag).

Det här är vad jag bär med mig när jag är ute:


Med "organizern" öppnad: http://rpglab.net/nobackup/edc/20121122_210438.jpg

Med "organizern" öppnad och dolt stuff utplockat:


Vad är då detta och vad har jag allt till?

Nedre raden, från vänster:

* Bilnycklar med en Gerber Shard (ett litet multiverktyg med öppnare, bändgreja och några halvdana skruvmejslar), med ett egenhändigt knutet turkhuvud för bättre grepp. Förvaras i jackfickan.
* Husnyckel och jobbnyckel, tillsammans med en Gerber Compact Tool (Minitång, med kniv, pincett, skruvmejsel och lite annat plock, starkt rekommenderad, grymt prisvärd). Förvaras i jackfickan.
* En snodd jag knutit själv (uppifrån och ned, diamond knot, round crown sinnet, triplad chinese buttton knot) med en visselpipa och en reflex. Visselpipan är nödbroms för hunden, reflexen är för att jag inte ska bli överkörd när jag promenerar hunden (jag har oftast svarta kläder och det är mörkt hemmaikring...). Bärs på jackan.
* Organizer (Maxpedition Pocket Organizer). Bärs i innefickan på jackan. Innehåller:
** Ett papper (vikt A3) med alla viktiga telefonnummer och allt man kan behöva veta i olika krissituationer (från första hjälpen till trasig bil till strandad i vildmarken till brand till att vara strandad i en konfliktzon, egentillverkat och sammanställt information från diverse auktoriteter).
** Lite kraftigare multifunktionstång, Gerber MP400. Mycket trevlig!
** Schrade Tactical pen. En robust reservoarpenna.
** Smith & Wesson Police and Military Pen. En mycket bra kulspetspenna.
** Liten bitsmejsel från BilTema, kostade 59 spänn, om jag minns rätt.
** Alunstift. Blöt ner och gnugga mot ett sår, och det slutar blöda. Bra om man har småsår eller om doggen rispar sig i skogen eller något. 50 spänn på apoteket, skitbra att ha hemma.
** Ficklampa Maglite Solitaire. Liten och behändig ficklampa. Inget att ha om man ska undvika Slenderman, men helt OK för att lysa under motorhuven. Har knutit ett turkhuvud runt den för att ge bättre grepp när man tänder och för att den inte ska halka ur öglan.
** Fällkniv Gerber Remix fine edge. Mycket trevlig liten kniv, och hålet i leden som man kan sticka fingret genom gör att man inte slinter, hur kall/blöt/kladdig man än är om fingrarna. Rekommenderas.
** Fällkniv Smith & Wesson Marlinspike. Som ni kanske sett så är en annan hobby reparbete (mer om det senare), och då behöver jag en marlinspike.
** Tändare. Tror, men är inte säker, att det är någon Ronson. Fördelen med den är att man kan tända den och sätta den från sig, utan att den slocknar.

Övre raden, från vänster:

* Anteckningsblock. Dollarstore, tio spänn. Gör det till en vana att alltid ha penna och anteckningsblock med er, det är suveränt.
* Litet plastskjutmått. Biltema eller Jula, kommer inte ihåg, 20 spänn. Ingen vidare precision, men nog för att svara på frågor som "hur lång skruv behöver jag" eller "är det här rätt borr för den här skruven".
* Plåster.
* Några buntband.
* Karbinhake med en liten kompass.
* Två kapslar med huvudvärkstabletter. Egentligen borde den ena sitta på nyckeknippan.
* Bits till skruvmejseln.
* Utskriven och inplastad linjal av egen design. Millimeter, tum och grader (coolt att lyckas göra en gradskiva i linjalform, eller hur?) samt diverse omvandlingsfaktorer och konstanter man kan ha nytta av.
* Förstoringsglas i kreditkortsformat.
* CRKT Eat'n Tool. Spork i titan med öppnare.

Utöver detta:

* Telefon. Samsung Gqalaxy Note. Inte med i bild då jag använde den som kamera. Jackficka eller skjortficka.
* USB-minne. 32GB, robust metallkapsling. Byxficka.
* Liten kniv, Gerber Curve. Suveränt verktyg och det jag använder mest. Har ett litet knivblad (cirka 2 cm), stor och liten flatmejsel, stjärmejsel och öppnare, dvs de verktyg man oftast behöver. Så liten att de knappt ens gnäller på flyget. Starkt rekommenderad. Byxfickan.
* Plånbok. Pengar, kort, ID osv. Byxfickan.

Det verkar mycket, men allt ryms utan att bli otympligt.

Har jag nytta av det?

Jajamensan! Allt från att öppna bångstyriga förpackningar till att hjälpa cyklist med hoppad kedja. Jag är ofta ute med hunden, ibland i skogen, och då är det bra att vara förberedd. Jag hjälper egentligen oftare andra än mig själv, men det är bekvämt att veta att man har vad man behöver för att vardagsproblem inte ska behöva vara problem.

Knivarna då? Är det inte problem med knivlagen?

Nej. Det är inte taktiska knivar. De enda som bärs någotsånär lättillgängligt är den pyttelilla Gerber Curve och bladen på tången Gerber Compact Tool, och lagen tillåter specifikt den typen av små multiverktyg. De andra är i en stängd organizer, i en stängd jackficka, i en logisk samling av verktyg. Lagen ger också utrymme för det. Det står till och med i förarbetet till knivlagen att den skall tolkas "generöst och med omdöme".

Vad är mitt nästa steg?

Att utrusta bilen bättre. Jag har redan ett multiverktyg där (Gerber Suspension, om jag minns rätt) och en filt. Jag vill dock komplettera med lite annat stuff som kan vara bra. En varm vinterjacka, rejäla dojor, mössa, handskar och halsduk är bra att ha på vintern. En skyffel. 50 m rep (om man kör fast i diket är oftast vanliga bogserlinan för kort för att dra upp bilen). Ficklampa. Värmeljus. En liten yxa. Första hjälpen-kit. Lite sånt stuff. Face it, lägger bilen av på fel ställe vid fel tidpunkt på vintern så dör man (jag har tex kört en långkörning hem 2 på natten när det var nästan -40, då ligger man brunt till om något går fel).

Varför bör man syssla med EDC?

* Det är kul, speciellt om man gillar prylar.
* Man blir bättre förberedd på problem, små som stora.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,735
Location
Stockholm
Re: EDC

Troberg said:
Bärs på jackan (...) Bärs i innefickan (...) bärs någotsånär lättillgängligt
Låter som en mycket trevlig hobby, Troberg :gremwink:

Intressant redogörelse av ett fenomen jag aldrig hört talas om förut. Men jag förstår inte riktigt vari själva hobbybiten ligger. Är det liksom som att samla på möjliga situationer man är förberedd på?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: EDC

"En sak jag utövar är EDC."

Har aldrig hört talas om det här, så det var jätteroligt att läsa om det. Men jag undrar, vad gör man efter man väl införskaffat prylarna? Rent hobbymässigt alltså? Går runt och är redo för saker förstår jag ju, men kompletterar du utrustningen eller rengör den eller något?
Och har du kompass i mobilen då?


Storuggla, annars kanske mossan leder dig fel
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
EDC, grymt e de!

Det här var helt otroligt tyckte jag!

Att det liksom finns en idé bakom detta med att vara förberedd i vardagen.

Fantastiskt, jag är mindblown!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Det är la improvisationsteatern. Är det någon som inte tröttnat på att höra mig berätta om impro än?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Reparbete

En annan hobby jag snubblade över för cirka ett år sedan var reparbete och knutar och sånt. Egentligen började med att jag satt och lattjade med en bit Paracord (som jag köpt för att göra koppel till mina små husdjur, mer om dem senare), och började söka på nätet efter något att göra.

Jag har aldrig varit speciellt bra på knutar förr, men med några bra guider så trillade plötsligt allt på plats för mig. Helt plötsligt funkade min hjärna för att tänka i de banorna, och jag fastnade.

Här är lite av det stuff jag gjort:


* En tripplad Gaucho-variant av ett turkhuvud som paraplyhandtag. Egentligen var den tänkt för handtaget på en kniv, men den blev för tunn för att gå om handtaget. Därför är den lite för kort för paraplyet.
* Snodd för visselpipa (nödbroms för hunden). Uppifrån och ned: diamond knot, round crown sinnet, tripplad chinese button knot. Den var en riktigt klurig knut, eftersom det svarta börjar uppifrån och det gula nedifrån.
* Lanyard (snodd på svenska?). King cobra med monkey fist.
* Två stycken nyckelsnoddar. Tanken är att man ska sätta ena änden i bältet och andra i nyckelknippan. Drar man i nycklarna åker den ut, rar man i handtaget åker den in. Gaucho på handtaget, chinese button knot i nyckeländen.


* Nyckelsnodd. Grå änden i bältet, svarta änden i nyckelknippan. Från bältet: King kobra, en rad cross knots, round crown sinnet, diamond knot.
* En gul och en svart blixtlåsdraggreja. En ögla med en cross knot. Jag gör sådana av snuttar jag får över.
* Grön boll. Ett experiment med en modifierad monkey fist som skulle likna en globe knot. Konceptet var OK, men kulan i mitten för liten. Dessutom får man kramp i handen om man försöker knyta den i handen...
* Rosa sak. Blixtlåsdraggrej för gylf som jag gjorde på skoj till min sambo. 3 st monkey fists, round crown sinnet.


* Bolas. Jag råkar ju äga en frisbeegolfbana, och tänkte då experimentera med att uppfinna bola-golf också. 6 mm rep, monkey fists runt golfbollar. Experimentet föll inte väl ut, bolas är effing livsfarliga även för den som kastar, och de fastnar i träd. Nu är den en hundleksak.


* Mister Ben. Doggens favoritleksak, håller bra öven för en destruktiv valp. Doggen kan bära den, ruska den, ha dragkamp med den och allmänt ge den en omgång. Funkar dessutom som tandborste när den tuggas. 8mm rep, golfboll i huvudet. Monkey fist, king cobra, celtic button knots.


* Jag läste någonstans att sjömännen använde konkey fists för att slåss med, så jag gjorde två stycken i händelse av en zombie-epidemi (eller som improviserat vapen för att knocka inbrottslingar). Round crown sinnet, monkeyfist. Den röda har också en kobra och en 8 strand diamond knot. Golfboll i vita, 40 mm kullagerkula i den röda. Jag har också gjort några piskor på samma modell som den röda, fast utan öglan runt greppet, några med 8 svansar, en med 12.


* Dinosauriekopplet. Ett koppel för hunddjuret, men det är dimensionerat för en T-Rex. Längs hela kopplet går 8 trådar paracord, var och en med en hållbarhet på 250 kg... Round crown sinnet i handtaget, resten king cobra, turkhuvud i bollen. Färgerna är hemska, jag använde lina som jag beställt men fått fel färg, så det var mest ett projekt för att testa på mindre värt rep. Det är ungefär 65 meter rep i det kopplet...

Varför knutar?

* Jag är programmerare och de flesta av mina hobbies är vid datorn. Ibland tröttnar man på att syssla med att orientera mikroskopiska magnetfragment åt olika håll, ibland vill man göra något konkret.
* Det är lätt att göra vara som helst. Allt man behöver är en stump lämplig lina och eventuellt en syl av något slag.
* Det är klurigt och kräver finurlighet, speciellt när man uppfinner nya knutar. Det fanns länge en attityd att alla knutar redan var uppfunna, men det har visat sig vara bullshit.
* Man lär sig mycket intressant kringhistoria.
* Sysslar man med BDSM så kan man göra vackrare bidningar.
* Användbart. Alla borde kunna åtminstone grundläggande knutar för exempelvis lastsäkring.
* Billigt. Rusta har helt OK rep i olika dimensioner för 40 spänn (4mm/57m, 6mm/20m, 8mm/10m), Jula har också för 40 spänn (10mm/12m, 12mm/10m om jag minns rätt). Paracord (fallskärmslina) kostar kring en hundring för 30m.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: EDC

Brynolf said:
Troberg said:
Bärs på jackan (...) Bärs i innefickan (...) bärs någotsånär lättillgängligt
Låter som en mycket trevlig hobby, Troberg :gremwink:

Intressant redogörelse av ett fenomen jag aldrig hört talas om förut. Men jag förstår inte riktigt vari själva hobbybiten ligger. Är det liksom som att samla på möjliga situationer man är förberedd på?
Att hitta den optimala utrustingen är en evig quest! :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: EDC

Storuggla said:
Har aldrig hört talas om det här, så det var jätteroligt att läsa om det. Men jag undrar, vad gör man efter man väl införskaffat prylarna? Rent hobbymässigt alltså? Går runt och är redo för saker förstår jag ju, men kompletterar du utrustningen eller rengör den eller något?
Se svar ovan. Att hitta rätt grejor är en livsstil. :gremsmile:

Storuggla said:
Och har du kompass i mobilen då?
Ja, fast den är crap. Jag är glad om den visar inom 90 grader från verklig riktning. De flesta mobiler är kass (läs: alla jag testat).
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Reparbete

"Jag läste någonstans att sjömännen använde konkey fists för att slåss med, så jag gjorde två stycken i händelse av en zombie-epidemi (eller som improviserat vapen för att knocka inbrottslingar)."

Detta, antagligen. Dock vill jag minnas att en boatswain kunde spöa på folk med en reptamp av någon form, men jag minns inte vilken av böckerna det stod i.
Also, bild på hund plz?


Storuggla, tjoff bang falukorv
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jag vet inte om det egentligen är sammanhållet nog för att räknas som hobby, men jag gillar att lära mig nya saker man kan göra med en dator. Framför allt gäller det programmeringssaker och sådant. Just nu håller jag till exempel på och lär mig XSLT, och via detta får jag min första typ introduktion till en sorts programmeringsspråk jag knappt rört vid förut.

Nya operativsystem, nya programmeringsspråk, nya krångliga program... Har jag tid över så försöker jag gärna hitta något projekt att motivera mig med och använda som ursäkt, och sedan spendera några dagar eller veckor med att grotta ner mig ordentligt... Få saker är så tillfredsställande som att lösa ett svårt problem man haft när det gäller programmering =)

Jag ska inte påstå att jag är superbra på de områden jag grottat ner mig i. Detta är en hobby, inte ett yrke. Jag kan litegrann om nästan allt man kan göra med en dator, och det finns alltid nya spännande områden...

//Krank, återgår till att bygga en XSLT-fil som omvandlar uppackad Docx-xml till InDesign Tagged Text
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Jag suger på hobbies. Jag är inte en hobby-kille, helt enkelt. Inte ens i förhållande till rollspel är jag en särskilt seriös hobbyist; att jag hänger här och modererar beror ju mest på Internets makt över mitt sinne.

Jag läser en del träiga böcker om filosofi. Jag försöker hänga med i politiken och har på sistone engagerat mig politiskt här i Umeå. Sen går jag för närvarande i brasiliansk jujustu och håller på att ta jägarexamen, men vete fan om det kommer bli särskilt mycket hobby av det.

Jag tycker också mycket om att bli packad och bete mig som ett drägg.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag fotograferar, digitalt ofta helst med vanlig film, vanlig småbild, 6x6, 6x7, 6x9 och storformat. Med gamla kameror. Har massor, som Leicor frän30-50-tal, ryska FED, KIEV och MOCBA, Rolleiflex, Voigtländer, Bronica, Mamiya, Zeiss, Pentax Spotmatic, Minox (jup, spionkameran) och så vidare.

...och så samlar jag på skrivmaskiner.

Innan stroken höll jag på med saker som iaido, bågskytte och lerduveskytte. (Och tävlade i värja på 80-talet.)
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Tja, förutom att pyssla med rollspel så älskar jag film, men har för tillfället långt ifrån den tid jag behöver för att kunna kalla det för en hobby. Att sambon dessutom inte delar min filmsmak (för det mesta, undantag finns) gör att det blir knappt en film i veckan numer.

Men en av mina stora passioner är Photoshop, även om det är åratal sedan jag skapade något där i. Sen jag bytte till bärbar dator så är det inte alls samma grej, för mig ska det vara stationärt helt enkelt, mitt lilla ritbord. En del av mina vänner har tjatat på mig att jag ska ta upp detta igen men fasiken, tiden räcker ju inte till.

I och med att jag blev med sambo blev jag också med hund, vet inte om man ska kalla det hobby men det har i alla fall blivit ett intresse.
 

grottis

Veteran
Joined
11 Mar 2012
Messages
59
Location
Göteborg
Motorcyckel såklart! Min kära Suzuki DR650R kommer glida genom postapokalypsens sönderspränga vägar hur lätt som helst, medans ni måste spendera längre tid än vad som är hälsosamt i zonernas muterande strålning :gremlaugh: Om jag inte hade varit så låst med studier av olika slag så hade jag nog inte haft någon fast boplats eller adress, utan bara bott på motorcyckeln och tagit mig omkring till intressanta platser så länge stålarna räckt, helt seriöst. Att meka och greja med motorcycklar är också någon form av terapi, typ som Trobergs maniska repknytande :gremlaugh:
Mad Max has spoken :gremcool:
 
G

Guest

Guest
Dnalor said:
Jag tycker också mycket om att bli packad och bete mig som ett drägg.
Ja, ungefär så långt sträcker sig mina hobbies också.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Skriva!

Jag försöker som alltid teckna, men det är svårt att finna ro och tid till det, så numera är det skrivandet som tagit över. Jag älskar att skriva – även om även det går i perioder, som allt annat.

Det är helt enkelt fantastiskt vad man kan skapa med ord, de får lätt ett eget liv precis som världarna man öppnar dörrar till när man gör detta. Man kan ta ett helt universum i sina händer, bestämma över människors öden, berätta fantastiska berättelser och underhålla och beröra – sig själv liksom andra. Varje text är ett äventyr och en utmaning; att se vad man förmår skapa och hur väl. Något som jag uppmanar alla att pröva är att sätta sig ned med tom hjärna och ett tomt dokument, tvinga sig själv att öppna med första bästa mening och sedan pressa vidare på det och se vad det blir.
 
Top