4E Renaissance

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
4e är min favorit version av d&d. Så det är kul att se att det finns fler som uppskattar det.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
4e är den enda versionen av D&D jag har spelat (en session, nästan enbart strid). Jag tyckte att det verkade välkonstruerat, och om jag skulle få för mig att vilja spela D&D så är det nog den versionen jag skulle spela. Har inte kollat på videon, men vet att det finns något dedikerat 4e-konvent.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Colville har nyss kört en kampanj i 4e livestreamat (och håller på att lägga upp den på youtube), och pratat sig väldigt varm om det. Säger att han funderar på att helt byta till 4e istället för 5e.

Trist tycker jag då, då 5e är den enda version jag gillat. Men kul att 4e får lite upprättelse efter att ha varit så utskälld.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
4E var så bra att folk inte tyckte att det "kändes som D&D", och så gick det som det gick eftersom det tydligen var det viktiga.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
4E var så bra att folk inte tyckte att det "kändes som D&D", och så gick det som det gick eftersom det tydligen var det viktiga.
Det ständiga problemet med att försöka omstyla sig själv: De som redan var sålda på DnD gillade det inte eftersom det "inte var DnD". De som redan ratat DnD brydde sig aldrig om att pröva det, för de hade ju redan bestämt sig för att DnD inte var för dem =D
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Minns ni fourthcore? Det var en cool rörelse som bara hade kunnat uppstå med 4ed i grunden.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Så ingen kan förklara varför Graham har en roll-up för Symbaroum i bakgrunden? Det är väl inte precis något som medföljer spelet?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag vet inte vem Graham är eller hans koppling till DnD och Fria ligan över lag, men har det kanske något att göra med att Symbaroum skall släppas till 5e?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Måste man fortfarande köra 4e med miniatyrer?
Man måste inget (det dyker inte upp 4e-ninjor i rummet om man låter bli), men striderna kommer absolut mest till sin rätt om man kör dem på ett rutnät. Åtminstone de maffiga boss-striderna. Att klippa de två vättarna som står vakt utanför grottan kan man lätt göra utan rutnät. Men striden mot storvätten och hans anhang gör sig bäst på ett rutnät.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det jag tycker är mest synd med 4E är att WotC är sådana rövhattar att 4E fortfarande är låst.
Det är ett dött spel, så vad tjänar WotC på att inte öppna reglerna?
I princip ALLT till DnD3/3.5/PF/13A finns på nätet, men till DnD4 finns inget.
Det känns som att WotC själva vill att vi ska glömma bort DnD4.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Det är ju även lite trist att de digitala verktygen till 4e är borta med vinden.
Jo, vi började närma oss slutet på Scales of War-kampanjen men bestämde oss för att vi inte orkade göra matten för hand utan de verktygen. Var hemskt snålt, tycker jag - de fanns ju redan och behövde inte supporteras ytterligare, utan bara få ligga uppe.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Jo, vi började närma oss slutet på Scales of War-kampanjen men bestämde oss för att vi inte orkade göra matten för hand utan de verktygen. Var hemskt snålt, tycker jag - de fanns ju redan och behövde inte supporteras ytterligare, utan bara få ligga uppe.
Det är förstås så att det aldrig är gratis att hålla igång något på nätet, men det borde varit kaffepengar för WotC. Så lite småsnålt kan man få tycka.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Jo, vi började närma oss slutet på Scales of War-kampanjen men bestämde oss för att vi inte orkade göra matten för hand utan de verktygen. Var hemskt snålt, tycker jag - de fanns ju redan och behövde inte supporteras ytterligare, utan bara få ligga uppe.
Mja, ett av problemen var väl att de var beroende av Silverlight - som Microsoft slutade stödja?
 
Top