Nekromanti Vem hoppas ni inte blir republikanernas kandidat?

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Med anledning av det stundande presidentvalet i USA och att det republikanska partiet påbörjat processen med att ta fram sin kandidat till presidentposten undrar jag vem ni INTE* vill ska bli deras kandidat?

Jag väntar nog med mitt svar eftersom jag inte vet med vilka kriterier jag skall döma kandidaterna.


* Majoriteten på forumet och i Sverige spyr reflexmässigt när de tänker på frihetspartiet GOP.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vet inte om att hon fortfarade är aktuell, men Palin iså fall. Hon är inte min kopp te. Känner att jag missat massor och har dålig koll på de övriga.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag hoppas att republikanerna inte får någon kandidat - men det är ungefär lika realistiskt som att tro på tomten.

En kul (andra skulle säga skrämmande) sysselsättning är att googla på kandidaterna + quote, ex:
Michele Bachmann
Rick Perry
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Well, de mest (alla är ju obehagliga) osympatiska av dem är ju Gary Johnson och Andy Martin.

Gary Johnson är för en legalisering av marijuana. Which is really bad.

Andy Martin är totalmuppig. Hans utspel mot Obama är konstiga och han verkar inte helt pålitlig.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,379
Location
Helsingborg
Tja. De har några riktigt skrämmande kandidater som Rick Santorum, Michele Bachman och Herman Cain.
Så jag får väl säga någon av dem.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
cyberhest said:
Mitt Romney, eftersom han skulle ha goda chanser att vinna mot Obama
Varför tror du Romney har bäst chanser att vinna över Obama?

Jag har tre anledningar till att tro att Romney är ett mycket dåligt val för GOP.

1. Han är mormon vilket är det nya katolik i USA.

2. Han har inte lyckats "skapa*" så mycket jobb som Guvernör. Den stora frågan i presidentvalet kommer att vara ekonomi och jobb.

3. Hans politiska mittenposition gör Romney attraktiv för väljare till Obama men som kandidat kommer han vara ständigt angripen av tea party rörelsen. Där han vinner i mitten kommer han tappa till höger vilket riskerar att resultera i att han varken vinner något till höger eller mitten eftersom de båda väljargrupperna kommer jaga iväg varandra.



* Politiker skapar inte jobb, det är det marknaden som gör. Med skapa menar jag att hans politik inta lyckats ge tillräckligt med incitament för arbeten att skapas.
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
468
Location
Stockholm
Det talar absolut inte för honom att han är mormon, men å andra sidan, är mormon det nya katolik så har ju USA faktiskt haft en katolsk president och nu även en svart dito.

Gällande punkt tre så tycker jag att du både har rätt och fel. Den spelteoretiska logik som uppstår när radikaler på ytterkanten tar över ett parti (jfr Labour i Storbritannien efter valet 1979) gör det svårt för mittenorienterade företrädare att slå igenom i det egna partiet. Å andra sidan, OM nu Romney skulle bli Republikanernas kandidat blir inte den logiken lika intressant. Om Tea Party-gänget skulle tycka att Romney var för mesig, vem skulle de rösta på? Någon trigger happy libertarian på en independent-ticket?

I presidentvalet 2012 kommer kampen stå om mittenväljarna, där har Romney bäst chanser.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
cyberhest said:
Det talar absolut inte för honom att han är mormon, men å andra sidan, är mormon det nya katolik så har ju USA faktiskt haft en katolsk president och nu även en svart dito.

Gällande punkt tre så tycker jag att du både har rätt och fel. Den spelteoretiska logik som uppstår när radikaler på ytterkanten tar över ett parti (jfr Labour i Storbritannien efter valet 1979) gör det svårt för mittenorienterade företrädare att slå igenom i det egna partiet. Å andra sidan, OM nu Romney skulle bli Republikanernas kandidat blir inte den logiken lika intressant. Om Tea Party-gänget skulle tycka att Romney var för mesig, vem skulle de rösta på? Någon trigger happy libertarian på en independent-ticket?

I presidentvalet 2012 kommer kampen stå om mittenväljarna, där har Romney bäst chanser.

Bush (den yngre) vann sitt första race eftersom han lyckades uppmuntra och engagera högerflanken. De där knäppa superreligiösa och konservativa väljarna i USA som vi så gärna ser ned på kommer stanna hemma på valdagen eftersom de inte känner något engagemang.

Men visst du har en poäng.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Smrtihara said:
Yeah, sure. Visst, det menar jag väl. Svengelska är grejen, visste du inte det?
så varför är det dumt att avkriminalisera privat bruk av braj? Personligen tycker jag det är bättre att de som sitter fast får missbruksvård istället för fängelse. Amerikanska fängelser är fyllda med pundare och de är en sämre samhällsaktör när de kommer ut ur fängelset än när de kom in.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,909
Location
Barcelona
Såvitt mig anbelangar kan de gärna välja Palin till kandidat. USA är ett imperium på dekis, och vad de än hittar på för att påskynda sin nedgång kommer det att kvitta rätt lika för resten av världen, som har nog av sina egna bekymmer.
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
468
Location
Stockholm
Persson said:
Bush (den yngre) vann sitt första race eftersom han lyckades uppmuntra och engagera högerflanken.
Fast vann verkligen Bush en majoritet av väljarna i presidentvalet 2000? :gremwink:

Persson said:
De där knäppa superreligiösa och konservativa väljarna i USA som vi så gärna ser ned på kommer stanna hemma på valdagen eftersom de inte känner något engagemang.
Mobiliseringsaspekten är viktig, absolut. Dock undrar jag 1) om den väljargrupp du pratar om verkligen är så stor att den är viktigare än de i mitten, 2) om inte Republikanerna ändå kommer lyckas mobilisera rätt många av Tea Party-högerradikalerna mot Obama när det väl gäller.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Nån någorlunda sansad person med postorderkatalogslook och colgate-leende som inte säger så mycket konstiga saker, utan kanske bara "Vote for freedom" och dylika floskler. En sån person kan vinna över Obama.

(Obama är förresten en jäkla besvikelse. Men det är OT.)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,223
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag vill väl egentligen inte att någon alls ska bli deras kandidat, så det är mycket lättare att svara på vem som är minst illa.

Och det är ju Ron Paul, lätt. Han kommer bara fucka upp sitt eget land och skita i resten av världen. Och jag upplever honom somehow som mindre hycklande än de övriga, nästan så att han liksom röstar konsekvent och är ärlig. Nästan.

Så här spontant antar jag att Herman Cain kanske är värst, being uttalad islamofob och annat vidrigt. Michelle Bachman och Mitt Romney är också särdeles illa. Är Sarah Palin ens en kandidat, hon är inte med på wikipedias lista?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,223
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Gary Johnson är för en legalisering av marijuana. Which is really bad.
Det där känns som en märkligt liten sak att avfärda en hel kandidat på. Jag tror inte världens framtid står och faller på om USA avkriminaliserar cannabis eller ej.
 
Top