Nekromanti [VÄRMEDÖD] - Do you remember love?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,613
Location
Rissne
Ännu en tråd om VÄRMEDÖD, trots att jag vet att intresset för spelet på det stora hela är... svalt. Ha-ha.

Några gamla trådar man kan läsa i om man orkar bry sig, annars kan man skita i det:
Inledande
Igen
Igen, igen
Speltest
Nya tankar, nya tag

Vad är VÄRMEDÖD?
Konkret: Ett rollberättelsebrädspel där spelare genom att både spela på ett abstrakt berättarmetaplan och ett lägre, in-worldplan prioriterar vad de tycker är viktigast i en spelvärld de väljer.

Vadan denna nya tråd?
Jo, ett nytt regelsystem. Konfliktfokuserat och mer rollspeligt än tidigare, gubevars.

Mäh, det orkar väl inte jag läsa!
Jag lovar att försöka hålla mig kort.

START AV SPELET
Välj en spelvärld, helst en alla är bekanta med. Transformers, Ankeborg, Star Trek etc.
Rita tillsammans upp spelvärldens viktigaste personer och relationerna mellan dessa. Personer får fyrkanter eller ovaler, relationer blir streck mellan dem. Skriv ut namn och typ av relation.
Bestäm vem som börjar. Kan man inte komma överens, rulla en tärning om saken.
Alla spelare bärjar med lika många tärningar. Ju fler, desto längre spel.

AVSNITTEN
Den som börjar, hittar på vad avsnittet ska handla om. Farbror Joakim har fått Uppfinnarjocke att bygga en jättestor borr som han ska ner i jorden med. Till exempel.
Näste person (till vänster, vi kör medsols) sätter den första SCENEN.
Avsnittet är slut när ingen kommer på några nya scener. Det brukar komma av sig självt. Kanske kommer det mekanik som hjälper till.
Efter varje avsnitt kommer ENTROPIN.
Efter entropin bestäms det nya avsnittet av personen till vänster om den som satte en scen senast.

SCENERNA
Den person som sätter scenen bestämmer vilka av karaktärerna som ska vara med i scenen. Helst ska det vara minst lika många som det är spelare.
Samma person sätter också ett förslag till trigger för scenbyte. Triggern kan ändras av gruppkonsensus.
Sedan väljer man vem som ska ha kontroll över vilken karaktär. Blir man ovänner, slår man tärning. Om man vill får man offra tärningar ur sin hög för att öka sina chanser.
Normalt sett har en spelare kontroll över en karaktär. Överblivna karaktärer styrs av den som känner sig manad för stunden, och kan inte dras in i KONFLIKTER.
Man får spela flera karaktärer. En får man gratis, resten måste man lägga en tärning på för att få spela.
När en scens scenbytestrigger slår in, så bryts scenen och personen till vänster om den som definierade den avslutade scenen sätter den nya. Medsols, som sagt.
Man turas om att berätta, även detta medsols. Man får passa, om man vill.

KONFLIKTER
Ibland kommer man inte överens om vad som ska hända. Det är bra, för konflikter driver världen framåt.
Då får man slå så många tärningar som för tillfället ligger på ens karaktär på tankekartan.
Ligger där inga tärningar får man inte slå några tärningar, och då förlorar man konflikten.
Varje tärning lyckas på 4, 5 och 6.
Flest lyckade vinner.
Den som vinner konflikten får plocka en tärning ur påsen.
Man kan, före eller efter tärningarna slagits, lägga till tärningar från sin hög till karaktärens. Då ligger de dock hos karaktären permanent. Det går alltså att eskalera konflikten genom att offra från sig själv.
Man kan också, i en konflikt, öka antalet tärningar karaktären för vilken man kämpar har genom att lägga till Konsekvenser om man misslyckas. Konsekvenser måste godkännas av motståndaren, och bör innebära reella problem för karaktären.

ENTROPIN
I slutet av varje Avsnitt kommer Entropin.
Rulla alla tärningar på tankekartan. Alla som visar 1 eller 2 kasseras.
Entropin äter också upp det element som har minst antal tärningar på sig. Dess tärningar kasseras också.

SAMLA UPP SPILLRORNA
Varje spelare väljer ett element att plocka tärningar ifrån.
Den som satte den avslutande scenen börjar.
Man får plocka så många tärningar man vill från elementet.
Om ett element är tomt, så får man köpa loss det. Då försvinner elementet, och spelaren får fem tärningar.
Om man vill får man också lägga tärningar på element under den här fasen, oavsett om det är ens tur eller inte. Man kan alltså blockera andras försök att köpa loss element - till kostnaden av att man minskar sin förmåga att styra flera karaktärer, vinna konflikter, och att man dessutom riskerar en av gruppens tärningar nästa gång Entropin äter.

SPELETS SLUT
Spelet slutar när ingen längre kommer på några meningsfulla berättelser att berätta.
I det läget vinner man, om man har flest tärningar på handen.
Har man flest tärningar på handen, betyder det å andra sidan att man snålat, och att ens föredragna karaktär antagligen gått under på grund av detta.
Det finns egentligen inget sätt att vinna mot... VÄRMEDÖDEN.

KVAR
Det här är inte färdigt.
Jag vet inte alls hur tärningar ska kunna läggas till eller dras ifrån relationer, till exempel.
Entropin är jag heller inte alldeles säker på.


Det här tänker jag göra ett försök att speltesta, med ett förhållandevis litet antal tärningar, imorgon på SSK. Jag rapporterar om jag lyckas.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,613
Location
Rissne
Det blev inte mycket till speltest. Jag och Möller satt och försökte använda Eureka (ni vet, TV-serien) som grund, och lite folk gick förbi och då och då frågade någon "är det där ett spel" och vid svaret "ja" stod de kvar ett par sekunder, och sedan drog de vidare. Möjligen borde vi ha varit mer aggressiva i att dra in folk.

VÄRMEDÖD är helt värdo på två. Det är som jag brukar mena i rollspel, three is the magic number. Med tre spelare uppnås kreativ synergi, vilket ofta saknas på två. Det blev mycket ööööh, ääähhh, och tråkiga upprepningar och att ingen av oss riktigt vågade stå för våra egna förslag. Det föll ganska platt.

Regelmekaniskt missade vi ett par saker; dels glömde vi hela tiden bort att man fick en tärning om man vann en konflikt (vilket bekräftar min ryggradskänsla om att folk strävar efter konflikter och att vinna konflikter även om det egentligen är skitdåligt för dem själva - en lärdom jag tackar Utpost och därmed Genesis för), och dels glömde vi helt det här med Konsekvenser. Kanske för att vi inte spelade klart, vi avbröt redan efter första avsnittet. Det är ju när man börjar vilja ha en chans i konflikter utan att ha några tärningar på hand det börjar bli aktuellt att lasta på karaktärerna Konsekvenser.
 
Top