Nekromanti Pathfinder, husregeltråden

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Hej Pathfinders! Har ni några husregler att dela med er av?

Jag/vi har ett par stycken:

1. All förflyttning räknas likadant, även diagonal.
2. En effekt som medför att en spelare inte kan agera, som t.ex. paralyze får man save:a mot varje runda, om inte effekten uttryckligen är tänkt att vara "permanent".
3. "Massive damage" som medför ett fort save or die är inte med, men det är ju en optional rule, så det räknas kanske inte som en husregel.
4. Clerics är profficient med war hammer. För att det fluffar bra.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,342
Location
Stockholm
Varför fluffar att clerics kan warhammer bra? Utgår ifrån att vi talar Golarion nu? Har du hittat något i loren eller är det mest så att det ser coolt ut för er som spelare? :gremsmile:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Anarchclown said:
Varför fluffar att clerics kan warhammer bra? Utgår ifrån att vi talar Golarion nu? Har du hittat något i loren eller är det mest så att det ser coolt ut för er som spelare? :gremsmile:
Jag vet inte riktigt, men jag har alltid sett clerics lite som gamla krigarbiskopar från medeltida england, eller som prästerna i Warhammer, eller paladinerna i WoW. Och då känns det bara helt rätt med att de ska plöja fram med bok i ena handen, och hammare i den andra.

Men det är ju såklart bara min egen, helt subjektiva smak, så jag hävdar inget som helst tolkningsföreträde.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Jag tycker den här husregeln är bra:

Att druider får välja vissa "monster feats" efter level 4. Men featsens effekter räknas bara in när druiden är i wild shape.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Vitulv said:
Anarchclown said:
Varför fluffar att clerics kan warhammer bra? Utgår ifrån att vi talar Golarion nu? Har du hittat något i loren eller är det mest så att det ser coolt ut för er som spelare? :gremsmile:
Jag vet inte riktigt, men jag har alltid sett clerics lite som gamla krigarbiskopar från medeltida england, eller som prästerna i Warhammer, eller paladinerna i WoW. Och då känns det bara helt rätt med att de ska plöja fram med bok i ena handen, och hammare i den andra.

Men det är ju såklart bara min egen, helt subjektiva smak, så jag hävdar inget som helst tolkningsföreträde.
Såhär ser jag clerics http://www.ratflail.com/wp.jpg
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Dr. Frankenstein said:
Vitulv said:
Anarchclown said:
Varför fluffar att clerics kan warhammer bra? Utgår ifrån att vi talar Golarion nu? Har du hittat något i loren eller är det mest så att det ser coolt ut för er som spelare? :gremsmile:
Jag vet inte riktigt, men jag har alltid sett clerics lite som gamla krigarbiskopar från medeltida england, eller som prästerna i Warhammer, eller paladinerna i WoW. Och då känns det bara helt rätt med att de ska plöja fram med bok i ena handen, och hammare i den andra.

Men det är ju såklart bara min egen, helt subjektiva smak, så jag hävdar inget som helst tolkningsföreträde.
Såhär ser jag clerics http://www.ratflail.com/wp.jpg
Läskigt cool. Det är synd att Clerics inte kan ha heavy armour i Pathfinder. Det kanske jag borde husregla lite om också.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,875
Location
Stockholm
Vitulv said:
Det är synd att Clerics inte kan ha heavy armour i Pathfinder. Det kanske jag borde husregla lite om också.
Kan och kan. Det kostar en ynka feat.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Vän av ordning said:
Vitulv said:
Det är synd att Clerics inte kan ha heavy armour i Pathfinder. Det kanske jag borde husregla lite om också.
Kan och kan. Det kostar en ynka feat.
Jo, självklart.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,524
Location
En mälarö
Vitulv said:
...jag har alltid sett clerics lite som gamla krigarbiskopar från medeltida england.
Den bilden härstammar mig veterligen från en enda källa, nämligen Bayeuxtapen, där Biskop Odo av Bayeux, som också var krigare, ses svinga en klubba under slaget. Det har tolkats som att hans religiösa ämbete hindrat honom från att använda eggvapen då dessa drar blod. (Jävligt underligt dels då krossvapen mycket väl kan orsaka blödande sår, och dels att det är ju knappast blodet i sig som är viktigt då frågan snarare borde handla om huruvida det är ok för en gudsman att döda.) Den historiska korrektheten är dock starkt ifrågasatt och de flesta historiker verkar vara överens om att det rör sig om en efterhansförklaring och en övertolkning av det faktumet att Odo råkade ha en klubba den dagen och inte ett svärd.

Därav D&Ds Clerictradition med krossvapen som enda val.

/Anders
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Organ said:
Vitulv said:
...jag har alltid sett clerics lite som gamla krigarbiskopar från medeltida england.
Den bilden härstammar mig veterligen från en enda källa, nämligen Bayeuxtapen, där Biskop Odo av Bayeux, som också var krigare, ses svinga en klubba under slaget. Det har tolkats som att hans religiösa ämbete hindrat honom från att använda eggvapen då dessa drar blod. (Jävligt underligt dels då krossvapen mycket väl kan orsaka blödande sår, och dels att det är ju knappast blodet i sig som är viktigt då frågan snarare borde handla om huruvida det är ok för en gudsman att döda.) Den historiska korrektheten är dock starkt ifrågasatt och de flesta historiker verkar vara överens om att det rör sig om en efterhansförklaring och en övertolkning av det faktumet att Odo råkade ha en klubba den dagen och inte ett svärd.

Därav D&Ds Clerictradition med krossvapen som enda val.

/Anders
Jo, jag känner till källan :gremsmile:
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Tja de husregler vi kör med är väl att vi kör med lite hemmagjorda spells samt att vi kör med en del fangjort materiell.

Utöver det så gillade vi inte pathfinders värld jätte mycket. Så vi har skrivit en komplett värld själva med fler folkslag och andra gudar.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Här är en samling husregler som jag använt mig av på sistone.
Även om vissa av reglerna ser komplicerade ut är de inte det när man väl förstått hur de fungerar (de ser krångligare ut när man måste skriva ner dem än när man berättar dem muntligen).

Generellt genomsyras mina husregler av att spelarna ska rulla mer tärning - för det är kul:
- Ett framslagningssystem som är mycket roligare än det klassiska slå 4d6 sex gånger.
- Slå fram hp vid level 1.
- Spelarna slår försvarsslag istället för att monsterna slår anfallsslag.
- Variabel längd på effekter (idén snodd från DnD4).
- Massive Damage Threshold - men man dör inte, utan blir bara döende.
- Man slår death save (idén snodd från DnD4).
- Man kan göra dubbel- och trippel-crittar.
- Man kan fumla.


anths husregler said:
Ability Generation
Abilities slås fram med en tärningspöl om 27 st d6:
minst 3d6 för varje värde, man måste tala om innan man börjar slå hur många tärningar man lägger på varje värde, man spar de tre högsta tärningarna för varje värde.
Är man inte nöjd får man slå om med en tärning mindre, 26 st d6. Man får slå om hur många gånger man vill, varje gång med en tärning mindre, tills tärningspölen krympt till 18 st d6.

Level 1 HP
Istället för max hp slår man två tärningar och behåller den högsta.

Reroll HP
Man får slå om HP EN gång under en rollpersons karriär.
Vill man kan man alltså slå en tredje gång vid level 1.

Alignment
PCs får inte vara Evil eller CN.

Fractional Base Bonuses
BAB och Saves går upp med bråkdelar.
Dåligt BAB ökar med 1/2 per level, medel BAB ökar med 3/4, bra BAB ökar med 1.
Dåligt save ökar med 1/3 per level, bra save ökar med 1/2.
Bonusen på +2 som bra saves får vid level 1 får man endast en gång oavsett antal classes.
Lägg ihop alla bråkdelar och avrunda nedåt.
(Observera att i Pathfinder har man förskt göra något liknande för prestige classes, där bra saves inte har +2 vid lvl 1 längre)

PCs roll instead of monsters
När monster anfaller mot rollpersonernas AC, och när monster slår save.
Bonus = DC - 10.
DC = Bonus + 12.

Random Duration
För alla effekter som har längre duration än 1 round: när näst sista rundan är slut slår man ett slag för att se om effekten upphör, chansen är 50 % (DC 11), om effekten fortsätter slår man ett slag i slutet av varje runda tills man missar och effekten upphör.
Ex: om en effekt varar i 5 rundor börjar man slå efter runda 4.
Effekter som bara varar 1 runda slås inte.

Massive Damage Threshold (MDT)
MDT = (CON + hp)/3
Fort save DC = Dmg/2
Vid missat MDT är man inte död, utan döende; se Death Save, man börjar på DC 10.

Death
-(CON + hp)/3
Man dör inte vid -10 hp längre, utan man slår death Save - men hamnar man på lägre än -(CON + hp)/3 är man död direkt.

Death Save
Om man hamnar på under 0 hp är man döende.
Varje runda måste man slå ett death save.
Det är ett Fort save DC = 10 + |negativ hp| (ex: om man ligger på -6 börjar det på DC16). Lyckas man har man stabiliserat sig och behöver inte längre slå.
Misslyckas man ökar DC med ett (men man förlorar inga hp).
Misslyckas man och själva tärningen visar under 11 förlorar man "ett liv", när man förlorar man tre "liv" är man död. "Liven" nollställs när man fått någomn form av healing.
(Obs: bara för att denna regel liknar DnD4 betyder det INTE att man hamnar på 0 hp när man stabiliseras, att man stabiliserats betyder ENDAST att man inte är döende längre)

Natural Healing
Man återfår 1 + (level/2) hp per dag.

Crit
Om man slår ett crit threat och crit confirm-slaget är en naturlig 20 får man slå ett tredje slag.
Om det tredje slaget "träffar" motståndaren ökas crit multiplikatorn ett steg (x2 blir x3).
Om det tredje slaget slaget skulle vara en naturlig 20 får man slå ett fjärde slag o.s.v.

Fumble
En naturlig 1 => ability-check DC 12 (STR för melee-weapon, DEX för missile-weapon), miss: förlora nästa standard action eller move action (valfritt).
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,875
Location
Stockholm
anth said:
Ability Generation
Abilities slås fram med en tärningspöl om 27 st d6:
minst 3d6 för varje värde, man måste tala om innan man börjar slå hur många tärningar man lägger på varje värde, man spar de tre högsta tärningarna för varje värde.
Är man inte nöjd får man slå om med en tärning mindre, 26 st d6. Man får slå om hur många gånger man vill, varje gång med en tärning mindre, tills tärningspölen krympt till 18 st d6.
Den där husregeln kan ju i princip ersättas av »sätt ut vilka värden du vill«. :gremgrin:
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Vän av ordning said:
anth said:
Ability Generation
Abilities slås fram med en tärningspöl om 27 st d6:
minst 3d6 för varje värde, man måste tala om innan man börjar slå hur många tärningar man lägger på varje värde, man spar de tre högsta tärningarna för varje värde.
Är man inte nöjd får man slå om med en tärning mindre, 26 st d6. Man får slå om hur många gånger man vill, varje gång med en tärning mindre, tills tärningspölen krympt till 18 st d6.
Den där husregeln kan ju i princip ersättas av »sätt ut vilka värden du vill«. :gremgrin:
Den står med som förslag i hur man ska rolla fram stats i Pathfinder Core Rulebook.

Sidan 15.

Dice Pool: Each character has a pool of 24d6 to assign to his statistics. Before the dice are rolled, the player selects the number of dice to roll for each score, with a minimum of 3d6 for each ability. Once the dice have been assigned, the player rolls each group and totals the result of the three highest dice. For more high-powered games, the GM should increase the total number of dice to 28.
This method generates characters of a similar power to the Standard method
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vän av ordning said:
anth said:
Ability Generation
Abilities slås fram med en tärningspöl om 27 st d6:
minst 3d6 för varje värde, man måste tala om innan man börjar slå hur många tärningar man lägger på varje värde, man spar de tre högsta tärningarna för varje värde.
Är man inte nöjd får man slå om med en tärning mindre, 26 st d6. Man får slå om hur många gånger man vill, varje gång med en tärning mindre, tills tärningspölen krympt till 18 st d6.
Den där husregeln kan ju i princip ersättas av »sätt ut vilka värden du vill«. :gremgrin:
Definitivt inte!
Vi har använt den här regeln sedan ungefär 2005, och den ger inte alls det resultat som du tror.

För det första är många spelare vana vid att de får sätta ut sina värden hur de vill. D.v.s. de bestämmer i förväg vilken class de vill spela och säter ut värdena efter det.
Här måste man göra tvärt om - du måste i förväg tala om hur många tärningar du sätter ut på varje värde innan du slår några tärningar alls.
Ja - vill du vara fighter kan du slå 7d6 för STR och 3d6 CHA - men det betyder inte att du kommer att få STR 18 och CHA 10 - det kan mycket väl bli tvärt om (vilket det ofta blir) - vilket leder oss till nästa punkt...

För det andra så har många spelare en tendens att vara missnöjda med sina slag: "jag borde kunna slå bättre" är en vanlig tanke - och här kan man det ... med en tärning mindre.
Och skulle omslagningen misslyckas kan du slå om igen...
Jag har varit med på spelare som slagit om 5 gånger... låt oss säga att för dem blev det inte alls som att "sätt ut vilka värden du vill". :gremsmile:

Den optimala strategin man kan ha med denna framslagningsmetod är att slå 5d6 på alla värden och försöka göra det bästa av situationen - och endast slå om när ens rad är under medel.
Det fascinerande med denna metod är att så få spelare använder den optimala strategin. :gremlaugh:
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
anth said:
Den optimala strategin man kan ha med denna framslagningsmetod är att slå 5d6 på alla värden och försöka göra det bästa av situationen - och endast slå om när ens rad är under medel.
Det fascinerande med denna metod är att så få spelare använder den optimala strategin. :gremlaugh:
Du sa att ni använder 27 tärningar så leder ju det till att man får i snitt 4,5d6 på 6 stats.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Dr. Frankenstein said:
Den står med som förslag i hur man ska rolla fram stats i Pathfinder Core Rulebook.

Sidan 15.

Dice Pool: Each character has a pool of 24d6 to assign to his statistics. Before the dice are rolled, the player selects the number of dice to roll for each score, with a minimum of 3d6 for each ability. Once the dice have been assigned, the player rolls each group and totals the result of the three highest dice. For more high-powered games, the GM should increase the total number of dice to 28.
This method generates characters of a similar power to the Standard method
Inte riktigt.
Det som är unikt med mitt system är att man får slå om hela raden om man vill - men med en tärning mindre i pölen... och fortsätta slå om.
Det ger en speciell känsla som skiljer sig från alla andra framslagningssystem.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Dr. Frankenstein said:
anth said:
Den optimala strategin man kan ha med denna framslagningsmetod är att slå 5d6 på alla värden och försöka göra det bästa av situationen - och endast slå om när ens rad är under medel.
Det fascinerande med denna metod är att så få spelare använder den optimala strategin. :gremlaugh:
Du sa att ni använder 27 tärningar så leder ju det till att man får i snitt 4,5d6 på 6 stats.
Du har rätt - my bad.
Det viktiga är förstå att det optimala är att inte sprida ut tärningarna för mycket:
En rad med 5d6, 5d6, 5d6, 4d6, 4d6, 4d6 kommer att ge ett högre snitt än 6d6, 6d6, 6d6, 3d6, 3d6, 3d6.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,342
Location
Stockholm
Ok. Det var mest det jag undrade över. Spelar Rise of the Runelords, Second Darkness, Crimson Throne och Legacy of fire samtidigt just nu med olika spelare, spelledare etc. Därför är jag ju skapligt intresserad av Golarions lore och undrade om något där stod för att ge denna regel eller om det var du och din grupp som kände så. (Vilket är en anledning bra nog). Återkommer med våra egna husregler när jag kommer på några.
 
Top