Nekromanti Det värdelösa med stadskartor...

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,455
Location
Helsingborg
...är att den visar stadskartan uppifrån med alla hus och gator, precis som en resebroschyr. Tanken är tydligen att spelledaren ska sitta och snegla och beskriva vilken gata rollpersonerna går på och huruvida det är en vänsterkrök eller högerkrök i Vänstergränd och att Kokhuset ligger i östra delen av staden och att det borde ta en kvart att gå dit. Vem bryr sig?

Då jag som spelledare ska förmedla staden till mina spelare vill jag istället ha ett annat upplägg:
× Viktiga platser som rollpersonerna troligtvis besöker. Möjligtvis i kategorier som "Värdshus", "Administrativa byggnader", "Större ytor" (ex. torg, parker) med mera.
× Stadsdelar och hur dessa skiljer sig mot varandra. Detta är viktigt så att jag kan beskriva förändringen i staden när rollpersonerna rör sig mellan olika platser
× Lista på gatunamn.

Resten är upp till mig att hitta på. Om en karta skulle finnas föredrar jag den om den endast utmärker de olika stadsdelarna. Sedan kan jag själv fylla i på kartan var Kokhuset ligger. Eftersom jag får välja själv kommer jag lättare att komma ihåg var de olika platserna finns och det ger även frihet till spelarna att få hitta på egna företeelser i staden.

/Han som kan säga att det här även gäller för grottkomplex, slott och liknande områden
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Han said:
Han som kan säga att det här även gäller för grottkomplex, slott och liknande områden
Åh fy fan vad jag håller med dig om det där.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
För mig har alla former av kartor en viktig funktion: de väcker min fantasi. Ser jag bara en massa texter som beskriver hus och stadsdelar utan en karta att hänga upp det hela på så blir jag grymt oinspirerad.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,549
Location
Rissne
Han said:
...är att den visar stadskartan uppifrån med alla hus och gator, precis som en resebroschyr. Tanken är tydligen att spelledaren ska sitta och snegla och beskriva vilken gata rollpersonerna går på och huruvida det är en vänsterkrök eller högerkrök i Vänstergränd och att Kokhuset ligger i östra delen av staden och att det borde ta en kvart att gå dit. Vem bryr sig?
Jag.

Det är egentligen samma typ av grej som gör att jag gillar kalendrar. Jag upplevde det för första gången med en Vampirespelledare jag hade, som utnyttjade båda.

Alltså; att veta att det är torsdagen den nionde november 1998 ger (för mig) oerhört mycket mer känsla av att vara där, att det är ett tillfälle som är på riktigt än att bara veta att det är torsdag på senhösten.

På samma sätt fungerar kartor; vet jag att jag befinner mig i Stockholm, på Kungsgatan, så känns det mer levande/verkligt/inlevelsefullt än om jag bara "är på en gata i Stockholm".



Lite bygger detta på att man spelar i "vår värld" eller en som liknar den ganska mycket, men jag fungerar egentligen likadant i fantasymiljöer också. Det är en fråga om inlevelsehjälpmedel, "närvarokänsla", om stöd till rollpersonsimmersion/djupimmersion.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
... är att de är begränsade och intetsägande.

... för att säga det Han själv sagt och fullständigt hålla med om det.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Snow said:
För mig har alla former av kartor en viktig funktion: de väcker min fantasi. Ser jag bara en massa texter som beskriver hus och stadsdelar utan en karta att hänga upp det hela på så blir jag grymt oinspirerad.
Totalt medhåll... en karta över en stad ger mig en massa input jag kan överföra till rollspelarna för att öka deras känsla av närvaro. De bästa rollspelupplevelserna jag har haft har vart med moduler med schyssta stadskartor, både som spelare och spelledare.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tja, fast jag upplever inte att Han motsäger sig kartor helt och hållet eller säger att de inte skulle vara inspirerande. Det jag upplever att han vill säga är att de är väldigt begränsade.

Själv har jag ovan kallat dem för begränsade och intetsägande, i och med det att jag inte kan göra så mycket med dem. Däremot får jag naturligtvis inspiration och fantasier från dem. Däremot kan man göra så mycket mer om man inte har en karta som talar om exakt vart saker ligger och exakt på vilket nummer gatan tar slut etc. De sätter en ram, en kant på tillvaron. Jag gillar det bättre om en stad i princip kan vara oändlig om jag nu vill det, och om jag däri kan sätta in saker vart jag vill.

Jag gillar kartor som... bilder i mångt och mycket, ungefär som spelböckernas illustrationer. Däremot inte som spelhjälpmedel. Nåväl, Kandrakartan har just en speciell plats i mitt hjärta. :gremsmile: Det är en karta som bär på många minnen. * -Nostalgitrippar...*
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag tycker inte de är ett dugg begränsande, tvärtom faktiskt... en hyfsat detaljerad karta ger mig en massa information jag lätt kan bygga vidare från, använda för att beskriva omgivningen, och den kittlar även min fantasi, gör mig mer kreativ som spelledare. Jag gillar inte överförenklade kartor. Det suger.

Och ramar gör folk kreativa, det är ett gammalt axiom.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag tycker inte de är ett dugg begränsande, tvärtom faktiskt... en hyfsat detaljerad karta ger mig en massa information jag lätt kan bygga vidare från, använda för att beskriva omgivningen, och den kittlar även min fantasi, gör mig mer kreativ som spelledare.
Därav att du leker med kartans faktiska innehåll eller att du faktiskt gör som Han fast utifrån kartans innehåll?
... Blir nyfiken på just hur du använder kartorna.
 
Joined
13 Nov 2008
Messages
162
Location
Z
Jag tycker det hela beror väldigt mycket på vilken typ av miljö man spelar i. Talar vi fantasy är det absolut medhåll, att veta exakt hur alla gator känns som ganska irrelevant information om man nu inte råkar gilla att ha en SL som sitter med näsan nere i papper medan rollpersonerna rör sig på gatorna. Att faktiskt visa kartan för spelarna är helt åt skogen; den där känslan av labyrintliknande, trånga medeltida gator försvinner på en gång. Det enda undantaget jag kan tänka mig är städer som är så välplanerade att de inte kan jämföras med det europeiska "vi klämmer in så mycket vi kan innanför stadsmurarna"-sättet. En stad som Tenochtitlán eller Heiankyo under sina respektive glansdagar ser jag inget som helst problem med att ha kartor till. Där är det nästan tvärtom en nödvändigthet för att kunna ta till sig den symmetri som dessa platser otvivelaktigt genomsyrades av.

Spelar vi däremot i vår värld håller jag med krank om att plats och datum blir ytterst relevant för att hålla stämningen vid liv. Få, om någon, modern stadsbo går omkring med sitt pick och pack dagarna i ända utan att ha koll på tid och datum, så varför skulle inte spelarna ha det? Skulle jag spela en kampanj som utspelar sig i Kiev anno 2010 skulle jag helt enkelt plocka fram google maps eller dylikt, ta fram kartor på de viktigaste kvarteren och ha dem med mig som stöd i spelledandet.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,455
Location
Helsingborg
Arfert said:
Totalt medhåll... en karta över en stad ger mig en massa input jag kan överföra till rollspelarna för att öka deras känsla av närvaro.
Hur går du tillväga?

/Han som beskrev hur han gick tillväga i trådstarten
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Oj, det är på olika sätt...

...men bara att se hur gränder och gator är utplacerade ger ju direkt en bild i huvudet hur det känns att vara där.. är det ett myller av trånga märka gränder, har staden vuxit organiskt eller är den planerad, finns det en massa befästningsverk, osv... allt sånt där ger information som går utöver enbart text. Sen börjar jag alltid fundera i linje med "vad finns där" när jag ser en labyrint av gränder.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,544
Location
Fallen Umber
Det där är intressant. Jag är inte så mycket för kartor själv, i alla fall inte detaljerade; de kan användas som inspiration, men inte för att beskriva rollpersonernas väg genom staden. I nästa version av Haragada kan vi inte ha någon karta, eftersom det ingår att spelgruppen tillsammans skapar staden när man börjar spela, men vi funderar på att ha med ett antal olika kartor, enbart för att inspirera till hur olika versioner av Haragada kan se ut, samt ett system för att generera stadsdelar med olika typer av särdrag, namn på gator och byggnader etc. Egentligen borde vi ha en webbapplikation som automatiskt genererade en karta utifrån de val man gör när man konstruerar staden, men det känns en aning orealistiskt. :gremsmile:
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Dimfrost said:
Egentligen borde vi ha en webbapplikation som automatiskt genererade en karta utifrån de val man gör när man konstruerar staden, men det känns en aning orealistiskt. :gremsmile:
Nej. Snälla, gör en sådan. Jag skulle älska att ha en sådan applikation.

Varför skulle det vara orealistiskt förresten?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,455
Location
Helsingborg
Arfert said:
...men bara att se hur gränder och gator är utplacerade ger ju direkt en bild i huvudet hur det känns att vara där.. är det ett myller av trånga märka gränder, har staden vuxit organiskt eller är den planerad, finns det en massa befästningsverk, osv... allt sånt där ger information som går utöver enbart text.
Jag tyckte att du gjorde ett bra jobb i texten. Det var någonting jag glömde bort i trådstarten, en kort text som fångar stadens stämning. Är det trånga gator? Har staden växt sig utanför stadsmurarna? Hur mycket luktar staden? Vad är det för ljus i staden om natten (i Japan är det blått)?

Ett kortare stycke som beskriver första intrycket av staden är jätteviktigt för mig så att jag kan förmedla den. Kartor gör att jag får jobba för att skapa den informationen till mina spelare.

[edit] Om det fanns en stadskarta med enbart stadsdelarna utritade så skulle jag vilja ha stödord på kartan för att kortfattat kunna beskriva stadsdelen till spelarna.

/Han som kan säga att bilder i rollspel i allmänhet lider av samma sak
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,544
Location
Fallen Umber
Ram said:
Dimfrost said:
Egentligen borde vi ha en webbapplikation som automatiskt genererade en karta utifrån de val man gör när man konstruerar staden, men det känns en aning orealistiskt. :gremsmile:
Nej. Snälla, gör en sådan. Jag skulle älska att ha en sådan applikation.

Varför skulle det vara orealistiskt förresten?
För att ingen av oss kan koda, och för att det skulle krävas massor av jobb att bygga en sådan som skulle ge snygg output (antagligen oerhörda mängder snygga illustrationer som råvara för programmet att generera kartor av). :gremsmile:
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Dimfrost said:
För att ingen av oss kan koda, och för att det skulle krävas massor av jobb att bygga en sådan som skulle ge snygg output (antagligen oerhörda mängder snygga illustrationer som råvara för programmet att generera kartor av). :gremsmile:
...

Du menar så. Jag trodde att du menade att kartorna skulle bli orealistiska. *slår sig för pannan*

Ja då så. Då får det väl vara då. :gremcrazy:
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Jag tycker inte man kan göra ett så generellt uttalande (inte ens när jag vet att jag i smyg är förtjust i kartor). Allt beror på hur man vill använda det, ett bra exempel på min smak är i Bröderna af Schmidts förskräckliga expriment där slottet i scenariot saknar en ordentlig karta i scenariot. Men bland hand-outsen har Niklas gjort en fantastiskt bra turistkarta som ger stämning till spelarna och inspiration till alla andra. Jag har t.o.m en gång spellett ett scenario utifrån den kartan bara för att den inspirerar mig.

Till allt hör också att bara typ varannan grupp som spelat scenariot har kommit till staden, så mycket jobb för en bra handout som inte alltid använts ;-)

-Gunnar (som i vissa lägen kan nöja mig med en karta i andra vara helt utan)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
MrG said:
Jag tycker inte man kan göra ett så generellt uttalande (inte ens när jag vet att jag i smyg är förtjust i kartor). Allt beror på hur man vill använda det, ett bra exempel på min smak är i Bröderna af Schmidts förskräckliga expriment där slottet i scenariot saknar en ordentlig karta i scenariot. Men bland hand-outsen har Niklas gjort en fantastiskt bra turistkarta som ger stämning till spelarna och inspiration till alla andra. Jag har t.o.m en gång spellett ett scenario utifrån den kartan bara för att den inspirerar mig.

Till allt hör också att bara typ varannan grupp som spelat scenariot har kommit till staden, så mycket jobb för en bra handout som inte alltid använts ;-)

-Gunnar (som i vissa lägen kan nöja mig med en karta i andra vara helt utan)
Hur coolt var inte det där! Älskade serie-refernserna!
 
Top