Nekromanti Teckna, tuscha, markers and shit

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag är inte killen som egentligen kör så mycket med material avsett för ditten och datten. Ja, jag snackar teckning här. Jag köper med andra ord väldigt sällan något konstnärsmaterial att tala om.

Men nå, som ni sett har jag börjat noira lite igen, och försöker köra lite Mignola-stil, så där som jag gjorde förr om nu någon minns det.

Hur som haver skulle jag vilja tusch-skissa lite, dvs. öva på det här med att bygga skuggor a la comic noir, testa lite kompositioner osv direkt på papper. Med andra ord orkar jag fan inte sitta och dega med flytande svart tusch och stålstift - speciellt inte eftersom jag bara har stift i en storlek vilken inte passar sig för stora fält, samt att, jo jag har penslar men det är inte vattenlöslig tusch!

Så, markers för detta endamål? Har hört talas om Pro Markers som typ ska vara mangasnubbarnas bästa vän. Är det bra skit? Tria Markers verkar också populära, typ snajdiga som fan, tror de går att fylla på, 50:- pennan osv.

"Men solvebring ditt nöt, vad vill du ha?"
x Riktigt jävla ärkesvart tusch
x Markers som inte tar slut på två röda
x Markers med bra spets, gärna bred avsedd för stora fält
... Om det finns två olika sorts spetsar i vardera ändan är ett fetplus!
x Det får gärna finnas andra färger
x Går det att skaffa dessa markers i typ varje konstnärsbutik blir jag glad
x Det är ju trevligt om inte pennorna kostar multum
... Ja ni fattar, markers som funkar bra till noir comic projekt - dvs. som pallar att ge massor med svärta!
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
x Markers med bra spets, gärna bred avsedd för stora fält
... Om det finns två olika sorts spetsar i vardera ändan är ett fetplus!
http://www.sense-ab.se/product.asp?productCategoryID=20&productID=158

Dessa använder jag. När jag för typ ett år sedan frågade min bildlärare vilka pennor hon använde så svarade hon just dessa. De håller vröllänge.

För svart är dock dessa vettigare...
http://www.staedtler.com/pigment_liner_gb

...eller dessa:
http://www.pilotpen.co.uk/products/index.php?size=&search=Drawing%20and%20Lettering

(egentligen kalligrafipennor, men skitbra att fylla i med).

Just det. Alltihop råkar finnas på bokia. :gremsmile:
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Om du annars är riktigt ambitiös kan du bara köpa fina penslar och göra egen tusch. Eh... Du tar bara en tallrick och håller över ett stearinljus och bränner kolet på det, så får man riktigt finkornigt kol. Så har du på ett par droppar grönsåpa och vatten efter hur koncentrerad färg du vill ha.

Jag minns inte vart jag lärde mig det, men det funkar skitbra. ^^

(Onödigt vetande ftw...)
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
solvebring said:
Så, markers för detta endamål? Har hört talas om Pro Markers som typ ska vara mangasnubbarnas bästa vän. Är det bra skit? Tria Markers verkar också populära, typ snajdiga som fan, tror de går att fylla på, 50:- pennan osv.
Du vill ha copic. Du kommer inte att köpa copic markers för att de är dyra och nästan omöjliga att få tag på i Sverige, men efter att du har provat dom förstår du varför.

solvebring said:
x Riktigt jävla ärkesvart tusch
Det är inte det svåra. Generellt sätt så är det svåra när det kommer till markers att få en jämn färgskala mellan vitt och svart (dvs, mörkare och mörkare varianter av grått).

solvebring said:
x Markers som inte tar slut på två röda
Tricket heter ziplock-påsar, de håller sig mycket bättre då.

solvebring said:
x Markers med bra spets, gärna bred avsedd för stora fält
... Om det finns två olika sorts spetsar i vardera ändan är ett fetplus!
Både Copic och Promarkers har såna, prismacolor också har jag för mig, men det var ett tag sen jag använde dem.

solvebring said:
x Det får gärna finnas andra färger
I princip alla markers-märken kommer i grundfärger * 10 olika sorter + två gråa * 10 varianter.

solvebring said:
x Går det att skaffa dessa markers i typ varje konstnärsbutik blir jag glad
Ja, titta efter butiker som arkitekter och industri-designers använder. Bor du i Stockholm är det lugnt.

solvebring said:
x Det är ju trevligt om inte pennorna kostar multum
... Ja ni fattar, markers som funkar bra till noir comic projekt - dvs. som pallar att ge massor med svärta!
Köp en eller ett par svarta är min rekommendation. De går på ungefär 70-150 kr stycket.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Copic är väl inte omöjliga att få tag i, de var ju standard i reklambranschen.. Jag köpte 140 nyanser på matton. Kolla HÄR
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Köp
Ett skaft till stålpenna
Några stålpennespetsar
En mårdhårspensel, en trea
Pelikan vattenfast tusch
Dr Martin färger i pipettflaskor, de färger du behöver

...och bra ritpapper. Det är allt du behöver
..jovisst en Rotring rörtuschpenna, 0,3 mm , för raka streck med linjal är bra att ha.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
Köp
Ett skaft till stålpenna
Några stålpennespetsar
En mårdhårspensel, en trea
Pelikan vattenfast tusch
Dr Martin färger i pipettflaskor, de färger du behöver

...och bra ritpapper. Det är allt du behöver
..jovisst en Rotring rörtuschpenna, 0,3 mm , för raka streck med linjal är bra att ha.
Soft! Jag har förresten stålstift och skaft och flytande tusch som är farlig och kemikalisk. Indian ink eller vad den heter. Nå, i alla fall... Ska man inte ha vattenbaserad/vattenlöslig tusch? Förstörs inte penslarna rätt snart annars?

Det där med papper är förövrigt alltid en bra fråga. Frågade Bergting om det och usch vad dyrt det är med bra papper. Just nu har jag bara skräppapper, typ skisspapper och skit att teckna på. Har du några tips - gärna något som finns i block?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
De blocken har varit industristandard i reklambranschen sen urminnes tider!
Det låter som att reklamera tänker mer på utgifter än vad illustratörer och konstnärer gör - ändå borde de i regel vara fattigare/sitta lösare till. Med andra ord tror jag att det var en jävla tur för mig att du fanns till hands. :gremlaugh:
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Arfert said:
Copic är väl inte omöjliga att få tag i, de var ju standard i reklambranschen.. Jag köpte 140 nyanser på matton. Kolla HÄR
När jag försökte beställa copic från Matton så informerade de mig om att de inte tänkte ta in fler och att de var slut :gremfrown:
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Glöm inte för att köpa bleed-fritt papper anpassat för att använda med markers. Annars gör du dig själv en stor otjänst.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
w176 said:
Glöm inte för att köpa bleed-fritt papper anpassat för att använda med markers. Annars gör du dig själv en stor otjänst.
Och fortsätter man på Matton-temat så är det Mattons Gula.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tony.M.Meijer said:
Arfert said:
Copic är väl inte omöjliga att få tag i, de var ju standard i reklambranschen.. Jag köpte 140 nyanser på matton. Kolla HÄR
När jag försökte beställa copic från Matton så informerade de mig om att de inte tänkte ta in fler och att de var slut :gremfrown:
vafaan! Det var trist. Men det alternativ solve hittade är nog helt ok. om inte Matton skärper sig.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Krille said:
w176 said:
Glöm inte för att köpa bleed-fritt papper anpassat för att använda med markers. Annars gör du dig själv en stor otjänst.
Och fortsätter man på Matton-temat så är det Mattons Gula.
Jup. Men det röda funkar också om man är försiktig, och vill ha färger som blandar sig en aning. Men det är bara att testa vad man gillar bäst.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
w176 said:
Glöm inte för att köpa bleed-fritt papper anpassat för att använda med markers. Annars gör du dig själv en stor otjänst.
Hur vet man om det är "bleedfritt då"? Jag är jävligt dålig på det här med papper ärligt talat, med gräng och allt vad det är. Mer gräng = grövre papper, right? Och syrafritt är miljövänligt? Nå, jag har som sagt ingen koll. Jag brukar köra på billiga skissblock och vanligt kopiering/skrivarpapper.

Jag förutsätter dock att pappret Arfert tipsade om inte "blöder"? För det är väl det man brukar säga när pappret suger upp färgen och det liksom sprider sig?
Edit: Såg att ni varit snälla och svarat på detta. Tack!

/solvebring som som sagt sällan handlar konstnmaterial. Det händer kanske ett par gånger per år eller något - lite blyertspennor, kanske någon pastellis och mindre saker.
 
Top