Nekromanti Att få de yngre intresserade: Drakar och Juniorer

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
De rollspelsom finns i handeln är typ 2000 sidor (Nej Han tänk inte ens tanken att utnyttja det där mot mig).

Då jag lirade Mutant och Drakar i början a v80 talet var regelboken 68 sidor. Och liten. Det var knappt man fattade som 9 åring men det gick. Och man ahde kul. Och man fick upp intresset. Tror ni inte det vore läge för typ Drakar gänget att släppa en Drakar och Demoner eller Drakar och Juniorer med en sån lightregelbok som kan väcka intresset. Är inte det en smart marknadsstrategi om inte annat?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Nyrekrytering igen

Tanken har diskuterats förut, och sidstorleken är inte det enda problemet. Det finns fler.

Problemet med yngre är snarare tillgänglighet, tid och fräckhet. Rollspel finns idag i små specialbutiker, medan på åttitalet fanns de på Konsum och Stor&Liten. Idag kan inte rollspel komma in i en leksaksbutik, framförallt för att det saknar låda och därför inte är en leksak eller ett spel, men också för att leksaksbutiker riktar sig mot tio år eller mindre. Kontaktytan gentemot nybörjarna är således mycket mindre, och därför sker mindre nyrekrytering. (mitt favvo-argument)

Rollspel tar tid. En spelledare måste plugga regler, plugga äventyr, arbeta och dona för att kunna leda ett spel. En spelare måste göra gubbe. I World of Warcraft tar det två minuter att göra gubbe, och man behöver inte plugga ett jota för att börja spelare. I valet mellan timmars förarbeten och på sin höjd en halvtimmes patchande medan du äter middag så leder World of Warcraft stort. (Marcos favvo-argument)

Rollspel är ofräcka. På åttitalet var rollspel hemska. Man blev mördare av sånt, eller i alla fall hårdrockare. Didi och Björn sa så, och Barnmiljörådet och Hem och Skola. Således var det skitfräckt! Idag är rollspel en nördgrej som de blyga bleka killarna i klassen sysslar med. (Risings favvo-argument)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Drakar och Juniorer... vilket horribelt namn! :)

Annars är väl bästa sättet att sprida hobbyn till barn att visa det för dem, och ge dem nått bra nybörjarspel. SAGA kanske kan vara något om det jag hört stämmer, man kanske kan markera de kritiska delarna med färgpenna om det inte redan är gjort.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Nyrekrytering igen

Point taken.

Skulle man göra det så skulle man lansera i låda med rubbet. men dataspelen konkurrear ju kraftigt ut rollspelen. Vilket är lite, nä mycket synd. Inte för Marco kanske men...
 

Kultkult

Veteran
Joined
2 Jun 2005
Messages
157
Location
Malmö
Re: Nyrekrytering igen

ettSom pedagog blir man ju omedvetet indragen i ungdomars trender och intressen och jag är beredd att hålla med dig om alla argumenten.

Kontaktytan är mindre och det spelar stor roll. Syns man inte så finns man inte (om man inte heter Wallenberg). Jag minns att jag stod i leksaksbutiker och kollade boxar och inplastade 'böcker' och det skapade nyfikenhet och intresse. Idag måste ytan skapas på nätet. Vi kommer dock aldrig ifrån att vi är en liten nisch men vi kan nog vinna tillbaka en del från dator- och TV-spelsvärlden.

Rollspel Light är ju en idé men jag tror det räcker med spelexempel i regler-/kampanjsboken för att skapa intresse och visa på hur det går till. Jag är nog mer för att visa upp sig. Tyvärr finns inte mycket pengar till markandsföring men fler konvent och bra sidor på nätet leder långt. Miniversioner skulle i så fall innehålla ett minimum av regler, en lättidetifierbar setting/värld och ett färdigt äventyr (som är lite öppet och går att spela om igen) och sedan skänkas bort som PR-jippo vid olika tillställningar (LAN, festivaler, ungdomsfestivaler, konsterer etc.) men vem har de pengarna idag? Första exet är gratis.

Ocoolt? Ja. Rollspel och TV-/datorspel är nördigt men de sistnämnda vinner anseende. Det blir nog svårt att vinna alltför många nya anhängare men kanske vinna tillbaka de som spelar digitalt. Jag tror bestämt att rollspel går att göra coolt för vad är mer fritt, öppet och gränslöst än den egna fantasin (och kommer att vara det tills vi har kompletta VR-simulatorer)? Du bestämmer helt fritt. Inget är ett hinder. Det är lockande.

Hobbyn har länge kämpat för att göra sig själv rumsren i allmänhetens ögon och detta kanske är priset? Rollspel tillhör på ett sätt en historisk tid där det var farligt och banbrytande men berättande (böcker, film, drama) har alltid varit en del av människans kultur och kommer att så förbli. Det finns en styrka i att berätta historier öga mot öga - ett socialt band som inte teknik kan ersätta fullt ut men risken/turen finns att hobbyn blir en amatördriven snarare än professionellutvecklande bransch.

Kul är det onekligen fortfarande.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Nyrekrytering igen

Instämmer i Krilles argument, men vill samtidigt brodera ut det. Även om vi inte får in rollspelen i BR-leksaker, så finns idag en annan spridning, de tre största svenska städerna har en SF-bokhandel med centralt läge, Akademibokandeln t.ex tar nu mer in "riktiga" brädspel, Designtorget känger Gigatnoskåps spel... så varför kan man inte i de senare fallen även få in rollspel?

Jag tror att det i huvudsak hänvisar tillbaka till storlek och nybörjarfientlighet. Det är för mycket att läsa innan man kommer till introäventyret på sid 300nånting, det är massa fikonspråk och det är ett överflöde av reglor, utan att man som ny snabbt kan uppfatta vad som det ger just mig. Vill du bara pröva utan att investera en arbetsvecka på att sätta dig in är ens enda förhoppning att snubbla på nån som spelare eller med än mer tur hitta ett drop-in på ett konvent.

Marcus argument tycker jag förresten är lite b*llshit, visst tar det tid om du är reglekrängare, men vi sätter oss och på tio minuter är vi igång i vissa lägen. Så det kan ta tid, dagens kommersiella rollspel anspråkar på hejdlöst med tid, men det måste inte ta tid.

Och Risings argument... tyvärr hörde jag senaste veckan om hur det på tv hänvisades till skolmassakern i Colombine och att de minnsan var rollspelande pojkar... så lite farligt är det nog :gremtongue:

-Gunnar (vars favvo argument är att reglerna inte görs nybörjarvänliga längre - och är de inte det kan du inte kränga dem på rätt ställen)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Haha, ja det vore nått ja.. Drakar & Juniorer, skulel vilja se en sådan grej ute ja.
Skänt & sido, att få upp intresset är nog svårare äna tt plöja igenom ett X antal sidor rollspelsbok. Då tropr jag nog mer på att man först sår fröet genom att t. ex dema rollspel & sådant. Så man väcker intresset. Sedan så tror jag mångt & mycket rullar på av sig självt. Blir man biten av det, så tror jag att man löser mycket själv.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Nyrekrytering igen

de tre största svenska städerna har en SF-bokhandel med centralt läge
Mig veterligen har de bara rollspel i Stockholmsbutiken, så det där är inget vidare argument. Malmö gick ett tag helt utan -någon- butik som sålde rollspel.

- Ymir, rätta mig om jag har fel
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Svar ja !

Jag har inte besökt Malmöbutiken än (har den öppnat?).
Yepps, den har öppnat. Trro bestämmt den öppnade den 26/10. Dock har jag helelr inte besökt den ännu. Dock så ska jag ta & snygga till det så fort jag kan.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,059
Location
Ereb Altor
Re: Nyrekrytering igen

Gigantoskop tycker jag är ett bra exempel. De är ju en bunt rollspelsnördar (iaf vissa, känner bara en) men Spank the Monkey är en fräck produkt som iaf säljs på ställen som knappast har med rollspel att göra. Jag tror att Primetime Adventures hade kunnat säljas på Designtorget med, för det är snyggt och smart och det är allt som krävs.

Men G har rätt, och det här brukar jag prata om. Rollspel i dag stödjer ett sätt att spela på, resten är husregler som det tas för givet att man ska fatta. 10-åringar gör naturligtvis inte det och så spelar de i en kvart och tröttnar, för det gäller ju att ha 4-5 polare som alla gillar rollspel mer än WoW.

Ett fräckt grundläggande rollspel som sätter S:et tillbaka i spel hade kunnat vara något. Sedan, som jag varit inne och nosat på lite redan, behöver man inte bli hooked som 10-åring. 30-åringar kan också nyrekryteras men då krävs det att åtminstone något spel tar ett ordentligt steg upp från nördträsket. Personligen tror jag att många forgia spel har all möjlighet att få äldre att få upp ögonen för rollspel. Jag menar, om du får välja mellan att spela Rappakalja och The Shab al-Hiri Roach är väl inte valet så svårt? Jag tror att det även gäller för flera icke-spelnördar med.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Re: Nyrekrytering igen

Ett fräckt grundläggande rollspel som sätter S:et tillbaka i spel hade kunnat vara något.

Ja. Helt korrekt. Den rollspelande generationen som idag är typ 30-40 år har sällan tid för rollspel. Men de kan spela ett brädspel eller kortspel med likasinnade. Och med sina barn! Detta är, tror jag, en bra väg in i fantasins värld, den värld som typiska bokrollspel är bäst på.

Allt handlar om "expectation management".
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Re: Nyrekrytering igen

Problemet med yngre är snarare tillgänglighet, tid och fräckhet. Rollspel finns idag i små specialbutiker, medan på åttitalet fanns de på Konsum och Stor&Liten. Idag kan inte rollspel komma in i en leksaksbutik, framförallt för att det saknar låda och därför inte är en leksak eller ett spel, men också för att leksaksbutiker riktar sig mot tio år eller mindre. Kontaktytan gentemot nybörjarna är således mycket mindre, och därför sker mindre nyrekrytering. (mitt favvo-argument)
För att inte tala om att vissa utav våra större företag (exempelviss Åhlens) har inskrivit i sin gemensamma policy att dom inte skall stödja försäljning av rollspel.

//Flurtis
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Solig prognos

Nyrekryteringen är ett jätte stort problem inom hobbyn. Jag tycker dock att det ser bättre ut idag än för säg 10 år sedan, när jag själv började spela. Så visst ser det ljusare ut.

Jag håller fullständigt med Johan K om att det bästa sättet att få in kidzen är att Dema rollspel för dom.

Jag tror inte heller att sidantalet i boken bekymrar dom flesta (Såvida vi inte pratar om dom amerikanska spelen då) kidz. Jag svepte fantasy böcker på 300-400sidor när jag gick i femman (man är väll 11 då?) och det var inget märkvärdigt. Jag tror att det är väldigt vanligt att man underskattar kidzen idag och gör spel som helt enkelt är för "oavancerade" och därav mister lite intresse. Kidz gillar powergaming med feta vapen och dvärgar. Dessutom måste det vara fräcka illustrationer.

Dataspel är en hård konkurrent men i dagsläget tror jag att den tillför mer till hobbyn än den förstör(Läs längre ned i tråden). Dessutom saknar MMORPG dom möjligheter som rollspel har (Självklart är också fallet tvärtom) och därigom locka spelare ifrån MMORPG till Rollspel.

Sen angående den här nördigheten som Rising brukar prata om. Visst den finns här men jag tycker mig kunna se en förändring. Inte bara utav synen på rollspel utan på Gaming i helhet. Jag menar för 5 år sedan var ordet nörd ett skällsord, idag är det mer en filosofi och inte alls lika negativt laddat. För att inte tala om ordet Gamer som precis nyligen gåt om HippHoppare* i coolighet. Jag tror att trenden kommer att fortsätta, om 10år tror jag inte att rollspel ses som töntigt längre.

//Flurtis, Optimistisk
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Re: På sant? [nt]

Kan väll inte gå ed på det men det sägs så i alla fall. Nån som har bättre koll?

//Flurtis
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Re: Nyrekrytering igen

Vi kör OD&D på svenska, två vuxna och några barn (10-15).

Det är helt oldskool, som Gary och company körde i mitten på 70-talet:

Figurskapandet tar ungefär femton sekunder (namn ger man figuren om den lyckas nå andra graden), det dös hejvilt, det finns en stad, ett hav, en liten vildmark och så ett nerbrunnet slott, ägt av en gammal magiker, med källarvåningar fyllda med bisarra prylar, monster och fällor.

De tre regelhäftena är på ungefär 60 sidor sammanlagt (20 sidor regler, 30 sidor monster, 10 sidor magiska föremål).

Varje spelkväll avslutas med att figurerna tar sig hem till basen igen och räknar samman sina erfarenhetspoäng.

Den enkelhet och spelighet som gjorde hobbyn stor under 70- och 80-talen är lika förtrollande rolig idag. Gå till källorna, ad fontes, spela OD&D eller DoD version 1 eller 2, återupptäck!
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Nyrekrytering igen

"Den enkelhet och spelighet som gjorde hobbyn stor under 70- och 80-talen är lika förtrollande rolig idag. Gå till källorna, ad fontes, spela OD&D eller DoD version 1 eller 2, återupptäck!"

Charmigt, men det är också just den sortens spel som dagens datorspel klarar alldeles utmärkt att simulera. Och dessutom på ett mycket mer visuellt sätt. Den där gruppen vuxna med barn återfinns nog oftare i samma WoW-gille än runt spelbordet skulle jag gissa. Jag tycker det är värt att tänka på att Gary G och gänget inte skapade sitt spel i en värld med samma konkurrenter om ungdomarnas uppmärksamhet som det finns idag.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Halvsant i alla fall

I början på nittitalet så satt Piff&Puff i Åhlens etiska råd, och lyckades kasta ut rollspel därifrån.

Huruvida den doktrinen kvarstår vet jag inte.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Vicious Games

Jag tycker att det är helt uppenbart hur rollspelen ska nå sin publik. Problemet är att det antagligen är svårt eller omöjligt att genomföra.

Rollspel säljs idag inte i leksaksaffärer eftersom de inte längre ser ut som leksaker. Eventuellt skulle detta kunna åtgärdas genom att det produceras en fin skramlig box med något mellanting mellan brädspel och rollspel, men jag är tveksam till om det skulle göra att ungdomarna hittar riktiga rollspel. Dessutom vänder sig leksaksaffärer mest till barn som är lite för unga för rollspel.

Rollspel säljs i en del bokhandlar, vilket är bra. Problemet är att den som går in i en bokhandel inte letar efter ett spel och därför antagligen inte hittar rollspelen.

Det finns däremot en typ av butik som vänder sig till personer i lämplig ålder, och dit man går om det är ett spel man vill ha: nämligen tv- och dataspelsbutiker. Problemet är att rollspel ger så mycket mindre avkastning per hyllmeter än de elektroniska spelen att de inte skulle ha en chans att få något utrymme. Tvärtom har ju en del butiker av den typen börjat som generella spelbutiker som gradvis har tagit bort alla typer av spel som inte spelas på en skärm.

Vad som skulle behövas är alltså någon som kan övertyga kedjor som säljer dataspel att de borde sälja lite rollspel också, samt ett rollspel som är så attraktivt (på något sätt) att de som går in i sådana butiker skulle vilja köpa det.

(Nej, jag har naturligtvis ingen aning om hur det spelet skulle se ut.)

/tobias
 
Top