Nekromanti 4e - ett sätt att locka till sig WoW spelare?

J_L_Seagull

Veteran
Joined
17 Mar 2006
Messages
114
Location
Stockholm
Vad tror ni? Känns lite som om 4e är ett sätt att göra DD lite enklare och fluffigare så att man även kan locka till sig 12 åriga WoW spelare för att på sådant sätt sälja ännu mer. Visserligen är jag bereddd på att hålla med om att vissa regler behöver en översyn för att minska antalet tärningsslag, dock vet jag inte om jag vill satsa på ett spel där enkelhet går före möjligheter. Jag vet inte om jag hhar fel, men med tanke på lvl 30 cap, flashiga element samt månadsbetalningar till Gleemax, så känns det tyvärr som om spelet går mer och mer mot ett online spel som enbart skall vara enkelt. Vad säger ni?
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
D&D Inside tabletop programmet är ju bara en del av Gleemax och har svårt att stå upp mot WoW, än mindre mot nyare trendigare MMOs. Jag har svårt att se hur 12 åringar kan ha råd med Gleemax, det verkar mer riktiat åt äldre spelare som flyttat från sina grupper (samt har gott om pengar). Sen så är ju dungeon programmet bara en liten del av Gleemax, som även ersätter två magasin samt fungerar som ett extra bibliotek (så länge du betalar...).

Jag har inte sett något som leder mig att tro att enkelhet går före möjligheter i D&D4e. Snarare så verkar man dra ner på tråkig 'book keeping'.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag säger att det är en skillnad mellan att locka till sig datorspelare och att försöka förvandla sitt spel till datorspel. Jag tror också att man inte ska vara rädd för att företag erbjuder nya tjänster.

Jag kan nog tänka mig att online-D&Da lite. Inte för att jag tror att det kommer passa mig bättre än traditionellt spelande, utan för att jag har väldigt lite fritid och mina vänner utspridda över mycket stora ytor.
Dessutom är jag övertygad om att jag skulle gilla det bättre än typ WoW.

Jag har haft roligt med att spela Magic online. Inte alls lika roligt som att faktiskt sitta och spela med kort, men ändå roligt.

---

Att spelet blir enklare har jag absolut ingenting emot. Många av de nya designbesluten verkar ha kommit till som ett resultat av riktigt teoretiserande kring rollspelande i allmänhet och D&D-spelande i synnerhet.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Njaä och fråga

Det D&D jag växte in i rollspelsvärlden med (Basic-Immortal, AD&D1st, AD&D 2nd) var på många sätt väsentligt enklare än 3E. För mig känns det därför logiskt att man överger den överdrivna komplexiteten i 3E för paradigmets egentliga kärna.

Sedan är det ju svårt att diskutera exakta exempel i ett spel som fortfarande designas och inte finns ute, men vad är det för förespeglade förenklingar som du fruktar kommer att begränsa möjligheter?
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
WoW och D&D 4e

Detta är ju helt olika saker och därför svårligen jämförbara. WoW är ett MMORPG, D&D 4 är ett bordsrollspel med vissa extrafunktioner on-line. Så nej, jag tror inte att det är ett sätt att locka till sig WoW-spelare. Jag ser det snarare som att man av misstag tror sig se likheter mellan de två världarna därför att de nu befinner sig i samma miljö (on-line). Men det är ju som att tro att Teknikmagasinet och SF-bokhandeln försöker nå samma kunder bara för att de båda har web-shop.

Jag spelar WoW och jag spelar D&D, det ena utesluter inte det andra.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: WoW och D&D 4e

"Men det är ju som att tro att Teknikmagasinet och SF-bokhandeln försöker nå samma kunder bara för att de båda har web-shop."

Jag skulle iofs lägga några hundralappar på att Teknikmagasinet och SF-Bokhandeln faktiskt har en hel del gemensamma kunder :gremsmile:

Men helt olika saker är det ju verkligen inte, WoW och D&D4 alltså. Om D&D4 är ett ORPG och WoW är ett MMORPG och den senare till både miljö och mekanik bygger på koncept som utvecklades av den förra har de bra mycket mer gemensamt än Teknikmagasinet och SF-Bokhandeln.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Känns lite som om 4e är ett sätt att göra DD lite enklare och fluffigare så att man även kan locka till sig 12 åriga WoW spelare för att på sådant sätt sälja ännu mer.
12 år är en rätt hög ålder för att börja spela rollspel, men om en sådan utveckling kunde ske så vore det förstås roligt.

Personligen så är min inställning däremot: "wow, äntligen kan spelet bli passande för mig!"

Jag tycker nämligen att många partier i 3E känns väldigt mycket som "arbete"; att man får administrera en massa utan att få betalt för det i spelglädje. Att de vill strömlinjeforma reglerna och göra saker lättare att hantera - det gör mig glad.

Inte minst för att jag ser mig själv kunna prata och beskriva saker mer om reglerna vore lättare, vilket snarare för mig bort från datorspelskänslan.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
De vill binda ihop MMO med bordrollspelande ja

Det sätt som de beskrivit sin nya satsning på d20 4th Edition, med alla förändringar i regelmassan samt införande av betaltjänster över nätet ger det intrycket ja.

Det som är utannonserat och beskrivet hittils påminner om ett MMO parat med mikrobetalningar, där man sparar in på OH-kostnader och tryckkostnader. Istället lägger man in det som tidigare var tillgängligt i två magasin och webbplatsen, i en ny betallösning parat med nya tjänster de vill sälja in.

Dessa tjänster liknar kärnan i vad som återfinns i MMO's, parat med onlinetillgänglighet av allt det som finns i de tryckta böckerna. Förutom att man behöver betala för sina böcker en gång till, samt för möjligheten att spela online med sina vänner.

Om man lägger ihop allting man nu kommer få från D&D Insider för dessa $9,99/månad jämfört med tidigare så kommer det antagligen under tidigare totalpriser. Men Wizard har kapat sina kostnader vilket innebär att de kommer tjäna mer pengar än tidigare med stor säkerhet. För samma tjänst, fast i ny omstöpt form.

Dessutom har de skapat en speldesign och klienter online, som är som klippt och skurna for MMO-spelare i det att det är snabbt tillgängligt, enkelt att sätta sig in i, plus att man kan samla på föremål (böcker och annat) och spela snabba och korta partier. Precis det som var målet med deras MMO D&D Online som inte gått jättebra hittils.

Jag väntar bara på att de skall annonsera att man numer skall kunna köpa virtuella D&D Minis online i sin D&D Insider och spela D&D Mini-matcher online. Naturligtvis skall man kunna använda dessa figurer när man spelar D&D 4th online, där de skiljer sig delvis från de generiska figurerna som är tillgängliga. Allt för att skapa ett virtuellt behov och öka graden av att man har något unikt. Som man då naturligtvis får via mikrobetalningar.

Summa summarum: Ja. Det verkar som om de försöker binda ihop bordsrollspelandet med onlinespelandet i form av MMO's. De har skapat en hybridlösning som de visat upp demonstrationer av samt beskrivit i produktblad riktat åt pressen. Vad som väntar vid lanseringen av samtliga produkter och tjänster är ännu höljt i dunkel.

Dock tror jag att priset är för högt satt för att en kritisk massa skall betala $9,99 per månad kontinuerligt. Dock är det en nysatsning och ny mark som ingen rollspelstillverkare beträtt tidigare.

Och nej. Bara för att de gör en onlinesatsning för att knyta ihop onlinespelande med offlineprodukterna, innebär inte att folk slutar spela offline. Som de alltid gjort.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
WOTC har varit ganska mycket på det klara med att D&D även fortsättningsvis i huvudsak kommer att vara ett bordsrollspel. D&D Insider ska snarast ses som ett komplement, "ett digitalt köksbord" tror jag de har uttryckt det som.

Så visst, du kan flytta runt din digitala miniatyr och rulla tärningar online, men du måste fortfarande ha en mänsklig DM på andra sidan uppkopplingen som tolkar var saker och ting betyder.

Vad det digitala spelbordet framför allt kommer att göra är att underlätta spel med annat folk än sin lokala spelgrupp. Jag var tidigare inblandad i en ganska långvarig kampanj på WOTCs chat (kommer inte ihåg exakta datum, men jag kommer ihåg att jag uppgraderade min rollperson när Demihuman Deities kom ut 1998, och att den som tog över SLandet på slutet använde sig av Silver Marches-boken till 3e som kom ut 2002), och de två saker jag tyckte var de största problemen var:
1: Det går lååångsamt, eftersom folk oftast inte är så ninjasnabba på tangentbordet. Lösning: voice chat.
2: Väldigt svårt att hålla reda på positionering i strider. Vi löste det så att DM hade ett rutnät i Powerpoint eller Photoshop eller något liknande, och varje runda laddade han upp en uppdaterad bild på sin personliga site. Funkar, men ganska slött. Med ett digitalt spelbord så löses det problemet.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Sitter pa azorerna sa jag saknar dom typiska svenska bokstaverna :gremfrown:

For att klargora vissa saker, som verkar missforstoda:

1. DoD Insider ar inget maste eller ens en nodvandighet for att spela DoD. Endast ett supplement dar man kan spara data angaende kampanjen, gora NPC´s, ge spelare som inte har mojlighet att traffas en mojlighet att spela. Samt ge tillgang till Dungeon magazines. Varken mer eller mindre. Som ni ser sa ar inget av detta nagot krav for att spelet dar hemma ska fungera, det ar bara ett hjalpmedel.

2. Den manadsvissa betalningen ersatter i det har fallet en prenumeration pa Dungeon Magazines som blir digitalt i samband med DoD insider. Darav kostnaden for Dungeon Insider.

3. DoD insider ar inte kopplat till 4.0 reglerna pa nagot satt.

//Flurtis
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Digitalt spelbord?

Sådant finns ju redan i form av gratisprogram (kommer tyvärr inte ihåg vad de heter men den som söker, den finner). Så jag skulle föreslå att man tankar ner något sådant istället om ens enda anledning är behovet av ett digitalt spelbord, än att betala en massa pengar för det.

Personligen så tycker jag att WotCs D&D har varit på tok för likt MMORPG hela tiden, och därför har jag en viss avsmak gemtemot just det spelet. Men det är bara min personliga åsikt...
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Jag förstår vad du menar men tror du har lagt fram det lite fel. Fjärde upplagan är nog utan tvekan ett försök att locka en ny publik, en publik som använder datorer mer och mer. Jag har redan nu erfarit spelare som laddar ner pdf filer och spelleder helt från sina datorer. Låt mig bara säga att detta är en mycket dålig ide.

Jag ser personligen att när JAG spelar rollspel, så träffar jag mina kompisar ansikte mot ansikte. Sitter de med näsan i en dator tappar jag mycket av den kontakten jag annars skulle villja ha med dem. Förutom det finns det så mycket anndra saker att hitta på när man har en dator framför sig än spela rollspel.

Men vad gäller just den fjärde upplagan så skulle jag gissa på att Wizards vill dra till sig en ny publik igen. De som inte tagit till sig av rollspel förut för att det "bara" varit en bunnt böcker. Nu erbjuder de därför lite exttra godis till en billig (läs dyr) månatlig inbetalning.

Jag är inte glad över utvecklingen själv och kommer hålla mig till 3.5 reglerna. Åtminstonde till femte eller sjätte upplagan kommer ut.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Jag är inte glad över utvecklingen själv och kommer hålla mig till 3.5 reglerna. Åtminstonde till femte eller sjätte upplagan kommer ut.
Är det som principiell protest eller för att reglerna ser ut att bli dåliga? Själva IT-delen av utgåvan behövs ju inte för att spela.
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
[ QUOTE ]
Är det som principiell protest eller för att reglerna ser ut att bli dåliga? Själva IT-delen av utgåvan behövs ju inte för att spela.

[/ QUOTE ]

Lite A och lite B om jag skall vara ärlig.

Dels känner jag att de lade för lite tid på tredje (läs 3.5) för att jag inte skall känna mig lite lurad när de plötsligt börjar om (och antagligen tänker släppa ungefär samma böcker igen, bara till de nya reglerna. Jag tyckte även att 3.5 relgerna var bra, och om något räckte det med en revidering som kunde släppas som en bok (typ snart släppta Rules Comendium) så hade de räckt.

Med detta sagt vill jag erkänna att jag inte hört tillräckligt om de nya reglerna för göra en uppfattning om hur bra/dåliga de kommer vara.

Sedan kommer frågan om man verkligen klarar sig utan IT-delen. På ett sätt stämmer det, men samtidigt skulle jag i grund och botten känna mig en smula lurad. Förut gav de ut gratis web-enhancements med sån information som inte fick platts i boken, nu måsste man betala för sån information. Mycket information som kom ut på wizards gammla hemsida kommer nu bara ges till dem som betalar, och sådan information har sedan inte kunnats få tag på annat håll.

Jag har alltid haft förståelse för att Wizards är ett företag, ett företag som måsste gå med vinst eller lägga ner, men har de skurit information ur en bok skall den antingen vara gratis eller inte publiceras alls.

Som sammanfattning anser jag väll att de som kommer på internet inte kommer vara nödvändigt, men jag känner mig lurad för att jag brukade få det gratis. Det var extramaterial jag fick till boken för att jag köpt boken, inte för at jag köpte boken och sedan betalda mer utöver det.

Sen kommer ännu en anledning om du nu orkat läsa så här långt.

Du missade antagligen den största anledningen att jag kommer fortsätta med 3.5. Jag har lagt ner många tusen kronor på 3.5 böckerna. Jag äger ungefär 90% av böckerna utgivna sedan 3.5 konverteringen (eberron inte medräknat). Jag vill nog ha ut värdet ur dessa böcker innan jag startar en ny sammling.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Då förstår jag dig.

Man skall ha skäl till att ändra på saker, det är min fasta förvissning. För min del är det två saker som gör att jag kommer att skaffa 4E och förmodligen översätta mina kampanjer dit:

- Det minskade beroendet av magiska föremål. Jag har försökt husregla på olika sätt, men balansens finstämdhet gör det svårt. Jag gillar magiska föremål i vissa kampanjer, men inte i alla.

- Förenklandet av en del saker som rör NPC. Det är omständligt att snickra ihop en gedigen NPC i 3.5.


Jag har inte varit så imponerad av web enhancements. De har ofta känts pliktskyldiga. Men har man haft nytta av dem ibland blir det helt klart en försämring om de avgiftbeläggs.

Äsch, det här börjar nästan likna en argumentation mot ditt beslut att avstå från 4E. Fånigt. Ta det inte så. Jag bara babblar lite.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
shadow said:
Du missade antagligen den största anledningen att jag kommer fortsätta med 3.5. Jag har lagt ner många tusen kronor på 3.5 böckerna. Jag äger ungefär 90% av böckerna utgivna sedan 3.5 konverteringen (eberron inte medräknat). Jag vill nog ha ut värdet ur dessa böcker innan jag startar en ny sammling.
Det är en ypperlig anledning att fortsätta med 3.5.

Jag själv äger 120 olika D&D 3.x-prylar och kommer troligen att fortsätta använda dem. Dock kommer jag även att införskaffa D&D 4 – det skulle kännas tomt att inte få köpa en trave D&D-böcker varje månad. Jag tror dessutom att D&D 4 kommer att bli ett riktigt bra spel, och det ska bli kul att testa D&D Game Table.

Mina D&D 3.x-prylar (för den som eventuellt undrar vilka jag äger [men också för att skryta lite {och testa Contact Sheet-funktionen i Photoshop}]):

3e:



3.5:



 
Top