Nekromanti Ang en tredjeparts expansion till DoD6

Prasse

Veteran
Joined
22 Feb 2012
Messages
22
Eftersom Riominds forum är aningen död nu för tiden hade jag hoppats på att kunna få lite feedback från er. Tänker okynneskopiera av min senaste post på deras forum och sprida den till er. Finns mer info på tråden hos dom men om ni undrar något svarar jag mer än gärna.


Jag och min vän Frakken har i ca 2,5 år arbetat med en bok som vi nu börjar skåda ljuset i tunnelns ände på. Denna världsexpandering kommer, låta dimman lätta och en ny kontinent skådas. Regler har setts över, klasser har skapats, nya raser och folkslag har skådat sin skapares ljus. Den kärlek vi känner till DoD 6 har varit den drivande kraften bakom projektet och under de tio år vi spenderat i dunkla rum med pennor, papper och tärningar har vi kunnat enats om att inget producerat rollspel kan mäta sig med Trudvangs storhet. Vi gav oss in i detta med inentionerna att förbättra det bästa rollspel vi någonsin spelat, inget lätt åtagande. Efter mycket eftertanke var det uppenbart att vi inte önskar förändra riotminds vision, vi vill expandera på den. Så för oss är den enda tänkbara lösningen en ny kontinent som utvecklats utifrån samma grunder, fast med andra förutsättningar än Trudvang. För er som känner en viss mistro vill vi också försäkra er om att vi önskar bibehålla mystiken, atmosfären och "tidsepoken" som DoD6. Vi har inom en väldigt snar framtid tänkt dela med oss av smakprov från vår bok, hoppas ni kan se på det med samma ögon som oss. Vi hoppas ni kan omfamna den nya världen inom en snar framtid och beträda, Hedenfast...
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Häftigt! Jag älskar också Trudvang och tycker att det är en av de bästa kampanjvärldar som någonsin gjorts. Det ska bli spännande att se vad ni hittat på. Du skriver att du efterfrågar feedback, men det finns inte så mycket att ge feedback på i ditt inlägg.

Några frågor:

1. Bygger ni vidare på DoD6 eller DoD: Trudvang? Själv tycker jag att DoD6 var den bästa versionen av Riotminds Drakar & Demoner.

2. Hur skulle ni kort beskriva de mest omfattande regeländringarna ni gjort?

3. Vilka av Riotminds produkter kommer man behöva för att kunna spela er DoD-expansion?

4. Kan du kort beskriva produktionsvärdet? Alltså, om produkten kommer att gå till tryck? vara illustrerad? formgiven? etc.
 

Prasse

Veteran
Joined
22 Feb 2012
Messages
22
Vitulv said:
Häftigt! Jag älskar också Trudvang och tycker att det är en av de bästa kampanjvärldar som någonsin gjorts. Det ska bli spännande att se vad ni hittat på. Du skriver att du efterfrågar feedback, men det finns inte så mycket att ge feedback på i ditt inlägg.

Några frågor:

1. Bygger ni vidare på DoD6 eller DoD: Trudvang? Själv tycker jag att DoD6 var den bästa versionen av Riotminds Drakar & Demoner.

2. Hur skulle ni kort beskriva de mest omfattande regeländringarna ni gjort?

3. Vilka av Riotminds produkter kommer man behöva för att kunna spela er DoD-expansion?

4. Kan du kort beskriva produktionsvärdet? Alltså, om produkten kommer att gå till tryck? vara illustrerad? formgiven? etc.
Kul att du låter lika hypade som oss =), ska försöka ge svar på dina frågor. Och ja det slog mig att jag hade gett lite väl lite info kanske haha, fortf inte släppt all info till nån.

1. Vi gör självfallet en expansion på DoD 6 expert eftersom vi anser att DoDT är en "fördummning" utav ett underbart regelsystem. Precis som du säger är DoD 6 den definitiva utgåvan.

2. Oj, svårt att säga. Vi sitter fortfarande och optimerar vissa regler men vi vill inte göra för stora förändringar i just reglerna från dod6. Holmgång har setts över och kommer få en ganska drastisk "tweak". Vi har även en hel del nya förmågor, färdigheter, magier och böner. Finns hel del som har undersökts, men vill inte gå in allt för noga på saker än.

3. Otroligt bra fråga, det har vi inte ens tänkt på tror jag. Men det du kommer behöva är DoD 6, DoD 6 Expert, Jorges samt magiboken. Dom två sista böcker är ju självfallet en smaksak men jag skulle nog vilja säga att det krävs för atmosfären.

4. Produkten kommer vara illustrerade utav min kära kollega ^^, Frakken, som är en utomordentlig konstnär med sin penna. Redan innan vi började med boken stod det fast att vi önskade mycket illustrationer, tur för oss då att han alltid haft detta som passion och även tagit kurser. Samtliga illustrationer i boken är ämnade att efterlikna stilen från riotminds böcker och jag skulle nog vilja säga att vi har uppnått det målet. Som sagt en liten teaser kommer att släppas inom kort med illustrering och allt.

Produkten kommer gå i tryck, vi ska ha en diskussion med riotminds om dom på något vis motsätter sig den här produkten eller rentutav önskar hjälpa oss med den. Annars kommer vi se till att den trycks på egen hand. Vi kommer i sånna fall använda oss utav Vulkan och utan RMs godkännande blir det nog att ge ut boken utan någon personlig vinst för oss. Å andra sidan gick vi inte in i det här projektet med förhoppningar att tjäna pengar på det =), vi önskar bara se DoD 6 leva vidare.

Ps: Finns ingen anledning till oro över mitt språk här på forumet, vi är väldigt noga med formuleringar och ordval i produkten =)
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Det här gillar jag.
Jag gillar DoD6 och sagokännslan i Trudvang.
Och det är aldrig fel med mer material.
Tyckte det var synd att DoD6 dog ut så fort som det gjorde men ser fram emot det här.

Skulle man kunna få en kort beskrivning av den nya kontinenten och dess befolkning?

När räknar ni med att vara klara med boken?

Kommer ni släppa boken som PDF?

//Spider som gillar system utan levels.
 

Prasse

Veteran
Joined
22 Feb 2012
Messages
22
Spider Jerusalem said:
Det här gillar jag.
Jag gillar DoD6 och sagokännslan i Trudvang.
Och det är aldrig fel med mer material.
Tyckte det var synd att DoD6 dog ut så fort som det gjorde men ser fram emot det här.

Skulle man kunna få en kort beskrivning av den nya kontinenten och dess befolkning?

När räknar ni med att vara klara med boken?

Kommer ni släppa boken som PDF?

//Spider som gillar system utan levels.
Jo vi kände lite samma sak och vi har testat många olika pnp, många har varit kul men ingen fullt så bra som DoD6.

Ang kontinenten vill jag inte säga för mycket än, vi håller som sagt på att komponera en liten demo av världen. Men det jag kan säga är att vi utgått från trudvang och försökt skapa en alternativ utveckling av dom. Vissa raser är förvisso helt nya, men de flesta är en vidareutveckling. För även om det är nordisk fantasy så har dom två kontinenterna utvecklats ganska olika. Men var lugn, det är fortfarande low fantasy =), inge massa magier höger å vänster och drakar som husdjur. Mystiken finns kvar! Även om det finns flertalet nya bestar och djur så återfinns trudvangs fauna även här. Kanske är intressant att veta att de gamla religionerna från även mystiskt nog dyrkas här :gremwink:.

Ja vi har alla intentioner att släppa boken i PDF :gremsmile:.

Är btw skeptiskt till att Spider gillar någonting alls :gremwink:.
 

Prasse

Veteran
Joined
22 Feb 2012
Messages
22
Ymir said:
Finns det icke-västerländska människor i den här nya settingen?
Vi har inga raser/folkslag med "icke nordiska" drag om man vil generalisera på så sätt. Det som dock finns är olika hudfärger hos olika raser/folkslag. Vet inte exakt hur man bör definera icke västerländska men inga folkslag har några, i vår värld, definierande drag av tex asiatiska ögon eller den grövre näsryggen som vissa anser synonymt med afrikaner. Dock kommer människor som sagt finnas med olika hudton och hårfärg.

Hoppas det besvarar din fråga =), annars får du hojta till.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Ja, det besvarar min fråga, men det gör mig lite besviken. Jag hade hoppats på liksom pseudo-Afrika/Mexico/Iran för pseudovikingarna att åka och äventyra i.
 

Frakken

Veteran
Joined
22 Feb 2012
Messages
3
Ymir said:
Ja, det besvarar min fråga, men det gör mig lite besviken. Jag hade hoppats på liksom pseudo-Afrika/Mexico/Iran för pseudovikingarna att åka och äventyra i.
Som vanligt väljer du, som spelare, själv hur din karaktär ska yttra sig, såväl som utseende och andra egenskaper. Dock så är varken jag eller min vän så bevandrade i mytologier från övriga världen för att kunna göra dem värdiga.

Det har tagit oss nog så lång tid att ta till vara på våra nuvarande kunskaper.
Men vem vet vad som händer i framtiden eller vad andra personer har i tankarna.

För övrig tror jag nog att du kommer uppskatta det vi åstakommit :gremwink:

Mvh
 

Prasse

Veteran
Joined
22 Feb 2012
Messages
22
Ymir said:
Ja, det besvarar min fråga, men det gör mig lite besviken. Jag hade hoppats på liksom pseudo-Afrika/Mexico/Iran för pseudovikingarna att åka och äventyra i.
Hmm det är klart man vill göra alla till lags men är nog rädd att det skulle ge spelet en lite väl drastisk twist.
 

Prasse

Veteran
Joined
22 Feb 2012
Messages
22
Prasse said:
Ymir said:
Ja, det besvarar min fråga, men det gör mig lite besviken. Jag hade hoppats på liksom pseudo-Afrika/Mexico/Iran för pseudovikingarna att åka och äventyra i.
Hmm det är klart man vill göra alla till lags men är nog rädd att det skulle ge spelet en lite väl drastisk twist.

Dessutom skulle det kanske ge spelet en touch utav ett visst amerikanskt pnp som jag inte tänker nämna vid namn :gremwink:. Tror att en anl till att DoD håller det mått det gör, är att det inte försöker vara mer än vad det är. Den har sin nordiska fantasy setting och etablerar den med bravur.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Dessutom skulle det kanske ge spelet en touch utav ett visst amerikanskt pnp som jag inte tänker nämna vid namn .
Vilken fantasyvärld har inte "pseudo-Afrika/Mexico/Iran för pseudovikingarna att åka och äventyra i"?
 

Prasse

Veteran
Joined
22 Feb 2012
Messages
22
Mukwa said:
Dessutom skulle det kanske ge spelet en touch utav ett visst amerikanskt pnp som jag inte tänker nämna vid namn .
Vilken fantasyvärld har inte "pseudo-Afrika/Mexico/Iran för pseudovikingarna att åka och äventyra i"?
Umm, dod? Om nu inte SL spårar.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Arcaria. Afrika antyds, med pseudo-Marocco/arabien, men inget Iran/persien. Och absolut inget Mexico. Å andra sidan vet vi inte vad sim finns borton haven eller öster om Mizadhir (som saknar historisk motsvarighet, det är ju ett chuthuloidt magikerrike med en galen prästkung som kanske inte är mänsklig och dödlig).
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Prasse said:
Tror att en anl till att DoD håller det mått det gör, är att det inte försöker vara mer än vad det är. Den har sin nordiska fantasy setting och etablerar den med bravur.
Ja, jag håller med. DoD6 är tematiskt fokuserat, och det är en av styrkorna.

Och då älskar jag ändå det där amerikanska spelet du inte vill nämna vid namn :gremwink:
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Min viktigaste fundering:

Hur platsar den nya kontinenten in i gudaflora och skapelsemyt? Om det funkar bra, kommer resten också att funka bra.
 

Frakken

Veteran
Joined
22 Feb 2012
Messages
3
Olav said:
Min viktigaste fundering:

Hur platsar den nya kontinenten in i gudaflora och skapelsemyt? Om det funkar bra, kommer resten också att funka bra.
Vi har noga tänkt över de frågorna och gjort så att det ska kännas trovärdigt och fungera bra ihop med trudvang!

Som prasse tidigare skrev så ska vi försöka få ut lite smakprov inom kort ^^
 

Prasse

Veteran
Joined
22 Feb 2012
Messages
22
Olav said:
Min viktigaste fundering:

Hur platsar den nya kontinenten in i gudaflora och skapelsemyt? Om det funkar bra, kommer resten också att funka bra.
Såg min väns svar på din fråga och tänkte försöka ge ett lite konkretare om än luddigt svar.

Som jag nämnt lite löst ovan så tillbes Storme och Gave även på denna nya kontinent, samt att många bestar och raser återfinns här ifrån trudvang. Det kommer finnas skapelsemyter, några stycken faktiskt beroende på vilken tro du väljer. Men detta är något vi sett över noga och inte är helt klara med än, dock tror jag att det kommer tillfredsställa =). Det jag kan säga är att vi inte kommer ge någon definitiv förklaring, man får ta av varje skapelsemyt och bilda sin egen uppfattning. Sen att vi kanske vet exakt hur det ligger till är en annan femma :gremwink:.
 
Top