Nekromanti 4th edition for Dummies

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Så, nu har nya For Dummies-boken landat hos SF Bokhandeln. Eftersom jag gillade de tidigare så mycket (D&D For Dummies och DM for Dummies) så köpte jag den så fort jag såg den.

Tyvärr är den något av en besvikelse. Jag har förstås inte lusläst hela, men jag hade hoppats på lite mer insiktsfulla kommentarer och hjälp att förstå spelet. Ja, jag vet att det är "For Dummies", men de tidigare hade bra tips för mer erfarna också.

Det är fortfarande en helt okej bok, men har inte alls mycket att hämta för den som redan spelar spelet (och hänger på forum).
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Kan det inte vara så att det är du som blivit mindre av en dummy, sedan du läste de gamla böckerna?

Annars: Vad anser du att det beror på? Är det boken som är dåligt skriven, eller är det kanske så att själva spelet numera ger mer hjälp än vad tidigare utgåvor gjort? Jag menar, man hade ju tydliga roller i en optimal spelargrupp även tidigare, men då hjälpte inte spelet till med att berätta om dem eller klassificera dem såsom 4E gör numera.

Jag är nyfiken på din analys. Själv har jag bara läst D&D for dummies.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Den största skillnaden tror jag att spelet självt ger mer hjälp än tidigare, absolut. Jag hade egentligen hoppats på mer av samma vara som i spelet, men Dummies-boken är mycket enklare.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,004
För mig som aldrig läst i boken, vad innehåller den?

Reglerna fast förklarade (ännu) mer pedagogiskt?

Behöver man fortfarande PHBn eller rapar boken upp alla powers, fast layoutat annorlunda?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Nja, mer saker som "Vad är D&D?", "Hur jagar man ihop en spelgrupp?", "Vilken klass passar dig?", taktiktips, vilka powers som passar till olika stilar, några färdiga rollpersoner, listor över de bästa monstren, osv, osv.

Även viss genomgång av reglerna finns, men inte alls så att det ersätter PHB.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag har funderat på att skaffa en Dummies-bok ett tag. Just då för att förstå bitarna av D&D 3.5 lite bättre.
Jag tycker nämligen att det finns en del kapitel som inte känns självklara, vilka jag läser under ett långt "Öhhh??? Jag fattar inte..." men som säkert är menade att vara det, självklara. Det är just därför jag valt att inte ställa frågor här om saker som säkert är lätta att förstå om man inte är ett pucko, vilket jag tolkar mig själv som när jag inte förstår prylar i rollspel.
Visst alla är vi alla barn i början, men det känns ändå lite pinsamt att ställa vissa frågor som säkert får svar som "Mjaha, men jo, det är ju jättelätt, gör bara si och så..."

Har inte skaffat någon For Dummies bok dock av just den anledningen att de heter "For Dummies". Det är en sak att kalla sig själv dum, men det känns som att ta ett lite väl långt kliv utöver det genom att verkligen bekräfta det med att skaffa en bok som heter "För dumskallar". :gremwink:
- Tjena, jag har en bok som är tillägnad dumskallar i min bokhylla, jag måste läsa den för att förstå, för jag är en erkänd idiot.
... Någon mer som just känt som om For Dummies-böckerna?
Detta kanske är en aning OT, men när ämnet väl kom upp kunde jag inte hålla mig från att dela med mig av den här komplicerade, komplexa "Jag är ett pucko"-insikten.
Tänk om böckerna kunde heta "The easy way to understand D&D" eller något mindre dumförklarande, kanske skulle vara enklare att köpa dem då? :gremwink:
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
jag gillar dnd for dummies.

har köpt den och bläddrat och läst en del, inte läst den från pärm till pärm, jag gillar jargongen och tycker det är lite putslustigt.

dessutom har jag inte riktigt tid att råplugga alla tre grundböckerna till dnd, det är roligt och spännande att lära sig ett nytt spel men det tar en del tid.

därför passar det utmärkt att få lite hjälp på traven.

att den heter för dummies gillar jag, jag uppskattar det och tycker det är kul. har spelat dnd ett bra tag men det gör mig inget att det heter för dummies, det är ju ett roligt varumärke och det känns lite mysigt att få det förklarat enkelt.

fler för dummies produkter till rollspel.

dnd 4th edition är ju ett nytt spel och jag gillar att få en genväg att lära mig lite trix.

känns som om jag är del av deras målgrupp.

jag tycker inte det är ett tecken att man är dum om man skaffar sig en för dummies bok, snarare tvärt om, man är smart som skaffar sig en genväg. så ser jag det iallafall.

dum är man väl om man ägnar mer tid än man har lust/tid med för att sätta sig in i ett system.

Bombu
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
1. Det finns inga dumma frågor. Eller jo, det finns det, men det ska inte hindra en.

2. Jag köper For Dummies-böckerna. De är bra.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Så, ni vill hävda att det liksom är tvärtom?
... "Nej det är inga dumförklarande versioner för idioter som har svårt att förstå, utan det är istället väldigt användbart fördjupningsmaterial. Titeln är lite misstolkande, och i stort sett ett skämt bara"?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Nej, nej, det är fortfarande böcker för dummies. Men det är ju inget fel med att vara en dummie.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tja, det är ju en tolkningsfråga. Ur min mening handlar det om att ha modet att sänka sig under någon sorts självprincipiell stolthet och våga bevisa sig själv som en Dummie. Fast jag känner ju så, att om det verkligen för bra Dummie-prylar, som du nämnt, så vore det nog värt ändå.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Det är lustigt hur man tänker ibland. Jag har nämligen ibland lite samma inställning som du, solvebring, till Dummiesböcker. Trots att jag vet av egen erfarenhet att en Dummiesbok ofta är:

1: En mycket god hjälp om man är nybörjare.
2: Mycket underhållande och med en del matnyttigheter om man är insatt.

Därför har jag inga problem att läsa Dummiesböcker om saker jag kan. Men jag kan ändå känna ett slags stolthetsmotstånd mot att skaffa en sådan bok för att lära mig nytt.

Det enda raka är att du och jag försöker komma över våra hangups. Jag är helt övertygad om att ingen annan i hela världen lägger någon som helst värdering i om jag eller du köper en Dummiesbok. Det är bara vi själva som hindrar oss.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Pom said:
Det är lustigt hur man tänker ibland. Jag har nämligen ibland lite samma inställning som du, solvebring, till Dummiesböcker. Trots att jag vet av egen erfarenhet att en Dummiesbok ofta är:

1: En mycket god hjälp om man är nybörjare.
2: Mycket underhållande och med en del matnyttigheter om man är insatt.

Därför har jag inga problem att läsa Dummiesböcker om saker jag kan. Men jag kan ändå känna ett slags stolthetsmotstånd mot att skaffa en sådan bok för att lära mig nytt.

Det enda raka är att du och jag försöker komma över våra hangups. Jag är helt övertygad om att ingen annan i hela världen lägger någon som helst värdering i om jag eller du köper en Dummiesbok. Det är bara vi själva som hindrar oss.
Precis, alldeles precis. Det är exaktliemundoo så det är och jag känner. Du förstod verkligen vinkeln. Måste säga att det är jäkligt kul att se någon annan som tänker precis som en själv om sådana saker. Just det med att man lär sig något helt nytt - att det är ännu svårare då - det stämmer bra. Hade jag köpt en DoD For Dummies hade jag kunnat läsa den för skojs skull, och säkert skrattat många gånger, eller tänkt "Mjo så kan man göra, det är bra". D&D kan jag inte däremot, så därför köper jag ju boken för att jag är en Dummie, och verkligen kommer att känna mig Dummie medan jag läser. Det är en viktig skillnad det där, i känslomässig aspekt iaf.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jo, jag förstår hur du resonerar, men själv tycker jag att det känns smartare att ta genvägar när de finns :gremsmile:

Så, ställ dumma frågor och köp dummies-böcker. Det finns inget att förlora (tja, utom några timmar och några spänn, då).
 
Top