Nekromanti SPELSTIL

LutherHex

Veteran
Joined
30 Mar 2004
Messages
169
Location
Uppsala.
Eftersom moderatorerna (i och för sig klokt) låste tråden i vår tidigare diskussion vill jag härmed öppna en ny tråd, så att Ymir och Han kan svara på vad jag senast skrev till svar på deras tidigare inlägg, om de jitter. Debatten rör alltså spelstilar.

Jag tänkte också svara W176, trots att jag tidigare av ren trötthet skrev att hon inte skulle få fler svar. Detta för att hennes inlägg tar upp ett flertal saker som jag försökt få er andra att begripa.
 

LutherHex

Veteran
Joined
30 Mar 2004
Messages
169
Location
Uppsala.
Det jag kritiserar är din otroligt snäva definition om vad som är meningsfullt och intelligent och utvecklande.
Definition? Citera den definitionen du hävdar att jag har skrivit.


Andra fält är prestationsrollspelade och problemlösande är lika intelligenta och lika utvecklande, i mitt och vad det verkar många andras tycke.
Detta håller jag inte med om, men om du är salig på den tron så varsågod.

Det är en smaksak vilka delar man väljer att satsa på i sitt rollspelande, hur man väljer att satsa på det och om man tycker rollspel är ett bra media för det.
Håller med, men det hör egentligen inte till diskussionen.

Har man två olika agendor problemlösning och djup karaktärsgestaltning kan det vara kontraproduktivt att under spelet försöka satsa på alla saker samtidigt. Att växla mellan metatänkade problemlösning och karaktärgestaltning kan till exempel sätta käppar i hjulet för varandra.
Inte nödvändigtvis. Jag märker förövrigt att du inte vet vad prestationsrollspelande är. Det är en god idé att sätta sig in i ämnet innan man debatterar. Läs artikeln. Förövrigt utesluter inte prestationsrollspel rollgestaltning. (Undrar hur många gånger jag måste skriva det).

Problemlösa går till exempel illa i hand med att gestalta en karaktär om denna karatär inte är väldigt inriktad på att lösa problem. En karaktär som befinner sig i en depression, är kförståndhandikappad eller hellre vill hänga på barer är inte så problemlösningsbenägen. Karaktären kommer då inte att lämpa sig för problemlösning och problemlösningen får man nog skippa om man vill djupgetalta en sådan karaktär.
Läs ARTIKELN i Fenix nr 2, 2006, sid 10-12 om Prestationsrollspel. Skulle du gjort det innan du skrev ditt inlägg hade du förstått att man skapar inte den typen av karaktärer du talar om här om man vill prestationsrollspela.

Det jag fetdissar med din inställning är att du dels har ett så snävt perspektiv på vad som är bra, intelligent och meningsfullt. Dels att du inte väljer att acceptera att om man spelar med en annan agenda än dig (till exempel gestaltning) så kan det krävas att man använder mediat annorlunda och att till exempel problemlösning får styrka på foten om man till exempel vill spela psykologiskt på djupet.
Att jag har ett snävt perspektiv, som du kallar det, på vad som är bra intelligent och meningsfullt är en fråga om hur du har tolkat de få inläggen du har läst (tydligen inte många) om vad jag har skrivit. Om du anser att jag har detta skulle debatten befrämjas av att du citerar något jag skrivit och kritiserar utifrån det.

Självklart får en sak stryka på foten om man väljer att fokusera på något annat, det är ju det jag försökt förklara för er andra hela tiden. Om man i t.ex Karate väljer att träna sparkar 80% och slag 20%, så borde man givetvis bli bättre på sparkar än på slag, om man tränar tillräckligt länge. Likadant med vad man lägger tonvikten på i rollspel. Jag förstår inte varför Ymir och Han har så svårt att förstå detta. Bra att du fattar iallafall, synd att du inte läst mina inlägg innantill och förstått att jag hävdat detta tidigare.

För att vara övertydligt menar jag att:
Att det finns fler intelligenta, meningsfulla och utvecklande angendor.
Jag har inte sagt att andra sätt är korkade. Däremot hävdar jag att det finns bra och bättre sätt, beroende på var man vill lägga tonvikten.

Att olika agendor kan vara kontraproduktiva och satsar man på en agenda så kan de andra få ta ett steg tillbaka.
Visst är det så, det har jag också hävdat, läs mina inlägg noggrannare.

'(Sarkasmen och raljeradet kom däremot som svar av den otrevliga tonen i dina inlägg.)
Innan du ger dig på någon i en tråd bör du läsa hela tråden, så att du bättre förstår tonen i de folk skriver. Då borde du insett att:
1. Jag är inte fullt så otrevlig som man kan tro, jag gillar att spetsa till debatter och har en hård debattstil.
2. Det är inte bara jag som varit otrevlig och dessutom har inte jag gått till personangrepp vilket t.ex. Han och Ymir har gjort. Fast du är kanske en sådan människa att om du ser tre människor på stan som slåss mot en ensam person så kommer du automatiskt att ila till de tres hjälp? Intressant perspektiv på tillvaron där. :gremsmirk:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,022
Location
Ereb Altor
Prestationsrollspel?

Om du är genuint intresserad av spelstilar så kanske det är på sin plats att berätta för oss vad det står i den där artikel i Fenix.
 

LutherHex

Veteran
Joined
30 Mar 2004
Messages
169
Location
Uppsala.
Svar till Fryksdal.

Nu kommer jag inte ihåg exakt vad som har skrivits i tråden, men alltså Thalamur är ju inget äventyr, utan en modul.
Läs hela tråden istället för att fjanta dig med att påpeka det självklara för folk som kan läsa innantill och de som redan vet detta. Vad härnäst att påpeka? Att man i bordsrollspel (utom i friform) använder tärningar då man spelar?

Sen så att ROLLspela (betona karaktärsspelande) istället för rollSPEL (strategiskt rollspel) är väl sjukt mycket mer intelligenskrävande än rollSPEL? Ingen som håller med?
Håller på sätt och vis med. Prestationsrollspel handlar inte nödvändigtvis om strategispelande, läs artikeln. Skulle du spelat med mig eller talat med folk som gjort det skulle du inse att man kan inte hårddra min kampanj på det viset, fast jag klandrar inte dig för att du inte gjort det, bara att du antar att du vet exakt hur jag spelar. I min kampanj har faktiskt även rollgestaltandet också en stor betydelse. Skulle du se hur mycket tid jag lägger på mina RP skulle du förövrigt också inse detta.

Sen om du vill ha problemlösning så kan du ju spela DnD, som väl för det mesta är just strategiskt spelande istället för karaktärsgestaltande.
Jag är nöjd med mina kampanjer, tack. Behöver inga tips om andra rollspel. Tips om annat kan dock vara välkommet.
 

LutherHex

Veteran
Joined
30 Mar 2004
Messages
169
Location
Uppsala.
Re: Prestationsrollspel?

Om du är genuint intresserad av spelstilar så kanske det är på sin plats att berätta för oss vad det står i den där artikel i Fenix.
Menar du allvar? Vill du att jag ska citera en artikel på två a4 sidor? Är inte det emot copyrightreglerna förövrigt?

De som är intresserade får väl införskaffa artikeln eller skippa denna tråd. :gremconfused:
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
En sammanfattning?

Det är förstås upp till dig om du vill göra det, men så bökigt kan det ju inet vara att sammanfatta huvudpoängen i artikeln. Jag tror nästan att det är ett måste i en tråd som den här, för jag tvivlar på att folk kommer att undvika att svara på vad du skriver bara för att de inte läst artikeln i Fenix.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Prestationsrollspel?

Citat:
Om du är genuint intresserad av spelstilar så kanske det är på sin plats att berätta för oss vad det står i den där artikel i Fenix.


Menar du allvar? Vill du att jag ska citera en artikel på två a4 sidor? Är inte det emot copyrightreglerna förövrigt?

De som är intresserade får väl införskaffa artikeln eller skippa denna tråd.
Lugn i stormen nu. :gremsmile:

Jag tycker det verkar som du vill ha en seriös diskussion om olika spelstilar. Det verkar också som om artikeln i Fenix gjort djupt intryck på dig och att du vill använda termer därifrån. Då är det väl rimligt att folk som inte läst artikeln ber om förklaringar? Nog går väl en handfull termer att förklara översiktligt på några rader?

Men om jag missuppfattat dig och du vill ha en privat pratstund med de personer du namnger i trådstarten rekommenderar jag PM i fortsättningen.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Vad vill du?

Har nu läst alla dina inlägg i tråden och är lite fundersam. Vad vill du ha ut av debatten? Att prestationsrollspel är mer givande än andra spelformer?

//Flurtis, fundersam.....
 

LutherHex

Veteran
Joined
30 Mar 2004
Messages
169
Location
Uppsala.
Re: En sammanfattning?

Det är förstås upp till dig om du vill göra det, men så bökigt kan det ju inet vara att sammanfatta huvudpoängen i artikeln. Jag tror nästan att det är ett måste i en tråd som den här, för jag tvivlar på att folk kommer att undvika att svara på vad du skriver bara för att de inte läst artikeln i Fenix.
Det finns tre saker som gör mig tveksam till att göra en sammanfattning.
1. Copyright. Jag är osäker på vad lagen säger om sådant här. Kan inte sånt.
2. Jag tycker att Fenix är en utmärkt tidning och tycker det känns taskigt att skriva om vad som står i den så utförligt som ni vill angående denna artikel. Vem behöver då köpa tidningen? För mig känns det etiskt tveksamt.
3. Eftersom många på detta forum (internet överhuvudtaget lider av samma problem i alla forum) har väldigt svårt för att läsa innantill och är så superlata att de inte ens orkar läsa en hel tråd innan de svarar kommer många av dess att tro att artikelns innehåll är mitt. De kommer att anklaga mig för massor av saker misstänker jag, som bäst borde adresseras till artikelskrivaren. Dessutom vill jag ogärna ta åt mig äran av vad andra har skrivit, vilket jag säkerligen kommer att anklagas för av typer som Han och Ymer+ W???.

Så om du har några råd angående hur jag ska gå runt denna problematik, ja då kan jag skriva en sammanfattning, fast vem bryr sig egentligen? Här verkar det vara en klubb för inbördes beundran mellan vissa och ingen vill egentligen veta något om andra sätt att spela, så jag tror att jag känner mig sällsynt omotiverad att sammanfatta artikeln. Spelar man rollspel borde man väl förövrigt läsa Fenix? Tycker jag iallafall.

Dessutom varför ska jag presentera något överhuvudtaget längre, man får ju bara skit för allt sådant på detta forum? Jag har förstått nu att ingen kommer någonsin att bli motiverad att prova en annan spelstil av dem som besöker detta forum, för ingen vill utvecklas här. Iallafall inte de som svarat på mina inlägg. Resten tiger, vilket jag tolkar som medhåll. Fast jag kan ha fel.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: En sammanfattning?

1. Copyright. Jag är osäker på vad lagen säger om sådant här. Kan inte sånt.
Texten som den står i tidningen är copyrightad, idéerna i den är det inte. Recensera, sammanfatta, etcetera är okej.

2. Jag tycker att Fenix är en utmärkt tidning och tycker det känns taskigt att skriva om vad som står i den så utförligt som ni vill angående denna artikel. Vem behöver då köpa tidningen? För mig känns det etiskt tveksamt.
Eller också kan jag som inte prenumererar bli sugen på att göra det. Jag tror aldrig det där är ett vinnande koncept. Du återger ju dessutom i så fall inte vad som står på ett sådant sätt att det gör artikeln onödig.

Dessutom är det ett oskick att bunta ihop alla andra forumiter. Har någon påpekat hur noga du ska sammanfatta?

3. Eftersom många på detta forum (internet överhuvudtaget lider av samma problem i alla forum) har väldigt svårt för att läsa innantill och är så superlata att de inte ens orkar läsa en hel tråd innan de svarar kommer många av dess att tro att artikelns innehåll är mitt. De kommer att anklaga mig för massor av saker misstänker jag, som bäst borde adresseras till artikelskrivaren. Dessutom vill jag ogärna ta åt mig äran av vad andra har skrivit, vilket jag säkerligen kommer att anklagas för av typer som Han och Ymer+ W???.
Det här är en ärlig fråga: Om du tvivlar på forumiternas förmåga att läsa innantill, varför i hela friden bemödar du dig med att komma hit över huvudtaget?

Så om du har några råd angående hur jag ska gå runt denna problematik, ja då kan jag skriva en sammanfattning, fast vem bryr sig egentligen?
Jag, uppenbarligen, för annars hade jag inte ställt frågan.

Här verkar det vara en klubb för inbördes beundran mellan vissa och ingen vill egentligen veta något om andra sätt att spela, så jag tror att jag känner mig sällsynt omotiverad att sammanfatta artikeln.
Jag tycker att det är synd att du tycker så och jag uppfattar det inte alls på det sättet. Återigen undrar jag dock varför du skriver den här tråden om du utgår från att ingen kommer att förstå vad du skriver om och att ingen bryr sig.

Dessutom varför ska jag presentera något överhuvudtaget längre, man får ju bara skit för allt sådant på detta forum? Jag har förstått nu att ingen kommer någonsin att bli motiverad att prova en annan spelstil av dem som besöker detta forum, för ingen vill utvecklas här. Iallafall inte de som svarat på mina inlägg. Resten tiger, vilket jag tolkar som medhåll. Fast jag kan ha fel.
Återigen, synd att du tycker så och jag håller inte med dig. Jag upplever forumet som ett levande forum där mycket idéer blir till och utbyts mellan rollspelare. Jag har lärt mig mycket av att hänga här och jag hoppas att jag också lärt någon annan något.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Sammanfattning av sammanfattningar

1. Copyright.
Lagen säger att du kan beskriva innehållet i en artikel precis hur mycket du vill, så länge du inte citerar den i onödigt stor omfattning. Jag är säker på att Traffaut skulle vara nöjd med en sammanfattning i stil med "Artikeln handlar om mjukglass, och beskriver hur utsökt denna glassform är på grund av sin luftiga konsistens och sin spiralvridna form."

Jag har förstått nu att ingen kommer någonsin att bli motiverad att prova en annan spelstil av dem som besöker detta forum, för ingen vill utvecklas här.
Kan det bero på att du helt enkelt inte kan behärska dig från att slänga i den här typen av antydlingar ("ingen vill utvecklas" = mitt sätt att spela rollspel är bättre än ert sätt att spela rollspel). Du tror inte att det skulle kunna vara så att folk faktiskt har testat ditt sätt att spela rollspel och har kommit fram till att de finner andra spelsätt roligare/intressantare/mer spännande/mer intellektuellt utmanande? Det du beskriver som prestationsrollspel (intellektuella gåtor och liknande) låter som något som alla rollspelare har testat i mer eller mindre stor omfattning. Personligen väljer jag att ha med det i mina kampanjer i ganska liten omfattning eftersom jag helt enkelt inte tycker att det är speciellt intressant i rollspelssammanhang. Möjligen som en krydda, men absolut inte som huvudrätt.

/tobias
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Tills vidare:(lite rollspels- och begrepphistoria)

Tills Maleficor har svarat så kan jag berätta vad jag menade med termen "prestationsrollspel" (det var ju ändå jag som myntade termen).

Vill ni ha ett kort svar så är det "vanligt rollspel" eller den klassiska blandningen av problemlösning och rollgestaltning - givetvis med tärningar.

Nå, termen är från 2002, och vi diskuterade vid tillfället godtycklighet och avsaknaden på spel i friform. Jag lirade vid tidpunkten mycket friform, och särskilt då sessioner som inte handlade om huruvida spelarna skulle övervinna äventyrets problem eller inte (såsom mordgåtor). Vad jag ville var snarare att skapa berättelser ihop med spelarna, och tyckte inte det var något konstigt att man som spelare kunde bestämma att ens rollperson misslyckades med vad hon försökte göra - helt enkelt för att det kändes trovärdigare eller för att det ledde till mer dramatiska resultat i handlingen. Jag tyckte också det var häftigt med äventyr såsom Road to Hell, där det fanns ett klart och förutbestämt tema inskrivet i äventyret - och som spelarna kunde levandegöra genom att improvisera och brodera ut småberättelser inom den övergripande handlingen. (Hade jag hört talas om Frispels idé med att gestalta andra världskriget som en tebjudning så hade jag säkert applåderat även åt detta.)

Idag har vi en mer sofistikerad rollspelsteori, men vid tillfället så kallade jag äventyr där det fanns hinder som skulle övervinnas av spelarna för prestationsrollspel. Alltså det som var "vanligt" rollspel vid tidpunkten.

Termen är tänkt att vara värdeneutral och skall inte ses som kobolderi i negativ bemärkelse. Men tanken var också att leda debatten bort från det hätska friformshat som fanns i hopbbyn och framförallt på det här forumet vid tidpunkten.

Den utbredda åsikten på forumet (och hobbyn) vid tillfället var att friform var en lägre form av spel. I de sällsynta fall där man inte bara slentrianmässigt anklagade friformare för att bara hoppa och skrika under sessionerna, så använde man sig av argumentet "det där är ju bara ROLL. Men vi, vi spelar ROLLSPEL". Vi har allt som friformarna har, men vi har också ett spännande och opartiskt spelmoment.

Jag ville gå bort från den där föreställningen om att rollspel skulle vara någon sorts addition där den bästa sorten var den som inrymde flest delar. Så jag uppfann termen "prestationsrollspel" för att istället peka på att spelstilarna hade olika syften (men där alla var likvärdiga) istället för att titta till beståndsdelarna (vilket jag tyckte var efterblivet; ty enligt den logiken så skulle ju rollspel bli bättre om man även blandade in pilkastning och långfärdsskidåkning)

---

DET var min tanke bakom termen.

Så det stör mig litet att se att Maleficor använder samma argument som jag hörde för fem år sedan; att prestationsrollspel skulle kunna göra allt som andra spelstilar kan - men dessutom en massa annat också - vilket alltså skulle göra spelstilen bättre än andra.

Vill man föra den sortens resonemang så tycker jag att man ska använda Krilles gamla käpphäst istället; "jag spelar inte ROLLspel eller rollSPEL, utan ROLLSPEL".

---

Med det sagt så kan jag dock hålla med Maleficor om mycket. Att förbereda en riktigt bra mordgåta eller encounter, det kräver verkligen sin man och man utvecklas enormt av att göra det. Dessutom skall ingen komma och påstå att prestationsspelare inte kan spela inlevelsefullt eller något sådant.

Men prestationsrollspel är ett speciellt syfte med rollspelshobbyn. Det är varken det bästa eller det sämsta sättet att spela på, och det finns lika många förtjänster att hitta om man är intresserad av samberättande eller renodlad rollgestaltning.

---

För fem år sedan var angreppen mot friform så utbrett och slentrianmässigt (det var sällan någon ens ansträngde sig att argumentera för sin sak) inom såväl hobbyn i stort och på forumet att jag ibland bara tänkte "nä, fan, nu vänder jag på det!" och skrev att friform var en renare form av rollgestaltning eller något i den stilen. Det ledde alltid till ramaskri.

Jag skulle inte bli förvånad om Maleficor har upplevt liknande angrepp mot prestationsrollspel i sin rollspelserfarenhet, och att det är därför han går ut så hårt som han gör. Jag tycker dock att han gör det på fel forum. Vi är rätt förtjusta i problemlösning och prestationsrollspel här.
 

LutherHex

Veteran
Joined
30 Mar 2004
Messages
169
Location
Uppsala.
Re: Vad vill du?

Har nu läst alla dina inlägg i tråden och är lite fundersam. Vad vill du ha ut av debatten? Att prestationsrollspel är mer givande än andra spelformer?
Trevligt med någon som du, som frågar artigt istället för att råskälla utifrån sina antaganden. Egentligen tycker jag det borde ha framgått redan, men ok, det kan ha blivit rörigt att hålla reda på allt. :gremsmile:
Tyvärr går det inte att skriva ett kort svar på din fråga.

Jag som har provat att spela med berättandet och rollgestaltning i åratal anser mig veta att om man föredrar problemlösning (och spänning) framför rollgestaltning och berättande (som inte är uteslutna ur prestationsrollspelandet), så är prestationsrollspelande (på en hög nivå) mer givande och utvecklande. Eftersom jag av vänner, lärare, och journalister fått stort beröm för mina skådespelartalanger, samt i många andra sammanhang för min empati, inlevelseförmåga, språklig förmåga, mm och allt annat som gestaltrollspelarna prisar så högt, tror jag mig vara i en sådan position att jag kan avgöra vad som är mest utvecklande. Jag har spelat gestalt och berättarvarianten i fem år + att den ingår i hur man spelar prestationsrollspel. Prestationsrollspel har jag spelat i 20 år. Lajv och för den delen teater är umgängesformer som bäst tränar en människas förmåga att gestalta en roll och att gemensamt med andra skapa en berättelse. Jag har deltagit i något dussin teateruppsättningar, gått teaterskola och har en systerson som lajvar, så jag vet vad dessa former innebär. Om man däremot föredrar att lösa deckarmysterier, t.ex ta reda på vem som sköt JF Kennedy, jaga Jack the ripper, eller spela mörk domedagsfantasy med politiska konfliketer, krig, APOKALYPS, med mera, då är prestationasrollspel (på en hög nivå) överlägset de andra formerna, ja. Kom ihåg återigen (har tvingats tjata som fan om denna punkt): prestationsrollspel UTESLUTER INTE rollgestaltning och berättande och det bygger på samarbete precis som de övriga formerna av rollspel. Vad som däremot gäller som en gyllene regel i prestationsrollspel är att handlingar får konsekvenser och att man kan misslyckas med ett äventyr (som inte var uppenbart för Han). Vidare kan man i den rollspelsformen träna sig på att förstå t.ex. "Om mordet gick till på det sättet, vilken personlighetstyp ligger då bakom gärningen, vad är motivet och vad krävs för att utföra mordet på detta vis? Svaren på dessa frågor kan sedan leda till vem eller vilka som ligger bakom". Prestationsrollspel är också den mest givande formen för skräckrollspelande av typen som i "Saw"-filmerna. Kan man inte misslyckas (som i Hans sätt att spela, enligt vad han skrivit) blir inte skräcken speciellt skrämmande för övrigt. Förövrigt bör jag kanske även nämna att professorer i kriminologi och doktorer i psykologi blivit mycket imponerade av mina kunskaper om gärningsmannaprofilering. Jag nämner detta för att "Han" genast ifrågasatte min kompetens. En professor i kriminologi fick till och med medge att jag kunde ämnet långt bättre än han kunde. Detta är något just jag valt att träna upp med hjälp av prestationsrollspel, men långtifrån enbart med hjälp av. Liknande saker skulle säkert kunna uppnås inom medicin, humaniora, krigskunskaper, krigsföring mm. Det beror på intresset hos prestationsrollspelaren. Visst kan flera av dessa även tränas upp med vanligt "klassiskt" rollspelande, men inte till samma djupa nivå. Detta för att man är mer koncentrerad på gestaltning av karaktärer och ett gemensamt berättande, vilket försvårar möjligheten att problematisera historiska händelser till exempel. Därmed sker inte en lika djup inlärning. Däremot att t.ex korrekt diagnosera olika psykiska sjukdomar skulle kanske, kanske bättre kunna uppnås genom gestaltrollspelande, men det skulle kräva en hel del förkunskaper hos deltagarna, men det är nog möjligt. Möjligheterna är nog stora där också, men finns visionerna? Gestaltrollspelare tenderar att endast vara ute efter att slå ihjäl tid och ha kul, inte att utvecklas. (Vilket inte utesluter att man har kul och slår ihjäl tid).
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: En sammanfattning?

Vulf på forumet skrev artikeln och han har diskuterat vad han tycker ett par år här. Det finns säkert många bra trådar på ämnet om man söker. Sök på gameism
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Re: En sammanfattning?

Dessutom varför ska jag presentera något överhuvudtaget längre, man får ju bara skit för allt sådant på detta forum? Jag har förstått nu att ingen kommer någonsin att bli motiverad att prova en annan spelstil av dem som besöker detta forum, för ingen vill utvecklas här. Iallafall inte de som svarat på mina inlägg. Resten tiger, vilket jag tolkar som medhåll. Fast jag kan ha fel.
Man får långt ifrån skit för allt man presenterar på detta forum, det är bara att titta lite i rollspelsmakarforumet på trådar om nya rollspel som folk presenterar. Tvärtom så skulle jag vilja säga att de stora inläggskrivarna är väldigt artiga, bemötande och förstående. Problemet ligger inte i att du presenterar saker utan hur. Jag vet inte om det är medvetet eller om du gör det omedvetet eller ens om du verkligen tycker så, men dina inlägg får dig att verka väldigt arrogant. Du behandlar de som tar sig tid att debattera med dig på ett nedlåtande sätt om de ej håller med dig.

Du skriver att prestationsrollspel är mer utvecklande än andra spel, och det stämmer säkert för dig och för de färdigheter som du vill utveckla, men alla vill inte lära sig samma saker eller kanske inte ens lära sig något genom att spela rollspel. Jag vet att för mig så är rollspel en hobby, ett sätt att slappna av och umgås med vänner på. Jag är inte särskilt intresserad av att lära mig saker och ting under rollspel, för det är vad jag sysslar med i skolan. Det är där jag lär mig om de saker som jag finner intressanta, där det finns kunniga lärare som kan sakerna bättre än vad jag själv kan. Jag är på alla sätt och vis för att man kan använda rollspel som ett pedagogiskt verktyg, men när det är det så är det inte längre en fritidsysselsättning för mig.

Så visst har prestationsrollspel en plats vid spelbordet, men jag finner dem inte intressanta.

/Marcus var tveksam om han skulle bege sig in i debatten
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Re: Vad vill du?

Begreppet prestationsrollspel är här alltså (i alla fall för mig) en ny term på vad vi kallar strategiskt spelande. Men jag måste säga att jag tror du överskattar prestationsrollspelandet och underskattar rollgestaltningens sidor. Detta förmodligen pga utav att du personligen har utvecklats mer pga utav prestationsrollspelande. Jag ser rollgestaltningen som en betydligt mycket bättre utvecklingssätt för sociala färdigheter än t:ex teater tack vare att du inte har något manus, eller att man är styrd av scenen. Men detta är en annan discussion så jag tycker vi lämnar den där.

Däremot så betvivlar jag på att du har lärt dig göra gärningsmanna profiler och dylikt via prestationsrollspel. Jag finner det mycket möjligt att du har fått möjlighet att utveckla dig inom området tack vare rollspel, men du har förmodligen läst dig till grundtankarna någon annanstans. Rollspel generellt är ett jätte bra hjälpmedel för sådana saker oavsett spelmetodik. Dock så förekommer detta inte bara inom prestationsrollspel. Konflikthantering, ledningsförmåga, empati är också exempel på andra "förmågor" som man utvecklar med rollgestaltning. Jag anser även att dessa "förmågor" gynnas bättre med rollspel än med teater. Lajv kommenterar jag inte pga utav att det ända som skiljer rollspelsgestaltning på hög nivå och lajv är rekvesitan.

Sen att du har utvecklats på just dom områdena som beskriver tror ju jag är bundet till ditt intresse för dessa saker. Då faller det ju rätt så uppenbart att en person som har intresse för att utveckla sin konflikthantering, ledarskap empati, improvisation m.m utvecklas mer med rollgestaltning. Därför kan man inte säga att något spelsätt skulle vara mera givande än det andra, det hänger liksom på personen.

//Flurtis
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Re: Vad vill du?

Jag är rädd att jag fortfarande inte förstår vad du vill med tråden. Det verkar mer vara ett ställningstagande än en diskussion, liksom. Med det sagt vill jag ändå argumentera emot.

Först och främst så har jag inget emot prestationsrollspelande. Jag spelar det en del, och tycker att det är kul och givande. Vill bara påpeka det, så att du inte tror att jag dissar det. Fast helst så spelar jag varken eller. Rollgestaltande är kul ibland, men tråkar ut mig om jag spelar det för ofta. Prestationsrollspelande är också kul, men ger upphov till mindre intressanta berättelser. Helst spelar jag berättelsecentrerat spel, där berättelsen får störst spelrum, inte prestationen eller rollgestaltandet. Baron Münchaussen är ett bra exempel på ett sådant spel. Både karaktärsgestaltning och prestation får backa tillbaka för berättelsen.

Överlag så tycker jag att du snackar goja. Du argumenterar för prestationsrollspelande med argumentet att det är bättre än rollgestaltande på att utveckla gärningsmannaprofilering. Vad tusan har det med något att göra? Vem spelar rollspel för att utveckla sin gärningsmannaprofilering?

Gestaltrollspelare tenderar att endast vara ute efter att slå ihjäl tid och ha kul, inte att utvecklas.
Ooh, krank måtte tugga fradga när han läser det här :gremsmile:. I vilket fall som helst, om man är ute efter att slå ihjäl tid och ha kul, så kan du väl knappast argumentera att det är bättre att göra något som utvecklar en?

Och allt snack om att prestationsrollspelande inte utesluter rollgestaltande, och att utveckling inte utesluter att ha kul och slå ihjäl tid ... Att spela pingis utesluter inte att titta på TV, men det gör det mycket svårare att koncentrera sig.

//Genesis, som inte tyckte att han gjorde ett sammanhängande inlägg, men å andra sidan svarade han på ett mycket osammanhängande inlägg.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Problemet med den här tråden är väl egentligen att få på det här forumet är intresserade av att kvalitativt jämföra spelstilar. Det låter sig inte göras särskilt lätt, nämligen.

De flesta har dessutom provat på ett flertal spelstilar, och många växlar regelbundet mellan flera olika, eller blandar dem.

Det är förmodligen därför inte så många är intresserade av att delta i tråden.
 
Top