Nekromanti Achievements

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,512
Location
Stockholm
Varför inte sno idén med achievements ("bragder"?) från tv-spelsvärlden och använda den i rollspel?

I en D&D-kampanj kan det finnas bragder av typen "Dödat en fiende med en attack", "klarat ett äventyr utan att slåss", eller "besegrat en drake".

Spelar man Vampire kan det istället vara "Skapat en ny vampyr", "blivit prins i en stad", "svikit en vän för personlig vinning".

Tanken är att det är ett belöningssystem som samtidigt ger tydliga fingervisningar om hur ett spel är tänkt att spela. Alla spelare vet exakt vilka bragder som finns, och när en rollperson genomför en bragd får hon någon form av bonus, eller effekt.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Jag är positiv till det, vilket jag också sa i den förra tråden som dök upp rätt nyligen. Den finns här.

Jag är rätt säker på att jag kommer införa det här på något sätt till Leviathan, men jag får fundera på hur integreringen ska ske.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Problemet jag ser är väl att det ganska lätt skulle bli så att man eftersträvade dessa för deras egen skull, inte för att det tillförde berättelsen något eller ens passade den nuvarande storyn. Det känns som ett ganska klumpigt styrelement, tycker jag.

Det funkar iofs säkert i nåt speligt spel eller så...



Parentes: Att 360'n har achievements är en stor anledning till att jag drar mig för att spela spel på den. Skulle jag börja jaga såna skulle det nämligen inte sluta. Det skulle bli som knark, precis som Badges i City of Heroes (Av nån anledning vill inte mina kompisar hänga med på uppdrag som innebär noll exp men en extra badge...) Jag är en samlartyp. Skulle rollspel ha badges eller achievements skulle jag omedelbart känna att alla mina rollpersoner behövde skaffa ALLA. Och plötsligt skulle jag sluta göra saker för att de var roliga i sig, och börja göra dem för att maximera mängden achievements per timme.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Kollar på sin gamerscore och achievementlista... Eh, jo. Jag är exakt likadan. :gremsmile:
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Fast ps3an har ju trophies och det är ju typ samma sak.
Dock är thropies/achivments här för att stanna det kommer nog bara bli värre med nästa konsol generation.

Back on topic, rollspels världen har ju redan en form av achivements iform av karaktärs mål.

Ändring.
krank, missade att du redan hade en 360 och trodde du hade en ps3:a.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
McFisk said:
Back on topic, rollspels världen har ju redan en form av achivements iform av karaktärs mål.
Japp. Det finns rollspel som delar ut erfarenhetspoäng specifikt för att man uppnår sina uppsatta mål. Jag är skeptisk till dem också. Liksom till de som ger en extra "hjältepoäng" eller liknande för att uppnå mål.

Alltså, traditionella erfarenhetspoäng, i betydelsen sånt-man-får-för-att-döda-monster, är ju också lite så. Om det enda man får erf av är att döda monster, så kommer man att döda monster - och kanske inte bry sig så jättemycket om storyn runt omkring. Det är därför jag föredrar erf-system som inte ör kopplade till vad man uppnår utan t.ex vilka färdigheter man använder.

För mig blir det nog ett ganska forcerat sätt att spela. Även om jag sätter upp målet, eller för all del karaktärsdraget ("spela ut karaktärsdrag x så får du godis"), själv så tycker jag att det finns risk att det blir krystat; att man spelar mer stereotypt eftersom man ganska envetet och fokuserat kommer att arbeta mot sina mål/spela ut sina karaktärsdrag för att få belöningen, snarare än bry sig om vad som händer i äventyret och vad som funkar/passar/är roligt.

Men det funkar säkert för en del. Jag menar bara att incitamentstrukturer är knepiga grejer. I dator- och konsollspel är achievements ett sätt att öka folks speltid, att skapa just ett beroende. En extra belöningsmekanism. Fast frågan är om man egentligen har roligast när man jagar achievements, eller när man till exempel bara spelar igenom spelets kampanj utan att ha achievements att bry sig om...
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Det är rätt enkelt att svara på: achievements gör spelen roligare alla dagar iveckan. Utan dem skulle jag inte alls spela lika mycket som jaggör. Inte heller skulle jag gå lika djupt in i spelet heller, vilket skulle göra att jag hade missat mycket av spelet. Förr handlade det bara om att klara av spelet - nu handlar det om att upptäcka spelet istället. Dessutom, för seglades som jag talat med så är achievements inte något debets sig om. Visst, det är kul att få men det förändrar inte deras spelstil. Så jag antar att det också Är ett tredje sätt att se på saken.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Magnus Edlund said:
Varför inte sno idén med achievements ("bragder"?) från tv-spelsvärlden och använda den i rollspel?
Jag tror inte det får samma genomslag.

Achievements funkar till stor del för att man kan skryta om dem, och det gör rollspelare ändå på konvent.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Kanske nosa på erfarenhetsystemet i Aces & Eights?

Alla yrken har en progression med uppgifter att göra. I takt med att rollen gör dem (i spel) får rollen erfarenhet.

När man väljer yrke väljer man på sätt och vis också vad ens rollperson skall göra i äventyren, eftersom det är de sakerna som ger erf.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
I gamla Warhammer funkade det så, fast det vara bara SL som kände till vilka "achievements" som fanns med i äventyret.

- Prata med alven: 4 XP
- Hitta den magiska pinnen: 3XP
- Döda Hans Gruber: 10 XP

Etc...

Jag tyckte att det var ganska otympligt, och snett. Hade jag däremot känt till vilka achievements som fanns hade jag ju inte behövt välja själv. Då hade det bara varit att försöka "prata med alven" så fort som möjligt.

Men, gör du det här på ett bra sätt så har du Solar System:

Key of Romance (person)
The character is involved in a romance with another person. Our interest is in seeing what sort of relationship comes of it, or if the characters stay with it at all.
1xp: Flirt with the romantic interest.
2xp: Interact positively with the person. Go on a date or save her from a death-trap, for instance.
5xp: Develop the relationship to a new level, whether the “next base” of physical intimacy, betrothal or something else.
Buyoff: Break off the romantic relationship.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Spontant tänker jag att jag skulle tycka att det blev alldeles för rälsat.

Om jag får 10 xp för att döda kungen- så finns det ingen möjlighet att jag

Byter sida och blir med kungen
övertalar kungen att bli god
blir förförd av drottningen och flyr emd henne tille tt annat land etc.

vad är poängen med att spela om man vet att man ska döda kungen?

______

Om man däremot gjorde spelvärlden utifrån dylikt system så låter det kul.

I en värld av grekiska gudar/ hjlätar där ens deeds är det som räknas, det man skryter om, det som gör en mäktig. Jag tror det suklle kunna funka i en sådan värld- eftersom världen fungerar på det sättet.
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Detta betyder ju inte att det kan finnas ett mål som är
Gå med kungen 10 xp.
Men dock tror jag att det blir väldigt krystat för man måste ju ha en bra mängd med achivements för att det skall skall tillföra något..

Egensatta karaktärsmål tycker jag är mycket bättre då det först och främst driver karaktären att spelas åt det håll som det är tänkt. Att sedan få xp för det är för mig ett smidig sätt att göra en fördelning, då jag använder mig av godtycklig xp utdelning.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Jag tycker att det borde fungera utmärkt för att stödja/driva till exempel culture gaming eller organisations-klättringsspel.

Jag tror att det kan bli bra, men att det bör användas med... typ försiktighet. Det är olika från spelare till spelare såklart, men om det är XP inblandat så kommer dessa troligen att jagas ganska hårt. Eventuellt till troligen även hårdare än eventuell main plot i den mån sådan finnes. :gremcool:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Jag tycker att det är en väldigt bra idé, och jag blev riktigt inspirerad av ditt inlägg.

För att undvika det som folk har pratat om tidigare i tråden, att det blir en achievement-jakt så skulle jag nog göra ungefär som när jag själv spelar datorspel. Jag har nämligen själv inte koll på vilka achievements som finns, utan blir alltid glatt överraskad när det plingar till och man får reda på att man gjort något speciellt.

Med andra ord så skulle jag låta achievements vara hemliga tills dess att rollpersonerna lyckas med dem. Då kan man "plinga till" och belöna dem på något bra sätt. Allra bäst vore det om man kanske kunde ha någon visuell handout, t.ex. illustrerade kort eller små plastmedaljer (typ gaming tokens) med motiv. Då skulle det bli en extra liten rolig överraskning för spelarna.

Med ett sådant här verktyg kan man också styra en kampanj åt det fokus man är ute efter, genom att välja vilken typ av handlingar man belönar. Det blir en lite mer subtil belöning, eftersom spelarna inte vet i förväg vad som ger achievements - det får tränga in sakta men säkert.

Här kommer en spoiler för Kingmaker:

I Kingmaker kan man låta fokus för Achievements kretsa kring byggandet av rollpersonernas kungadöme och politiska handlingar. När de begår handlingar som i framtiden kommer att gynna deras kungadöme så får de achievements. Om de t.ex dödar den bråkiga koboldstammen får de bara xp, men om de lyckas med diplomati att göra dem till allierade så blir det ett *pling!* achievement unlocked: "From Foe to Friend: Soothscale Kobolds".

För att implementera det hela i reglerna och storyn så kan man kanske säga att när spelarna fått tio achievement tokens reser innevånarna i deras land en staty i huvudstaden och kungadömets stability (en regelterm ungefär som grundegenskaper, fast för länder)
ökas med +1.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Med ett sådant här verktyg kan man också styra en kampanj åt det fokus man är ute efter, genom att välja vilken typ av handlingar man belönar. Det blir en lite mer subtil belöning, eftersom spelarna inte vet i förväg vad som ger achievements - det får tränga in sakta men säkert.
Fast om man vill styra spelarna till att anamma ett spelsätt är det väl ingen bra idé att hålla "spelsättet" hemligt?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Grattis Vitulv. Det här är det bästa inlägget du någonsin skrivet på forumet. Någonsin. 10 000 XP för det!
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
RealDream said:
Med ett sådant här verktyg kan man också styra en kampanj åt det fokus man är ute efter, genom att välja vilken typ av handlingar man belönar. Det blir en lite mer subtil belöning, eftersom spelarna inte vet i förväg vad som ger achievements - det får tränga in sakta men säkert.
Fast om man vill styra spelarna till att anamma ett spelsätt är det väl ingen bra idé att hålla "spelsättet" hemligt?
Det är ju egentligen inte hemligt (bara i förväg), eftersom det efterhand börjar trilla in belöningar för vissa handlingar. Men det är mer subtilt än att säga "exakt det här och det här får ni achievements för". Så, man uppmanar ett spelsätt utan att hetsa till achievement-jakt.

Tydligare?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Robert Jonsson said:
Grattis Vitulv. Det här är det bästa inlägget du någonsin skrivet på forumet. Någonsin. 10 000 XP för det!
Tack! Jag satsar på att bli årets forumspersonlighet 2011, och då måste man skriva bra inlägg.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Magnus Edlund said:
Spelar man Vampire kan det istället vara "Skapat en ny vampyr", "blivit prins i en stad", "svikit en vän för personlig vinning".
I gamla Vampire fanns det anti-achievements. Saker du inte fick göra för att då skulle din Humanity (eller annan dygd) bli sämre. Det var trevligt men lite felriktat.

Jag anar att både kända och okända achievements tillför något till spelet. Kunde vara intressant om spelarna valde några kända åt sin egen rollfigur och några okända till SL. SL kan också få bidra.

Tricket med achievements är ju att locka spelaren att ta ut svängarna. Att mörda nån i Assassin's Creed är ju kul men att göra det genom att kasta offret in i en byggnadsställning är ännu roligare. (Vilket dumt spel; mörda folk.)

I rollspel kanske achievements kunde vara ett sätt att påverka spelets art. Om du gillar hacknslay så tillför du våldsbragder både till dig själv och till den okända potten. Om du gillar intriger så utformar du bragder som kanske lockar dina medspelare att underhandla och bedra nån lite ibland.

En karta och en bunt bragder är kanske precis vad man behöver för att lira en sjysst sandlådekampanj. Spelardrivet och kul.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Magnus Edlund said:
Varför inte sno idén med achievements ("bragder"?) från tv-spelsvärlden och använda den i rollspel?

I en D&D-kampanj kan det finnas bragder av typen "Dödat en fiende med en attack", "klarat ett äventyr utan att slåss", eller "besegrat en drake"
Det där finns redan implementerat i Pathfinder. De kallar det för achivement feats, vilket går att läsa om här i deras SRD.

Okej, det är inte exakt det du söker spelarna väljer fortfarande featen framför något annat. Det är alltså inget som bara delas ut.
 
Top