Panik + Rymd = ...
krank said:
Problemet med ett sånt system är att det i mina ögon blir alltför... fokuserat på spelhjälpmedel.
Jag börjar själv mer och mer inse att det nog inte går att skapa ett system som funkar med alla mina krav; någonting måste kapas. jag kan inte både ha detaljism och samtidigt ett system som till 100% kan döljas och användas av SL, till exempel.
Jag måste fundera vidare på det här.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Di3j08zZZEk"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/Di3j08zZZEk" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Där har du en ubåts/rymdskeppsstrid med stress, val och alla spelarna delaktiga. Så här löser spelet det:
1) Spelare behöver vara koordinerade för maximal effekt, det är mycket bättre om två spelare skjuter med varsin kanon på samma hot samtidigt. Det går inte att avfyra strålkanonerna om inte någon laddat om och fört över energin när den tagit slut.
2) Spelarna hinner inte vara på alla stationer samtidigt, och måste prioritera vem, var, när.
3) En spelare hinner inte ta in all information, så informationsinflödet och beslutsfattandet måste fördelas. Samtidigt behöver spelarnas koordineras, spelet bygger alltså på kommunikation.
Jag kan förklara hur man gör ett rollspelssystem av det här om du är intresserad. Tänk dig det, en rollspelstrid i realtid där spelledaren sköter systemet och man rollspelar ALLTING! Ett upplägg där resolution är diskussion, det vill säga rollgestaltande.
"Kapten, torpeder i styrbord! Dom kom ut från bakom asteroiden!"
"Helvete! Mac, ner till akter skytthytt och ta ner dem!"
"Okej! SL, jag sticker dit och pepprar dem."
Så, även om du vill undvika känslan av brädspel och spelhjälpmedel så tror jag att du av principerna i det här brädspelet kan göra ett rollspelssystem som känns
mer naturalistiskt än typiska rollspelssystem.
Klippet du ser här är bara "planerande fas", inte resolution. Exakt vad som händer när vi gör det vi planerat ser vi inte förrän i "resolution phase", men jag har en idé hur man kan hantera information och resolutionen i realtid.