Nekromanti 5. Fastställande av dagordning

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Redaktionens förslag till dagordning är likt följer:

Redaktionens förslag på dagordning: said:
1. Mötet öppnas
2. Val av mötesordförande, två mötessekreterare och två justerare
3. Fråga om mötets stadgeenliga utlysande
4. Fastställande av röstlängd
5. Fastställande av dagordning
6. Beslut om arbetsordning
7. Bildande av föreningen
8. Möjlighet att nominera sig själv till styrelsen
9. Antagande av stadgar för föreningen samt antagande av föreningens namn
10. Val av styrelse
11. Val av revisorer
12. Fastställande av tidpunkt för årsmöte
13. Val av valberedning
14. Val av firmatecknare
15. Övriga frågor
16. Mötets avslutande

Redaktionen föreslår även att punkterna 12-14 hänskjuts till den nybildade styrelsen.
Om jag har förstått det rätt, så har Persson yrkat för att punkt nummer 13. Val av valberedning inte hänskjuts till den nybildade styrelsen.

Jag hoppas 30 minuter är nog för Persson att motivera sitt yrkande?
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Tillägg:

De som vill tillägga något under punkt 15. Övriga frågor bör företrädesvis föreslå detta nu.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Jag är nu inte Persson, men att styrelsen väljer valberedning låter inte så bra. Möjligtvis i en liten förening kan det vara värt att besluta om att styrelsen valbereder sig själv, men det bör vara ett föreningsbeslut i varje fall. Om inte annat för simpel transparens (och effektivitet, då det då sköts på årsmötet och inte behöver vänta till ett separat styrelsemöte).

Beroende på vilka stadgar som går igenom kan det också vara värt att låta valberedningen väljas av årsmötet, men det är ju svårt att säga det innan föreningen -har- stadgar :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Förslag till övrig punkt:
Om Redaktion med moderatorer ska vara driva från Föreningen för att centrera detta till en och samma källa eller om detta ska fortgå som tidigare och att Föreningen och Redaktionen med moderatorer ska vara två skilda parter?
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Jag tror inte att årsmötet har beslutsrätt i den frågan.
Är det du söker efter ett förtydligande om hur föreningen och redaktionen förhåller sig till varandra?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Just precis. Jag funderar på om det inte kan vara av intresse att slå samman dessa parter, om inte annat besluta hur de ska förhålla sig till varandra.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
solvebring said:
Förslag till övrig punkt:
Om Redaktion med moderatorer ska vara driva från Föreningen för att centrera detta till en och samma källa eller om detta ska fortgå som tidigare och att Föreningen och Redaktionen med moderatorer ska vara två skilda parter?
Hur ska jag namnge din punkt? En kortare mening helst.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Just precis vad? Det var en antingen-eller-fråga? XD

Det årsmötet kan besluta är hur föreningen vill förhålla sig till wrnus redaktion, redaktionen är inte likamed föreningen och årsmötet kan inte besluta om att "slå samman dessa parter". Speciellt inte innan föreningen ens finns :gremsmile:

Läs med fördel det här inlägget.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Om inte redaktionen vill prata på årsmötet förstås. *shrug*
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Nej, jag vet ju att Redaktionen inte har något med Föreningen att göra. Fast Föreningen kan ju alltid höra av sig till Redaktionen och fråga om ett samarbete kan vara något att tala om.
Man kan börja fila på det nu och senare lägga fram förslag till Redaktionen om de skulle vilja sluta sig till föreningen och verka inom och genom den.

Redaktionen kan alltså förbli den samma (om man nu vill det). Skillnaden är dock den att allting som rör sidans skötsel då är någonting som Föreningen kan utveckla och verka för. Jag tror det, med en demokratiskt grupp i ryggen, skulle vara bättre. Då kan folk aktivt påverka sidans skötsel och ordning och faktiskt vara med och bestämma på den fronten.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
solvebring said:
Ja du... Bra fråga.
"Samverkan: Redaktion och Förening"?
Förslaget på dagordning är då som följer:

1. Mötet öppnas
2. Val av mötesordförande, två mötessekreterare och två justerare
3. Fråga om mötets stadgeenliga utlysande
4. Fastställande av röstlängd
5. Fastställande av dagordning
6. Beslut om arbetsordning
7. Bildande av föreningen
8. Möjlighet att nominera sig själv till styrelsen
9. Antagande av stadgar för föreningen samt antagande av föreningens namn
10. Val av styrelse
11. Val av revisorer
12. Fastställande av tidpunkt för årsmöte
13. Val av valberedning
14. Val av firmatecknare
15. Övriga frågor
15.1 Samverkan: Redaktion och Förening
16. Mötets avslutande
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Ja precis. Jag anser att detta årsmöte är fullt bemyndigad att välja sin valberedning. Det åligger också valberedningen att ta fram ett förslag på styrelsen inför nästa verksamhetsår, för att ta fram detta förslag måste valberedningen granska styrelsens arbete för att se om de anser det fullgott samtidigt som de skall se ut över medlemskåren för nya talanger.

Det finns därför en intressekonflikt om styrelsen skulle utse sin egen valberedning eftersom denna valberedningen skulle (kunna) agera på styrelsens mandat ej medlemmarnas.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Så i praktiken är det du vill ha en punkt som handlar om hur föreningen ska föreslå redaktionen att de ska förhålla sig till varandra, alternativt hur föreningen ska förhålla sig till redaktionen?

Det var lite tydligare än "hur de ska förhålla sig till varandra" vilket var vad jag reagerade på :gremwink:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
solvebring said:
Bör vi inte också besluta på vilket sätt sidan och forumet Rollspel.nu ska vara anslutet till Föreningen?
Fast hur ser det ut på den här punkten då?
Finns det några planer för detta eller är det något som i så fall också måste ingå i första mötets dagordning?
... Jag menar, finns det några tankar kring det överhuvudtaget?
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Tiden förlängs för att ge Persson tid att svara. 20 minuter till beslut.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
solvebring said:
solvebring said:
Bör vi inte också besluta på vilket sätt sidan och forumet Rollspel.nu ska vara anslutet till Föreningen?
Fast hur ser det ut på den här punkten då?
Finns det några planer för detta eller är det något som i så fall också måste ingå i första mötets dagordning?
... Jag menar, finns det några tankar kring det överhuvudtaget?
Inget är formaliserat ännu. Vi har ännu inte bildat någon förening eller beslutat om stadgar, så låt oss vänta med informationen/diskussionen till punkt 15.1.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Persson said:
Ja precis. Jag anser att detta årsmöte är fullt bemyndigad att välja sin valberedning. Det åligger också valberedningen att ta fram ett förslag på styrelsen inför nästa verksamhetsår, för att ta fram detta förslag måste valberedningen granska styrelsens arbete för att se om de anser det fullgott samtidigt som de skall se ut över medlemskåren för nya talanger.

Det finns därför en intressekonflikt om styrelsen skulle utse sin egen valberedning eftersom denna valberedningen skulle (kunna) agera på styrelsens mandat ej medlemmarnas.
Okej, fair enough. Om ingen motsäger sig inom 10 minuter så antar jag att mötet har beslutat att punkt 13. Val av valberedning INTE ska hänskjutas till styrelsen. Däremot hänskjuts punkterna 12 och 14.
 
Top