Nekromanti 4 = ObT6

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
... finns det ju nåt som säger...

det omvända måste väl också gälla...?

Ibland kan det ju vara att föredra ett säkert utfall på 4... text förstahjälpen och så...

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Ibland kan det ju vara att föredra ett säkert utfall på 4... text förstahjälpen och så..."

Så är det nog inte tänkt att det skall användas. Mer för modifikationer på slag för att motverka slag såsom Ob2T6+9. Fast det är en frivillig regel.
Jag skulle inte tillåta att ngn spelare skulle att resultatet 4 istället för att slå Ob1T6.

/Sir Foilan

Stay Metal! /images/icons/cool.gif
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
obXT6+Y => medför ob(X+n)+Y-4n där n=0,1,2 etc...
det är altså en implikation, EJ ekvivalens (<=>)

Eller för de av er som är bättre på programering än matte
det är ett "tilldelningslikamed" inte "identiskt lika med"

Summa sumarum så skulle jag vilja säga att kör man med Regeln "ächligt mycket plus" (kanonnamn på en regel f.ö.) så är varje +4 ALLTID en extra obT6. Det finns liksom ingen valmöjlighet i systemet.


Så kör jag iaf
/Bjorn
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Säkert inte tänkt så nej... (de hade säkert skrivit det då.../images/icons/smile.gif)

Men... tja... Man skulle ju minska skumma effekter av Ob-slag och det skulle gå fortare (iaf att slå slagen...).

Ob4T6+1 är ju faktiskt ganska långt ifrån 2T6+9 egentligen... skulle du tillåta det i det fallet då..? /images/icons/smile.gif
Jag vet inte riktigt vad jag tycker själv... var mest en tanke som kom upp...

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
/images/icons/smile.gif
*Impad av matten... eller iaf orken att fundera ut det...*

Var inte tänkt som en tilldelningsoperator eftersom det inte är ett programmeringsforum... /images/icons/mad.gif

/images/icons/smile.gif

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Man skulle ju minska skumma effekter av Ob-slag"

Det är ju de skumma effekterna som är hela Ob-slagens tjusning. Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt.

Jag gör så att varje +4 blir en Obt6:a. Även om det blir många T6:or.

/Sir Foilan

Stay Metal! /images/icons/cool.gif
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Oki... Har allmänna uppfattningen klar för mig... /images/icons/smile.gif

Mer eller mindre möjligt ja...
Som att dö av ett mycket lätt dödsslag... som man typ kan åka på av att slå sig på tummen med hammaren... Ja iaf...

Men för att inte fimpa Ob-tärningens fördelar ska man nog inte få byta ut alla...
*fortfarande fundersam... och kluven till Ob-slag...*

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Karlsson

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
56
Location
Mariestad, gissa
Då skulle man ju kunna göra så att i stället för att slå 4t6 helt enkelt slå 0t6+16. Och det skulle aldrig gå. släpp tanken tycker jag.

"When God created light,
the first shadow was born"
 

glappkaeft

Veteran
Joined
23 Jul 2000
Messages
66
Location
Sundsvall
>Ibland kan det ju vara att föredra ett säkert utfall på 4... tex förstahjälpen och så...

Nyutkomna D&D 3ed har en regel som säger att man kan välja resultatet 20 (take20) på en T20. Då tar det dock 20 gånger så lång tid att utföra handlingen. Take10 finns också men fungerar annorlunda (är dock inte säker på hur).

Glappkäft
 

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
Om man max får byta ut hälften då?
ex. Ob4T6 kan slås som Ob4T6, Ob3T6+4 och Ob2T6+8, men inte Ob1T6+12 eller Ob0T6+16.

/Cernael - lallar
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Det är väl upp till varje spelledare men jag skulle aldrig tillåta det. Varje 4+ blir Ob1T6 men aldrig åt andra hållet.

Walk softly and carry a big stick.
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Programmering (Extremt OT)

Angående tildelning och jämförelse..
Vi har variablerna X (antalet tärningar) och Y (modifikation)
Sen tilldelar vi X värdet Y / 4.. Det betyder X är exakt lika med Y / 4 (Jag räknar inte med eventuella trunkeringar vi heltalsdivition här...)
Skulle vi däremot ha en jämförelse mellan X och Y så skulle de kunna vara olika (visserligen får man ett false som man kan använda i en if sats eller liknande, men det går)...

WHaLe
 

Mr.Chrenshaw

Veteran
Joined
22 Aug 2000
Messages
18
Location
Himmelen
Har samma ståndpunkt som carneal.
Men det är lite segt när man har en stor stark krigare (oki, JAG har aldrig haft nån, men jag känner folk.) som har äckligt mycke i chockvärde (typ 20) och ska slå en Ob och dör av slaget de fick på handen. (Jag lovar, det har hänt!!!) Men, det är det som är tjusningen, som sagt.
En sak som är lite konstigt med skadorna är om man t.ex. utdelar ett slag med en vanlig människa som har Ob1t6 i grund, eller?, och slår någon på huvudet. Teoretiskt sett kan man göra 1000 i skada, vilket medför (tycker jag) att praktiskt taget huvudet flyger av. Till slut slutar fysikens lagar att fungera med hjälp av Ob-slag.
[galen]Skall nog sluta tänka nu.[galen]

"...och jag lovar, jag har ingen illegal ShadowDoc-klinik i källaren, ärligt!"
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Huvet flyger inte av. Det exploderar i en kaskad av små gröna lurviga djur från någon stjärna långt långt härifrån eftersom det är lika sannolikt som att du slår 1000 på en ob1t6...

Smaffy är jag. blä.
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Njaej... Ob1T6+12 i så fall... /images/icons/smile.gif eller 16 rätt och slätt... (se Björns formel.../images/icons/wink.gif)

Är nog ingen bra idé om man alltid får byta hur man vill och kanske inte alla tärningar i ett slag heller men...

Det är ju egentligen fråga om sannolikheter, medeltal och standardavvikelse(eller vad det nu heter)... Ibland kan det nog vara ganska rimligt med en mindre spridning av resultatet...

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
*tycker man börjar bli lite ovarsam med sannolikheter nu...*

ObT6 resultat på 1000 borde ju gå att räkna ut sannolikheten för.... *sneglar mot matte-geniet Björn...*

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
Rätta mig om jag har fel...

Men tanken är väl att man ska byta bor plus till tärningar å inte tvärt om.. det vore juh ren vinst att byta Ob1T6 mot 4 eftersom medelvärdet på Ob1T6 är lägre än så ' :gremshocked:
vad är vitsen med regeln till att börja med föresten? "Jämna ut" på nåt sätt?
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Re: Rätta mig om jag har fel...

Njae...
Mening... tja... /images/icons/smile.gif Vad är meningen med att omvandla 4=>ObT6...?

Tanken är ju att ändra på spridningen på resultatet... ungefär... Om du har ett slag på säg Ob2T6+9... då får du omvandla till 4T6+1... Men om slaget är Ob4T6, kanske Ob2T6+8 ger ett rimligare utfall (i vissa situationer)...?


Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Helmut

Veteran
Joined
25 May 2000
Messages
31
Location
Stockholm, Sverige
Men om det är så svårt spela inte med "Äkligt mycket plus" regeln. Det skapar en vis styrka vid skador från vapen men låter ändå att otroliga (men inte omöjliga) händelser skapas. Kom ihåg ingenting är omöjligt, be dara det att vissa saker sker så sällan att man inte käner till att de kan ske.

Från Helmut - Vad är det för fel med att ha tillit till slumpen?
 
Top