Nekromanti 500 inv = Jarladöme?

Zalpurgius

Veteran
Joined
24 Oct 2001
Messages
129
Location
Tidaholm
Läste lite snabbt i Asharien och Soldarn. Där det stod något om mer än 500 inv blir ett Jarladöme. Jag läste inte så noggrant, så jag kan ha missat någon detalj.

Menas det om någon skulle få tag på lite mark och sedan lyckas med att få mer än 500 inv skulle bli ett nytt Jarladöme?
Som det ser ut nu på Ashariens karta finns det inte någon mer mark att ta som inte tillhör ett Jarladöme, så det är relativt omöjligt att detta skulle inträffa?

Om Asharien tar över en o bebodd ö, och sedan lyckas det ta sig 500 inv dit. I detta fallet skulle det inte tillhöra något Jarladöme innan. Skulle det då bli ett nytt Jarladöme?


Hoppas ni förstår något av det jag skrivit
 

Dan (Neo)

Veteran
Joined
2 Apr 2001
Messages
105
Location
Broträsk
Om en by växer sig så stor kan mark avstyckas från det "gamla" jarladömet för att bilda ett nytt. Om så skall ske bestäms (om jag minns rätt) av Landsrådet i Camard. Siffran 500 är ett riktmått.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,218
Location
Göteborg
Det viktiga är väl att det ska vara 500 invånare i en by för att detta skall bli en stad och på så sätt få ett eget jarladöme?

Jag kan ha fel i denna fråga, så detta är ett undantag från principen 'avatarex har alltid rätt'. :gremwink:
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Typ. =) [NT]

Och alla byar som får stadsprivelegium och blir städer blir tillika också nya jarladömmen? gillar verkligen makthavarna detta... Borde inte dom motarbeta utlåtandet av stadprivelegium då? och vem ger ut dessa?
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Re: Typ. =) [NT]

"Och alla byar som får stadsprivelegium och blir städer blir tillika också nya jarladömmen?"

Ja.

"gillar verkligen makthavarna detta..."

Antagligen inte.

"Borde inte dom motarbeta utlåtandet av stadprivelegium då?"

Jo.

"och vem ger ut dessa?"

Överjarlen som för tillfället är Anstir Tyldon.

Mvh Victor Palm

I'll be back
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,218
Location
Göteborg
Fler städer - mäktigare union

Fler städer - mäkigare union. Så länge som unionen är enad så är det bara positivt om det växer fram nya städer. Annars inte.
 
Top