Nekromanti Setting

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Jag håller som bäst på att pula med mitt lilla rollspel Interzone (där du spelar dysfunktionell hacker med en riktigt ömtålig dröm) men har kört fast lite när det gäller setting. Spelet är ett klassiskt cyberpunkspel. Den lilla människan i en teknodystopisk väld där megaföretag har övertagit statens roll och där informationsteknologin sprängt alla vallar och flödar rakt in i själva själen på alla stadens invånare.

Men vilken stad är det? Jag har örfilat upp mig själv flera gånger och talat om för mig att i cyberpunk spelar det ingen roll om det är Los Angeles 2019, Paris 2054, Tokyo 2030, London 2027 eller vad som helst. Det ser likadant ut ändå. Eller gör det verkligen det? Ett tag funderade jag på en generisk storstad med namnet Metropolitan City eller Kosmopolis eller nått sånt, och sedan tänkte jag att jag bara namedroppar lite stadsdelar (the casbah, the sprawl) och skiter i vad staden heter. Sedan tänkte jag ha en lista över 10 cyberpunkiga städer som spelgruppen själva skulle välja ifrån. Sedan slog jag knut på mig själv och fick ont i magen.

Hur resonerar ni kring setting och dess roll?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag skulle valt en stad som inte är stor och viktig nu. Bangkok, Kairo eller Caracas, typ. Ger mer atmosfär än en generisk västeuropeisk/japansk stad och ger en mer "framtidskänsla" om det man nu tänker som ett u-land är cyberpunkigt. Tycker jag.


Storuggla, Vientiane?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,536
Location
Fallen Umber
Jag tycker du ska ha med regler för att bygga en egen stad. Om spelarna själva har varit med om att döpa och utforma distrikten är det lättare att bry sig. Lite beror det ju på i vilken mån du har en traditionsenlig uppdelning av spelledarmakten men jag tror att det fungerar nästan oavsett hur det ligger till på den fronten (och jag antar att det inte är hardcore-immersionism du är ute efter :gremsmirk:). Vad de sedan väljer att kalla staden är en senare fråga. Du kan ju ha en lista på exempel, och förslag på egenskaper (rikt, fattigt, förslummat, hypermodernt, välbevakat, billigt) som man kan sätta på staden som helhet eller aktuella distrikt eller kvarter.


/Dimfrost
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Exakt. Både Kairo och Bangkok finns på min lista, tillsammans med Karachi, Jakarta, Beirut m.fl.

Problemet dök upp när jag började fila på illustrationer. Plötsligt hade jag en läcker bild på en en gammal byggnad i New Tork omgiven av högteknohus. Det ger en blandning mellan gammalt och nytt som är väldigt tilltalade. Men det är klart, gamla moskeer, minareter och kameler skulle inte bara kunna fylla den platsen utan dessutom överta den.

Hmmm...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Skulle det inte vara lite coolt att göra lite som i Staden-projektet? Hur mycket av cyberpunk utspelar sig egentligen utanför städerna? Man tänker sig en gigantisk stad - rollpersonerna har nog knappast sett utsidan av staden, så vad dem anbelangar är den oändlig. Ge exempel på några stadsdelar. Antyd att det som idag är olika stadsdelar en gång var olika länder. Blanda kulturer lagom friskt.

//Krank, som själv haft ett cyberpunkspel på G i närmare sju år nu
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
Berlin, en stad som i princip saknar byggnader äldre än WW2, med några få monument kvar i stil med Brandenburger Tor. En stad avklippt från sitt förflutna, ett förflutet som både innehåller storslagenhet och skam. En stad med både blank ny teknik och grå industri. Tysk ingenjörskonst och skitig tung industri. En stad som tills för ett par decennier sedan var delad, splittrad mot sig själv, där delarna har mycket olika förutsättningar. Mentalt ärrad av svikna löften från ledare och nederlag i krig. En smältdegel av cutting edge-kultur, tankar och revolt. Hård, kall och cut-throat, oavsett om det är de fina kvarterens karriärsbackstabbing eller de skitiga kvarterens bakgatesöverfall. Mitt i Europa.

Lägg på en krasch i still med den som orsakade 30-talets depression så har du en perfekt balans av några få rika i ett underminerat utopia och de stora massorna i ett förfallet dystopia.

Lägg på regn. Kör på full effekt i 4 minuter i mikron och sedan är det klart att servera.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
Exakt. Både Kairo och Bangkok finns på min lista, tillsammans med Karachi, Jakarta, Beirut m.fl.
Beirut och Kairo funkar inte, det regnar inte så mycket där. Cyberpunk kräver regn, inte ökensol. Fast vill du ha ökensol så har jag en del bilder du kan få använda, tex:

http://rpglab.net/troberg/gallery/view.php?gid=120
http://rpglab.net/troberg/gallery/view.php?gid=40&phid=37
http://rpglab.net/troberg/gallery/view.php?gid=129

Edit: Jag har bilderna i högre upplösning också.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Städer

Men vilken stad är det? Jag har örfilat upp mig själv flera gånger och talat om för mig att i cyberpunk spelar det ingen roll om det är Los Angeles 2019, Paris 2054, Tokyo 2030, London 2027 eller vad som helst. Det ser likadant ut ändå. Eller gör det verkligen det? Ett tag funderade jag på en generisk storstad med namnet Metropolitan City eller Kosmopolis eller nått sånt, och sedan tänkte jag att jag bara namedroppar lite stadsdelar (the casbah, the sprawl) och skiter i vad staden heter. Sedan tänkte jag ha en lista över 10 cyberpunkiga städer som spelgruppen själva skulle välja ifrån. Sedan slog jag knut på mig själv och fick ont i magen.
Jag skulle inte göra någondera.

Jag börjar med en parallell till mitt projekt Futura, som utspelar sig i staden med samma namn i ett ukroniskt Europa. Staden Futura sträcker sig ungefär från Rotterdam till Köln, och tillkom först som en segermonumentstad efter Tysklands seger i Det stora kriget, som sedan växte ihop med ungefär alla andra städer längs med Rhens lopp.

Inspirationen till staden är definitivt hämtad från staden Metropolis, från filmen Metropolis och senare serien Dr Mabuse. Metropolis har inte alls samma utstakade geografi och historia som Futura. Metropolis bara finns. Var vet ingen och när är också rätt luddigt.

Metropolis i sin tur hämtar inspiration från New York, vars skyline imponerade på Fritz Lang när denne besökte Amerika för första gången. Hans design av Metropolis kan faktiskt bäst beskrivas som tjugotalets New York draget till sin spets.

Så det finns en väldigt specifik inspirationskedja här, från New York till Metropolis till Futura. Och poängen med kedjan är att när Futura och Metropolis definitivt har en rätt tysk smak så är New York, deras anfader, väldigt amerikansk.

Orsaken är rätt enkelt: städer är internationella. Ett lands själ hittar du inte i dess städer, för städer är av naturen tvungen att handla och umgås med andra städer. Man behöver egentligen bara välja stad om man är specifikt ute efter en viss smak som ska dominera. Hong Kong dominerar till exempel Feng Shui på grund av hong kong-filmen. Tyskland kommer att dominera i Futura på grund av Metropolis. Men ett cyberpunkspel är inte så beroende av land för den dominerande smaken. Istället är det cyberpunkstämningen som ska dominera. Det spelar ingen roll huruvida ett cyberpunkepos utspelar sig i Chiba, Newark, Los Angeles, Beijing eller London - det är inte från platsen som smaken kommer.

---

Om jag vore du så skulle jag titta på spelledarskärmen till Feng Shui. Det medföljande häftet beskriver inte stadsdelar (det upplägget hittar du i Urban Arcana till d20 Modern, och... tja, det funkar, men är inget jag höjer på ögonbrynen åt), utan platser. Skapa ett antal cyberpunkiga ställen - hackerbaren, wetshoppen, kisthotellet, slumsjukhuset - med tillhörande personligheter och en lista med möjligheter till varför stället ingår i ditt cyberpunkiga epos.

Som exempel, ett sjukhus i slummen. Varför finns det där? Det skulle kunna vara...

<ul type="square">[*]En välgörenhetsinrättning, där läkare knäcker extra av samvetsskäl, men där läkarna jobbar ihjäl sig och resurser är nonexistenta.
[*]En front för medicinska försök för något större företag.
[*]Ett ställe som har som affärsmodell att köpa organ från desperata fattiga.
[*]Ett genomkommersiellt sjukhus där man handgripligen kastas ut om man inte har en sjukförsäkring, men som ännu inte flyttat till bättre områden.
[*]Ett ställe där triaderna kan plocka upp unga drogberoende flickor - ju yngre desto bättre - för snaskiga filmer.[/list]

Utöver det så skulle jag vilja ha en klase personer där, ett persongalleri som förstärker cyberpunken.

Spelar det någon roll i vilken stad det här sjukhuset finns, eller hur slummen runt omkring ser ut? Jag tycker snarare att det är upp till spelarna själva att parkera sjukhuset i Los Angeles eller Newark eller Tokyo eller Hong Kong.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Det spelar roll vilken stad det är. Mycket av cyberpunkkänslan tycker jag kommer från tydlig identifiering av platser och föremål. (Vi befinner oss i Skäggetorp i Linköping, jag är klädd i en ullgarnsluva från HH, en krokodilskinnskostym från armani, gummistövlar från Fjällräven och beväpnad med en hockeyklubba från Jofa lindad med svart tejp.)

När jag säger att det spelar roll vilken stad det är menar jag att vetskapen om vilken stad man befinner sig i tillför något till spelupplevelsen. Däremot kanske det inte är så viktigt exakt vilken stad det rör sig om. Om någon förstår vad jag menar. Cyberpunk-Mutant gjorde misstaget att låta spelet utspela sig i en helt anonym storstad. (Tills de kom på att det sög och började utgå från venkliga städer.)

Med det som utgångspunkt skulle det nog vara en bra idé att beskriva specifika platser, men inte placera ut dem i en stad. Ge helt enkelt spelledaren och spelarna byggstenar som de kan använda för att skapa sin egen stad, oavsett vad den heter och var i världen den ligger.

/tobias, nu mindre sammanhängande
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Cairo 2050

Eftersom det enda jag egentligen är ute efter är estetik, så är jag helt inne på den linje många av er föreslår - att land eller ens stad spelar någon roll. Mitt spel kommer inte heller att ha något världskapitel eller ens ett stadkapitel, men jag vill kunna beskriva settingen på ett stämningsfullt sätt, inte minst med bilder.

En grovt tillyxad och snabbt ihopslängd variant av Kairos taktoppar bifogas. Jag blev själv ganska förtjust i kulturblandningen. Vad tror ni?
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,763
Location
Nett-ruh-bi
Beirut och Kairo funkar inte, det regnar inte så mycket där. Cyberpunk kräver regn, inte ökensol.
Kasta in ett stänk postapokalyps i cyberpunken så har klimatförändringar gjort Kairo och Beirut betydligt blötare. (OK, verklighetens Medelhavsområde skulle bli torrare om jordens medeltemperatur steg, men vem har sagt att science fiction måste vara 100 % realistisk?)

Dewil
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
I senaste feartheboot så diskuterade de en spelvärld där jorden "fallit över ända" och vad som var norr och söder hade flyttat sig så att amerikakontinenterna låg som en gördel kring ekvatorn istället för att spänna från norr till syd. Man kan ju göra en sådan manöver om man vill ändra klimatet riktigt drastiskt på en plats.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
Kasta in ett stänk postapokalyps i cyberpunken så har klimatförändringar gjort Kairo och Beirut betydligt blötare. (OK, verklighetens Medelhavsområde skulle bli torrare om jordens medeltemperatur steg, men vem har sagt att science fiction måste vara 100 % realistisk?)
Atomvinter?

Eller så kan man göra som i den lysande filmen Hardware, slänga in lite mer postapokalyps. Då är det tillåtet att inte ha regn.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Död häst

Cyberpunk kräver regn, inte ökensol. Fast vill du ha ökensol så har jag en del bilder du kan få använda, tex:
Cyberpunk kräver evig natt. Sen spelar det inte så stor roll om den är kall och våt eller dammig och kvalmig.

Jag har ett vagt minne nånstans av en scen i antingen Count Zero eller Neuromancer - får läsa om de där en dag - där de pratar om en uppstoppad häst som folk petar på eftersom det var den sista hästen, så benen hade ingen päls längre. Jag kommer inte ihåg om det var i Damaskus, Teheran, Kairo eller någon annan ökenhåla, men däromkring var det.

---

På ett helt annat spår, jag fick hem Blade Runner Final Cut i femdisksutgåvan härom veckan, och där berättade Ridley Scott om varför designen i filmen omfattar natt och regn. Filmen spelades till stor del in i Warners kulisstad, och den såg helt enkelt kulissig ut dagtid. Bara genom att spela in på natten med skitmycket rök eller regn kunde han dölja att det var en kuliss.

Sen upptäckte effektskaparna ungefär samma sak - de var tvungna att fejka perspektiv så mycket att det såg skevt ut om de inte gjorde samma sak och vräkte på med så mycket rök att man var tvungen att ha skyddsmask för att kunna vara i samma rum.

...och därigenom så satte Ridley Scott det visuella konceptet för det som skulle bli cyberpunken och dystopiska framtider i största allmänhet.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Port Kad, The Rim
Lhasa kul avkrok

Den intressantaste cyberpunkkampanj jag varit med om utspelade sig i Lhasa i ett Tibet som brutit sig loss från Kina. Dalai Lama styrde riket på ett upplyst sätt, men staden var ett näste för märkliga sammansvärjningar, bland annat med israeliska och paraguayanska agenter på jag efter två förrymda "ariska rasens hopp". Jag spelade en drogberoende indisk privatdeckare som det gick illa för; han greps av kinesisk säkerhetspolis och försvann. En memorabel PC var en hög-intelligent talande katt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
Re: Död häst

Cyberpunk kräver evig natt. Sen spelar det inte så stor roll om den är kall och våt eller dammig och kvalmig.
Nja, jag har varit så mycket i varma och kvalmiga eller varma och torra länder att det helt enkelt inte känns cyberpunkigt för mig. En varm kväll/natt när man kan röra sig ute i T-shirt eller kortärmad skjorta utan att frysa känns inte cyberpunk.

Jag tror att det handlar om att känslan av en kall och hård värld förstärks av att kallt och hårt klimat. Snö kan också funka för cyberpunk, men man får liksom inte få känslan av att klimatet på något sätt är förlåtande eller kan vara behagligt.

Cyberpunk är kallt, hårt, tekniskt, elektroniskt och brutalt. Inte palmer, sand, calypso och kokosnötsdrinkar med parasoll.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Nu kommer jag antagligen inte ägna en enda rad åt klimatet i Interzone men det är väldigt intressant att se hur bred definitionen cyberpunk är, på settingnivå. Det är givetvis bra, för då kan man komma undan med det mesta. :gremsmile:
 
Top